Vuurwerk, onbegrijpelijk.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hopke89

Re: Vuurwerk, onbegrijpelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 21:17

Zelf vind ik echt zeer weinig aan vuurwerk afsteken, maar mijn broertje vind het weer geweldig.
Hij knalt weer voor heel wat euro's de lucht in, ik vind het zonde, maar ga straks wel gewoon lekker van mijn gratis vuurwerk show genieten.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 21:22

De een verzuipt het in de kroeg, de ander koopt onzin voor zn paard, etcetera. Persoonlijk begin ik nooit aan een paard, veel teveel geld.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 21:32

Roepen dat je hoopt op slecht weer vind ik wel heel zuur :=

Hier in de buurt gaat ook voor duizenden euro's vuurwerk de lucht in, en de straat ziet vannacht rood van alle snippers maar diezelfde gasten staan morgen met z'n allen klaar met bezems en containers om alles netjes op te ruimen en als er iemand aankomt wachten ze allemaal netjes :) Op zo'n manier kan ik er alleen maar van genieten!

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 21:32

Vuurwerk is ook niet mijn ding ik vind het ook vreselijk maarja het is gelukkig niet elke maand. Het allerergste vind ik toch wel carnaval :+ en ja ik woon nou net op de goede plek :+

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 21:33

Smee__ schreef:

Hier in de buurt gaat ook voor duizenden euro's vuurwerk de lucht in, en de straat ziet vannacht rood van alle snippers maar diezelfde gasten staan morgen met z'n allen klaar met bezems en containers om alles netjes op te ruimen en als er iemand aankomt wachten ze allemaal netjes :) Op zo'n manier kan ik er alleen maar van genieten!

Nou kijk dat vind ik pas goed :D

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 21:35

Smee__ schreef:

Hier wordt helaas ook belachelijk veel vuurwerk de lucht in geschoten maar opruimen is er jammer genoeg niet bij. Het blijft bij ons in de buurt vaak een aantal dagen liggen voordat er schoonmakers komen of mensen toch maar zelf hun stoepje aanvegen.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 21:37

Smee__ schreef:

Dat is hartstikke top *smiley met duimen omhoog*!

En waar iedereen zijn geld aan uitgeeft, prima. Maar toch sta ik versteld van de bedragen die gespendeerd worden!
En ja, ik geef liever mijn geld uit aan iets waar ik langer van kan genieten. Morgen op nieuwjaarsrit, kost ook geld. Maar daar kan ik het volgende week of volgende maand nog over hebben.
Die ene vuurpijl....tja, heb je het daar volgende week nog over?

niet zo zwart-wit bedoeld en het komt misschien niet zo over via papier, maar ik ben ook echt wel van leven en laten leven. Helaas heb je via de computer geen nuances die je kan aanbrengen

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 21:48

Wat ik in de hele discussie hier nogal onderbelicht vind, is de maatschappelijke schade die met vuurwerk wordt veroorzaakt. Of dit nu komt door onjuist gebruik of niet, dat is niet zo belangrijk.

De vergelijking met de hobby paardrijden is natuurlijk appels met peren vergelijken. Ik ben niemand tot last als ik voor mijn paard een nieuw dekje koop en dat onder het zadel leg. Maar iemand die vuurwerk koopt en dat afsteekt, is een ander tot last. Daar komt nog bij dat het afsteken van vuurwerk de maatschappij geld kost. Denk aan letsel, opgeblazen brievenbussen, bushokjes, winkelpuien. Etc. De schade voor de maatschappij weegt volgens mij niet op tegen de opbrengsten van de vuurwerkverkoop, die rond de 70 a 75 miljoen ligt (legaal en dus geregistreerd). Wat de schade voor de maatschappij dit jaar is zullen we aankomende week wel horen. Ik houd mijn hart weer vast.

Uit onderzoek bij 68.000 mensen komt naar voren dat 84% geen vuurwerk koopt. Ik vind het dan verbazingwekkend dat voor de 16% die het dus wel koopt, iets in stand gehouden wordt. Van mij mag het afgeschaft worden, dat kopen en afsteken van vuurwerk door particulieren. Gewoon op gemeentelijk niveau organiseren. Voorkom je een hoop leed mee, er is toch prachtig vuurwerk, wat doordat het georchestreerd wordt ook nog eens veel beter tot zijn recht komt dan het op individuele basis afschieten van die rommel, en als klap op de spreekwoordelijke vuurpijl, voorkom je ontzettend veel schade die de 84% van de bevolking op mag hoesten voor 16% die het leuk vind vuurwerk te kopen.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 21:52

FlyAway schreef:
Wat ik in de hele discussie hier nogal onderbelicht vind, is de maatschappelijke schade die met vuurwerk wordt veroorzaakt. Of dit nu komt door onjuist gebruik of niet, dat is niet zo belangrijk.

