DNA-match in zaak Marianne Vaatstra

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:28

Wat een verschrikking voor de familie van de dader.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 13:28

Alja schreef:
op wat voor sites lezen jullie, dat jullie dat allemaal zien?
ik ben dan ook niet zo n computerwonder maar kan daar ook niks over vinden......

Twitter :j
en Vjesta, al is het 99%, zegt imo genoeg. Ze zullen echt wel zeker zijn van hun zaak. Vandaag doen ze nog een controle-onderzoek.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:30

Alleen de voornaam wordt genoemd, risje

risje

Re: DNA-match in zaak Marianne Vaatstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:34

En achterletter, maar huis en alles wordt duidelijk getoont op verschillende plekken. Staat zelfs al een nieuwsbericht online dat de straat waar de verdachte woont afgezet is......tsja, geweldig dat er een aanhouding gedaan is, absoluut, maar wil ook niet voorbij gaan dat het ook voor de directe omgeving van de verdachte verschrikkelijk moet zijn dit nieuws.

Mayflower_

Cayenne schreef:
Ik zag zelfs al foto's van zijn kinderen voorbij komen. Dat gaat echt veel te ver...

Dat gaat inderdaad echt te ver! Telegraaf zeker?

Vjestagirl

Cayenne schreef:
Alja schreef:
op wat voor sites lezen jullie, dat jullie dat allemaal zien?
ik ben dan ook niet zo n computerwonder maar kan daar ook niks over vinden......

Twitter :j
en Vjesta, al is het 99%, zegt imo genoeg. Ze zullen echt wel zeker zijn van hun zaak. Vandaag doen ze nog een controle-onderzoek.

Het is waarschijnlijk 99%, wat het "aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid" maakt. Maar dan nog is iemand pas schuldig als hij door een rechter schuldig is bevonden. En de kans dat dat alleen op DNA gebeurd is miniem. DNA is handig, niet heilig.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 13:34

Heb ook de volledige naam al voorbij zien komen hoor. Onvoorstelbaar.

Nee, was niet de telegraaf.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:37

De persconferentie is vanavond om 18.00 uur. Eerst wordt vanmiddag bij het NFI nog nieuw wangslijm van de verdachte onderzocht.

http://nos.nl/artikel/442196-nfi-dubbel ... achte.html

Citaat:
NFI dubbelcheckt dna verdachte

Toegevoegd: maandag 19 nov 2012, 11:34
Update: maandag 19 nov 2012, 11:35

Het Nederlands Forensisch Instituut in Den Haag onderzoekt vandaag nog een keer het dna van de verdachte in de zaak-Vaatstra, om er zeker van te zijn dat er een match is. Gisteravond werd een man van 45 uit Oudwoude aangehouden in verband met de moord op Marianne Vaatstra in 1999.

Volgens NFI-woordvoerder Inge Oevering is er nooit sprake van een 100 procent match. Voor wetenschappers bestaat volgens haar geen 100 procent zekerheid: "Wij hebben het over sterke aanwijzingen."

'Nooit genoeg'
Oevering zei op Radio 1 dat het onderzoek naar de moordenaar van Marianne Vaatstra niet alleen bestaat uit dna-onderzoek. "Alleen dna is nooit genoeg, er zal altijd meer bewijs moeten zijn", zei Oevering.

De extra controle wordt uitgevoerd met nieuw wangslijm van de verdachte. Dat is door de politie naar Den Haag gebracht. Het onderzoek door het NFI neemt vervolgens 4 tot 6 uur tijd in beslag.

Het Openbaar Ministerie wacht op de uitkomsten van de extra controle door het NFI. Vanavond om 18.00 uur worden de resultaten in een persconferentie toegelicht.

De persconferentie is rechtstreeks te volgen op Nederland 1, Journaal 24, Radio 1 en NOS.nl.

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:39

risje schreef:
Die kunnen er immers niets aan doen, maar worden wel volop meegezogen. Wellicht waren de kinderen toen niet eens geboren....

Kinderen zijn 21 en 19, dus rond de 8 en 6 toen het is gebeurd.. Verschrikkelijk dat er al foto's van ze worden geplaatst. Net of is het nog niet erg genoeg dat hun papa wordt verdacht.

Ben benieuwd naar de persconferentie vanavond.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:40

Van mij mogen ze wel, INDIEN hij echt de dader is, alles van hem bekend maken. Zoals een foto en zijn naam. Laat hem maar boeten, de rest van zijn leven, voor wat hij heeft gedaan. Dat valt echt niet goed te praten.

Het is wel sneu voor zijn gezin zeg. Jemig, het zal je maar gebeuren dat je hoort dat je man of vader een moordenaar is....

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:43

Ga vanavond zeker kijken. T enige wat ik er over te zeggen heb is dat, indien deze man de echte dader is, ik hoop dat ze hem nooit meer vrijlaten.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 13:43

LiNdA1986 schreef:
Van mij mogen ze wel, INDIEN hij echt de dader is, alles van hem bekend maken. Zoals een foto en zijn naam. Laat hem maar boeten, de rest van zijn leven, voor wat hij heeft gedaan. Dat valt echt niet goed te praten.

Het is wel sneu voor zijn gezin zeg. Jemig, het zal je maar gebeuren dat je hoort dat je man of vader een moordenaar is....

Maar met het bekend maken van zijn naam pak je daar indirect ook zijn familie mee aan.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:46

Cayenne schreef:
LiNdA1986 schreef:

Maar met het bekend maken van zijn naam pak je daar indirect ook zijn familie mee aan.

Ja, dat is ook wel weer zo.
Zo is het eigenlijk een beetje dubbel.

Maar het blijft zo bizar dat hij gewoon al die jaren verder is gegaan met zijn leven.
Ik snap er niks van, echt niet.
Misschien komt er vanavond meer duidelijkheid.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:47

Cayenne schreef:
LiNdA1986 schreef:

Jawel maar maakt dat zoveel uit?
Iedereen die dichtbij staat, hem op een of andere manier kent, in de buurt woont ed, die weten toch al dat hij het is, ookal komt hij niet met naam in de krant.
Voor de rest van nederland is die naam meer een soort genoegdoening denk ik.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:49

Bovendien kan je niet zeggen dat bij misdaad A iemand volledig aan de schandpaal genageld mag worden en bij misdaad B niet. En wat genoegdoening is voor 'de rest van Nederland', die hier verder niets mee te maken heeft, is totaal niet belangrijk. Die 'rest' gaat net zo makkelijk weer verder met zijn/haar leven, en volgende week is er weer een ander gespreksonderwerp-van-de-dag, ook als de naam niet bekend is.

Waar ik me over verbaas is dat iedereen er ook direct vanuit gaat dat hij nu veroordeeld gaat worden. Maar als hij niet bekent dan is er dus uitsluitend dit DNA, en dat bewijst op zichzelf niet dat hij haar ook heeft vermoord.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:50

TV en Radio staan hier nu al continu aan, ik volg alles. Woonde destijds niet eens in de omgeving, absoluut niet zelfs (Brabant) maar verschil qua leeftijd niet heel veel met Marianne. Doet toch echt wel iets dus....

En naam bekend maken, tsja, daar kan justitie niet onderuit vrees ik. Hoewel alleen bekend is gemaakt hoe hij bekend staat is via internet nu al binnen 5 minuten alles op te sporen. Zei vanmorgen nog tegen een client zal wel niet lang duren voordat alles bekend is. Dat het echter zo snel zou gaan en zelfs ook al van zijn kinderen, tsja......Voor hen ook echt vreselijk!

@danibanani:
Ga er niet vanuit, maar wat ook vervolg zal zijn, dit heeft nu al een ontzettend grote impact op de hele omgeving!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:54

Eindelijk, hoop dat de familie nu rust krijgt.
Ik snap niet dat je hier 13 jaar mee om kan lopen, er word op tv gepraat over het imago van de dorpen, dat snap ik dan weer niet, fijn dat hij niet uit Zwaagwesteinde komt, maar om nu te zeggen dat het schadelijk voor het dorp zou zijn, dat is toch niet waar je nu aan denkt?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:56

dees_daan schreef:
Ik snap niet dat je hier 13 jaar mee om kan lopen, er word op tv gepraat over het imago van de dorpen, dat snap ik dan weer niet, fijn dat hij niet uit Zwaagwesteinde komt, maar om nu te zeggen dat het schadelijk voor het dorp zou zijn, dat is toch niet waar je nu aan denkt?

Dat er een DNA match is wil niet zeggen dat deze man het gedaan heeft, nog dat hij veroordeeld wordt hé...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:58

risje schreef:
@danibanani:
Ga er niet vanuit, maar wat ook vervolg zal zijn, dit heeft nu al een ontzettend grote impact op de hele omgeving!

Dat zeker..
Maar ik durf te wedden dat als er inderdaad verder geen bewijs is er over een paar weken/maanden enorme ophef wordt gemaakt over dat onze rechtsstaat niks voorstelt en de politie knudde is en wij toch mooi de dader beschermen en je kent het wel. Dat gedoe. Terwijl we nu allemaal hallelujah roepen en dat 't recht zegeviert.

Ik hoop het. Ik hoop het van harte. Ik hoop dat hij gewoon bekent en dat 't dan klaar is, of dat er voldoende ander bewijs is. Maar als hij zegt "Joh, ze heeft mijn aansteker geleend en ze wilde seks met me en toen ben ik weggegaan en ze leefde nog gewoon" dan ben je dus mooi klaar.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:59

dees_daan schreef:

Ik snap dat wel. Nu is het zo dat Zwaagwesteinde bekend staat, omdat Marianne daar vandaan kwam. En dan zou het dorp ook nog bekend staan om de dader die daar vandaan komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:03

FriesWytske schreef:
dees_daan schreef:

Ik snap dat wel. Nu is het zo dat Zwaagwesteinde bekend staat, omdat Marianne daar vandaan kwam. En dan zou het dorp ook nog bekend staan om de dader die daar vandaan komt.

Maar is dat belangrijk nu? Is dat het eerste waar je aan denkt? Gelukkig komt hij uit een ander dorp, dan staat dat dorp bekend als het dorp van de dader.. Lijkt me dat het het belangrijkst is dat de familie van Marianne nu eindelijk duidelijkheid heeft als hij idd veroordeeld word

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:05

Snap het ook wel en denk dat als je daar woont je daar inderdaad aan denkt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:09

Mooi om te horen op Omroep Fryslan dat de PB van Oud Woude hun best doen om te voorkomen dat de familie van de verdachte in een sociaal isolement raakt.

Kantoor Anker heeft juridische bijstand aan verdachte geweigerd omdat ze de familie Vaatstra bijgestaan hebben, lees ik op teletekst OF.
Verdachte heeft nu advocaat aangewezen gekregen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 14:10

Raar dat hij dan precies hetzelfde advocatenkantoor wilde. Er zijn er toch wel meer in Nederland? :?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:12

Denk dat hij daar niet bij heeft nagedacht. En gewoon gedacht heeft dat zij goede advocaten zijn en fries spreken.