In de cel voor doodschoppen grensrechter: RACISME?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 17:13

Ik snap ergens de frustratie wel van marokkaanse jongens, jullie niet?

Een marokkaanse man die ik ken (begin 30) had het best zwaar vind ik. Thuis moest hij dit, op school moest hij dat... erg veel geld was er niet, zijn vader 1e generatie en kon met zijn buitenlandse diploma hier niet aan de bak, was vaak gefrustreerd en sloeg zijn kinderen. Moeder zat thuis en sprak geen Nederlands. Het is een slimme jongen maar een studie op niveau heeft hij niet gedaan, geen voorbeelden, geen geld, onvoldoende taalniveau. Thuis is het rijk van de vrouw dus hij moest zich met vrienden op straat zien te redden. Zo was hij eens (1 keer) betrokken bij een vechtpartij.

Inmiddels heeft hij zo'n 5 jaar een Nederlandse vriendin; WO opleiding, prima baan. Toen hij gestraft werd voor de vechtpartij steunden zijn ouders hem, maar zijn blonde vriendin komt er toch echt niet in. Inmiddels is vriendinlief het zat om na 5 jaar niet verder te kunnen, ze wil samenwonen, kindjes krijgen.. verder met haar leven en uitte dat. Maar uit loyaliteit voor zijn ouders en angst voor zijn vader heeft hij het onlangs uitgemaakt.

Ik begrijp eerlijk waar die ouders niet. Hoe kun je er voor kiezen om in een land te gaan wonen en vervolgens van je kinderen verwachten dat ze de cultuur van dat land in feite afwijzen? Niet gek toch dat dat verwarrend is? Niet gek toch dat dat frustratie opwekt? Niet gek ook dat ze dan maar besluiten dat die Nederlandse meisjes toch slechter zijn dan de Marokkaanse 'nette' meisjes, en het verschil opblazen.

Zelf zou ik ook gefrustreerd worden als ik elke dag geconfronteerd werd met legio donkere mannen in pak waar ik vrij mee kon omgaan terwijl ik zou worden gedwongen om te kiezen voor één uit een handjevol onbekende en vaak verstopte blonde mannen met een overall... ik noem maar iets. Vooral als ik elke dag op school zou horen dat keuzevrijheid belangrijk is.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 17:17

sallandval schreef:

Een marokkaanse man die ik ken (begin 30) had het best zwaar vind ik. Thuis moest hij dit, op school moest hij dat... erg veel geld was er niet, zijn vader 1e generatie en kon met zijn buitenlandse diploma hier niet aan de bak, was vaak gefrustreerd en sloeg zijn kinderen. Moeder zat thuis en sprak geen Nederlands. Het is een slimme jongen maar een studie op niveau heeft hij niet gedaan, geen voorbeelden, geen geld, onvoldoende taalniveau. Thuis is het rijk van de vrouw dus hij moest zich met vrienden op straat zien te redden. Zo was hij eens (1 keer) betrokken bij een vechtpartij.

Inmiddels heeft hij zo'n 5 jaar een Nederlandse vriendin; WO opleiding, prima baan. Toen hij gestraft werd voor de vechtpartij steunden zijn ouders hem, maar zijn blonde vriendin komt er toch echt niet in. Inmiddels is vriendinlief het zat om na 5 jaar niet verder te kunnen, ze wil samenwonen, kindjes krijgen.. verder met haar leven en uitte dat. Maar uit loyaliteit voor zijn ouders en angst voor zijn vader heeft hij het onlangs uitgemaakt.

Ik begrijp eerlijk waar die ouders niet. Hoe kun je er voor kiezen om in een land te gaan wonen en vervolgens van je kinderen verwachten dat ze de cultuur van dat land in feite afwijzen? Niet gek toch dat dat verwarrend is? Niet gek toch dat dat frustratie opwekt? Niet gek ook dat ze dan maar besluiten dat die Nederlandse meisjes toch slechter zijn dan de Marokkaanse 'nette' meisjes, en het verschil opblazen.

Zelf zou ik ook gefrustreerd worden als ik elke dag geconfronteerd werd met legio donkere mannen in pak waar ik vrij mee kon omgaan terwijl ik zou worden gedwongen om te kiezen voor één uit een handjevol onbekende en vaak verstopte blonde mannen met een overall... ik noem maar iets. Vooral als ik elke dag op school zou horen dat keuzevrijheid belangrijk is.

