Website Mosknee; wat vindt Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:45

Rosannee_ schreef:
ik ben tegen moskeeën in nederland want als de rollen omgedraaid waren mochten wij daar zeker geen kerken neer zetten, niet eens met ideeën erover beginnen..

Ik weet niet waar iedereen dat elke x vandaan haalt, maar er zijn gewoon christelijke kerken in Marokko en Turkije.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:51

Shadow0 schreef:
Rosannee_ schreef:
ik ben tegen moskeeën in nederland want als de rollen omgedraaid waren mochten wij daar zeker geen kerken neer zetten, niet eens met ideeën erover beginnen..

En om dat een beetje recht te trekken gaan wij onze vrijheid en democratie en rechtsbeginselen opgeven om meer op hun dictatoriale aanpak te lijken? Goed plan :Y)

Wat zo kwalijk is, is dat Wilders onze rechtstaat ondermijnt door te doen alsof rechten die voor alle Nederlanders gelden voor bepaalde mensen mogen worden overgeslagen.

Maar iedere Nederlander heeft dezelfde rechten. Daaronder vrijheid van godsdienst, maar ook het recht om wanstaltig lelijke gebouwen neer te zetten, eventueel met subsidie, als je de juiste mensen maar meekrijgt. En daartegenover natuurlijk het recht om dat tegen te houden, met korenwolven, historische opgravingen, ellenlange procedures, en Andrea van Pol.

Dat moslims een uitzondering zouden zijn is discriminerend en ook tamelijk belachelijk.

hoezo dictatoriale aanpak? omdat je geen moskee neer mag zetten wil niet gelijk zeggen dat we een dictatoriale aanpak hebben, de mensen mogen hier toch gewoon komen. Desnoods plaats je 1 zon grote moskee midden in het land en dan gaan ze daar allemaal toch heen, en ik ben het er mee eens dat Wilders niet in alles gelijk is, en als hij ooit hoog aan de macht komt dan kan het zeker allemaal misgaan, maar als er over 10 jaar meer moskeeën dan kerken staan in Nederland doen we toch iets verkeerd.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:52

Brainless schreef:
Rosannee_ schreef:

Ik weet niet waar iedereen dat elke x vandaan haalt, maar er zijn gewoon christelijke kerken in Marokko en Turkije.

in Marokko en Turkije misschien maar je hebt wel meer landen waar ze moslim zijn en waar iedereen uit weg vlucht omdat je geen christen mag zijn of andere ideeën van geloof mag hebben.

Brainless

Re: Website Mosknee; wat vindt Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:55

@Rosannee
Er zijn nog wel meer landen waar iets niet mag (en dan geeneens godsdienst gebonden) wat in Nederland wel mag.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:57

Rosannee_ schreef:
hoezo dictatoriale aanpak? omdat je geen moskee neer mag zetten wil niet gelijk zeggen dat we een dictatoriale aanpak hebben,

Ik zou toch nog even verder lezen over de rechten van mensen in Nederland :j
Jij vindt het niet dictatoriaal om van bovenaf op te leggen waar en hoe moslims hun geloof mogen belijden? En jij vindt het niet discriminerend om dat soort eisen *alleen* aan moslims te stellen, en niet aan joden of christenen?

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:00

Brainless schreef:
@Rosannee
Er zijn nog wel meer landen waar iets niet mag (en dan geeneens godsdienst gebonden) wat in Nederland wel mag.

Wat is het doel van deze reactie dan? Het gaat hier toch over moskeeën en moslims?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:01

Rosannee_ schreef:
Brainless schreef:
@Rosannee

Wat is het doel van deze reactie dan? Het gaat hier toch over moskeeën en moslims?

Citaat:
n Marokko en Turkije misschien maar je hebt wel meer landen waar ze moslim zijn en waar iedereen uit weg vlucht omdat je geen christen mag zijn of andere ideeën van geloof mag hebben.

Wat heeft dit er dan mee te maken of je in Nederland wel of niet een moskee zou mogen bouwen?
Omdat er in bepaalde moslimlanden, christenen worden vervolgd?!

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:04

Shadow0 schreef:
Rosannee_ schreef:
hoezo dictatoriale aanpak? omdat je geen moskee neer mag zetten wil niet gelijk zeggen dat we een dictatoriale aanpak hebben,

Ik zou toch nog even verder lezen over de rechten van mensen in Nederland :j
Jij vindt het niet dictatoriaal om van bovenaf op te leggen waar en hoe moslims hun geloof mogen belijden? En jij vindt het niet discriminerend om dat soort eisen *alleen* aan moslims te stellen, en niet aan joden of christenen?

De moslims mogen hier toch hun geloof belijden en doen waar ze dat willen. Het gaat mij erom dat niet heel het land volgebouwd hoeft te staan met moskeeën en dat vind ik niet dictatoriaal omdat de Islam niet echt een 'Nederlands geloof'(kan geen beter woord vinden) en het Christendom daar in tegen wel. Althans, dit leer ik bij godsdienst en geschiedenis ;)

En ja, ik snap ook wel dat als bijv. Wilders hier aan de macht komt het helemaal uit de hand gaat lopen, en ik zeg niet dat er geen een moskee in nederland mag staan, maar ik vind het raar als in Nederland straks meer moskeeën dan kerken staan, aangezien ik denk dat Christendom toch meer het Nederlandse 'hoofdgeloof' is.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:05

Brainless schreef:
Rosannee_ schreef:
[qote="Brainless"]
@Rosannee

Citaat:
n Marokko en Turkije misschien maar je hebt wel meer landen waar ze moslim zijn en waar iedereen uit weg vlucht omdat je geen christen mag zijn of andere ideeën van geloof mag hebben.

Wat heeft dit er dan mee te maken of je in Nederland wel of niet een moskee zou mogen bouwen?
Omdat er in bepaalde moslimlanden, christenen worden vervolgd?![/quote]

ik zeg dat omdat je zegt dat in marokko en turkije wel kerken staan, maar er zijn meer landen waar de islam is en waar dat niet geld

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:07

Daarbij wil ik nog zeggen, dat ik absoluut niet tegen de islam ben oid. maar aangezien dit Nederland is vind ik niet dat het op een land hoeft te gaan lijken waar ze de islam volgen.

En vinden jullie dan dat Nederland lekker vol gebouwd moet worden met moskeeën?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:13

Rosannee_ schreef:
De moslims mogen hier toch hun geloof belijden en doen waar ze dat willen.

Nou ja, niet dus, als je hun wilt verbieden gebouwen neer te zetten.

Citaat:
aangezien ik denk dat Christendom toch meer het Nederlandse 'hoofdgeloof' is.

Het Nederlandse hoofdgeloof is 'niets' - varierend van keihard atheistisch ('god is maar onzin, wie gelooft er nou in sprookjesboeken') tot 'ik denk wel dat er iets is maar ik weet niet precies wat, maar met het christendom heb ik niet zo veel.' Dat er steeds meer kerken verdwijnen heeft dan ook een simpele oorzaak: we willen die kerken blijkbaar niet meer. Dat kun je natuurlijk niet als uitgangspunt nemen voor het aantal moskeeen.

Het zou net zo belachelijk zijn als je in een dorp redeneert: er zijn meer voetbalverenigingen dan hockeyclubs in Nederland, en omdat we 1 voetbalclub hebben hier in het dorp mag er dus ook maar 1 hockeyclub zijn. Ook al wil niemand voetballen en iedereen hockeyen, er mag GEEN extra hockeyclub komen.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:30

Shadow0 schreef:
Rosannee_ schreef:
De moslims mogen hier toch hun geloof belijden en doen waar ze dat willen.

Nou ja, niet dus, als je hun wilt verbieden gebouwen neer te zetten.

Citaat:
aangezien ik denk dat Christendom toch meer het Nederlandse 'hoofdgeloof' is.

Het Nederlandse hoofdgeloof is 'niets' - varierend van keihard atheistisch ('god is maar onzin, wie gelooft er nou in sprookjesboeken') tot 'ik denk wel dat er iets is maar ik weet niet precies wat, maar met het christendom heb ik niet zo veel.' Dat er steeds meer kerken verdwijnen heeft dan ook een simpele oorzaak: we willen die kerken blijkbaar niet meer. Dat kun je natuurlijk niet als uitgangspunt nemen voor het aantal moskeeen.

Het zou net zo belachelijk zijn als je in een dorp redeneert: er zijn meer voetbalverenigingen dan hockeyclubs in Nederland, en omdat we 1 voetbalclub hebben hier in het dorp mag er dus ook maar 1 hockeyclub zijn. Ook al wil niemand voetballen en iedereen hockeyen, er mag GEEN extra hockeyclub komen.

Ze kunnen toch ook in andere gebouwen als moskeeën hun geloof belijden?

ik heb altijd geleerd met godsdienst dat het christendom het soort hoofdgeloof is van Nederland, als het is zo als jij het zegt heb ik het dus blijkbaar altijd verkeerd geleerd. ;) Er zijn natuurlijk altijd mensen die niet geloven, waaronder ik val. Daardoor verandert mijn mening niet maar wel de beredenering, bedankt dat je mijn kennis aan hoofdgeloven hebt bij gespijkerd maar ik heb dit helaas altijd zo geleerd

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:45

Toen ik 10 was in 1985 werd er een moskee bij ons in de buurt gebouwd. De eerste paar jaar werd het gebed aangekondigd via grote speakers op het balkon, daar kwamen uiteraard wel wat klachten over en werd dat niet meer gedaan. Dat is in al die jaren dat de moskee er staat de enige overlast die er ooit geweest is op misschien wat drukker verkeer op bepaalde tijden na.

Elke dag liep ik er 2 keer pal langs. Ik werd (jawel gewoon als blanke vrouw) elke dag vriendelijk begroet en er kwam absoluut geen stank uit het pand naar buiten hoor. Ik liep een stuk liever langs de moskee dan via een andere stillere route, ik voelde me altijd veilig daar doordat er altijd wel mensen waren en dus meer sociale controle.

En ja mensen van verschillende culturen kunnen o.a. door kruidig eten een andere geur hebben. Ik kan na een jeugd in de Bijlmer te zijn opgegroeid en in Amsterdam in de verpleging te hebben gewerkt bevestigen dat zo'n beetje elk volk zijn eigen geur heeft en dat ruikt soms wat minder prettig. Zo schijnen wij heel zuur te ruiken voor andere culturen. Niet elke geur is voor elke persoon prettig veel heeft met gewenning te maken, maar om het "moslimstank" te noemen gaat wel heel erg ver.

Ik ben atheïst/humanist dus ik zie überhaupt het nut van religieuze panden voor mezelf niet, maar "leven en laten leven" is mijn motto. Maar goed ik ben ook geen populistische aanhanger van Geert Wilders en daadwerkelijk (in tegenstelling tot veel Wilders aanhangers) in een van de meest multiculturele gebieden in Nederland opgegroeid.

FiveSports

Re: Website Mosknee; wat vindt Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 00:25

Ik vraag me af of Hitler in zijn beginjaren niet zo een site op had willen richten tegen synagogen.
Als er toen internet was :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 00:48

Nou, ik vind ook dat er een meur hangt om bepaalde mensen. Ga maar eens een rondje lopen over de Haagse markt. Bleghh

Mixje90, als succesvol/populair (hoe noem je dat in de politiek..) bent heb je zulke sites niet nodig. Ik vind het eigenlijk wat sneu. Waar behoefte aan is is behoefte aan en andersom ook. Dat verklaart dan wss ook de bouw van de moskees en afbouw van kerken. Ik ken eigenlijk maar weinig Hollanders die in God geloven

AnnaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:51

Mixje90 schreef:
Ik vraag me af of Hitler in zijn beginjaren niet zo een site op had willen richten tegen synagogen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Godwin *\o/*

Ik vind zelf dat iedereen zijn geloof moet kunnen uiten, ik geloof zelf niet maar als anderen dat willen doen heb ik daar geen problemen mee.
En het argument in bepaalde moslimlanden mogen er ook geen kerken gebouwd worden, vind ik echt het slechtste argument wat ik tot nu toe gehoort heb, moeten we er niet juist voor zorgen dat dat hier niet gebeurd, dat we hier gewoon vrij mogen zijn in welke godsdienst we kiezen is toch iets goeds? Omdat ze in China de mensenrechten niet zou nauw nemen, hoeven we dat hier ook niet te doen.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 23:40

AnnaR schreef:
Mixje90 schreef:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Godwin *\o/*

Ik vind zelf dat iedereen zijn geloof moet kunnen uiten, ik geloof zelf niet maar als anderen dat willen doen heb ik daar geen problemen mee.
En het argument in bepaalde moslimlanden mogen er ook geen kerken gebouwd worden, vind ik echt het slechtste argument wat ik tot nu toe gehoort heb, moeten we er niet juist voor zorgen dat dat hier niet gebeurd, dat we hier gewoon vrij mogen zijn in welke godsdienst we kiezen is toch iets goeds? Omdat ze in China de mensenrechten niet zou nauw nemen, hoeven we dat hier ook niet te doen.

Ik snap dat het misschien wel erop lijkt, op de wet van Godwin. Maar bij mij is het geval dat ik direct al een link zie tussen Hitler en Wilders, omdat ik Wilders als fascist zie :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 23:47

Wilders laat ze tenminste niet vermoorden, al zou ik niet wete hoe dit zou zitten als het volgens de wetgeving wel oké was :')

Misschien een idee om helemaal niks meer te bouwen, geen moskees (?) maar ook geen kerken, mocht iemand dat nog van plan zijn.

Maar wat ik niet snap, als ik in sommige centrums zie hoe arm de 'turkenwinkeltjes', zoals die hier genoemd worden, uitzien. Oké de kleding is dan wel goedkoop, maar ik denk dat met een mooiere verzorging geen overbodige luxe is. Je pikt de winkeltjes er namelijk bijna altijd uit, als ik ergens ben waar ik nooit geweest ben en ik wil een Miss Anna broek kan ik zo van 200 meter afstand zien 'Daar krijg je die'.

Of is dat verschil bij jullie niet zo groot...? :o

Beetje offtopic, maar allemaal over moslims. :')

hertogaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 23:54

:) maar even een hele andere wending aan deze discussie.

moet de belasting betaler voorzien in de behoefte het geloof in een kerk, moskee of wat voor een tempel ook te belijden?
iedere genootschap zegt haar gebouw zelf te bekostigen maar! de infrastructuur wordt door de gemeente betaalt. De grond wordt vaak voor een schijntje van de werkelijke waarde aangeboden, om nog maar te zwijgen van de hulp die de genootschappen op bestemings en vergunnings gebeid krijgen van ambtenaren. daar zit hoe dan ook een hoop geld in.

Ik ben niet tegen een nieuwe kerk of moskee mits daar behoefte aan is en in het juiste gebeid, maar wil hier eigenlijk helemaal niet aan mee betalen!!!

de stelling ik haat moskee vind ik niet zo interessant .

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 23:58

xSlvna schreef:
Wilders laat ze tenminste niet vermoorden, al zou ik niet wete hoe dit zou zitten als het volgens de wetgeving wel oké was :')

Misschien een idee om helemaal niks meer te bouwen, geen moskees (?) maar ook geen kerken, mocht iemand dat nog van plan zijn.

Maar wat ik niet snap, als ik in sommige centrums zie hoe arm de 'turkenwinkeltjes', zoals die hier genoemd worden, uitzien. Oké de kleding is dan wel goedkoop, maar ik denk dat met een mooiere verzorging geen overbodige luxe is. Je pikt de winkeltjes er namelijk bijna altijd uit, als ik ergens ben waar ik nooit geweest ben en ik wil een Miss Anna broek kan ik zo van 200 meter afstand zien 'Daar krijg je die'.

Of is dat verschil bij jullie niet zo groot...? :o

Beetje offtopic, maar allemaal over moslims. :')

Ik snap helemaal niets van jouw tekst? Zeker niet jouw 1e zin over vermoorden?
Wat het onderwerp (moskee) met kleding/turkenwinkeltjjes en luxe te maken heeft, ontgaat mij eveneens. ;)
In onze (Nederlandse) grondwet staat vrijheid van godsdienst, dat lijkt mij een voldoende argument. :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 23:59

CrazyCat schreef:
Ik ben atheïst/humanist dus ik zie überhaupt het nut van religieuze panden voor mezelf niet, maar "leven en laten leven" is mijn motto. Maar goed ik ben ook geen populistische aanhanger van Geert Wilders en daadwerkelijk (in tegenstelling tot veel Wilders aanhangers) in een van de meest multiculturele gebieden in Nederland opgegroeid.

