Is een mens wel een omnivoor?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 00:47

janderegelaa schreef:
Ik vraag me serieus af hoe dat kan.

Hoezo, teveel calorieen eten is teveel calorieen eten, of die nou van plantaardige of dierlijke afkomst zijn maakt voor de vette pens in kwestie niet uit...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 00:47

ZeSteigert schreef:
Nope. Ik eet & drink puur biologisch & ondierlijk.

Veganistisch?
Dan is het wachten tot het tekort zichtbaar wordt, dat duurt gewoon erg lang. We maken zelf geen B12, en in planten zit het niet onder een vorm dat ons lichaam er wat mee kan.
De zeewier eten voor B12 verhalen, klopt allemaal niks van.

Grapjasjes12

Re: Is een mens wel een omnivoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 00:57

Na een half jaar veganistisch eten was m'n Hb (ijzer) 9.6 :') Normaal voor een vrouw is tussen de 7.5 en 10, maar m'n leraar schrok dat het zo hoog was. Dat komt bijna niet voor en bij een veganistisch eetpatroon al helemaal niet. M'n B12 was ook hoog, maar daar weet ik de waarde niet meer van.
Ik moet wel zeggen dat ik zeer gezond eet en ook veel ivm sport&baan.

Het is dus niet zo zeer lastig om aan alle benodigde waarden te komen, maar ik denk wel dat je zeer bewust met je voeding om moet gaan.
Aan je eiwitten komen is ook niet moeilijk. Peulvruchten combineren met granen (ivm aminozuur profielen) en je zit goed.

Ook veganisten kunnen moddervet worden. Gewoon teveel van alles eten :))

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 01:06

Maar een half jaar is ook te kort lijkt me

Ik vind het best schrikken wat hier allemaal geschreven wordt. Aan de benodigde voedingsstoffen komen als veganist is nog niet zo moeilijk? Via de apotheek niet nee, maar als jullie beweren dat dat via plantaardige voeding kan hebben jullie gewoon geen juiste info.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 01:12

Na een half jaar een Hb van 9.6 is echt uitzonderlijk hoor. Zelfs op een normaal eetpatroon komt 9.6 maar heel sporadisch voor bij vrouwen. Daar staat ook tegenover dat ik al langer dan een half jaar vrijwel veganistisch eet met kleine tussenpauzes.

Ik zeg dus niet dat we herbivoren zijn, maar dat je moeilijk aan je ijzer kan komen op een veganistisch dieet is denk ik vooral persoons afhankelijk. Bij mij gaat het schijnbaar voorbeeldig namelijk :')

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 01:31

Wat een leuk topic is dit, leuk om es over alle verschillende standpunten na te denken ! Ik geloof (ook) dat de mens in beginsel een opportunist was/is, en daarmee een omnivoor.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 09:28

phormicola schreef:
Zelfs op een normaal eetpatroon komt 9.6 maar heel sporadisch voor bij vrouwen. Daar staat ook tegenover dat ik al langer dan een half jaar vrijwel veganistisch eet met kleine tussenpauzes.

Die "kleine tussenpauzes", is dat toevallig tussen ongeveer zes en zeven uur s´avonds...? :D

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 09:40

Ruga schreef:
Maar een half jaar is ook te kort lijkt me

Ik vind het best schrikken wat hier allemaal geschreven wordt. Aan de benodigde voedingsstoffen komen als veganist is nog niet zo moeilijk? Via de apotheek niet nee, maar als jullie beweren dat dat via plantaardige voeding kan hebben jullie gewoon geen juiste info.

Sorry, maar dit is gewoon niet waar. Het is écht zo moeilijk niet. En ik heb zomaar het idee dat ik me beter heb ingelezen in veganisme dan de meesten hier. ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 10:59

ZeSteigert schreef:
Ik ben al eeuwen vegetariër en het is grote onzin dat je echt vlees nodig hebt. Ik neem ook nooit pilletjes ofzo, je moet alleen genoeg B12 binnenkrijgen, maar dat zit tegenwoordig echt in genoeg dingen. Ik heb er nog nooit te weinig van gehad :)

Overigens is die B12 daar apart aan toegevoegd, dus dat is in feite niet veel anders dan pilletjes. Dat is natuurlijk niet erg, maar geeft wel aan dat je dus nog steeds niet zonder specifieke toevoeging van B12 kunt.

