Nieuwe Paus is gekozen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:59

vuurneon schreef:
Ik ken die teksten (voor zover bekend) en de hoofdstukken die eruit zijn gelaten. Erg interessant :)


Maar dan nog is de interpretatie van de geschriften die de Bijbel hebben gehaald en wat er uit is gelaten afhankelijk van je kennis van de situatie in die tijd. En dat begrip krijg je pas als je enige kennis van zaken hebt van de gebruiken en de situatie in die tijd. En die kennis ontbreekt bij velen.

Ken je het verhaal van de opstanding van Lazarus? Wat uiteindelijk in de Bijbel is beland en wat er in de gnostische teksten staat?

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:02

Cassidy schreef:
vuurneon schreef:
Ik ken die teksten (voor zover bekend) en de hoofdstukken die eruit zijn gelaten. Erg interessant :)


Maar dan nog is de interpretatie van de geschriften die de Bijbel hebben gehaald en wat er uit is gelaten afhankelijk van je kennis van de situatie in die tijd. En dat begrip krijg je pas als je enige kennis van zaken hebt van de gebruiken en de situatie in die tijd. En die kennis ontbreekt bij velen.

Ken je het verhaal van de opstanding van Lazarus? Wat uiteindelijk in de Bijbel is beland en wat er in de gnostische teksten staat?


Vandaar dat ik er ook onder heb gezet; bekeken vanuit de context (of nog mooier; zeitgeist).
Lazarus kan ik zo even niet voor de geest halen, moet ik even weer opzoeken :)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:03

Urbiezira schreef:
Ik vind de bijbel op zich (de levenslessen er in), en faith op zich heel mooi, maar religion vind ik dan weet iets anders. (zit een nuance in) Faith zie ik als iets waar mensen steun uit halen en religion zie ik als een kudde dieren die blindelings zonder eigen mening een eeuwenoud boek volgt.


Ik niet. Er staan hele nare vrouw onvriendelijke pasages in.
Mensen die zeggen volgens de Bijbel te leven geloof ik ook zeker niet.

Doubtless

Berichten: 8542
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:04

Roosch schreef:
Wat ik dan gewoon niet snap is dat ze wederom een paus kiezen die de 70 al ruim gepasseerd is.. Dat is vragen om problemen.


Omdat het een van werelds belangrijkste posities is met véél invloed & er dus een wijs persoon met (levens)ervaring aangewezen wordt.

friends_f_e schreef:
Ik vind het jammer, vandaag is het een jaar geleden dat het dramatische busongeluk in Sierre is gebeurd.. Oke het is wel groot nieuws die nieuwe paus, maar voor de nabestaanden van de 28 kinderen die toen gestorven zijn vind ik het wel erg.


Ik denk dat iedere ouder van overleden kinderen het erg vind dat niet iedereen hun kind herdenkt een jaar later, maar dat is nou eenmaal zo...

Urbiezira

Berichten: 2920
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:05

Om nog even verder te gaan over het geloof, ik kan heel emotioneel worden als ik zie dat mensen enorm veel steun krijgen uit hun geloof. Vind ik echt prachtig. Maar dan wel voor jezelf, en niet een ander ermee belemmeren.

Ik ben afgelopen jaar met school naar Rome geweest en hebben we de hele hatseflats gezien, en heb daar ook een rozenkrans gekocht. Ik draag hem niet, dat vind ik oneerbiedig tegenover de mensen die geloven, maar het idee dat je een moment neemt om over jouw geloof na te denken en over de belangrijke levenslessen in de bijbel, dat vind ik mooi.

Ik ben absoluut een atheïst, maar ik heb respect voor iemand die dat niet is, zolang hij/zij ook respect heeft voor mijn keuze.

