Overheid wil meer zorg vanuit familie/vrienden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een zorgelijke zaak? of een goed idee. Wat vind jij hiervan?

Ik ben het er mee eens, pas als familie of vrienden niet in staat zijn te helpen moet de overheid inspringen
30 (18%)
Ik twijfel erover, wat word er bedoelt met 'niet in staat zijn te helpen"
48 (29%)
Helemaal niet mee eens! en als we het er toch over hebben. Het persoonlijk budget moet er weer bij
78 (48%)
Ik heb er eigelijk geen mening over. Puur omdat ik niet weet waar we het eigelijk over hebben.
5 (3%)

Totaal aantal stemmen: 161

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 21:35

pmarena schreef:
.
Ik vraag me dan altijd af, of mensen ook iets doen met die ideeën, hoe raar is het om je visie te mailen naar een kamerlid ofzo, iemand die er echt iets mee zou kunnen doen wellicht?

Daar luisteren ze echt niet naar hoor. Is een paar weken terug nog op tv geweest dat de koepelorganisatie van de zorg graag zelf het heft in handen wilde nemen. Die hadden allemaal goede ideeen waarmee bezuinigd kon worden zonder de mensen en personeel al te veel te pakken. Nee, dat doen ze niet.
En het leuke, moeder van meneer samson zit zelf in de zorg of heeft erin gezeten. Mn collega s hebben zn oma in zorg gehad. Dan zou je toch denken dat je een beetje weet hoe het er precies aan toe gaat, of niet?

Roselie

Re: Overheid wil meer zorg vanuit familie/vrienden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 21:38

En al die verzorgingstehuizen die dan leeg komen dat is toch ook zonde?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 00:06

Ik heb een beetje het idee dat ze richting het systeem in Duitsland gaan.

In Duitsland worden de ouderen die echt hulp nodig hebben ingedeeld in een bepaalde groep. Hoe hoger dit nummer des te meer hulp wordt er beschikbaar gesteld en des te duurder de zorg wordt voor de familie van de patient. Want de familie (kinderen) draaien op voor de kosten.
Gezien die kosten behoorlijk zijn blijven de ouderen zo lang mogelijk thuis wonen. Dan kom ik weer terug op de hulp uit Polen. Deze (vaak gediplomeerde) dames zijn goedkoper dan een plaats in een verpleeg huis.

Uiteindelijk gaat ook de economie er niet op voouit. Veel werknemers die ontslagen gaan worden, zij weer vele uitkeringen. De uitkeringen zijn lager als het loon. De mensen gaan besparen waar ze kunnen. Zo wordt er weer minder geld uit gegeven en loopt de staat weer miljoenen aan belasting geld mis.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 01:24

Zou jij dat willen dat je billen worden gewassen door iemand waar je niet eens een praatje mee kan maken?

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 10:00

[/quote]
Je vergeet even dat de bestuurders van nu, wel even ietsje meer verdienen dan wij ;)
Die zitten qua geld al goed en die hoeven zich echt niet druk te maken over hun oude dag hoor.[/quote]

:j :j :j :j

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 10:49

delvira schreef:
Je vergeet even dat de bestuurders van nu, wel even ietsje meer verdienen dan wij ;)
Die zitten qua geld al goed en die hoeven zich echt niet druk te maken over hun oude dag hoor.

[/quote]

Nog even ter verduidelijking:

Meneer rutte verdient 144.108,00 euro per jaar. Hier moet ik 5 jaar voor werken. Hij krijgt 12.009 euro per MAAND!
Meneer samsom krijgt 112.244 euro per jaar, 9353 euro per maand.

Die kunnen dus prima sparen voor hun oude dag en de oude dag voor hun ouders erbij ;)
De "gewone mens" mag blij zijn als hij nu wat kan sparen voor het grote pensioengat wat er gaat komen. ALS er tegen die tijd nog pensioenen bestaan.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 10:57

Ik ben er op zich mee eens dat ze mensen zolang mogelijk zelfstandig thuis moetn blijven wonen. Maar, zoals er vanmorgen al in de krant stond, dit kan niet door aan alle kanten te gaan bezuinigen. Dus niet, EN op de verzorgingshuizen EN op alles rond de thuiszorg. Je wilt de mensen langer thuishouden omdat verzorgingshuizen te duur zijn en er steeds meer van nodig zijn, dan blijf je van de thuiszorg af. DIE kunnen er samen met familie en vrijwilligers voor zorgen dat die mensen zolang mogelijk thuis kunnen blijven.
Mensen alleen met familie en vrijwilligers thuis houden, dat gaat echt niet werken..

