Vanmiddag was er op Radio1 nog iemand die een heel genuanceerd verhaal had n.a.v. het gebeurde. Hij vond het o.a. gevaarlijk om zelfmoord te koppelen aan het pesten. Die koppeling lag volgens hem niet voor de hand. Wel is het goed, dat vond deze deskundige ook, om zo uitgebreid aandacht aan het pesten te besteden. Al bestaat nu natuurlijk wel weer het gevaar dat het na een dag of wat weer wegebt.
Voor iedereen die gepest wordt of ooit is gepest - het lijkt me afschuwelijk, heel veel sterkte!
StalNollie
Geplaatst: 07-11-12 10:46
ik kan er wel om janken als ik hoor dat mensen worden gepest, iik vind het zo zielig en waar is het voor nodig. zelf nooit gepest geweest of gepest.
ik vind het ook erg dat de school net doet of zijn neus bloedt, ze kunnen toch een melding maken bij de ouders van beide kanten. en zelf persoonlijk vind ik dat pesten harder moet worden aangepakt. strafbaar feit of iets dergelijks. het kan je voor heel je leven tekenen, of helaas slecht aflopen net als tim.
opala
Geplaatst: 08-11-12 12:46
Misschien moet er een landelijke campagne gehouden worden dat je pas de "bom" bent, wanneer je voor iemand opkomt in plaats van iemand onderuit haalt.
Echt diep triest die verhalen die ik af en toe voorbij zie gaan.
Je moet verharden in deze maatschappij om te overleven, maar op zo'n manier
Ik heb nooit gepest en ben nooit gepest, maar als kinderen mijn kinderen later zouden pesten dan zou ik ze eens heel goed bij de lurven pakken. Kom nou... Zelf beteren stoerder willen worden ten koste van anderen. Dat gaat er bij mij niet in!
Juulxx
Geplaatst: 08-11-12 12:56
Ikzelf ben ook 7 jaar lang gepest... In elkaar geslagen, mes op me keel gehad.. Me contineu vernederen.. -_- Toen was ik bang voor hun.. en heb ik ook gedacht zoals tim. alleen heb ik nooit de moed gehad om het ook te doen.. Ik heb 4 jaar bij een psycholoog gelopen, omdat ik moeite kreeg om contact te leggen met anderen.. de muur om mij heen was zo groot geworden.. TOEN: was ik bang voor hen.. NU: zijn ze bang voor mij.. Waarom? Omdat ik hier heel sterk uit ben gekomen... en mensen ondanks dat respecteer..
Jeetje Juul, zie ik in je profiel gewoon een hele knappe meid met een normale uitstraling....dan vraag je je af waarom he? Ik denk in de basis meestsl gewoon jaloesie met een of meerdere meiden op de achtergrond die anderen opstoken....
Vreemd groepsgedrag...
Anoniem
Geplaatst: 08-11-12 13:17
Alet? Waarom zou er geen koppeling zijn? Pesten beïnvloed een emotionele ontwikkeling negatief..mensen willen graag er bij horen, is oerinstinct...kuddegedrag...zonder kudde overleef je niet.....
Ik vind het veel gevaarlijker om het los te koppelen en hierdoor mensen nu een excuus tot een uitweg te geven..
Meermaals leidt het nl wel tot zelfdoding dan niet......nog maar een alf jaar geleden en dat meisje?
Mjaa.. Ik wist het ook niet.. ik weet wel dat het ooit is begonnen doordat ze me barbiepop noemde zonder dat ik makeup op had -_-
Maar goed.. Miss was ik wel het mooiste meisje uit de klas.. you never know.. Afgelope 3 jaar zijn er ook jongens uit die klas naar me toe gekomen.. van jaa ik vond jou toen heel erg leuk maar durfde niks te zeggen omdat hij bang was tot ze hem ook zouden pakken.. en nu nogsteeds komen ze naar me toe... maar ik geef ze geen kans, als ze nou gewoon voor me op waren gekomen.. inplaats van elke x been uitsteken tot ik viel enzo.. -_-'
Ik ben vroeger op school ook gepest geweest. En zelf durfde ik ook niks zeggen tegen de pesters. Ben dan ook gestopt met school toen ik 17 jaar was. Maar nu jaren later draag ik daar nog steeds de gevolgen van.
Gelukkig ben ik opnieuw gaan studeren via het volwassenenonderwijs
OneFellSwoop
Geplaatst: 12-11-12 16:58
Toen in februari de audities van start gingen voor de film Spijt! wisten we niet dat het zo actueel zou zijn. Rond maart gaat de film pas in premiere, er word nu vol op gedraaid. Ik speel een van de klas genoten van de hoofdrol spelers en ben er ongeveer 10 draaidagen bij. Ik merk dat iedereen zich goed realiseert waar het over gaat.
Waar gaat de film over? Jochem word gepest en pleegt uiteindelijk zelf moord. Iedereen die het orgineel heeft gelezen (het boek Spijt! van Carry Slee) weet waarschijnlijk wel hoe het ongeveer gaat. Op de website van de film kan je de synopsis nog eens lezen.
Ik ben benieuwd hoeveel reacties de film ter weeg zal brengen, ik hoop natuurlijk dat het een stapje dichterbij het einde van pesten komt. Maar dat is erg moeilijk.. Het is een vervelend gegeven maar goed om bij stil te staan, veel mensen zien niet in dat pesten echt heel erg veel impact kan hebben op de slachtoffers.
Ik ben trouwens van mening dat de pester geen slachtoffer is. Heb pesten zelf ook meegemaakt maar pesters worden er op een of andere manier telkens beter van. Ze voelen zich beter en andere kijken tegen ze op. Terwijl het gepeste kind of misschien zelfs volwassene zich ontzettend onzeker gaat voelen. Gehaat. Niet gewild. Pesters mogen van mij best wel aangepakt worden.