Eerlijk gezegd denk niet dat die laatste stelling klopt. Zelf ben ik opgegroeid in de buurt waar Wilders vandaan komt (de voor mij dichtstbijzijnde stad was Venlo) en volgens mij komen de meeste Wilders stemmers ook uit Limburg. Toen ik 16 was was het daar al zo dat de meeste mensen van mijn leeftijd niet in 'de stad' durfden te gaan stappen omdat het gewoon niet veilig was gezien de dreiging die er uit ging van bepaalde groepen jonge mannen. We gingen altijd naar discotheken die veel verder rijden waren, maar wel gewoon veilig... ik ben ook wel eens op zaterdagavond in Venlo geweest hoor, maar dan in een grotere groep; geen haar op mijn hoofd die een rondje alleen zou gaan lopen bv. Ik ging ook wel eens in de Randstad stappen, en daar heb ik me op die leeftijd met vriendinnen ook nooit zo onveilig gevoeld als in Venlo.

Persoonlijk stem ik niet op Wilders, maar ik begrijp wel waar zijn sentiment (en die van zijn stemmers) vandaan komt. Want sinds mijn 20e ongeveer ben ik nooit meer in Venlo geweest, maar ik denk haast niet dat er nu een veel prettigere sfeer heerst dan toen. Volgens mij wordt de criminaliteit en de agressie in Limburgse steden wel eens onderschat door mensen uit de Randstad.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 00:00

Vind het onterecht om de moskeeën zo aan te vallen, het gaat mij om alle geloven en bijbehorende lelijke gebouwen. Als mensen anno 2013 nog willen geloven, prima, maar dan thuis. Geloof heeft eeuwen en eeuwen de overhand gehad, dat tijdperk is nu imo voorbij.

De ruimte kan beter besteed worden aan groen o.i.d.

Daarbij vind ik het ook onterecht dat wij daar voor zouden moeten betalen. Als die mensen gelukkig zijn met hun geloof, awesome voor ze maar dat betalen ze maar lekker zelf. Daar ik wil ik in geen geval last van hebben of betrokken bij zijn, zowel financiëel als omgeving. Dit geldt dus voor alle geloofsvormen, niet alleen voor moskeeën.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 00:02

Electra, herlees mijn laatste zin anders?

Citaat:
Maar bij mij is het geval dat ik direct al een link zie tussen Hitler en Wilders

Wat deed Hitler? Juist.

En als je mijn vraag je niet snapt, doe je toch alsof je hem niet gelezen hebt? :)

Sallandval, misschien valt mijn mening ook wat meer te begrijpen gezien ik in Limburg woon, waar bijna alleen maar 'rotte appels' zijn.
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 01-02-13 00:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 00:03

BaileyMix schreef:
Vind het onterecht om de moskeeën zo aan te vallen, het gaat mij om alle geloven en bijbehorende lelijke gebouwen. Als mensen anno 2013 nog willen geloven, prima, maar dan thuis. Geloof heeft eeuwen en eeuwen de overhand gehad, dat tijdperk is nu imo voorbij.

De ruimte kan beter besteed worden aan groen o.i.d.

Daarbij vind ik het ook onterecht dat wij daar voor zouden moeten betalen. Als die mensen gelukkig zijn met hun geloof, awesome voor ze maar dat betalen ze maar lekker zelf. Daar ik wil ik in geen geval last van hebben of betrokken bij zijn, zowel financiëel als omgeving. Dit geldt dus voor alle geloofsvormen, niet alleen voor moskeeën.

Hoeveel betaalt de burger dan mee aan de bouw of verbouw van een (nieuwe) kerk of moskee?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 00:04

Electra63 schreef:
Hoeveel betaalt de burger dan mee aan de bouw of verbouw van een (nieuwe) kerk of moskee?

Te veel. :j

Waarom betalen voor iets wat bij andere mensen tussen de oren zit?