Zwarte Piet is racisme.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:03

Eke1 schreef:
Ojajoh schreef:
wat een onzin, moet ik dan ook maar boos worden om het woordje pinda? zo worden indo's vaak genoemd.......
en mijn man is jood, moet ik nu moeilijk doen over jodenkoeken :+
Ja! Want negerzoenen mogen ook al heel lang niet meer! _O-

In alle ernst nu. Zwarte Piet vindt zijn oorsprong al in de voorchristelijke tijd imo. Op Wikipedia is o.a. te lezen:
Citaat:
Het rijden over de daken wijst mogelijk naar de Noordse oppergod Odin/Wodan (zie ook Wilde Jacht en Schimmelrijder). Nicolaas' uiterlijk zou ook overeenkomen met het uiterlijk van Odin. Odin rijdt op een schimmel, de achtbenige Sleipnir, waarmee hij door de lucht vliegt.

Wodan beschikt volgens de mythologie over een leger van dode zwarte krijgers; helden die gestorven zijn en door de dood een zwart gelaat kregen. Sommige onderzoekers zien in Piet een geketende duivel, die veel later pas geassocieerd werd met een Moor. In volksgebruiken uit de vijftiende eeuw is er de Nicolaas-bisschop die met een bende duivels door de straten van de stad trekt.

Ook wordt Wodan afgebeeld met twee raven die informatie voor hem verzamelen. Zwarte Piet verzamelt informatie over het gedrag van kinderen.

Het is dus maar net hoe ver je teruggaat. In de meest recente geschiedenis kun je er racisme aan linken. Maar dat geldt ook voor bijvoorbeeld de swastika die, voor dat dat eikeltje met die rare snor ermee aan de haal ging, al een heel oud vruchtbaarheidssymbool was.

Het idee van de film Sint komt hier toch ook vandaan?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:04

Karikatuur van een bepaalde bevolkingsgroep, kan aan mij liggen hoor maar ik ken echt niemand die zwarte piet ziet als de donkere bevolkingsgroep :?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Daphna schreef:
Juist omdat kinderen hier niet bij stil staan moeten we onze verantwoordelijk als volwassenen nemen. Een kind staat nergens bij stil als iets als normaal geprojecteerd wordt. Kinderen zijn als een spons en nemen dit gewoon als normaal aan, terwijl het niet normaal is om een karikatuur van een bepaalde bevolkingsgroep neer te zetten.

Het is een traditie, waarom kan deze niet aangepast worden? Het sinterklaas feest wordt er heus niet minder op, als zwarte pieten blond stijl haar hebben met een veeg roet op hun gezicht.

Toch zijn het enkel volwassenen die lopen te mauwen over dat Zwarte Piet zwart is. En juist die volwassenen zouden toch moeten kunnen begrijpen waar de oorsprong van Zwarte Piet vandaan komt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Fiffill schreef:
Karikatuur van een bepaalde bevolkingsgroep, kan aan mij liggen hoor maar ik ken echt niemand die zwarte piet ziet als de donkere bevolkingsgroep :?

Ja, ik toen ik vijf was :').

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:10

Daphna schreef:
Juist omdat kinderen hier niet bij stil staan moeten we onze verantwoordelijk als volwassenen nemen. Een kind staat nergens bij stil als iets als normaal geprojecteerd wordt. Kinderen zijn als een spons en nemen dit gewoon als normaal aan, terwijl het niet normaal is om een karikatuur van een bepaalde bevolkingsgroep neer te zetten.

Het is een traditie, waarom kan deze niet aangepast worden? Het sinterklaas feest wordt er heus niet minder op, als zwarte pieten blond stijl haar hebben met een veeg roet op hun gezicht.

Dus indiaantje spelen mag ook niet?
Barbies ook niet? (Karikatuur van de vrouw)
Harry Potter ook niet, omdat je huiselven (=slaven) hebt en die voor mensen met dwerggroei zouden kunnen staan?
Volwassenen kunnen overal een probleem van maken, kinderen zijn daar zoveel makkelijker in. En zolang de kinderen er geen probleem van maken, hoeven volwassenen dat toch ook niet te doen? Wij zijn toch ook opgegroeid met zwarte piet en zijn wij racistisch?
Echt, als de wereld politiek correct zou worden, zou hij enorm saai zijn.

Eke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:20

Daphna schreef:
Hier ben ik het niet mee eens. Ook ik was me als kind niet bewust van alle achtergronden, geen kind is dat denk ik. En ik ben echt geen rechtse rakker geworden hoor. :) Tuurlijk moet je je verantwoordelijkheden nemen als volwassenen. Maar dit vind ik als spijkers op laag water zoeken.

Daphna schreef:
Daar ben ik het dan wel weer mee eens. Ik zie er in dit geval alleen totaal de toegevoegde waarde niet van.

Vraag me trouwens af hoe het zit met de cijfers.... Ik bedoel, hoe groot is de groep mensen die zich benadeeld voelt, of in deze traditie benadeling ziet? En is dit vermeende effect ook aangetoond?

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:22

Indiaantje spelen is prima maar als je hen heilige tradities gaat misbruiken voor mode mag dat inderdaad ook niet:

http://www.trouw.nl/tr/nl/6924/Theologi ... nnis.dhtml

http://www.grazia.nl/tag/victorias-secret/

Barbies daar heb ik ook mijn vraagtekens bij. Het ideaalbeeld dat bij kleine kinderen al wordt ingestampt creëert een verstoord zelfbeeld bij vrouwen, met eet stoornissen en plastische chirurgie als normale verschijnselen in onze samenleving.

Harry Potter is fantasie, daar lijkt mij niets mis mee.

Ik zou mijn kinderen wel degelijk correct willen opvoeden, om ze tot gebalanceerde en verantwoordelijke volwassenen te vormen. Er is veel mis in onze maatschappij, je kan je kop in het zand blijven steken, maar met respect voor anderen zouden we veel meer kunnen bereiken.

Eke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:26

Daphna schreef:
Indiaantje spelen is prima maar als je hen heilige tradities gaat misbruiken voor mode mag dat inderdaad ook niet:
http://www.trouw.nl/tr/nl/6924/Theologi ... nnis.dhtml

Heiligschennis en racisme met elkaar vergelijken/door elkaar halen vind ik niet helemaal handig.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:26

Eke1 schreef:
Daphna schreef:
Hier ben ik het niet mee eens. Ook ik was me als kind niet bewust van alle achtergronden, geen kind is dat denk ik. En ik ben echt geen rechtse rakker geworden hoor. :) Tuurlijk moet je je verantwoordelijkheden nemen als volwassenen. Maar dit vind ik als spijkers op laag water zoeken.

Je hebt gelijk, maar in dit geval gaat het om deze discussie. Er zijn veel belangrijkere zaken.
Ik zit naast een Surinaamse collega, en heb haar laten mee lezen. Ze zegt zelf dat ze zich er niet heel erg druk over kan maken. Wel vind ze het beschamend hoe donkere mensen worden neergezet.

Nouka

Re: Zwarte Piet is racisme.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:28

Ik vraag me ook af hoe veel van de mensen die het allemaal maar 'onzin' vinden een donkere huidskleur hebben ...

Eke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:31

Daphna schreef:
Je hebt gelijk, maar in dit geval gaat het om deze discussie. Er zijn veel belangrijkere zaken.

Ik snap het even niet meer. :? Wat bedoel je precies?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:32

Sja, sorry hoor. Dan heeft de groep mensen met een donkere huidskleur (of welke huidskleur dan ook) die problemen heeft met Zwarte Piet maar gewoon pech. Geschiedenis leert ons dat het niet om zwarte mensen gaat, maar om mensen die zwart zijn door de roet.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:02

Fiffill schreef:

Ik zag (voor zover ik me het kan herinneren) Zwarte piet helemaal niet als donkere bevolkingsgroep (als iets echt menselijks)
Eerder net zoiets als de smurfen, mickey mouse en zwarte piet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 02:11

Daphna schreef:

Om de praktische reden dat er dan geen bekenden meer van de school gebruikt kunnen worden om zwarte piet te spelen. Moet je ze elders vandaan halen. Want anders worden ze herkend :)* En eh, als je die traditie nu direct zou veranderen, hoeveel kinderen denk je dat er NIET zullen zeggen 'Hee, dit is geen echte zwarte piet! Wij willen echte zwarte piet!'

Tuurlijk kan je het evengoed doen, maar is het ZO een groot probleem dat je er een hele cultuurshift voor moet maken? Of liever gezegd, de kinderen?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 02:23

Toevallig vertelde mijn vriendin vandaag dat ze op een amerikaanse blog van iemand had gelezen over 'dit vreselijke feest in nederland met een witte man en slaven'
Ze heeft toen gereageerd dat het niet op die manier ligt.. Dat het ook niet met kerst wordt gegeven maar ervoor. Dat het wel allebei van dezelfde gozer afstamt := Maar dat allemaal honderden jaren oud is..
Het komt zelfs oorspronkelijk geloof ik van de mooren af die pieten, en dus niet van Afrikanen die slaven zijn.

Ik vind het zinnetje: 'Ookal ben ik zwart als roet, ik meen het toch goed' wel een beetje vreemd :=

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 02:25

Op zich is dat niet heel raar. Voor een klein kindje kan een zwarte grote meneer of mevrouw wel intimiderend overkomen

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 08:40

Magrathea schreef:
Op zich is dat niet heel raar. Voor een klein kindje kan een zwarte grote meneer of mevrouw wel intimiderend overkomen

>;) en zo'n grote blanke vent, met baard en mijter is heel normaal voor dat kind?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 09:04

Ook :j ik vond toen ik heel klein was Sinterklaas eng hoor!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 12:08

Ik vond Sinterklaas helemaal niks, en zwarte Piet juist wel leuk, vroeger.

Laatst hoorde ik ook een Engels (amerikaans?) sprekende zanger op de radio zeggen "oh dat feest met witte man met die slaven"

In de Amerikaanse uitleg van het Sinterklaasfeest komen ook woorden in voor, die ik zelf helemaal niet ken, of niet gebruikelijk voor me zijn, zoals zwarte Piet is Blackface en Black Sambo die refereren aan de slavernij en zwarte mensen bespotten, dus ja, als je het zo uitlegt.... :list:

Maarja dan is Mickey Mouse ook zo racistisch als wat, want dit verhaal is ook gebaseerd op een Blackface karikatuur en er zijn mensen die beweren dat Mickey eerder zwart was dan wit (of blank) en Walt Disney een racist....
En laten we het maar niet hebben over Sneeuwwitje, want waarom is er geen Sneeuwzwartje de mooiste van het land?

Op een gegeven moment kunnen we helemaal niks meer zeggen want alles is racistisch dan.

Nouka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 15:47

Nicolletje schreef:
Laatst hoorde ik ook een Engels (amerikaans?) sprekende zanger op de radio zeggen "oh dat feest met witte man met die slaven"

In de Amerikaanse uitleg van het Sinterklaasfeest komen ook woorden in voor, die ik zelf helemaal niet ken, of niet gebruikelijk voor me zijn, zoals zwarte Piet is Blackface en Black Sambo die refereren aan de slavernij en zwarte mensen bespotten, dus ja, als je het zo uitlegt...

Hier doel ik inderdaad ook op :j

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 15:58

Abiola schreef:
Magrathea schreef:

>;) en zo'n grote blanke vent, met baard en mijter is heel normaal voor dat kind?

Ik vond Sinterklaas vroeger nog het engst.... :D

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 16:00

Magrathea schreef:

Ja als dat nou zo bedoelt werd oke :')

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 16:23

Nouka schreef:
Nicolletje schreef:

In de Amerikaanse uitleg van het Sinterklaasfeest komen ook woorden in voor, die ik zelf helemaal niet ken, of niet gebruikelijk voor me zijn, zoals zwarte Piet is Blackface en Black Sambo die refereren aan de slavernij en zwarte mensen bespotten, dus ja, als je het zo uitlegt...

Hier doel ik inderdaad ook op :j

Ja, maar Sinterklaas is een traditie in Nederland en niet in Amerika. Wij zijn toch ook opgegroeid met zwarte piet en wij zijn toch ook geen racisten? Ga je ook betogen dat Jodenkoeken uit de winkel moeten worden gehaald? Of blanke vla?

Nouka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 16:39

Ik betoog helemaal niks, ik vind alleen dat men zich bewust moet zijn van dit soort dingen. Blackface is niet iets dat zich beperkte tot Amerika... en omdat het hier om een 'ras' (heb een hekel aan dat woord) mensen gaat kunnen Nederlanders zich ook aangesproken voelen.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 16:44

Ik heb nog nooit een Nederlander 'Blackface' horen zeggen tegen een zwarte piet, maar goed, misschien woon ik net in dat ene deeltje van het land waar dat niet voorkomt.
Ik vind de versie dat zwarte piet zwart is door het roet ('zo zwart als roet', maar ik meen het toch goed; wat even goed kan afkomen van de associatie bij roet met vuur overigens) een heel acceptabele, dat is wat ik altijd heb meegekregen.