nertsenfokverbod

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 11:38

Wendy89 schreef:
eenitraM schreef:
TS, volledig met je eens (niet het topic doorgelezen, moet eignelijk leren :+ )

Daarnaast denk ik voornamelijk aan de boeren. Hoe moeten zij nu hun brood verdienen? :oo

TS, ik deel ook je mening. We hadden het er gisteren op het werk ook over, nadat we een klant met een nertsenfokkerij aan de telefoon hadden. Hoe gaat hij dit met zijn familie allemaal financieel bolwerken?

Ik vind het zo triest. Niet alleen nertsenfokkers worden gekort, maar alle boeren. Sinds die zeikpartij voor de dieren bestaat worden boeren genekt. Stallen moeten groter, ruimer. Dieren moeten vrijheid hebben. Waar halen boerne het geld vandaan om te voldoen aan die stomme richtlijnen als de maatschappij niet meer wil betalen voor melk, eieren, vlees, lederproducten e.d. Triest :n

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:28

magda_90 schreef:
Lees je eigenlijk wel wat ik schrijf? Waarom maak jij er nu ineens van dat koeienboeren het minder zouden erg hebben dan nertsenhouders? Wat ben ik hier al die tijd aan het schrijven, kom op zeg.

En een nerts zou teveel lijden? Waar haal jij die informatie vandaan, het welzijn van een nerts is beter dan die van een varken maar jij blijft maar denken van niet.

Ik begin mij onderhand af te vragen of discussiëren met jou nog zin heeft. Het begint een tunnelvisie te worden zo langzamerhand.

edit: 36 jaar lijkt lang, maar om een familiebedrijf op te zeggen kan zelfs geen 50 jaar tegenop.

Wat natuurlijk raar is dat al die zielige nertsenfokkers die al jaren weten dat dit er aankomt en nog heel coulant de tijd krijgen, de afgelopen jaren zoveel geïnvesteerd hebben en die investering nu terug willen van de Nederlandse belastingbetaler terwijl zij dik verdienen aan hun handel.
Een varken kan je niet met een nerts vergelijken varkens zijn al decennia gedomicilieerd, terwijl dat met nertsen nooit gelukt is. Dat is een wild roofdier en heeft het daardoor heel slecht in een klein hokje dat halve jaar dat hij/zij maar mag leven. Daarbij heeft Nederland een totaal verkeerd klimaat voor ze in de korte tijd dat ze leven is het vaak te warm voor ze.

Dit is een goed signaal binnen Europa, ik hoop dat nog veel meer landen zullen volgen.

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:33

Ik heb met eigen ogen gezien hoe nertsen er bij zitten in nederland. En dat is verre van goed.
Ze zitten in draadkooitjes die hebben wel 2 verdiepingen!! wow en dan hebben ze een waterflesje en een klein hokje waar als ze het heel goed hebben wat stro in ligt en zo zitten ze met 100den nee duizenden op een rijtje. Het voer wordt op de kooi geworpen uit een bak met een schep de onderkant van de kooi heeft alleen gaas want dan valt de ontlasting er lekker doorheen op de grote hoop. Meeste nertsen zijn steriotyp, ijsberen de hele dag het zelfde rondje. Nertsen zwemmen in de natuur in meeste nertsen fokkerijen zien ze nooit water.

Is dit diervriendelijk?

Het gaat er niet om wat erger is een varken in een hokje of een nerst het gaat er om dat er inderdaad een stap wordt gezet. Een voorbeeld. En ja familie bedrijven zullen daar voor moeten wijken. Er bezwijken iedere dag bedrijven.Maar als ik hier in de omgeving zie in wat voor huizen de nertsenfokkers wonen en dat voor een auto ze rijden hebben ze het niet slecht en dus voldoende ruimte om alvast over te schakelen naar iets anders. Misschien wel een biologische boerderij?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:38

Inky_devil schreef:
Ik heb met eigen ogen gezien hoe nertsen er bij zitten in nederland. En dat is verre van goed.
Ze zitten in draadkooitjes die hebben wel 2 verdiepingen!! wow en dan hebben ze een waterflesje en een klein hokje waar als ze het heel goed hebben wat stro in ligt en zo zitten ze met 100den nee duizenden op een rijtje. Het voer wordt op de kooi geworpen uit een bak met een schep de onderkant van de kooi heeft alleen gaas want dan valt de ontlasting er lekker doorheen op de grote hoop. Meeste nertsen zijn steriotyp, ijsberen de hele dag het zelfde rondje. Nertsen zwemmen in de natuur in meeste nertsen fokkerijen zien ze nooit water.

Is dit diervriendelijk?

Het gaat er niet om wat erger is een varken in een hokje of een nerst het gaat er om dat er inderdaad een stap wordt gezet. Een voorbeeld. En ja familie bedrijven zullen daar voor moeten wijken. Er bezwijken iedere dag bedrijven.Maar als ik hier in de omgeving zie in wat voor huizen de nertsenfokkers wonen en dat voor een auto ze rijden hebben ze het niet slecht en dus voldoende ruimte om alvast over te schakelen naar iets anders. Misschien wel een biologische boerderij?

Een biologische boerderij? Dat is niet winstgevend momenteel.

8nnemiek

Re: nertsenfokverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:49

Waarom komen er dan steeds meer biologische boerderijen bij?
Ook in de winkel zie je steeds meer biologisch vlees en eieren in de schappen liggen.

Ik snap niet dat er mensen zijn die de baan van een stinkrijke nertsenboer belangrijker vinden dan die tienduizenden nertsen die maandenlang in kleine hokjes zitten te wachten op hun dood.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:59

eenitraM schreef:

Wellicht je even op de hoogte stellen van de huidige stand van zaken.
O.a. steeds meer restaurants gaan over op biologisch vlees en groente, een aanzienlijke groeiende markt.

Wendy89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:12

sarabande schreef:
eenitraM schreef:

O.a. steeds meer restaurants gaan over op biologisch vlees en groente, een aanzienlijke groeiende markt.

Dat wil niet zeggen dat een biologisch bedrijf dan winstgevend is. Voerprijs ligt namelijk ook vele malen hoger ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:17

Wendy89 schreef:
Dat wil niet zeggen dat een biologisch bedrijf dan winstgevend is. Voerprijs ligt namelijk ook vele malen hoger ;)

Er wordt dus ook zonder morren meer betaald voor het vlees, maar de discussie lijkt me verder off topic

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:18

sarabande schreef:
Wat natuurlijk raar is dat al die zielige nertsenfokkers die al jaren weten dat dit er aankomt en nog heel coulant de tijd krijgen, de afgelopen jaren zoveel geïnvesteerd hebben en die investering nu terug willen van de Nederlandse belastingbetaler terwijl zij dik verdienen aan hun handel.
Een varken kan je niet met een nerts vergelijken varkens zijn al decennia gedomicilieerd, terwijl dat met nertsen nooit gelukt is. Dat is een wild roofdier en heeft het daardoor heel slecht in een klein hokje dat halve jaar dat hij/zij maar mag leven. Daarbij heeft Nederland een totaal verkeerd klimaat voor ze in de korte tijd dat ze leven is het vaak te warm voor ze.

Dit is een goed signaal binnen Europa, ik hoop dat nog veel meer landen zullen volgen.

Dat is niet zo heel raar.
Jaren terug werd er al geroepen dat de nertsenfarms moesten verdwijnen.
Men is toen akkoord gegaan met de veel zwaardere eisen op het gebied van welzijn.
Als de farms voor een bepaalde datum konden voldoen aan de nieuwe eisen zou een totaalverbod van de baan zijn.
Nu voldoen de farms hieraan (veel bedrijven hebben volledig alles moeten vernieuwen/herbouwen, en nu wordt alsnog gezegd... nanananana jammer voor jullie investeringen en onze afspraken, wij gaan het toch verbieden.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:20

sarabande schreef:
eenitraM schreef:

Mensen betalen niet meer voor biologisch. Boeren moeten bijleggen om biologisch te produceren door ons.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:22

De welzijns eisen staan los van het totale verbod. Die pasten gewoon in het algehele beeld van een andere dierhouderij over de hele linie met name ook de pluimveehouderij.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 13:25

Het probleem met biologische veeteelt is, dat Nederlanders nog steeds liever niet meer geld uitgeven aan een stuk (biologisch) vlees. Ze kopen liever de kiloknallers met buitenlands vlees. Als er nou ook een importverbod voor vlees zou zijn, dan zou elke boerderij biologisch kunnen zijn en elke boer daar de kost mee kunnen verdienen. Alleen zou daar het vlees wel enorm duur van worden, wat veel nederlanders dan weer niet zien zitten.
Maar dat is weer een hele andere discussie....

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 16:52

Werkelijk schokkend dat mensen het zielig vinden voor de nertsenfokkers. Zij sluiten die beestjes massaal op onder de meest embarmelijke omstandigheden (de vergelijking met een concentratiekamp heb ik al voorbij zien komen in dit topic, dat is het ook), en wanneer Nederland eindelijk het fatsoen krijgt om deze middeleeuwse gruwelijkheid te verbieden is het argument: ''dat is zielig voor de fokkers.'' Laten we maar nooit meer iets verbieden, want het is zo zielig als mensen een andere baan moeten zoeken! Ja, zo worden we echt een beter land. Waar is het medelijden voor die arme diertjes? DIE zijn pas zielig. Echt omgekeerde wereld.

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 16:53

AMEN bij de TS! _/-\o_

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 16:56

Dos_Caballos schreef:
Werkelijk schokkend dat mensen het zielig vinden voor de nertsenfokkers. Zij sluiten die beestjes massaal op onder de meest embarmelijke omstandigheden (de vergelijking met een concentratiekamp heb ik al voorbij zien komen in dit topic, dat is het ook), en wanneer Nederland eindelijk het fatsoen krijgt om deze middeleeuwse gruwelijkheid te verbieden is het argument: ''dat is zielig voor de fokkers.'' Laten we maar nooit meer iets verbieden, want het is zo zielig als mensen een andere baan moeten zoeken! Ja, zo worden we echt een beter land. Waar is het medelijden voor die arme diertjes? DIE zijn pas zielig. Echt omgekeerde wereld.

Haha!! Qoute van de dag! Dieren voor mensen en dat de omgekeerde wereld noemen? _O_ Ik zend het naar Dumpert.nl!

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 17:00

eenitraM schreef:
Dos_Caballos schreef:

Haha!! Qoute van de dag! Dieren voor mensen en dat de omgekeerde wereld noemen? _O_ Ik zend het naar Dumpert.nl!

Wat kortzichtig van je. Wanneer mens en dier even veel lijden (bijvoorbeeld als mensen ook onder zulke embarmelijke omstandigheden worden gehouden) dan snap ik dat je het omgekeerde wereld noemt als de dieren zieliger worden gevonden. Hier is echter sprake van mishandeling, marteling (als mensen zo in gevangenissen worden gehouden wordt het ook marteling genoemd) en moord. Die nertsenfokkers, die moeten slechts een andere baan zoeken, that's all. Hoe is het omgekeerde wereld om dan de dieren zieliger te vinden?
Laatst bijgewerkt door Dos_Caballos op 21-12-12 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 17:01

Dos_Caballos schreef:

Sluit ik me bij aan :j

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 17:03

Dos_Caballos schreef:
Wat kortzichtig van je. Wanneer mens en dier even veel lijden (bijvoorbeeld als mensen ook onder zulke embarmelijke omstandigheden worden gehouden) dan snap ik dat je het omgekeerde wereld noemt als de dieren zieliger worden gevonden. Hier is echter sprake van mishandeling, marteling (als mensen zo in gevangenissen worden gehouden wordt het ook marteling genoemd) en moord. Die nertsenfokkers, die moeten slechts een andere baan zoeken, that's all. Hoe is het omgekeerde wereld om dan de dieren zieliger te vinden?

"(..) slechts een andere baan zoeken (..)" Echtwaar!! :+

Banen liggen voor het oprapen. :j

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 17:05

eenitraM schreef:
Dos_Caballos schreef:

Ok, even een vergelijking want voor sommige mensen is het nodig om zo de situatie duidelijk te krijgen: Stel iemand mishandeld en vermoord paarden en moet daarvoor naar de gevangenis en verliest zijn baan hierdoor, dan vindt jij hem zieliger dan die paarden? Wtf...

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 17:06

eenitraM schreef:
Dos_Caballos schreef:

"(..) slechts een andere baan zoeken (..)" Echtwaar!! :+

Banen liggen voor het oprapen. :j

In het ergste geval een uitkering trekken, dat is inderdaad zoooveel erger dan gemarteld en vermoordd worden.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 17:06

schoentje schreef:
Ik blijf er bij dat ze eerst een import verbod in hadden moeten stellen, want nu staan de nertsenfokkers landen waar ze het woord dierenwelzijn nog nooit gehoord hebben al te feesten door het uitzicht op extra inkomsten die ze krijgen, door ons fokverbod!

Bovendien vind ik het niet handig om in een tijd van economische crisis de enige financieel gezonde agrarische bedrijfstak om zeep te helpen.

_/-\o_

Steffie2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 17:08

laat maar

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 17:14

Steffie2012 schreef:
Jij bent hier kortzichtig. Even een andere baan zoeken :') . Deze mensen zitten met bedrijven die geen euro meer waard is. Ze hebben miljoenen geinvesteerd in dierenwelzijn en zitten nu met bedrijven die niets meer waard zijn. Deze mensen blijven met een schuld van miljoenen zitten, je weet niet waar je het over hebt. Een gemartelde nerts zou een doffe vacht hebben, maar dat is het niet het geval. En de nertsen zijn de grote verliezers. In andere landen als Polen en China geven ze niet om dierenwelzijn en daar worden straks nog meer nertsen gefokt onder echte erbarmelijke omstandigheden. Waarschijnlijk ben je ook nog nooit op een nertsenfarm geweest. Jij juicht het zeker ook toe dat activisten nertsen loslaten zodat ze allemaal doodgereden worden :') ?

Ik zeg niet dat een baan zoeken niet vervelend is of dat schulden hebben niet vervelend is, maar ik vind dat het leed van de nertsenfokkers ABSOLUUT niet opweegt tegen het leed van de dieren, die de fokkers zelf notabene hebben veroorzaakt. Van mij mogen ze zelfs een straf hiervoor krijgen maargoed dat is weer een andered discussie. Verder, denk ik dat wij verschillende definities handhaven van martelen als jij niet vindt dat die dieren gemarteld worden. (Vraag me af wat je er van zou vinden als er met paarden zo werd omgegaan?). Maar dat het iig enige vorm van mishandeling is zal iedereen het wel over eens zijn.
En nee, ik ben geen activist, en dat loslaten vond ik ook een debiele actie. Tenslotte ben ik inderdaad ook voor een import verbod.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 17:26

Dos_Caballos schreef:
Steffie2012 schreef:
Jij bent hier kortzichtig. Even een andere baan zoeken :') . Deze mensen zitten met bedrijven die geen euro meer waard is. Ze hebben miljoenen geinvesteerd in dierenwelzijn en zitten nu met bedrijven die niets meer waard zijn. Deze mensen blijven met een schuld van miljoenen zitten, je weet niet waar je het over hebt. Een gemartelde nerts zou een doffe vacht hebben, maar dat is het niet het geval. En de nertsen zijn de grote verliezers. In andere landen als Polen en China geven ze niet om dierenwelzijn en daar worden straks nog meer nertsen gefokt onder echte erbarmelijke omstandigheden. Waarschijnlijk ben je ook nog nooit op een nertsenfarm geweest. Jij juicht het zeker ook toe dat activisten nertsen loslaten zodat ze allemaal doodgereden worden :') ?

Ik zeg niet dat een baan zoeken niet vervelend is of dat schulden hebben niet vervelend is, maar ik vind dat het leed van de nertsenfokkers ABSOLUUT niet opweegt tegen het leed van de dieren, die de fokkers zelf notabene hebben veroorzaakt. Van mij mogen ze zelfs een straf hiervoor krijgen maargoed dat is weer een andered discussie. Verder, denk ik dat wij verschillende definities handhaven van martelen als jij niet vindt dat die dieren gemarteld worden. (Vraag me af wat je er van zou vinden als er met paarden zo werd omgegaan?). Maar dat het iig enige vorm van mishandeling is zal iedereen het wel over eens zijn.
En nee, ik ben geen activist, en dat loslaten vond ik ook een debiele actie. Tenslotte ben ik inderdaad ook voor een import verbod.

Eigenaren voldeden op tijd aan de welzijnseisen die enkele jaren gelden zijn opgezet.
Indien men hieraan voldeed zou er geen verbod komen.
De farms hebben veel geld geïnvesteerd om alles aan te passen, en nu gaat alsnog het verbod in.

Hoezo zouden ze dan alsnog (in jouw ogen) een straf moeten krijgen?
Is een strop van enkele tonnen (soms meer dan een miljoen) per bedrijf geen straf genoeg???

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 17:32

Dat kun je idd als straf zien, en misschien is die straf ook wel groot genoeg, maar wat ik niet snap is dat mensen dat zieliger vinden dan het leed van al die dieren? Hoe kun je financiele problemen nou vergelijken met wat die dieren te verduren krijgen? Dat noem ik dus de kortzichtigheid van de mens.