Spaanse 'sport' om te kotsen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Spaanse 'sport' om te kotsen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 00:18

Paardenhaar was vroeger waardevol. Tegenwoordig is daar nog steeds een markt voor. En het groeit vanzelf weer aan...

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 00:20

Maar het is wel lelijk :') En voor wilde paarden in 't warme Spanje vol enge vieze insecten lijkt het me ook niet erg praktisch.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 00:21

In Spanje wordt juist ook bij veulens en fokmerries de manen en staart kort gehouden. Ik weet van fokkerijen in USA waar ze ook met opzet de staart kort houden. Het is niet zo fijn als een paard met zijn staart in struikgewas blijft hangen, niet meer los kan komen en dan een langzame hongersdood moet sterven....je weet de omgeving niet waarin de dieren leven. Daar is geen toezicht die even toe kan komen snellen als er een dier vastzit. Maar liever mooi en dood dan praktisch en lelijk, niewaar?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 00:25

Tjah,.... Wilde paarden kun je niet op een rustige manier brandmerken en de manen knippen... maar nodig is het wel :j

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 00:27

Als ik die lange geklitte manen zie denk ik dat het voor het paard juist wel fijn is als die eraf gaan. Lijkt me warm jeukerig en idd niet fijn als er struikgewas is.

Vind het trouwens ook wel meevallen menig paard zou tekenen voor zo'n leven :P . Kan me trouwens ook nog wel een zon soort gevecht met een shetlandjaarling herinneren die weinig in handen was geweest :') . Was daarna gelijk klaar met het gedonder, geloof niet dat ie een trauma heeft..

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 00:28

Cassidy schreef:
In Spanje wordt juist ook bij veulens en fokmerries de manen en staart kort gehouden. Ik weet van fokkerijen in USA waar ze ook met opzet de staart kort houden. Het is niet zo fijn als een paard met zijn staart in struikgewas blijft hangen, niet meer los kan komen en dan een langzame hongersdood moet sterven....je weet de omgeving niet waarin de dieren leven. Daar is geen toezicht die even toe kan komen snellen als er een dier vastzit. Maar liever mooi en dood dan praktisch en lelijk, niewaar?

Rustig maar hoor, 't is geen aanval := Heb 't idee dat je een beetje in de verdediging schiet voor die Spaanse lui daar, maar het is helemaal niet mijn bedoeling om aan te vallen ;) Mij 'n worst wat daar gebeurt, die wilde paarden hebben het de overige 364 dagen beter dan menig Nederlands stal paardje.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 00:32

Cassidy schreef:

Iemand die daar in Spanje woonde zei dat het was vanwege de struiken waar ze in blijven hangen en zich aan kunnen verwonden (had die reactie hier ergens in het topic geplaatst)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 01:59

Nou ik vind dat hier toch wel makkelijk over gedaan wordt. En dat terwijl bokt al moord en brand scheelt als je een keer met slof rijdt _O-

Ik ben geen pussy maar dit:
Afbeelding
vind ik er echt niet zo chill uitzien. (verder niet heel bloederig ofzo, dus hoop dat ik hem mag plaatsen ).
Ben blij dat mijn peerd er niet tussen staat iig ..... :)

Het lijkt me dat er diervriendelijkere manieren zijn, en dan vind ik het argument dat het traditie is (waarin het ooit noodzakelijk is geweest) nou niet een hele goede :=
En dat er ergere dingen zijn vind ik ook geen argument :=

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 02:03

Cassidy schreef:
Paardenhaar was vroeger waardevol. Tegenwoordig is daar nog steeds een markt voor. En het groeit vanzelf weer aan...

Groeit vanzelf weer aan maar tot die tijd kunnen ze zich niet verweren tegen de vliegen.. mishandeling imo :n

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 09:09

smurffie schreef:
Cassidy schreef:

Groeit vanzelf weer aan maar tot die tijd kunnen ze zich niet verweren tegen de vliegen.. mishandeling imo :n

Als ze 't echt doen vanwege verwondingen en infecties vind ik het nog niet zo'n gekke reden (overigens ben ik in dat gebied geweest en de omgeving is ook echt heel ruig).