Overigens reageert niet iedereen hetzelfde natuurlijk. Waar de ene mens het goed redt op voeding met een klein beetje aanvulling, kan het voor mensen die al gevoelig zijn voor bepaalde tekorten gewoon te weinig zijn. Dat er mensen zijn die dat vlees wel nodig hebben om zich goed te voelen kan dus heel goed.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:15

Appelmoes_11 schreef:
Sorry, maar dit is gewoon niet waar. Het is écht zo moeilijk niet. En ik heb zomaar het idee dat ik me beter heb ingelezen in veganisme dan de meesten hier. ;)

Het gaat niet over moeilijk of niet, dat is subjectief.
B12 neemt je lichaam niet op uit plantaardige bron. Mag je van geloven wat je wil, jou keuze, maar dat is gewoon een feit. Dus het is ofwel supplementen in je voeding, of een tekort opdoen.
De Nederlandse Vereniging voor Veganisme informeert daar ook duidelijk over. Dat kan je toch moeilijk afdoen als een partij die 'niet ingelezen is'.
http://www.veganisme.org/voeding/voedin ... amine-b12/
http://www.evavzw.be/index.php?option=c ... &Itemid=90

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:22

Shadow0 schreef:
Overigens is die B12 daar apart aan toegevoegd, dus dat is in feite niet veel anders dan pilletjes.

En de B12 die als supplement aan voeding wordt toegevoegd, of die als pillen wordt verkocht.. ik betwijfel of mensen in de gaten hebben dat dat een product van high-tech microbiologie is (jep, genetisch gewijzigde organismen).
De keuze is eigenlijk dierlijke B12 of labo B12. http://www.gmo-compass.org/eng/database ... .docu.html

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:40

Kuggur schreef:
phormicola schreef:
Zelfs op een normaal eetpatroon komt 9.6 maar heel sporadisch voor bij vrouwen. Daar staat ook tegenover dat ik al langer dan een half jaar vrijwel veganistisch eet met kleine tussenpauzes.

Die "kleine tussenpauzes", is dat toevallig tussen ongeveer zes en zeven uur s´avonds...? :D

Toevallig niet ;) met kleine tussenpauzes bedoel ik na een jaar strikt veganistisch eten weer een maandje her en der wat vlees/vis en kaas eten bijvoorbeeld.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:42

Ruga schreef:
Appelmoes_11 schreef:

Het gaat niet over moeilijk of niet, dat is subjectief.
B12 neemt je lichaam niet op uit plantaardige bron. Mag je van geloven wat je wil, jou keuze, maar dat is gewoon een feit. Dus het is ofwel supplementen in je voeding, of een tekort opdoen.
De Nederlandse Vereniging voor Veganisme informeert daar ook duidelijk over. Dat kan je toch moeilijk afdoen als een partij die 'niet ingelezen is'.
http://www.veganisme.org/voeding/voedin ... amine-b12/
http://www.evavzw.be/index.php?option=c ... &Itemid=90

Het is niet zo zwart/wit. Ja, je hebt B12 nodig, nee je hoeft niet elke dag vlees te eten om dat op peil te houden. Na een jaar strikt veganistisch eten is mijn B12 nog gewoon hoog. Ik liet dat altijd controleren, ben nogal een gezondheidsfreak :+
Een gezond lichaam heeft grote voorraden vitamine B12 (volgens mij in de lever, correct me if I'm wrong). Daar kun je heel lang, gezond, op teren.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:46

Ruga schreef:
Citaat:
Hoe vul jij je B12 dan aan?

Niet. Ik eet gewoon normaal en af en toe dan laat ik het eens controleren. Het is nooit heel hoog, maar wel altijd voldoende.

Dan eet je wel genoeg dierlijk vet vermoedelijk..[/quote]

Ik ken ook zo'n "100% vegetariër" maar mooi dat ie thuis stiekem vlees van paps en mams krijgt.
Malen ze fijn door het eten. :')

Verder: niet iedereen kan langdurig vleesloos, is geen flauwekul, heeft vermoedelijk te maken met welke soorten enzymen iemand heeft. En je hebt ze of je hebt ze niet. Punt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:52

phormicola schreef:
Toevallig niet ;) met kleine tussenpauzes bedoel ik na een jaar strikt veganistisch eten weer een maandje her en der wat vlees/vis en kaas eten bijvoorbeeld.

Mja, maar eens je aan een tekort komt kan je dat onmogelijk terug aanvullen op een maandje, dat gaat veel te traag. Je kan dat maandje beter spreiden over het hele jaar. Of het jaar rond voor een supplement zorgen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:53

Yamcha schreef:
had dat niet wat met jagen te maken?

Alhoewel, varkens hebben de ogen ook dicht naast elkaar, en jagen niet.

Dan ken jij geen varkens. We hebben ze zelfs mussen zien jagen!
Verder jagen ze ook op ratten en alles wat ze te pakken kunnen krijgen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:55

Zoolgangster schreef:
Ik ken ook zo'n "100% vegetariër" maar mooi dat ie thuis stiekem vlees van paps en mams krijgt.

Verder: niet iedereen kan langdurig vleesloos, is geen flauwekul, heeft vermoedelijk te maken met welke soorten enzymen iemand heeft. En je hebt ze of je hebt ze niet. Punt.

Dat vind ik wel heel erg naar van die ouders zeg :n

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:03

_Tara_ schreef:
Zoolgangster schreef:

Aan de andere zijde, moet die maar eten wat de pot schaft of kookt haar eigen maal :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:28

Ruga schreef:
phormicola schreef:

Mja, maar eens je aan een tekort komt kan je dat onmogelijk terug aanvullen op een maandje, dat gaat veel te traag. Je kan dat maandje beter spreiden over het hele jaar. Of het jaar rond voor een supplement zorgen.

Een tekort is nog lange niet inzicht, mijn B12 is hoger dan dat van menig altijd-vlees-eter. Zo zie je maar weer, het is best wel persoonsgebonden. Mijn lichaam resorbeerd voedingsstoffen schijnbaar efficiënter dan de gemiddelde mens én ik weet zeker dat ik gezonder eet dan die gemiddelde mens, derhalve hoef ik me niet zo druk te maken om tekorten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:59

_Tara_ schreef:
Zoolgangster schreef:

Die vegetariër heeft anders wel een neurologische aandoening die lijkt te verergeren zodra er 100% vegetarisch gegeten wordt...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 15:40

Kuggur schreef:
Geef het maar op, de TS reageert zeer selectief op posts in dit topic.

Alleen al het starten van dit topic zegt al iets. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 15:44

Volgens mij is er nog nooit iemand dood gegaan van vlees eten dus lekker door omnivoren :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 15:54

Zoolgangster schreef:
Alleen al het starten van dit topic zegt al iets. :j

Ja ik hou ook niet zo van de bekeringsdrang die er uit spreekt.
Anderzijds kan ik het dan ook weer niet laten om toch te reageren als hier eens iets zeldzaam rakend aan mijn vakgebied verschijnt :D

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 19:44

B12 wordt ook als supplement toegevoegd aan veevoeder, dus je krijgt het sowieso in supplementvorm binnen. Bovendien - zoals jullie op de site van de NVV ongetwijfeld gelezen hebben - is dat ook het enige dat je tegenwoordig niet via natuurlijke plantaardige voeding binnen kunt krijgen.

En oei, we worden een beetje persoonlijk naar TS toe. Hoe komt? :(:)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 19:50

phormicola schreef:
Een gezond lichaam heeft grote voorraden vitamine B12 (volgens mij in de lever, correct me if I'm wrong). Daar kun je heel lang, gezond, op teren.

Okay, "you are wrong".
Vitamine B is in tegenstelling tot bijvoorbeeld vit D, en E slechts zeer beperkt voorradig. Dit omdat deze vitamine wateroplosbaar is.
Dat je onkundig bent is één, maar je onwetenheid proberen te verspreiden via dit forum is kwalijk.
NB, de voorraad die er is zit inderdaad in de lever.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 27-03-13 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt