Prins Friso overleden (pagina 9).

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nairtje

Re: Prins Friso toont "tekenen van gering bewustzijn".

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 18:05

In mijn stukje heb ik het ook over de stekker eruit trekken. Dit bedoel ik niet letterlijk.

Het klopt toch dat als iemand in coma ligt, maar wel zelf ademt gevoed moet worden en dat ze in sommige gevallen dan ook geen voeding meer geven, waardoor het lichaam sterft... ? Net als terminale patiënten?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 18:09

Dani schreef:
Ik denk dat hij nog leeft omdat de familie dat graag wil. Er wordt om 't hardst geroepen "hij leeft alleen nog maar omdat hij prins is," maar weet iemand hier dan even te noemen hoeveel comateuze patiënten er zijn en hoeveel daarvan maanden in leven worden gehouden? Misschien is het wel helemaal niet zo uitzonderlijk. En als je dat zo belachelijk vindt, maak dan gewoon even een rondje ziekenhuis en vertel familieleden dat 't onzin is wat ze doen en dat ze gewoon die organen eruit moeten laten rukken.

Het is niet dat omdat hij de prins is zijn familie uitsluitend kan of moet denken vanuit hun koninklijke status. Ze zijn ook gewoon méns. Ze houden van die man, houden vast aan elk sprankje hoop, en zolang één arts vertelt dat het mogelijk goed kan komen wil je daarin geloven. De ene is daar sneller klaar mee dan de ander, maar ze moeten de stekkers eruit halen op 't moment dat zij daaraan toe zijn en geen seconde eerder, en ik vind 't vooral enorm bekrompen en hypocriet om te roepen dat ze van hem een 'goede daad' moeten maken alsof hij een soort liefdadigheidspop is geworden. Ze hebben verdriet, laat ze daar lekker mee dealen op de manier die ze nodig hebben. Al ligt hij nog 10 jaar levenloos te zijn, als zij zich daar beter door voelen dan kan en mag dat dus gewoon.

En wie weet wordt-ie gewoon wakker en komt het allemaal goed. Onwaarschijnlijke dingen gebeuren.

Ik wilde een heel verhaal typen, maar ik ben blij dat jij dat al gedaan hebt. Helemaal met dit stuk eens!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 18:11

nairtje schreef:
In mijn stukje heb ik het ook over de stekker eruit trekken. Dit bedoel ik niet letterlijk.

Het klopt toch dat als iemand in coma ligt, maar wel zelf ademt gevoed moet worden en dat ze in sommige gevallen dan ook geen voeding meer geven, waardoor het lichaam sterft... ? Net als terminale patiënten?

Dat heet versterven en valt als ik het goed heb ook onder euthanasie. Dus dat zou dan ook niet kunnen/mogen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 18:13

nairtje schreef:

Je kan mensen laten versterven inderdaad, maar dat is een moeilijke keuze (en is niet in 1 dag gebeurd helaas) en het moet ook maar mogen aangezien de patiënt zelf die keuze niet kan maken in dit geval.
Mijn oma hebben wij ook laten versterven, zij was dement, bedlegerig en werd onrustig. Maar dit moest wel in overeenstemming met personeel en arts. Want het is wel een moeilijke keuze; iemand onthouden van behandeling, drinken en eten (maar wel sederen), terwijl diegene er zelf niets over te zeggen heeft.

Actieve euthanasie was absoluut niet mogelijk helaas, ivm wilsonbekwaamheid. Passieve euthanasie was wel toegestaan omdat je de natuur haar gang laat gaan (plat gezegd)

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 18:15

Maar dat gaat toch in samenspraak met de familie? Of moet je dat ook van te voren vast leggen. Zie nu de reactie hierboven.

Dit is zeker een hele zware beslissing. Heftig hoor om dit zo mee te moeten maken. :(

Dus is het wel mogelijk om ervoor te kiezen om hem te laten gaan (friso).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 18:19

In Nederland is dat inderdaad mogelijk. Maar het is een keuze waarvan ik hoop dat niemand die voor een ander hoeft te maken. Hoewel wij er als familie nog volledig achter staan (en het personeel en de artsen ook).

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 18:33

Ach, hij is niet voor niets uitbehandeld in Engeland. Zal mij niets verbazen als ze hem naar Nederland halen en vervolgens binnen een (redelijk) korte tijd overlijdt.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 18:38

Ja dat zei iemand anders vandaag ook al, ik had er nog niet eens aan gedacht , we wachten af maar tis heel erg als dat gaat gebeuren

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 18:39

Ibbel schreef:
Het is ook in Nederland niet toegestaan euthanasie te plegen op iemand die wilsonbekwaam is. Friso ligt niet aan enige apparatuur, voor zo er bekend is en euthanasie komt dus domweg niet im Frage.

Dat heet passieve euthanasie en dat mag wel degelijk. In overleg met fam en behandelaar.
Stoppen met voeden en evt behandelen (bijkomende luchtweginfecties) en het de persoon alleen maar zo comfortabel mogelijk maken.

Vergeet niet dat hij in principe wel lijdt. Zn spiermassa is grotendeels weg, drukplekken op zn stuit, rug, ellebogen, hielen enz. Evt incontinentie of anders catheter (geeft ook durkplekken) net als een SV sonde.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 18:40

Ik gun de familie iig een fijne zomertijd met hun zoon/broer/oom/vader/man in hun midden in een vertrouwde omgeving. Dat is zeer waardevol.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 18:42

Leffroi schreef:
Ach, hij is niet voor niets uitbehandeld in Engeland. Zal mij niets verbazen als ze hem naar Nederland halen en vervolgens binnen een (redelijk) korte tijd overlijdt.

Ik denk dat het eerder andersom is, in Engeland zaten ze omdat hij er werkte en het gezin daar woont. Ik kan me heel goed voorstellen dat zijn vrouw en kinderen nu toch liever weer in Nederland zijn, bij familie ondanks dat Beatrix elk weekend naar London vloog om bij hun te zijn, ook dat weten veel mensen niet. Hier kan de hele familie gemakkelijker op visite komen en haalt zo de druk er een beetje af voor vrouw, moeder en kinderen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 18:47

Zelf denk ik, dat ze nog ff met hem samen willen zijn.

Dat het daarna afgelopen is, want ik denk dat Prinses Beatrix niet wil dat hij zo zijn hele leven in deze toestand laat leven. Dat is mensonwaardig en geen kwaliteit van leven.

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 19:09

Hoe mensonwaardig iemand het ook vindt, al is zijn kwaliteit van leven niet wat wij vinden wat hoort, de beslissing blijft bij zijn vrouw. En wat zijn status ook is...horen wij zo'n beslissing niet te respecteren?

Het maakt mij niet uit of hij nu een prins is of een boer...als zijn vrouw hoop heeft dat hij bij gaat komen en hem thuis de zorg wil bieden die hij nodig heeft, prima....

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 19:51

Precyll schreef:
Hoe mensonwaardig iemand het ook vindt, al is zijn kwaliteit van leven niet wat wij vinden wat hoort, de beslissing blijft bij zijn vrouw. En wat zijn status ook is...horen wij zo'n beslissing niet te respecteren?

Het maakt mij niet uit of hij nu een prins is of een boer...als zijn vrouw hoop heeft dat hij bij gaat komen en hem thuis de zorg wil bieden die hij nodig heeft, prima....

Over deze mening kun je eeuwig blijven discussiëren. Maar wat IS de kwaliteit van ZIJN leven. Daarbij zal het me geen ruk interesseren wat een ander wil. HIJ ligt daar. Zijn familie komt op bezoek, gaat weer weg en volgt het dagelijks leven. HIJ ligt daar. Wie weet wat hij allemaal wél mee krijgt? Laten we toch hopen dat hij niets van dit alles mee krijgt. Hoe verschrikkelijk frustrerend moet dat zijn? Man, als hij bij komt kon hij wel eens zwaar depressief zijn. Nee, dat zou ik niemand aan willen doen. De kans dat hij goed en wel bij komt, is niet groot (meer).(en dan bedoel ik een goed, zelfstandig functioneel leven leiden)

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 19:54

Leffroi schreef:
Precyll schreef:

Over deze mening kun je eeuwig blijven discussiëren. Maar wat IS de kwaliteit van ZIJN leven. Daarbij zal het me geen ruk interesseren wat een ander wil. HIJ ligt daar. Zijn familie komt op bezoek, gaat weer weg en volgt het dagelijks leven. HIJ ligt daar. Wie weet wat hij allemaal wél mee krijgt? Laten we toch hopen dat hij niets van dit alles mee krijgt. Hoe verschrikkelijk frustrerend moet dat zijn? Man, als hij bij komt kon hij wel eens zwaar depressief zijn. Nee, dat zou ik niemand aan willen doen. De kans dat hij goed en wel bij komt, is niet groot (meer).(en dan bedoel ik een goed, zelfstandig functioneel leven leiden)

+:)+ das waar!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 19:59

Leffroi schreef:
Precyll schreef:

Want jij bent zijn behandelend arts dat je de prognose en actuele situatie en kwaliteit van leven zo goed kent?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 20:05

Nee, maar het beluisteren van het nieuws en een béétje logisch nadenken + een kleine medische achtergrond. Wat denk jij wat er met je hersenen gebeurt wanneer je zo lang geen zuurstof krijgt verootjoo?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 20:09

Dat weet ik ook wel, maar wij kennen die hele casus en de feiten niet en met onze minieme medische achtergrond kun je echt niks maken van een casus zonder feiten :n

Ik vind het echt respectloos zo te speculeren, laat de familie doen wat zij denken dat goed is en laat het voorlichten over deze specifieke casus aan de familie over door de artsen die hem gezien en beoordeeld hebben en verstand en ervaring hebben over dit soort zaken.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 20:27

Met een beetje gezond verstand kun je heel wat denken. Speculeren gebeurd overal, altijd, ga je niet tegen. Daarbij is dit tenslotte het (bokt) forum, dus je mag met een mening komen. Mensen die denken dat de prins hier geheel ongeschonden uit komt moeten eens wat nader informatie opzoeken. Of hopen op een wonder natuurlijk ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 20:29

Ik heb nooit gezegd dat iemand hier ongeschonden uit zal komen...
Ik vind alleen de speculaties erg naar en je mening kun je ook wel wat milder uitdrukken of voor je houden. Leuk om te lezen ook, dat iedereen hier vindt dat je je man, zoon, broer of wat dan ook maar moet laten sterven :\ je zal zelf maar voor de keuze staan.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 20:32

'Zijn familie vervolgt het dagelijks leven'? Ik ben bang dat het zo gemakkelijk niet is. Ze moeten inderdaad door met waar ze mee bezig waren, werk, school, maar je leven is voor altijd veranderd en je kunt niet afsluiten wat er gebeurd is. Die kinderen hebben een vader maar toch ook weer niet. Mabel heeft een man maar toch ook weer niet. Ze kan niet een nieuwe man tegenkomen en daarmee verder gaan, want zeker in haar situatie ligt alles wat ze doet onder een vergrootglas en het wordt van haar echt niet geaccepteerd als ze iemand heeft voor 'erbij' of als ze wil scheiden van Friso om verder te kunnen.
Misschien is de gedachte 'wat als hij het niet gered had' ook weleens in haar hoofd opgekomen. Maar vooralsnog leeft hij nog en gaat het geluid dat hij niet aan apparaten ligt die uitgeschakeld kunnen worden. Versterven is ook nogal wat in zo'n situatie...
Dus we kunnen allemaal wel lekker oordelen en onze mening spuien 'want dat mag op Bokt', maar feit blijft dat we geen van allen in deze klem zitten.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 20:33

Ik probeer me voor te stellen hoe ZIJN levenskwaliteit moet zijn op dit moment. Mag toch hopen dat hij niets mee krijgt van alles. Wat de rest daar van vind kan me weinig interesseren. Ik zou zo niet wakker willen worden.

De broer van mijn moeder heeft op 21 jarige leeftijd een auto ongeluk gehad. Is ook (te?) lang gereanimeerd. Heeft het toen helaas niet gered. De arts heeft toen tegen mijn opa gezegd, als hij het wel had gered, was het een kasplantje geweest. Waarop mijn opa heeft gereageerd blij te zijn dat hij toch gestorven is. Een kasplantje wens je niemand toe. Eeuwig in die sleur zitten, daar wordt niemand gelukkig van. Je kan niet eeuwig wachten en hopen. Dat breekt je op een gegeven moment. Het is triest als iemand uiteindelijk (alsnog) overlijdt, maar dan kan je het afsluiten.

Wie weet herinnert hij zich helemaal niets meer. Zou je daar niet nog droeviger van worden?
Laatst bijgewerkt door Leffroi op 09-07-13 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 20:34

Zo lang als de artsen daar niets zinnigs over kunnen zeggen, kunnen wij dat ook niet. Of wilde je zeggen dat je een vooraanstaand neuroloog bent?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 20:35

Ragdollcat schreef:
Zelf denk ik, dat ze nog ff met hem samen willen zijn.

Dat het daarna afgelopen is, want ik denk dat Prinses Beatrix niet wil dat hij zo zijn hele leven in deze toestand laat leven. Dat is mensonwaardig en geen kwaliteit van leven.

Denk ook dat het een afscheid is

En zowel voor Friso zelf als voor mabel, zijn kinderen en zijn familie is dit ondraaglijk...Dan is afscheid nemen denk ik meer rust

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 20:36

Blue_Eyes schreef:
Zo lang als de artsen daar niets zinnigs over kunnen zeggen, kunnen wij dat ook niet. Of wilde je zeggen dat je een vooraanstaand neuroloog bent?

Moet dat dan om een mening te hebben? of ben jij ook politicoloog, psycholoog, arts, etc? Bedoel...Tis een FORUM?