Hier hebben we trouwens een hongaarse in dienst bij de verzorging/wijkverpleging. Zij is speciaal naar nederland gekomen omdat er hier genoeg werk voor haar was. Best mens, ze doet haar werk goed. Maar verder :n

Ondanks taalcursus verstaan de helft van de mensen haar niet. Praatje zit er dus niet of nauwelijks in. Veel dingen begrijpt ze niet goed. Vind het echt een wonder dat er nog geen problemen van zijn gekomen. Bedoel, als er wat is dan moet je wel in kunnen grijpen. Arts bellen en duidelijk uit kunnen leggen wat er is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 10:59

Ik vind het idee erachter leuk, is niet een nieuw idee want dat is al veel vaker gebeurd, heb ooit wel eens opgelet met geschiedenis en heb ook nog wel aardig wat geleerd over dat "zorgsysteem".

Praktijk zal echter iets anders uitwijzen gok ik zo. Wij gaan vrij weinig met familie om, we kunnen het nou niet bepaald met elkaar vinden en ben blij toe dat ik er geen contact mee heb. Moet ik dan, omdat zij willen bezuinigen, m'n oma gaan helpen met boodschappen en wassen als ze het straks niet meer zelf kan? Sorry hoor maar daar zit ik echt niet op te wachten, we zijn niet bepaald vrienden en dat gaan we ook niet worden, en zo kan ik zo'n beetje mijn hele familie wel opnoemen met uitzondering van ouders, broertjes en een oom. De rest ga ik echt niet helpen als ze later niks meer kunnen, hoe rot dat ook klinken mag.
Daarbij komt, nu heb ik alle tijd van de wereld, maar wie zegt dat ik dat later heb? Als ik kijk hoe druk mijn moeder het nu heeft met d'r werk, met het huishouden/gezin en dan ook nog vrije tijd moet hebben voor d'r paarden, wanneer wordt er dan nog verwacht dat je dat ook nog gaat doen?
Weet niet hoeveel uur d'r in de dagen zitten van de heren en dames uit de tweede kamer.. Maar de mijne telt er echt nog steeds maar 24 en volgens mij van zo'n beetje iedere persoon wel.

Nogmaals, het idee is leuk, het idee heeft in het verleden ook echt wel z'n werk gedaan, maar is nu niet meer realistisch in deze tijd.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 12:03

@ Tieme: was niet mijn quote, maar ik ben het met deze quote eens, de schrijver heb ik per ongeluk niet aangehaald...

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 12:17

delvira schreef:
@ Tieme: was niet mijn quote, maar ik ben het met deze quote eens, de schrijver heb ik per ongeluk niet aangehaald...

Klopt. Ik heb het verkeerd gequote maar ik kreeg het niet goed :o
En ik was de schrijver.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 12:25

Ik vind dit in een zeer zeker opzicht een goed plan!
Helaas kunnen wij niet in iemand anders zijn of haar portemonnee kijken toch?
Ik als verzorgende kan niet zeggen... die kan wel voor moeders komen helpen en die niet...

Het enige wat mij opvalt en Enorm irriteert, je hebt 30 bewoners voor wie je zorg draagt. Je hebt familie leden
die elke dag komen, om de dag, 2keer per maand... Maar ook die je zo 4keer per jaar ziet, en verder alleen telefonisch
spreekt. En die allerlaatste hebben vaak nog het meest te klagen!
En dan, zeg ik JA ik vind het voorstel PRIMA! Gerum moeders zit altijd alleen en te wachten totdat de kinderen komen... huilt uit op de schouders van de zuster, zit de hele dag te wachten op dat ene telefoontje van 5 minuten, slaapt slecht omdat ze zich zorgen maakt om haar kinderen maar vind troost bij die ene lieve zuster die helaas voor deze familie weinig tijd heeft omdat ze nog 30 bewoners meer moet verzorgen maar moeders wel alle hulp bied die ze kan, en ik durf best te zeggen dat wat de familie van deze mevrouw me verteld, waarover ze wat te klagen hebben me best veel doet... Ze zijn er nooit! Ik begrijp nu ECHT hoe eenzaam jou oude dag kan worden... En dat is coördinatie sommige niet mis! Ik hoop dat ik er nooit zo bij kom te zitten.

Mede hierdoor ben ik een andere opleiding gaan doen. Ik kon niet werken vanuit mijn hart... maar meer vanuit de bekers worstenbroodjes fabriek! De zorg word in mijn ogen enorm onpersoonlijk en jeag van familie wel verwachten dat ze er voor moeders zijn!

Pff geloof me, de zorg is niet alleen voor familieleden achteruit aan het gaan... dit is een vak wat je vanuit je hart wilt doen,, en dat word nu vrijwel onmogelijk gemaakt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 13:13

Het is en blijft een dom besluit van de regering, ze maken er een puinhoop van. Ze helpen alles in de soep en maken alles kapot.

Ooit komt er goede tijden, want eens moeten ze toch het licht zien dat het niet goed gaat en dat het niet zo langer kan gaan.

Dan hoop ik echt dat het hele huidige kabinet opgesodemieterd worden.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 16:48

pmarena schreef:
Er zullen heus geen bejaarden op straat gelegd worden, het zal allemaal als puntje bij paaltje komt best wel meevallen neem ik aan, de bestuurders van vandaag zijn immers zelf ook de bejaarden van morgen ;)

Ik zal wel weer een botterik ofzo zijn maar ik vind er eigenlijk ook heel weinig mis mee dat je bepaalde zaken zelf moet betalen. Zoals allerhande karretjes en liftjes, waarom zou dat uit de overheid moeten komen?

Ik denk dat het helemaal zo slecht nog niet is als de jongere generaties aanleren dat ze geld moeten sparen voor hun oude dag, omdat je eigenlijk gewoon weet dat je als je ouder wordt, toch wat meer zorg en aanpassingen nodig gaat hebben.

Als je 15 bent spaar je voor een brommer zodat je mobieler wordt, ben je 17 dan spaar je voor je rijbewijs en autootje, ben je weer wat ouder en toe aan kinderen dan spaar je voor een gezinswagen en / of een fiets met kinderzitje omdat zulke zaken handig zijn om mobiel te blijven / worden in je veranderende situatie :)

Wat mij betreft is die lijn prima door te trekken naar ouder worden en behoefte hebben aan een rollator, scoot-mobiel en traplift.

Eigenlijk is het van de gekken dat de overheid daar voor op moet draaien. Of denk ik nou zo raar :?

Waarschijnlijk denk ik dan ook raar want ik ben het met je eens. Het is alleen zo lastig dat er mensen zijn die echt het geld niet hebben en niet kunnen sparen en je hebt mensen die een houding hebben van "wie dan leeft wie dan zorgt" en hun geld erdoor brassen en daardoor niet sparen. Daar worden mensen die wel braaf sparen de dupe van.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:16

Silvia schreef:
pmarena schreef:
Er zullen heus geen bejaarden op straat gelegd worden, het zal allemaal als puntje bij paaltje komt best wel meevallen neem ik aan, de bestuurders van vandaag zijn immers zelf ook de bejaarden van morgen ;)

Ik zal wel weer een botterik ofzo zijn maar ik vind er eigenlijk ook heel weinig mis mee dat je bepaalde zaken zelf moet betalen. Zoals allerhande karretjes en liftjes, waarom zou dat uit de overheid moeten komen?

Ik denk dat het helemaal zo slecht nog niet is als de jongere generaties aanleren dat ze geld moeten sparen voor hun oude dag, omdat je eigenlijk gewoon weet dat je als je ouder wordt, toch wat meer zorg en aanpassingen nodig gaat hebben.

Als je 15 bent spaar je voor een brommer zodat je mobieler wordt, ben je 17 dan spaar je voor je rijbewijs en autootje, ben je weer wat ouder en toe aan kinderen dan spaar je voor een gezinswagen en / of een fiets met kinderzitje omdat zulke zaken handig zijn om mobiel te blijven / worden in je veranderende situatie :)

Wat mij betreft is die lijn prima door te trekken naar ouder worden en behoefte hebben aan een rollator, scoot-mobiel en traplift.

Eigenlijk is het van de gekken dat de overheid daar voor op moet draaien. Of denk ik nou zo raar :?

Waarschijnlijk denk ik dan ook raar want ik ben het met je eens. Het is alleen zo lastig dat er mensen zijn die echt het geld niet hebben en niet kunnen sparen en je hebt mensen die een houding hebben van "wie dan leeft wie dan zorgt" en hun geld erdoor brassen en daardoor niet sparen. Daar worden mensen die wel braaf sparen de dupe van.

Daar ben ik het ook mee eens. Het is gewoon oneerlijk, de mensen die gespaard hebben die moeten dokken en niet alleen voor zelf maar ook voor de anderen die niet gespaard hadden en of het geld niet hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 19:30

Toch een misverstand uit de weg ruimen: het zijn niet in hoofdzaak de mensen die niet gespaard hebben, het zijn ook met name de pensioenfondsen, de banken en de overheid die niet over de langetermijn hebben nagedacht (en dat nog steeds niet doet.)
Dat wordt nu op de individuele mensen afgewenteld, maar helemaal terecht is dat niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:00

Nu in Kassa: het mantelzorgcompliment. Het is on-ge-lofelijk. Ooit wilde men de mantelzorgers een steuntje in de rug geven, en daarvoor is het mantelzorgcompliment bedacht. Niet dat je daar nou echt de hoofdprijs mee wint, maar het is toch leuk.
Maar nu komt het. Als mensen thuis blijven wonen maar wel een indicatie hebben voor verzorgingstehuis (precies de groep waar het echt veel uitmaakt of ze thuis blijven wonen of niet) krijgen de mantelzorgers geen compliment. Terwijl de persoon die zorg nodig heeft alleen nog maar op een wachtlijst staat, en nog niet werkelijk de zorg ontvangt! Zo wordt er op een buitengewoon flauwe manier ineens een hele groep buiten de regels gehouden.

Het gaat niet om het geld. Het mantelzorgcompliment is 200 euro. Als er ook maar iemand een maand langer thuis blijft wonen (indicatie of niet) zijn de kosten er wel uit. Voor de zorgers is het verder natuurlijk niet een echte bron van inkomsten, maar wel gewoon een leuk extraatje om te laten weten dat we als maatschappij waarderen dat men dat doet. Maar die waardering gaat blijkbaar niet zo diep...

Dat zou gewoon slordig kunnen zijn, ware het niet dat de staatssecretaris hiervan op de hoogte is, en het toch niet echt wil veranderen. Hij zegt dat de regels anders 'niet uitvoerbaar' zouden zijn, maar dat is natuurlijk echt onzin, zo moeilijk is het niet om te bepalen of iemand wel of niet in een zorginstelling woont.

Klinkt dus als pure onwil, en dat vind ik dan weer zoooo kinderachtig.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:55

Shadow0 schreef:
Toch een misverstand uit de weg ruimen: het zijn niet in hoofdzaak de mensen die niet gespaard hebben, het zijn ook met name de pensioenfondsen, de banken en de overheid die niet over de langetermijn hebben nagedacht (en dat nog steeds niet doet.)
Dat wordt nu op de individuele mensen afgewenteld, maar helemaal terecht is dat niet.

Ben ik helemaal met je eens. Plus dat er in de jaren negentig uit het ABP miljarden is gehaald, want de dekking was toen wel tweehonderd procent. Dat was toendertijd volgens de politici niet echt nodig. Punt is, op de lange termijn (en daar praat je over bij pensioen) is het natuurlijk wel weer nodig.

De lange rente van vier procent was tot 2006 het uitgangspunt. Toen is besloten er dagrente (heel korte termijn rente) van te maken, want dat kwam politiek ook weer beter uit. Tja, en toen veranderde de korte termijn rente. Die is nu heel laag.