JUIST. En die frustratie maakt het absoluut niet goed om iemand dood te trappen en is op geen enkele wijze een excuus, maar wat jij hier nou neerzet is een knap staaltje "verder kijken dan je neus lang is". Dat zijn veel medemensen verleert op het moment dat het over Marokkaanse jongeren gaat.

Anoniem

Re: In de cel voor doodschoppen grensrechter: RACISME?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 18:28

Nou Sallandval, ligt het toch idd aan de opvoeding zoals iedereen al aan zegt en niet aan de nederlandse maatschappij.

Ik ken mensen in vreselijke situaties, die een poedersuiker achter de rug hebben. Toch schoppen die niet in groepsverband andere mensen neer en zijn niet respectloos naar anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 18:49

@Snadrem, dat stukje van sallandval is van dezelfde strekking als de meneer in het linkje van pauw en witteman.
Dat het een knap staaltje is van verder dan je neus lang kijken, dat vind ik niet. Het is niet voor niets dat velen roepen dat het van huis uit moet worden opgelost. Het is niet voor niets dat velen zeggen dat het niet aan de nederlandse maatschappij ligt. Zij kunnen deze dingen niet verenigen, dat maakt het niet de schuld van de maatschappij, ook niet van de jongeren zelf, maar van de opvoeding die deze kinderen van huis uit krijgen. Het probleem ligt dus bij de ouders. Deze ouders hebben vaak meer dan 1 jongen die balsturig wordt. De meisjes daarentegen doen het goed, leven veel beschermder.
Het probleem is dat deze jongeren er op een vervelende manier uiting geven aan hun frustraties, namelijk door agressiviteit, intimidatie en onbeschoft gedrag. En dat is niet te tolereren en helaas staan deze jongens inmiddels hier bekend om en worden ze als maatschappij nu als poedersuiker behandeld. De criminaliteit, schooluitval en noem het maar daar scoren zij enorm hoog op, het hoogst geloof ik.
Ik kan begrip opbrengen voor hun situatie, maar niet aan de uiting van hun frustratie, die gaat de perken te buiten en kan niet getolereerd worden.
Misschien zou het helemaal niet zo'n raar idee zijn om ze eens in Marokko een lesje nederigheid bij te laten brengen, daar zou het niet geaccepteerd worden. In nederland kan het en dat moet niet kunnen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 18:57

Maar het is wel de Nederlandse maatschappij die dergelijke opvoedingen accepteert. Die accepteert dat er scholen zijn met vrijwel uitsluitend leerlingen van een andere afkomst. Die accepteert dat immigranten geen fatsoenlijk Nederlands leren en hun kinderen alleen in de moedertaal aanspreken.

Zolang je dat allemaal laat voortbestaan blijft de frustratie bij die jongeren ook groeien. Ze horen nergens thuis, horen nergens bij. Horen prachtverhalen over een land waar ze niet wonen en krijgen een bak oliebol over zich heen in het land waar ze opgroeien. Spreken twee talen maar beide niet vloeiend en hebben daardoor altijd een achterstand. Krijgen daardoor ook een leerachterstand, kunnen niet bijblijven, doen lagere opleidingen terwijl ze misschien best intelligent zijn en daardoor nog gefrustreerder raken. Worden nergens aangenomen, op straat uitgescholden, komen kroegen soms niet in.

Ik zou daar ook opstandig van worden. Ongehoorzaam. Misschien zelfs agressief. Anderen niet, die worden introvert en teruggetrokken. Of maken er gewoon het beste van en redden zichzelf heel goed. Mensen verschillen, reageren anders op situaties.

Natuurlijk is dit verschrikkelijk, natuurlijk is het enorm fout en moet het bestraft worden. Niemand betwist dat ook volgens mij. Maar deze jongens zijn symptomen van een groter probleem en niet het probleem an sich.

Bovendien denk ik dat we allemaal best begrijpen dat een 15- of 16-jarige niet in elk opzicht volwassen is. Ze mogen niet voor niets niet autorijden of stemmen, en in een ander topic hier zijn er genoeg die denken dat de alcoholleeftijd verhogen ook een goed plan is. Oók bij afschuwelijke daden blijven het kinderen. Juist dan. Een kleuter die een moord pleegt is ook niet ineens volwassen alleen maar omdat het om moord gaat (en voor de duidelijkheid, moord is altijd met voorbedachte rade en ja, er zijn moordende kleuters/jonge kinderen geweest). Deze jongens ook niet. Levenslang de cel in lost het probleem niet op, het kost alleen maar bakken met geld. Twee jaar de cel in en dan goede behandeling en een opleiding, en je hebt 4 jongens die daarna een rol in de maatschappij kunnen vervullen. Misschien wel een hele belangrijke, zij zouden fantastische sprekers binnen hun eigen gemeenschap kunnen worden. Jongeren leren waarom ze níet de verkeerde kant op moeten gaan..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 18:57

iedereen die iemand doodschopt hoort gewoon in de cel....wat voor huidskleur/afkomst hij ook heeft.
In dit geval is het een marokkaan.
Maakt verder geen verschil...de grensrechter is overleden |(
Wat ik wel vaak merk is dat erg veel Marokkanen(het grootste gedeelte niet,die werkt en studeert gewoon) afgeven op Nederland,'wij' zijn gek,onze vrouwen h.o.e.r.e.n,de homo's zijn ziek enz.Dat is eigenlijk wel jammer.Een land wat zoveel mogelijkheden biedt(als je je normaal gedraagt)zo afbranden.Ga dan gewoon naar Marokko als Nederland zo slecht is.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 19:44

@ Mindim: Danibanani verwoordt goed hoe ik het interpreteer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 20:04

In sommige stukken kan ik me vinden en in andere niet.

Ik vind het de schuld van de maatschappij niet.
Kom ten eerste maar een bij die mensen achter de deur om over opvoeding te praten, dat is geprobeerd, dat lukt niet. Zolang de ouders van dit soort jongens niet mee werken, kom je nergens. Hier lopen die ukkies van een jaar of 5 al alleen op straat, laat op de avond. De meisjes zijn in huis, maar de controle op dit soort jongens vanuit huis is er amper. Zolang dat niet wordt aangepakt, kom je nergens. De ouders dienen dat wel mee te geven.
Wat wil je als regering er aan doen dat die ouders een westerse insteek meegeven? Controleren? Sleutel blijft dat de ouders er wat aan moeten doen en van daaruit kan de maatschappij er aan mee werken.

De bak oliebol die ze over zich heen krijgen hier in nederland, hoe komt dat dan? Niet zomaar, nee, door de criminele excessen van deze groep, door het onfatsoenlijke gedrag naar anderen. Het komt niet uit de lucht vallen. Ze doen er zelf ook bar weinig aan om de situatie te verbeteren en de kijk op marokkanen in positieve zin te veranderen. Daar kun je niet de maatschappij de schuld van geven.

Dat ze gefrustreerd raken kan ik nog inkomen, maar ik kan totaal geen begrip opbrengen voor hun uiting daarvan. Dat een ieder anders op een situatie reageerd kan ik begrijpen, maar iemand doodschoppen, nee. Dat kan ik geen reactie meer noemen, zekers niet nadat ze de grensrechter daarvoor ook al hebben getreiterd. Ze al eerder in het seizoen zijn berispt voor agressiviteit en de hele club als een 'moeilijke' vereniging bekend staat.

Dat de jeugdige marokkanen de symptomen van een groter probleem zijn, daar ben ik het mee eens.

@ Danibanani 15 en 16 jarigen zijn niet volwassen nee, maar een heel stuk verder dan een klein kind of een kleuter. Dat je deze vergelijking maakt, vind ik erg jammer en doet me naar heel je post toch anders kijken. Ik vind dit namelijk een hele scheve vergelijking.
15 en 16 jarigen weten prima het verschil tussen goed of fout en de consequenties zijn voor hun op korte termijn ook prima te overzien.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:51

Natuurlijk zijn kleuters en 15-jarigen niet één-op-één te vergelijken. Dat lijkt me zó logisch dat ik het niet nodig vond dat erbij te schrijven. Ik bedoelde er alleen mee te zeggen dat het vreemd is om te roepen dat moord een 'volwassen' daad is waar een 'volwassen' straf bij hoort, want er zijn ook hele jonge kinderen die moorden en dan roepen we dat niet.

Zeg dan dat je vind dat 16-jarigen in elk opzicht als volwassenen behandeld moeten worden, en bijvoorbeeld ook hun rijbewijs gewoon mogen halen. Of dat het kinderrecht moet verdwijnen. Of dat de maximale straf binnen het kinderrecht moet worden aangepast. Maar volwassenheid afhankelijk stellen van iemands daden vind ik nogal vreemd. En dat bedoelde ik ermee te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:12

DaniBanani schreef:
Natuurlijk zijn kleuters en 15-jarigen niet één-op-één te vergelijken. Dat lijkt me zó logisch dat ik het niet nodig vond dat erbij te schrijven. Ik bedoelde er alleen mee te zeggen dat het vreemd is om te roepen dat moord een 'volwassen' daad is waar een 'volwassen' straf bij hoort, want er zijn ook hele jonge kinderen die moorden en dan roepen we dat niet.

Zeg dan dat je vind dat 16-jarigen in elk opzicht als volwassenen behandeld moeten worden, en bijvoorbeeld ook hun rijbewijs gewoon mogen halen. Of dat het kinderrecht moet verdwijnen. Of dat de maximale straf binnen het kinderrecht moet worden aangepast. Maar volwassenheid afhankelijk stellen van iemands daden vind ik nogal vreemd. En dat bedoelde ik ermee te zeggen.

Kleuters zijn nooit met 15 jarigen te vergelijken, ook niet een op een :roll: Dat is ook zooo logisch. Kinderrecht afschaffen? Waarom?
Hele kleine kinderen die moorden? Laat eens wat zien. Verder zijn erg kleine kinderen een heel eind verder van ontwikkeld dan een 15 jarige. Ik vind het nogal een ondoordachte post van je. De vergelijkingen met een kleuter, het kinderrecht afschaffen, als je als volwassene berecht mag worden voor een vreselijke moord, mag je ook je rijbewijs halen. Dat meen je toch allemaal niet serieus?

Jongens van 15 a 16 jaar die zo stoer willen zijn en iemand lafhartig vermoorden, waar de zoon van het slachtoffer bij staat, die mogen ook zo stoer zijn en als volwassene berecht worden. 3 kinderen hebben geen vader meer, een vrouw is op jonge leeftijd al weduwe, hun hele leven is stuk. En waarom, omdat een paar jongens hun frustratie kwamen botvieren op hun vader en man. Ja, dat mag volwassen berecht.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:22

DaniBanani schreef:

Wat je ermee wilde zeggen,komt heel anders over met al die woorden uit deze en je vorige post.
Van mij mogen ze ook volgens het volwassen recht berecht worden. Deze daden zijn te erg......,daar hoort een passende straf bij. Jongens van die leeftijd hadden dit (uiteindelijke dood na mishandeling) wel degelijk kunnen bedenken. Zinloos geweld nogwel... Nee,dit is geen kinderspel meer.....

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 13:56

sallandval schreef:

Een dergelijk voorbeeld is ook van toepassing op "gewoon" Nederlandse jongeren. Helaas woont bij ons in de wijk een vergelijkbare situatie... Ik snap de opvoeders/ouders niet, maar toch ook het gedrag van de jongeren in kwestie niet. Als je toch zoveel commentaar en weerstand krijgt van de omgeving, dan ga je je toch afvragen hoe je het anders moet doen? Hulp zoeken? Zelf denk ik dat negatieve aandacht ook aandacht is in veel gevallen. Maar dit, wat er heeft plaatsgevonden, vind ik op geen enkele manier goed te praten. Ongeacht afkomst, zwaar straffen en vooral verplichte deelname aan opvoedkundige lessen.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 19:11

Ik zag zojuist beelden van de stille tocht en herdenking. Moest wel even slikken toen zijn zoon aan het voordragen was!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 19:12

ja heel knap dat zijn zoon dat gewoon kan..

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 22:41

Ik vind het echt super erg dat het is gebeurd en respect voor de zoon van de doodgeschopte man. Ik kreeg er echt kippenvel van..

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 08:42

Ik vind dit gewoon super erg.
En dat het weer van buitenlandse afkomst is (marokkaan is voor hun weer 1min puntje)
Ik wil niet zeggen dat (Alle) marrokanen slecht zijn, of agressief...
Maar op deze manier denkt iedereen wel zo over ze..
Is er dan geen enkele marrokaan? die zich schaamt?
Of hebben ze gewoon werkelijk schijt aan ons?
Want daar lijkt het heel vaak wel op..
In iedergeval zij hebben gewoon iemand vermoord! (dus ze moeten in de cel!! *D