Lieve moeder van Tim Ribberink --> Vrijheid van meningsuitin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:06

Ik vind het grappig. Het doel van een colum schrijver is de monden van elkaar te halen onder de bevolking. Er moet over gepraat worden. Nog grappiger :') Die naam die er onder de tekst staat is uiteraard diegene die de brief heeft geschreven niet. Meteen roepen dat het verschrikkelijk is, terwijl het fictief is!

http://www.metronieuws.nl/columns/lieve ... bEpw2mdkE/

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:08

eenitraM schreef:
Ik vind het grappig. Het doel van een colum schrijver is de monden van elkaar te halen onder de bevolking. Er moet over gepraat worden. Nog grappiger :') Die naam die er onder de tekst staat is uiteraard diegene die de brief heeft geschreven niet. Meteen roepen dat het verschrikkelijk is, terwijl het fictief is!

het blijft respectloos, die jongen is van de week pas begraven, daar maak je geen grapjes over

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 15:10

eenitraM schreef:

Als je het topic had gelezen had je A gelezen dat dat allang bekend is, en B niet de doelstelling van het topic is....
wat er grappig aan is ontgaat me trouwens volledig.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:11

"Op verzoek van de familie van Tim Ribberink heeft de Metro-redactie de column van Luuk Koelman verwijderd van http://www.metronieuws.nl.

Over de inhoud van de column doet Metro geen mededelingen. Metro-columnisten schrijven op eigen titel en niet op die van de krant."

SaZ schreef:
ElineS schreef:
Ik vind het allemaal trouwens zo dubbel. Tim heeft zelfmoord gepleegd omdat hij zo gepest werd. Daar was iedereen diep van in shock... Maar doet Koelman nu niet precies hetzelfde? Met dit stuk pest hij Mariska Orban-de Haas.. Maar in plaats van dat iedereen in shock is, zijn er mensen die het goed van hem vinden, terwijl het in principe Mariska Orban-de Haas plagen is..

Dat is inderdaad niet eerlijk en heel crux. Maar vergeet niet dat mevrouw De Haas zelf allesbehalve een heilige is. Als je het zo stelt, kun je namelijk ook beweren dat zij is begonnen met homo's pesten/onnodig kwetsen... Waar is het immers voor nodig om homo's tot slechte, tweedeerangs mensen te bombarderen? Wat hebben de homo's deze mevrouw misdaan?

Het is maar net hoe je het bekijkt :)

(En nee, ik keur het artikel absoluut niet goed en vind het belachelijk dat zoiets gepubliceerd wordt, maar het gaat mij om het 'pesten'-gedeelte)

Dat is waar, maar dat maakt het nog niet goed. Omdat de ene persoon pest mogen we die terugpesten? Zo blijft het altijd doorgaan. We zijn toch geen kleine kinderen meer, die met het vingertje wijzen "Maar zij begooooon als eeerste!!"

Leven en laten leven... En eigenlijk moet men gewoon mensen zoals Orban-de Haas en Koelman negeren en niet serieus nemen.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 08-11-12 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:12

Miepie77 schreef:
eenitraM schreef:

het blijft respectloos, die jongen is van de week pas begraven, daar maak je geen grapjes over

Respectloos of niet.. Het is hem wel gelukt :')

En zo leuk als ik het vind, IEDEREEN had het er vanochtend over. IEDEREEEN dacht dat de brief echt is _O- Manman, wel lopen klagen over het gebrek van inlevingsvermogen, maar zelf de ogen in de zak houden en massaal met de menigte meelopen.

De een vind het respectloos, en ik? Ik vind het knap gelukt van die Luuk :j (Of ik die brief mee vind vallen of niet laat ik in het midden :+ )

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:14

Het is ook zeker niet een vrijbrief om elkaar maar te gaan pesten, absoluut niet :n Vind alleen niet dat mevrouw De Haas hierin teveel in de slachtofferrol gezien moet worden. Ik vind het namelijk zelf ook een secreet van een mens :=
Laatst bijgewerkt door SaZ op 08-11-12 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:14

We gaan allemaal er een beetje aan voorbij van Koelman waarschijnlijk met z'n collum heeft proberen te zeggen.