De vergelijking met de hobby paardrijden is natuurlijk appels met peren vergelijken. Ik ben niemand tot last als ik voor mijn paard een nieuw dekje koop en dat onder het zadel leg. Maar iemand die vuurwerk koopt en dat afsteekt, is een ander tot last. Daar komt nog bij dat het afsteken van vuurwerk de maatschappij geld kost. Denk aan letsel, opgeblazen brievenbussen, bushokjes, winkelpuien. Etc. De schade voor de maatschappij weegt volgens mij niet op tegen de opbrengsten van de vuurwerkverkoop, die rond de 70 a 75 miljoen ligt (legaal en dus geregistreerd). Wat de schade voor de maatschappij dit jaar is zullen we aankomende week wel horen. Ik houd mijn hart weer vast.

Uit onderzoek bij 68.000 mensen komt naar voren dat 84% geen vuurwerk koopt. Ik vind het dan verbazingwekkend dat voor de 16% die het dus wel koopt, iets in stand gehouden wordt. Van mij mag het afgeschaft worden, dat kopen en afsteken van vuurwerk door particulieren. Gewoon op gemeentelijk niveau organiseren. Voorkom je een hoop leed mee, er is toch prachtig vuurwerk, wat doordat het georchestreerd wordt ook nog eens veel beter tot zijn recht komt dan het op individuele basis afschieten van die rommel, en als klap op de spreekwoordelijke vuurpijl, voorkom je ontzettend veel schade die de 84% van de bevolking op mag hoesten voor 16% die het leuk vind vuurwerk te kopen.

Mooi verwoord! Heb het maatschappelijke aspect inderdaad onvoldoende benoemd in mijn openingspost!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 22:44

Vuurwerk of geen vuurwerk,
Ik wens jullie alles in mn onderschrift :j

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 23:01

FlyAway schreef:

Vergeet je de stront op de openbare weg en de kapotgereden paden in het bos gemakshalve maar even. En ik denk dat jaarlijks de kosten van de zorg door de paardensport veel hoger zijn dan de kosten van het vuurwerk 1x per jaar. Mest op de weg is nog gevaarlijk ook. Je kan er lelijk door slippen en met je motor onderuit gaan. *mompeld iets over een spreekwoord met een balk en een splinter*

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 23:09

Lottie84 schreef:
Maak me er niet druk om, iedereen mag zelf weten wat ze met hun eigen centen doen. Hoeveel geven wij wel niet uit aan onze hobby op jaarbasis? Daar is een pakket vuurwerk niks bij.

;)

eens!!!

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 23:12

Jammer van dat laatste zinnetje Anne. Dat nodigt nou niet bepaald uit om een discussie aan te gaan.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 23:15

FlyAway schreef:
Jammer van dat laatste zinnetje Anne. Dat nodigt nou niet bepaald uit om een discussie aan te gaan.

Als je met een vinger wijst naar een ander wijzen er drie naar jezelf.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 23:17

flicka schreef:
Ik ben dan ook voorstander van gecentraliseerde plekken om siervuurwerk af te steken. Niet in de buurt van parken en natuur. Ieder stad heeft wel een Markt of grote parkeerplaats, bij een McDonalds of Ikea.

Mensen die vuurwerk mooi vinden kunnen daarheen.

Ik zag hier net wat lui lopen met een Amerikaanse buldog en knalspul uitstrooiend.
Die mensen zouden al meteen opgepakt moeten worden wegens dierenmishandeling.

Knallen mag tot 2.00, maar liever hoop ik dat het enorm plenst.

Ja leuk en als particulieren uiteindelijk geen vuurwerk meer mogen afsteken (waar zo te lezen veel voorstanders voor zijn) krijg je meer illegaal vuurwerk op straat mee!

Moeten de politiemannetjes met paarden dan ook opgepakt worden? Die schieten met pistolen naast de paarden hun oren. Dierenbeulen :(:).

WAt triest je laatste zinnetje :') Iemand anders geen lol gunnen.

Er zijn al zoveel (pretbedervende) regels in dit land.. we mogen nog maar net ademen
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 31-12-12 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 23:19

Anne_GTI schreef:
FlyAway schreef:

Heb je nog meer van die dooddoeners?

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 23:27

FlyAway schreef:
Anne_GTI schreef:

Op verzoek trek ik zo een blik voor je open. Je vindt het niet leuk dat ik een vergelijking tussen vuurwerk en paarden maak. Maar ik vind dat iedereen recht heeft op zijn hobby. Haal alleen de maatschappelijke schade er niet bij want dan wint de paardensport glansrijk van het vuurwerk.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 23:36

Anne_GTI schreef:
FlyAway schreef:

Op verzoek trek ik zo een blik voor je open. Je vindt het niet leuk dat ik een vergelijking tussen vuurwerk en paarden maak. Maar ik vind dat iedereen recht heeft op zijn hobby. Haal alleen de maatschappelijke schade er niet bij want dan wint de paardensport glansrijk van het vuurwerk.

Ik ben erg benieuwd waar je dat op baseert. Kom met inhoudelijke argumenten en onderbouw ze en misschien overtuig je mij wel. Maar tot nu toe geef je mij weinig reden je serieus te nemen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 23:43

Onze hond is ook bang voor vuurwerk, maar ook van onweer, heb liever dat ze dat verbieden dat is meestal meer dan eens per jaar :j .

Ik snap trouwens niet hoe mensen het voor elkaar krijgen altijd zoveel last van elkaar te hebben en dan ook meteen vinden dat je vooral allerlei wetten moet bedenken om dat te voorkomen. Het is helemaal niet nuttig om in Nederland consumenten vuurwerk te verbieden als je het 10 min over de grens kan kopen dat is alleen slecht voor de economie. Overal shows kan ook niet zoveel professionele vuurwerk afsteek personen (hoe heet dat beroep?) zijn er namelijk helemaal niet in Nederland. Edit: Als iedereen dan naar enkele steden moet komen in zeer grote groepen met drank etc veroorzaak je ook veel overlast einde edit. Je mag straks in Nederland geen scheet meer laten omdat je dan wel eens stank en geluidsoverlast kan veroorzaken :Y) .

@flyAway: Als je het serieus wil vergelijken, paardensport is een van de gevaarlijkste sporten die er is ik durf er geld op in te zetten dat meer mensen per jaar gebruik maken van onze prachtige medische voorzieningen na een val/trap/ander ongeluk met een paard dan mensen die zich de vingers eraf blazen. En overlast is imo persoonlijk, maar veel mensen hebben in hun beleving buitengewoon veel last van alles wat harig is en poept en dat kan het hele jaar door niet alleen deze week :Y)

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 23:57

FlyAway schreef:
Ik ben erg benieuwd waar je dat op baseert. Kom met inhoudelijke argumenten en onderbouw ze en misschien overtuig je mij wel. Maar tot nu toe geef je mij weinig reden je serieus te nemen.

De voorpagina van bokt lezen of even zoeken op ongeval of paardenpoep in VN levert al een legio aan hits op.

Dit nieuwsbericht geeft een indicatie over hoeveel incidenten we het hebben.

Paardensport op eerste plaats bij doden door hoofdletsel

woensdag 6 april 2011

Bij hersenletsel staat de paardensport op de tweede plaats. Een onderzoek van Consument en Veiligheid naar hoofdletsel door sport bracht dit aan het licht.

Flinke val © http://www.arnd.nl

Jaarlijks lopen 65.000 sporters een hoofdblessure op tijdens het uitoefenen van hun sport. 16.000 sporters moeten vanwege de blessure voor behandeling naar de Spoedeisende Hulp-afdeling. In 7% van de gevallen, 1.100 blessures, gaat het om paardensporters. Daarmee staat het paard- en ponyrijden op de vierde plaats. De meeste hoofdblessures komen voor bij zaalvoetballers (3.500), hockeyers (2.700) en zwemmers (1.400). Paardrijden staat aan kop als het om dodelijke ongevallen gaat.

In 770 gevallen is het hoofdletsel bij paardensporters ontstaan door een val van een paard. Opvallend is dat het bij hoofdblessures bij paardensporters in vergelijking met andere sporters relatief vaak om een ernstige blessure gaat. Bij zes procent van de hoofdblessures gaat het om ernstig hersenletsel, bij 43% gaat het om licht hersenletsel. De paardensport neemt met 31,4% een tweede plaats in als het gaat om opname in het ziekenhuis als gevolg van een hoofdblessure.

Tussen 1986 en 2009 zijn in de krantenknipselregistratie 35 dodelijke sportongevallen door hoofdletsel geregistreerd. De meeste doden vielen door paardrijden, namelijk 10. In zes gevallen viel de ruiter van het paard. één keer viel een pony op het hoofd van het slachtoffer, één ruiter werd meegesleept

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 00:07

Korte reactie van een insider.
Geloof niet wat ze op het nieuws verteld hebben er is bij langer na niet zoveel gekocht als ze claimen.

Verder ga ik niet in op mensen die het niet die paar dagen per jaar kunnen verdragen.

@ liedje89 dat heet pyrotechnicus ;)

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 01:52

happy new year

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 01:57

Happy new year!!!!!!!!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 02:04

Tja... ik snap het ook niet zo.. Maar hun begrijpen het vast ook niet dat ik 6 euro per dag uitgeef alleen voor mijn paarden om op te slapen, piesen en poepen. :Y)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 18:23

Vind dat particulier het vuurwerk ook gewoon verboden moet worden. Flikkersterretjes ed, geen probleem, klein vuurwerk ook, maar ajb pas zodra het donker is op 31 december, eerder niet. Heb niet kunnen slapen door die rotjochies die om 7 uur opstaan om rotjes af te steken.
Sorry als ik paardrijd heeft niemand daar last van (ik houd niemand wakker, maak niemand bang) maar vuurwerk...?