(als ik iets inaccuraats zeg, correct me if I'm wrong. ;) )

Urbiezira

Berichten: 2920
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:06

NatasjavE schreef:
Urbiezira schreef:
Ik vind de bijbel op zich (de levenslessen er in), en faith op zich heel mooi, maar religion vind ik dan weet iets anders. (zit een nuance in) Faith zie ik als iets waar mensen steun uit halen en religion zie ik als een kudde dieren die blindelings zonder eigen mening een eeuwenoud boek volgt.


Ik niet. Er staan hele nare vrouw onvriendelijke pasages in.
Mensen die zeggen volgens de Bijbel te leven geloof ik ook zeker niet.


Ik vind vrouwonterende dingen niet echt onder levenslessen vallen. :D
En juist de mensen die zeggen volgens de bijbel te leven ben ik het niet mee eens, die vallen voor mij onder de kudde niet-nadenkers.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42085
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 22:08

Urbiezira schreef:
Om nog even verder te gaan over het geloof, ik kan heel emotioneel worden als ik zie dat mensen enorm veel steun krijgen uit hun geloof. Vind ik echt prachtig. Maar dan wel voor jezelf, en niet een ander ermee belemmeren.

Ik ben afgelopen jaar met school naar Rome geweest en hebben we de hele hatseflats gezien, en heb daar ook een rozenkrans gekocht. Ik draag hem niet, dat vind ik oneerbiedig tegenover de mensen die geloven, maar het idee dat je een moment neemt om over jouw geloof na te denken en over de belangrijke levenslessen in de bijbel, dat vind ik mooi.

Ik ben absoluut een atheïst, maar ik heb respect voor iemand die dat niet is, zolang hij/zij ook respect heeft voor mijn keuze.

(als ik iets inaccuraats zeg, correct me if I'm wrong. ;) )


Mooi verwoord :).

Urbiezira

Berichten: 2920
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Nieuwe Paus is gekozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:09

Bedankt San. :)

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:14

Zowiezo kan je niet volgens de bijbel leven zonder een soort van dubbele persoonlijkheid, 't is nogal tegenstrijdig her en der. :P

Bambolina

Berichten: 2097
Geregistreerd: 16-11-06

Re: Nieuwe Paus is gekozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:17

In de bijbel staat ook dat je je haar niet mag knippen. en dat je geen schaaldieren mag eten. Hoeveel langharige kreeft-hatende katholieken kennen jullie? :)

Urbiezira

Berichten: 2920
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:18

Lepeltje schreef:
Zowiezo kan je niet volgens de bijbel leven zonder een soort van dubbele persoonlijkheid, 't is nogal tegenstrijdig her en der. :P


Ze gaan ervan uit dat iedereen een godlike persona is die zich aan al die regeltjes kan houden. :P laatst bij DWDD was er een priester en die zei ook dat bijvoorbeeld celibaat zijn af en toe nog best moeilijk is. Goede man om dat aan te geven, bespreekbaar houden. Het is ook niet makkelijk.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:19

Bambolina schreef:
In de bijbel staat ook dat je je haar niet mag knippen. en dat je geen schaaldieren mag eten. Hoeveel langharige kreeft-hatende katholieken kennen jullie? :)


Mag ik de exacte locatie van deze text?

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:20

Ik vind het jammer, dat we geen 8 uur journaal hebben gehad.

Een Jesuiet die zich "Franciscus" noemt, verwijst misschien wel naar de ooprichter van de jezuieten orde, die heette Franciscus Xaverius. Jammer, die van Assisi die met dieren sprak vind ik veel liever.

En een pausnaam kiezen, die nog niet eerder is voorgekomen, is op zich al een lin beetje een revolutie:"Ik ga het op mijn manier doen" (itt. "ik noem me Paulus de 7e, want ik vind Paulus de 6 zo goed").

De man schijnt sober te leven en klonk op dat balkon erg vriendelijk. Hij richhtte zich tot 'alle mensn evan goede wil', had het over samenbinden, dat we als mensheid 1 grote broederschap zijn. Het was niet het feministische evangelie, maar het kon beslist erger. En dat hij meteen al van het protocol afweek, dat vind ik ook erg voor m pleiten.

