Moet Koning Willem Alexander gekort in salaris?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:14

dressagelady schreef:
Nouska schreef:
Hoe weet jij (bedoel ik niet persoonlijk naar jou, ik reageer op de uitspraak) of het "makkelijk" met minder kan? En hoeveel minder?

nou makkelijk is misschien een groot woord, maar ik bedoel te zeggen, dat ik vind dat ze wel met minder kunnen doen.. als wij dit ook zouden moeten kunnen.

Dat vind jij ja, maar jij denkt ook dat WA niet echt werkt :') }:0[/quote]

idd dat denk ik ja.

Blue_Eyes

Re: Moet Koning Willem Alexander gekort in salaris?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:22

Wil je een dagje met hem ruilen? Ik denk dat je dan wel beter weet... :')

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:24

Het hele koningshuis kost zo'n 3 euro per jaar, per Nederlander, in ruil daarvoor hebben we elk jaar een nationale feestdag namelijk koninginnedag.
Dat is mij wel 3 euro waard :j

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:26

Albert schreef:
Het hele koningshuis kost zo'n 3 euro per jaar, per Nederlander, in ruil daarvoor hebben we elk jaar een nationale feestdag namelijk koninginnedag.

_/-\o_ _/-\o_

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:29

kohtje schreef:
Is dat voor hem en Maxima samen? Wat betaald hij er van? Bv het onderhoud van het paleis,auto's enz.

Nee, die betalen wij met elkaar ook nog eens voor hen. ;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:32

maxima krijgt ook nog eens iets van 250.000 euries

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:33

stef schreef:
Waarom denken mensen eigenlijk dat ze niet werken :?

Noem jij dat werken dan? ;) Lamenielache!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:33

Rintah schreef:
Albert schreef:

_/-\o_ _/-\o_

en waar is de rekensom daarvoor? geloof er helemaal niks van ! en dan nog zouden zij belasting moeten betalen net als iedere nederlander. wat zijn zij nou anders? en 24/7/365 werken? dat lijkt me wat overdreven. ze hebben nog gewoon vrijetijd. ook heeft hij tot hoe oud is hij nu? niet noemenswaardig hard hoeven werken. de normale nederlander heeft al 10x meer gewerkt voordat hij moet beginnen met werken.
het hele koningshuisprincipe .... bijna niemand krijgt de kans om koning of koningin te worden omdat je niet geboren bent in het juiste gezin. en waarom ben je perse het beste voor nederland als je in een bepaalde familie bent geboren? en dan zulke salarisen ! en een staatschuld.... :$ :$ :$ :x

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:34

sflj schreef:
stef schreef:
Waarom denken mensen eigenlijk dat ze niet werken :?

Noem jij dat werken dan? ;) Lamenielache!

en wat heeft hij dan gedaan, tot nu? wat zwaaien en bezoekjes brengen de normale mens heeft al een hernia van het tillen, of een muis hand van het computerwerk

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:38

stef schreef:
Met als gevolg dat personeel en poetsdames op straat komen te staan, jeeejjj, weer een stel werklozen erbij...
Zo simpel is het niet.
Rijke mensen zijn belangrijk voor de economie, héél belangrijk.

Die paar werklozen kunnen gemakkelijk van die 40 miljoen per jaar betaald worden. ;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:50

Blue_Eyes schreef:
Wil je een dagje met hem ruilen? Ik denk dat je dan wel beter weet... :')

Als het echt zo'n vreselijk leven was had Maxima er niet voor gekozen hé?

Lijkt mij wel een prima baantje eigenlijk :D . Zeker voor dat geld.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:57

ik zou echt me god niet weten wat alexander en dat koningszooi allemaal doet om zo ontzettend veel geld te krijgen...
ik zou ze wel eens als gewoon mens willen meemaken zonder dik paleis chauffeur etc...
gewoon in een rijtjeshuis met een gewoon normaal salaris en dat ze dan ook belasting betalen en al die zooi en eens kijken hoe ze na een paar weken zijn...

tuurlijk t is grappig om op tv te zien wat ze zoal moeten bekijken op konigingendag enzo maar mijn vakantietjes mogen ook wel betaald worden en enzo en beetje handjes schudden ...
al met al ik vind t koningshuis gewoon eigenlijk iets wat van mij weg bezuinigd mag worden...