En zo wordt er niets van de geschiedenis geleerd (door politici). De gewone mensen zitten met de gebakken peren, dat wel.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:03

Ik werk zelf in de huishoudelijke zorg. Meerdere van mijn clienten zijn al gekort op hun uren.
Het is leuk dat de regering bedenkt dat familie en vrienden moeten inspringen. Maar zeg nou zelf, heb jij tijd om naast baan, kinderen, paarden etc ook nog meerdere uren per week je ouders te helpen? En wil je niet liever, in de tijd die je hebt, iets leuks gaan doen met je moeder, vader, oma etc?
En wat dan bij de mensen die geen familie hebben? En geen vrienden in de buurt? Ik heb clienten die echt niemand hebben.
Daarnaast is het niet alleen werk wat wij doen. Wij zijn voor veel clienten ook een stuk sociaal contact.
Een client van mij is een 85 jarige dame met zeer ernstige fybromialgie, reuma en een groot hart probleem. Zij kan zelf helemaal niets meer. Zij heeft tot 6 maart 6 uur per week. Daarna wordt het 3,5 uur per week. Ik krijg in 3,5 uur niet alles goed. Er is alleen tijd voor de dagelijkse klusjes, maar niet voor kastjes soppen, gordijnen wassen etc. Ik doe voor haar ook boodschappen, de was, strijken.
Er komt straks een groep mensen die geen hulp meer mag hebben en daardoor uiteindelijk in een vervuild huis komen, zonder sociaal contact.

Laten we eerst eens gaan bezuinigen op ontwikkelingshulp, oorlogen etc voordat we de mensen die ons land na WO2 weer opgebouwd hebben, te laten stikken. Zij hebben hun leven betaald voor een goede oude dag. Ze moeten al pensioen inleveren en nu ook nog hun hulp.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:54

Rivendell schreef:
Laten we eerst eens gaan bezuinigen op ontwikkelingshulp, oorlogen etc voordat we de mensen die ons land na WO2 weer opgebouwd hebben, te laten stikken. Zij hebben hun leven betaald voor een goede oude dag. Ze moeten al pensioen inleveren en nu ook nog hun hulp.

De ontwikkelingshulp is al zeeeer veel teruggebracht, daar is niet zo gek veel te halen. En bovendien, ook al wonen die mensen verder weg, ook daar gaat het om mensen die de basis van een menswaardig bestaan moeten missen.

Wat mij betreft dus liever bezuinigen op andere plekken: op oorlogen idd, en op de bureaucratische (en zichzelf uiters goed verzorgende) bovenlaag in de zorg, het belastinggeld dat we mislopen omdat we multinationals met miljarden omzet laten wegkomen met relatief een paar stuivers belasting, het tegengaan van speculeren en risicovolle projecten starten met ons geld, en er dan gauw tussenuit knijpen met een flinke afkoopsom (waar je toch alweer een aanzienlijk aantal mensen een uurtje extra thuiszorg van had kunnen geven.)
Aanpakken kortom waar het mis zit.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:45

Kunnen de boodschappen niet thuis gebracht worden? Scheeld weer tijd.
Ja soms moet je keuses maken ,mijn keus is geen paard meer . Ik zat niet meer rustig bij mijn paard als mijn moeder alleen thuis zit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:52

kohtje schreef:
Kunnen de boodschappen niet thuis gebracht worden? Scheeld weer tijd.

Eeeeh... dat kost ook tijd of geld, tenslotte doet iemand de bezorging. Winkels doen dat ook niet voor niets. (Als je het niet direct moet betalen, reken er dan maar op dat die kosten indirect worden doorberekend.)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 14:00

En ik vraag me ook af:

Hoe zit het met de mensen die ook een eigen leven hebben en eigen behoeftes hebben, naast gezin, werk en partner? Ik vind niet dat je hele leven naar je ouders moeten gaan staan en aanpassen. Helpen enzo prima maar geen 24/7. Dat is gewoon niet te doen en dat moet je ook niet willen en of eisen.

Ik heb er vertrouwen in dat het een fiasco wordt en dat de flutregering daarvan op terugkomt.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 14:19

Ragdollcat schreef:
Helpen enzo prima maar geen 24/7. Dat is gewoon niet te doen en dat moet je ook niet willen en of eisen.

Nogmaals, het gaat NIET over 24/7 je ouders helpen. Het gaat om dingen als huishouden , boodschappen, hand en span diensten enz die nu door bijv thuiszorg gedaan worden...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:47

Een beetje aanpassen is zo erg toch niet?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 02:26

Een beetje aanpassen is inderdaad niet erg. Maar er word straks verwacht dat we 24 uur per dag de zorg op ons gaan nemen en dat kan niet als je zelf ook een baan en een gezin hebt.