Urbiezira

Berichten: 2920
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:20

Vraagje aan Cassidy, heb je theologie gestudeerd of is het gewoon interesse? Ben wel benieuwd, je lijkt heel kundig en kritisch. Leuk. :)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:21

Urbiezira schreef:
Ze gaan ervan uit dat iedereen een godlike persona is die zich aan al die regeltjes kan houden. :P laatst bij DWDD was er een priester en die zei ook dat bijvoorbeeld celibaat zijn af en toe nog best moeilijk is. Goede man om dat aan te geven, bespreekbaar houden. Het is ook niet makkelijk.


Ik ken een katholiek priester die niet celibatair kon zijn en overgestapt is op het evangelische geloof. Getrouwd inmiddels met kinderen. Woont in Duitsland (is Duits)
Ik ken ook een late roeping, getrouwd en kinderen die wel katholiek priester mocht worden. Woont in Nederland is Nederlander

Als je echt die roeping voelt maar getrouwd bent, waarom mag het dan wel, en als je gewijd bent en de liefde tegenkomt weer niet?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 13-03-13 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbiezira

Berichten: 2920
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:21

Janneke2 schreef:
Ik vind het jammer, dat we geen 8 uur journaal hebben gehad.

Een Jesuiet die zich "Franciscus" noemt, verwijst misschien wel naar de ooprichter van de jezuieten orde, die heette Franciscus Xaverius. Jammer, die van Assisi die met dieren sprak vind ik veel liever.

En een pausnaam kiezen, die nog niet eerder is voorgekomen, is op zich al een lin beetje een revolutie:"Ik ga het op mijn manier doen" (itt. "ik noem me Paulus de 7e, want ik vind Paulus de 6 zo goed").

De man schijnt sober te leven en klonk op dat balkon erg vriendelijk. Hij richhtte zich tot 'alle mensn evan goede wil', had het over samenbinden, dat we als mensheid 1 grote broederschap zijn. Het was niet het feministische evangelie, maar het kon beslist erger. En dat hij meteen al van het protocol afweek, dat vind ik ook erg voor m pleiten.


Absoluut Janneke, ben het op eigenlijk bijna alle punten behalve naastenliefde niet eens met de kerk, maar hij kwam toch sympathiek over. :j

Urbiezira

Berichten: 2920
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:22

Cassidy schreef:
Urbiezira schreef:
Ze gaan ervan uit dat iedereen een godlike persona is die zich aan al die regeltjes kan houden. :P laatst bij DWDD was er een priester en die zei ook dat bijvoorbeeld celibaat zijn af en toe nog best moeilijk is. Goede man om dat aan te geven, bespreekbaar houden. Het is ook niet makkelijk.


Ik ken een katholiek priester die niet celibatair kon zijn en overgestapt is op het evangelische geloof. TGetrouwd inmiddels met kinderen.
Ik ken ook een late roeping, getrouwd en kinderen die wel katholiek priester mocht worden.

Als je echt die roeping voelt maar getrouwd bent, waarom mag het dan wel, en als je gewijd bent en de liefde tegenkomt weer niet?


Ik heb geen idee, al sla je me dood.

Bambolina

Berichten: 2097
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:23

Even googelen!

Citaat:
Leviticus 11:9-12

“These you may eat, of all that are in the waters. Everything in the waters that has fins and scales, whether in the seas or in the rivers, you may eat. But anything in the seas or the rivers that has not fins and scales, of the swarming creatures in the waters and of the living creatures that are in the waters, is detestable to you. You shall regard them as detestable; you shall not eat any of their flesh, and you shall detest their carcasses. Everything in the waters that has not fins and scales is detestable to you.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:25

Urbiezira schreef:
Vraagje aan Cassidy, heb je theologie gestudeerd of is het gewoon interesse? Ben wel benieuwd, je lijkt heel kundig en kritisch. Leuk. :)


Ben katholiek, en het is interesse, en nee geen theologie gestudeerd, daar ben ik misschien te vrijdenkend voor. Gaat niet goedkomen.