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:02

unihorses schreef:
en waar is de rekensom daarvoor? geloof er helemaal niks van !

Die is heel simpel, kosten per jaar delen door het aantal inwoners van Nederland...
39.400.000:16.696.000=2.3598466698610446
Dus zelfs nog minder dan 3 euro, voor 2,36 euro hebben we elk jaar een nationale feestdag waar ook weer een hoop aan wordt verdient *\o/*

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:04

Denk je dat jij het in de portemonnee merkt als het salaris van de koning tot €150.000 verlaagd wordt..? :')

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:09

Even een vraag voor alle mensen die echt van het koningshuid af willen, wat zouden jullie dan willen als staatshoofd? Een president?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:11

....en hebben ze dan al gekeken wat bijv. de Franse president per jaar kost?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:12

Maartenn schreef:
Denk je dat jij het in de portemonnee merkt als het salaris van de koning tot €150.000 verlaagd wordt..? :')

Het gaat mij iniedergeval meer om het principe dan over wat voor bedrag zich in mijn eigen portemonnee schuilhoudt.
Hij verdient een ruim jaarloon (verdorie bijna de helft van de Balkenende-norm!) per maand, vanwege zijn achternaam. Niemand anders heeft de kans om in die functie te komen omdat je dan gewoon bij fam. van Oranje moet horen. Dat terwijl er bezuinigd moet worden op belangrijke dingen als bijvoorbeeld de zorg. Een groot deel van het loon van het koningshuis zou in mijn ogen toch beter besteed zijn als het gewoon voor zulke dingen gebruikt werd. En dat kan dan misschien een luttel bedrag zijn per jaar (in vergelijking tot de andere bedragen die eraan uitgegeven worden dan toch), het land moet langer mee dan enkel dit jaar en over een langere termijn kan dat zomaar een paar miljoen schelen. Dat heeft niets te maken met bekrompenheid, maar met een heldere blik die niet beïnvloed is door het populariteitsgehalte van de Oranjes. Zolang het volk in moet leveren maar de koning(in) niet, terwijl die toch overduidelijk wat kan missen, is er iets goed mis.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:17

Bizzybijtje schreef:
Dat heeft niets te maken met bekrompenheid, maar met een heldere blik die niet beïnvloed is door het populariteitsgehalte van de Oranjes.

Misschien moet die heldere blik zich dan ook eens richten op de handelsmissies waar de Oranjes met mee gaan ;)
Geloof mij, ze brengen voor het Nederlandse bedrijfsleven meer op dan dat ze kosten en helpen zo ook mee om de werkgelegenheid op peil te houden.
Een gekozen president heeft altijd een partij achter zich staan terwijl een koningshuis politiek neutraal is, iets wat heel belangrijk is in internationale betrekkingen.
Stel dat een Wilders president zou worden, dat zou onze belangen internationaal behoorlijk beschadigen.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:18

unihorses schreef:
en waar is de rekensom daarvoor? geloof er helemaal niks van ! en dan nog zouden zij belasting moeten betalen net als iedere nederlander. wat zijn zij nou anders? en 24/7/365 werken? dat lijkt me wat overdreven. ze hebben nog gewoon vrijetijd. ook heeft hij tot hoe oud is hij nu? niet noemenswaardig hard hoeven werken. de normale nederlander heeft al 10x meer gewerkt voordat hij moet beginnen met werken.
het hele koningshuisprincipe .... bijna niemand krijgt de kans om koning of koningin te worden omdat je niet geboren bent in het juiste gezin. en waarom ben je perse het beste voor nederland als je in een bepaalde familie bent geboren? en dan zulke salarisen ! en een staatschuld.... :$ :$ :$ :x

Ik gooi even een paar termen in de groep die je vast en zeker niets zeggen maar die je gewoon kunt googelen:
Raad van State, raad van toezicht, raad van commissarissen, raad van beheer, oranje fonds..

Hint: Het betreffen allemaal bestuursfuncties die WA vervult.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:18

K heb laatst (2 weken geleden) nog een uiteenzetting voor Nederlands over het koningshuis moeten schrijven, dus weet er nu wel wat van haha :D

Nederland heeft idd een verschrikkelijk duur koningshuis... (een van de) duurste van West-Europa zelfs. K heb hier zelfs nog een hele tabel liggen waar al het geld naar toe gaat, en ik denk dat hier heel wat op bezuinigd kan gaan worden. Salaris van koningin 830.000, kosten personeel en materieel koningin Beatrix 4.358.000...
Het personeel Koninklijk huis 17.631.000
Materieel koninklijk huis 7.817.000
Niet normaal gewoon :=

Voor de dingen wat zij doen, krijgen ze wel verschrikkelijk veel salaris... Ze hoeven dus niet het huis, de reizen, onderhoud, personeel enz te betalen. Van mij mag er dus echt wel een heel stuk van het salaris van af.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:19

Eileen_ schreef:
K heb laatst (2 weken geleden) nog een uiteenzetting voor Nederlands over het koningshuis moeten schrijven, dus weet er nu wel wat van haha :D

Nederland heeft idd een verschrikkelijk duur koningshuis... (een van de) duurste van West-Europa zelfs. K heb hier zelfs nog een hele tabel liggen waar al het geld naar toe gaat, en ik denk dat hier heel wat op bezuinigd kan gaan worden. Salaris van koningin 830.000, kosten personeel en materieel koningin Beatrix 4.358.000...
Het personeel Koninklijk huis 17.631.000
Materieel koninklijk huis 7.817.000
Niet normaal gewoon :=

Voor de dingen wat zij doen, krijgen ze wel verschrikkelijk veel salaris... Ze hoeven dus niet het huis, de reizen, onderhoud, personeel enz te betalen. Van mij mag er dus echt wel een heel stuk van het salaris van af.

amen _/-\o_

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:20

Albert schreef:
Die is heel simpel, kosten per jaar delen door het aantal inwoners van Nederland...
39.400.000:16.696.000=2.3598466698610446
Dus zelfs nog minder dan 3 euro, voor 2,36 euro hebben we elk jaar een nationale feestdag waar ook weer een hoop aan wordt verdient *\o/*

Daar wil ik ook best een 10tje voor betalen *\o/*

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:22

dressagelady schreef:
unihorses schreef:

Ik gooi even een paar termen in de groep die je vast en zeker niets zeggen maar die je gewoon kunt googelen:
Raad van State, raad van toezicht, raad van commissarissen, raad van beheer, oranje fonds..

Hint: Het betreffen allemaal bestuursfuncties die WA vervult.

hint: ik kan ook hoofd ergens van zijn, het plaatje ervan....

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:23

Volgens berekeningen is 'ons' Koningshuis het duurste in West-Europa. Voor zo'n klein landje een beetje belachelijk toch? Een beetje minder mag ook wel.

In de tijd van Willem I werd er ook nog wel eens iets geschonken aan de mensen (de Universiteit van Leiden was een cadeau aan de stad)... maar dat soort dingen zijn niet de trend anno 2013. Toch denk ik dat zoiets (universiteit of misschien een ziekenhuis bouwen of van mijn part investeren in de zorg op een andere manier) veel meer populariteit zou opleveren dan het bouwen van een luxe ski-oord in Argentinië (omdat Mozambique te veel verontwaardiging veroorzaakte).

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:25

Die 8 ton mag hij van mij krijgen áls hij ook alle dingen betaald die bij de functie horen: beveiliging, kasteeltje, staatsreizen e.d. Ik zou echter liever zien dat hij volgens de balkenende norm betaald krijgt en vanuit de staat zijn onkosten vergoed krijgt (en ja, dat is nu én én....)