Ik denk dat hij op deze manier wil laten weten dat zolang er nog mensen onder het mom van religie van alles kunnen melden er ook kinderen om hun geaardheid gepest blijven worden. Onder het mom van MAAR IK geloof in God en die is tegen homo's. Veel ouders voeden nog steeds hun kinderen op met het idee dat homoseksualiteit iets slechts is. iets raars.

Ik weet niet of Tim Ribberink ook daadwerkelijk homo was maar ik kan me voorstellen dat als dat het geval was en als hij daar inderdaad mee gepest is iets vreselijks voor hem geweest is.
En ja mevrouw Orban-de Haas haar mening op dit vlak is helaas bekend.

In dit land gaat nl vrijheid van religie boven vrijheid van meningsuiting en dat is een slechte zaak. Ik den dat dat hetgeen is wat hij aan de kaak wilde stellen.

Ik vind het geen goede collum. Op deze manier schiet het z'n doel voorbij en lijkt meer op een persoonlijke frustratie van dhr Koelman. Dat is jammer.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:16

Ik vind dit geen vrijheid van meningsuiting. Onder vrijheid van meningsuiting versta ik de vrijheid van burgers om hun overtuigingen kenbaar te maken.

Zo zei Koningin Beatrix in een van haar kersttoespraken eens dat de vrijheid van meningsuiting haar grens vindt waar de rechten van anderen beginnen: vrijheid van meningsuiting is geen vrijbrief om te beledigen. "Wie anderen beschimpt verliest zelf geloofwaardigheid; het onbeheerste woord schiet zijn doel voorbij.

Omdat dit stuk echt over een persoon gaat en er namen worden genoemd vind ik dit niet kunnen. Ik vind dit respectloos naar de nabestaanden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 15:17

eenitraM schreef:

En zo leuk als ik het vind, IEDEREEN had het er vanochtend over. IEDEREEEN dacht dat de brief echt is _O- Manman, wel lopen klagen over het gebrek van inlevingsvermogen, maar zelf de ogen in de zak houden en massaal met de menigte meelopen.

De een vind het respectloos, en ik? Ik vind het knap gelukt van die Luuk :j (Of ik die brief mee vind vallen of niet laat ik in het midden :+ )

Dit is dus een goed voorbeeld. Ik respecteer de mening, maar de smiley's vind ik ronduit ongepast gezien het onderwerp. Maar eenitraM heeft er kennelijk erg veel lol om.... En dat moet kunnen....
op bokt....

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:18

NatasjavE schreef:
We gaan allemaal er een beetje aan voorbij van Koelman waarschijnlijk met z'n collum heeft proberen te zeggen.

Ik denk dat hij op deze manier wil laten weten dat zolang er nog mensen onder het mom van religie van alles kunnen melden er ook kinderen om hun geaardheid gepest blijven worden. Onder het mom van MAAR IK geloof in God en die is tegen homo's. Veel ouders voeden nog steeds hun kinderen op met het idee dat homoseksualiteit iets slechts is. iets raars.

Ik weet niet of Tim Ribberink ook daadwerkelijk homo was maar ik kan me voorstellen dat als dat het geval was en als hij daar inderdaad mee gepest is iets vreselijks voor hem geweest is.
En ja mevrouw Orban-de Haas haar mening op dit vlak is helaas bekend.

In dit land gaat nl vrijheid van religie boven vrijheid van meningsuiting en dat is een slechte zaak. Ik den dat dat hetgeen is wat hij aan de kaak wilde stellen.

Ik vind het geen goede collum. Op deze manier schiet het z'n doel voorbij en lijkt meer op een persoonlijke frustratie van dhr Koelman. Dat is jammer.

Maar dat is het wrange, het is niet alleen het geloof die tegen homoseksualiteit is. Er zijn genoeg atheïsten die iets tegen homo's hebben en hun pesten, net zoals dat er genoeg gelovigen zijn die homoseksualiteit wel accepteren.

Ik vind niet dat men de schuld aan het geloof moet hangen, dat homoseksualiteit niet getolereerd word. Het is een overtuiging die zowel voorkomt in het geloof als bij mensen die niet geloven.

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:19

Ze is een slachtoffer in de zin van dat haar naam onjuist is gebruikt, helemaal mee eens :j Ik vind alleen niet dat ze nu behandeld moet worden alsof ze zelf niks op haar kerfstok heeft. Ik ben het niet eens met de manier van schrijven van de column, maar vind ook niet dat mevrouw De Haas als slachtoffer van het 'pesten' gezien moet worden, terwijl ze zelf ook de grootste onzin uitkraamt en vindt dat alle homo's maar linea recta naar de hel moeten omdat we toch niks waard zijn :=

Ik bedoel: als kind A gepest wordt door kind B en kind C vervolgens kind B een schop verkoopt, is dat dan zielig voor kind B?

ElineS

Re: Lieve moeder van Tim Ribberink --> Vrijheid van meningsuitin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:23

@SaZ: Ze heeft zeker genoeg dingen op haar kerfstok en daarvoor mag er best kritiek op haar geuit worden.. Maar dit is iets wat ze niet op haar kerfstok heeft en dat ze nu kritiek krijgt over een brief die ze niet geschreven heeft, vind ik dan ook onterecht, en dus vind ik haar in dit geval een slachtoffer. Niet één waar ik medelijden mee heb, maar ze is wel een slachtoffer.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:23

Gaan we voorbij aan wat hij probeerde te zeggen in die column? Ja en nee. Door de manier waarop het geschreven is gaat voor mij de achterliggende gedachte sowieso verloren, de walging wint het namelijk. Hij heeft Mariska O er doeltreffend mee kunnen pesten en het heeft een hoop opschudding teweeggebracht. Als de tekst nu nog zó geschreven zou zijn dat er een serieuze discussie mee wordt aangezwengeld over bijvoorbeeld de ideëen van Mariska... Maar dat is niet het geval. Driekwart van Nederland valt nu over het feit dat het enorm zielig is dat dit op deze manier wordt geschreven en gepubliceerd. Het deel dat er niet over valt maar het juist aanmoedigt en goed vindt mogen ze van mij opsluiten, maar dat is weer een andere discussie.

Ik snap dat er een achterliggende gedachte was, maar door Tim erin te betrekken is het zijn doel volkomen voorbij geschoten. Een algemene brief had wellicht wél doel getroffen. En natuurlijk zal dit best discussies oproepen, maar wat er uitspringt is toch echt het respectloze van de tekst, niet de achterliggende gedachte.

Naar mijn mening niet alleen respectloos geschreven, maar ook nog eens dom.

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:25

Spijt me ten zeerste maar hier over kan ik echt kwaad worden wat bezield deze vrouw om dit zo op te schrijven.. tuurlijk vrijheids van meninguiting maar soms kun je je woorden beter voor je houden.. denk ff naar ofzo! Nee voor deze vrouw heb ik geen goed woord over

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 15:26

zucht....

of je leest het topic |o

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:27

_Naomii_ schreef:
Spijt me ten zeerste maar hier over kan ik echt kwaad worden wat bezield deze vrouw om dit zo op te schrijven.. tuurlijk vrijheids van meninguiting maar soms kun je je woorden beter voor je houden.. denk ff naar ofzo! Nee voor deze vrouw heb ik geen goed woord over

En daarom moet ik dus lachen stef :') Mag dat?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:27

stef schreef:
eenitraM schreef:

Dit is dus een goed voorbeeld. Ik respecteer de mening, maar de smiley's vind ik ronduit ongepast gezien het onderwerp. Maar eenitraM heeft er kennelijk erg veel lol om.... En dat moet kunnen....
op bokt....

Ben het eens met stef, EenitraM vind het blijkbaar 'grappig' & 'leuk' zoals ze in vorige reacties schreef. Ik vind dat erg ongepast, zo'n gevoelig onderwerp wat veel mensen emotioneel raakt.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:28

@amyz: Ik denk dat je daar een punt hebt. Een algemene brief zou heel anders zijn over gekomen. Die zou ook sneller worden geaccepteerd. Veel mensen zijn het niet eens met Mariska O haar visies en die zouden dan achter zo'n algemene brief staan, waarin haar mening aan de kaak word gesteld..

Maar omdat Tim word gebruikt schiet het inderdaad zijn doel voorbij en is de brief respectloos, smakeloos en zelfs walgelijk.

@_Naomii_: Je moet even verder kijken dan je neus lang is, dan kom je erachter dat deze vrouw deze brief niet geschreven heeft.

Ik kan me hier soms behoorlijk aan irriteren. Juist doordat mensen niet verder kijken, niet dieper gaan graven, krijg je zulk soort reacties.

Sowieso is de vrouw redacteur van het Katholiek Nieuwsblad en staat het stuk in de Metro. Dat zou toch al vraagtekens moeten oproepen? Dan staan er ook nog eens twee namen bij, die van haar en van Koelman. Ook dat zou mensen toch aan het denken moeten zetten? Helaas volgt het grotendeelse de mensenmassa hierin en kijken ze niet verder..

Niet dat ik dat trouwens niet deed, trouwens. In eerste instantie dacht ik ook dat het van de Haas kwam en was ik behoorlijk kwaad op haar..

EDIT: Ik snap wel waar eenitraM vandaan komt. Niet dat ik het lachwekkend vind, allemaal.. Maar dat er vanmorgen op Twitter, Facebook etc zoveel reacties waren van mensen die kwaad waren op Orban-de Haas, denkende dat zij het had geschreven. Bewijst wel weer hoe het volk klakkeloos van alles overneemt.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 08-11-12 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:29

Mjetterd, lees bovenstaande bericht eens van mij :))

Grit

eenitraM, jij vind dit daadwerkelijk grappig -O-
Niks mis met het maken van een statement, maar niet over de rug van ouders die op dit moment een vreselijke tijd doormaken.

Stef, ook al gaat het jou in dit topic om vrijheid van meningsuiting, ondertussen staat dit pijnlijke artikel ook hier zwart op wit, terwijl het uit respect voor de ouders verwijderd is van de metrosite.
Ik ga niet temmen, maar hoop dat je zelf aan een moderator wilt vragen om de quote weg te halen. Ik denk dat het onderwerp zo ook wel duidelijk is.

Mijn mening, de schrijver had beter na moeten denken en op een andere manier zijn statement moeten maken. Hij heeft nu voor een goedkope gemakkelijke manier gekozen om ophef te maken :( .

_Naomii_

Ik reageer alleen op de opningspost dat was het enige wat ik op die vrouw wou zeggen verder heb ik niet gelezen..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 15:29

eenitraM schreef:
_Naomii_ schreef:

En daarom moet ik dus lachen stef :') Mag dat?

Ik zeg nergens dat het niet mag, ik zeg alleen dat ik het omgepast vind om in een dergelijk topic met dergelijke smileys te gooien

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 15:30

_Naomii_ schreef:
Ik reageer alleen op de opningspost dat was het enige wat ik op die vrouw wou zeggen verder heb ik niet gelezen..

Als je verder gelezen had, had je geweten wat er speelt, dat de tekst niet van deze mevrouw afkomstig is, en had je dus je bericht niet gepost (althans, niet dat bericht)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:31

_Naomii_ schreef:

Die vrouw heeft het artikel niet geschreven en dus is je verwijt naar haar over het artikel onterecht ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:31

ElineS schreef:
Maar dat is het wrange, het is niet alleen het geloof die tegen homoseksualiteit is. Er zijn genoeg atheïsten die iets tegen homo's hebben en hun pesten, net zoals dat er genoeg gelovigen zijn die homoseksualiteit wel accepteren.

Ik vind niet dat men de schuld aan het geloof moet hangen, dat homoseksualiteit niet getolereerd word. Het is een overtuiging die zowel voorkomt in het geloof als bij mensen die niet geloven.

De oorsprong komt weg bij de religie. Dat ze zelf niet religeus zijn (maakt je overigens nog geen Atheist) en een antipathie tegen homo's hebben kan al voortkomen uit het feit dat hun ouders al iets tegen homo's hadden en heel waarschijnlijk waren die wel gelovig.