Urbiezira

Berichten: 2920
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:27

Cassidy schreef:
Urbiezira schreef:
Vraagje aan Cassidy, heb je theologie gestudeerd of is het gewoon interesse? Ben wel benieuwd, je lijkt heel kundig en kritisch. Leuk. :)


Ben katholiek, en het is interesse, en nee geen theologie gestudeerd, daar ben ik misschien te vrijdenkend voor. Gaat niet goedkomen.


Haha oke, duidelijk. Fijn om iemand in de discussie te hebben die er echt wat vanaf weet. :)

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:28

Cassidy schreef:
Bambolina schreef:
In de bijbel staat ook dat je je haar niet mag knippen. en dat je geen schaaldieren mag eten. Hoeveel langharige kreeft-hatende katholieken kennen jullie? :)


Mag ik de exacte locatie van deze text?


Vrome joden houden zich er aan, in die zin: als man mag j ehet allerbovenste stukje bakkebaard niet knippen, dus heb je een onpractisch lokje voor je oor.
Verder: als je Nazarener wilt zijn (dat is een keuze) dan krijg je 2 extra geboden - een daarvan is, je hoofdhaar echt niet meer knippen of scheren. (Maar dat geldt dus niet voor iedereen.)


Maar tja - de relatie tussen de roomse kerk en de bijbel is uiterst vaag.

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:34

Trouw meldt nog een leuk onzinnieuwtje.

de vorge paus van buiten Europa was gregorius di ein 741 stierf.
Oook die man vond evengelisatie belangrijk - hij stuurde oa. Bonifacius naar de Friezen. (Maar tja, de Friezen zijn niet bezet geweest door de romeinen en hadden zo hun eigen ideeen. Dta kun je tot op de huidige dag merken...)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:38

Bambolina schreef:
Even googelen!

Citaat:
Leviticus 11:9-12

“These you may eat, of all that are in the waters. Everything in the waters that has fins and scales, whether in the seas or in the rivers, you may eat. But anything in the seas or the rivers that has not fins and scales, of the swarming creatures in the waters and of the living creatures that are in the waters, is detestable to you. You shall regard them as detestable; you shall not eat any of their flesh, and you shall detest their carcasses. Everything in the waters that has not fins and scales is detestable to you.


Leviticus is Oud Testament en geschreven voor de Joden, niet de Christenen....
En dan, vertaal "scales". Een kreeft heeft een pantser, een mossel ook.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 13-03-13 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Bambolina

Berichten: 2097
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:40

Ik ben overigens niet tegen al wat katholiek is, ben zelf half Italiaans en daarmee half katholiek, had een tante die non was, de rest van de familie noemt zichzelf katholiek maar verder dan een kruisje in de keuken en éenmaal per jaar naar de kerk komt het daar ook niet, wel vliegt je regelmatig een prachtig vocabulaire van Italiaanse scheldwoorden om de oren als mijn tante en oma weer is ruzie hebben over wie wel en niet een plastic heup verdient. :') Bepaald heilig zijn ze dus niet, zoals vele andere 'katholieke' Italianen. En tja, als ze daar gelukkig van worden..
Maar waar ik dan dus absoluut niet tegen kan is dat zo'n Paus zo verschrikkelijk uitgesproken kan zijn over de ene regel in de bijbel, en zich zo totaal niet aan de andere houdt.

cassidy..sinds wanneer lezen christenen alleen nog het nieuwe testamen dan? :') Heb die horrorverhalen van het oude testament als kind op een christelijke basisschool en op bijbelkamp ook moeten doorstaan..

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:59

Ging niet om het Oude Testament, maar om Leviticus (wajikra) en dat deel staat in de Tenach :) In het citaat van Bambolina wordt verwezen naar koosjer en niet-koosjer eten.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-03-13 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt