Eke1 schreef:Ojajoh schreef:Ja! Want negerzoenen mogen ook al heel lang niet meer!wat een onzin, moet ik dan ook maar boos worden om het woordje pinda? zo worden indo's vaak genoemd.......
en mijn man is jood, moet ik nu moeilijk doen over jodenkoeken![]()
In alle ernst nu. Zwarte Piet vindt zijn oorsprong al in de voorchristelijke tijd imo. Op Wikipedia is o.a. te lezen:Citaat:Het rijden over de daken wijst mogelijk naar de Noordse oppergod Odin/Wodan (zie ook Wilde Jacht en Schimmelrijder). Nicolaas' uiterlijk zou ook overeenkomen met het uiterlijk van Odin. Odin rijdt op een schimmel, de achtbenige Sleipnir, waarmee hij door de lucht vliegt.
Wodan beschikt volgens de mythologie over een leger van dode zwarte krijgers; helden die gestorven zijn en door de dood een zwart gelaat kregen. Sommige onderzoekers zien in Piet een geketende duivel, die veel later pas geassocieerd werd met een Moor. In volksgebruiken uit de vijftiende eeuw is er de Nicolaas-bisschop die met een bende duivels door de straten van de stad trekt.
Ook wordt Wodan afgebeeld met twee raven die informatie voor hem verzamelen. Zwarte Piet verzamelt informatie over het gedrag van kinderen.
Het is dus maar net hoe ver je teruggaat. In de meest recente geschiedenis kun je er racisme aan linken. Maar dat geldt ook voor bijvoorbeeld de swastika die, voor dat dat eikeltje met die rare snor ermee aan de haal ging, al een heel oud vruchtbaarheidssymbool was.
Het idee van de film Sint komt hier toch ook vandaan?