Volgens mij haalt niemand hier traditie als argument aan trouwens (of ik heb erover heen gelezen :+ ). Vraag me ook af of sommige dingen niet wat anders kunnen, maar aan de andere kant, deze dieren lopen het hele jaar in het wild en sommige zijn nog nooit door een mens aangeraakt dus het is geen kwestie van even simpel een halstertje omdoen en paardje loopt braaf mee. Ik krijg trouwens de indruk dat deze rapa wat traditionelere is dan andere.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 09:17

Fiffill schreef:
Tsja, ziet er niet heel gezellig uit voor de paardjes maar voordat iedereen begint te gillen over dierenmishandeling, dit is imo niet echt te vergelijken met stierenvechten. Heb het even opgezocht op Google: "De Rapa das Bestas is een jaarlijks gebeurtenis in Galicië waarop de half-wilde paarden (Galicische pony's) bijeengedreven worden in een curro en gevangen om de manen te scheren (rapa) en indien nodig diergeneeskundige zorgen toe te dienen. Nieuwe veulens krijgen een brandmerk." Oftewel het is vooral een praktische aangelegenheid waar ze 'n festival omheen hebben gemaakt. Lijkt me dat zoiets misschien ook wel anders zou kunnen, maar om meteen moord en brand te schreeuwen vind ik enigsinds overdreven, paarden worden niet afgemaakt of opzettelijk verwond (buiten brandmerken om dan) oid.

ik vind dit ook niet echt enorm erg wat hier gebeurt.dat het ook op een iets rustigere manier kan ok.maar ik vind dit niet gruwelijk.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:23

Ik wil graag even mijn mening hier over bij stellen.

Ik heb het filmpje even bekeken, en ze doen verder
niet echt lomp met de beesten, het is alleen de bedoeling
dat ze gevangen worden en dat ze dan even stil staan.
De manen moeten er echt wel af, dat was een grote rotzooi.

Máár ik blijf vinden dat het vangen iets rustiger, of in
iedergeval wat normaler gedaan kan worden.

Weet iemand hier waarom die beesten precies gebrandmerkt moeten worden?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:31

Ach, sommige mensen... :z

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:35

Ik zie liever dit dan het stierenvechten, dat is pas echt walgelijk.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:36

Lynn_Nikita schreef:
Ik zie liever dit dan het stierenvechten, dat is pas echt walgelijk.

Stierenvechten is ook een sport puur voor vermaak en daarom al niet te vergelijken met dit, stierenvechten vind ik helemaal niks :n

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:37

Dit heeft nog een functie, ook al wordt het ruwer gedaan wat nodig zou zijn. eens tier langzaam doden is puur vertier, al begrijp ik niet wat mensen daar mooi aan vinden

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:39

waarom moeten ze de staart en manen afknippen??? dan hebben ze geen bescherming meer tegen vliegen/ongedierte...dit vind ik al mishandeling opzich zelf...

nee ik vind dit niet fijn

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:40

studiemiep schreef:
waarom moeten ze de staart en manen afknippen??? dan hebben ze geen bescherming meer tegen vliegen/ongedierte...dit vind ik al mishandeling opzich zelf...

Staat al meermalen in het topic :)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:43

studiemiep schreef:

Wat denk je van onze prezwalskipaarden. Die hebben een korte rechte manenkam en geen haren aan de staartwortel en in sommige gevallen helemaal geen staart meer :)

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:56

Vond de foto's gruwelijker dan een echt filmpje moet ik zeggen. Omdat je niet het verhaal er achter weet.

Wel vond ik dit filmpje schokkender, de omstanders die allemaal met stokken staan... KAN DUS SCHOKKEND ZIJN!!
http://www.youtube.com/watch?v=Uq4bfd5Z ... re=related

MAAR, wat je hier ook in ziet is een paard vol met klitten, die ze dus klitvrij maken. De bedoeling en het idee is goed, de uitvoering mag wat vriendelijker vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:17

Fiffill schreef:
smurffie schreef:

Als ze 't echt doen vanwege verwondingen en infecties vind ik het nog niet zo'n gekke reden (overigens ben ik in dat gebied geweest en de omgeving is ook echt heel ruig).

Volgens mij haalt niemand hier traditie als argument aan trouwens (of ik heb erover heen gelezen :+ ). Vraag me ook af of sommige dingen niet wat anders kunnen, maar aan de andere kant, deze dieren lopen het hele jaar in het wild en sommige zijn nog nooit door een mens aangeraakt dus het is geen kwestie van even simpel een halstertje omdoen en paardje loopt braaf mee. Ik krijg trouwens de indruk dat deze rapa wat traditionelere is dan andere.

Waarom wordt dit dan wel door een groot gedeelte op bokt getolereerd, terwijl het zoveel vriendelijker kan? -O-
Impliciet wordt er toch aangegeven dat hier vroeger mee begonnen is omdat het nuttig was en dat het daarom eigenlijk best attent is dat ze het nu nog doen, want zielige zieke knollies. Het doel is mss nuttig is, maar de nare manier waarop nou niet bepaald noodzakelijk is.

En sorry hoor, ik snap niet hoe jullie het wel mee kunnen vinden vallen dat er en man van 80 a 90 kg van een muurtje af op een knol afspringt. Zouden ze bij mij niet moeten doen, want dan heb ik toch mijn laatste adem geblazen vrees ik zo (nu woog ik de laatste keer dat ik op de weegschaal stond ook geen 500 kg :') Maar prettig, als paard, lijkt he me allerminst. Lijkt me dat je daar behoorlijk wat permanente schade mee aan kan richten).

En dat stierengevechten erger zijn (agree) betekent toch niet dat we dit maar allemaal moeten accepteren. Kom op zeg. Dat is toch geen criteria voor 'mishandeling' (ok, mishandeling klinkt vrij zwaar. Weet ook niet of dat de goede benaming is. Maar ik sta hier toch echt niet achter). Dan moeten we alle uitgemergelde pony's in drassige weilandjes hier ook maar laten staan omdat ze niet met een spies worden toegetakeld. Nee, logisch echt :+

En dan zoals ik al zei, wordt er moord en brand geschreeuwd als iemand een keer per ongeluk een mep teveel uitdeelt, met iets te lange sporen rijdt, een iets te strakke hand heeft, z'n paard wat te diep rijdt voor 5 min. , een slof gebruikt of whatever wat mij echt vele male minder erg lijkt dan zo'n ninja die ineens op je rug neerstort.
En dat allemaal omdat het nu in spanje gebeurt, in een arena, met een hoop bombarie er om heen. Ik heb echt het idee dat een aantal mensen het alleen maar goedkeurt omdat ze de discussie aan willen gaan, en degene met de 'open blik' ofzo uit willen hangen, dan dat ze nou objectief naar de gebeurtenissen kijken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:24

Frozenstar schreef:
Vond de foto's gruwelijker dan een echt filmpje moet ik zeggen. Omdat je niet het verhaal er achter weet.

Wel vond ik dit filmpje schokkender, de omstanders die allemaal met stokken staan... KAN DUS SCHOKKEND ZIJN!!
http://www.youtube.com/watch?v=Uq4bfd5Z ... re=related

MAAR, wat je hier ook in ziet is een paard vol met klitten, die ze dus klitvrij maken. De bedoeling en het idee is goed, de uitvoering mag wat vriendelijker vind ik.

Ik vind dat filmpje dus helemaal niet schokkend, vind dat ze het netjes doen. Bij die meeste paarden is het ook gewoon echt nodig die wat ruwere aanpak want het blijven wilde paarden :)
Omstanders staan met stokken zodat ze niet door de hekken rennen

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:27

Gadverdamme ik vind dit om van te walgen. En ja, ik heb het hele topic doorgelezen en heb nog steeds dezelfde mening.
De paardjes zijn doodsbang, die durven voor zeer lange tijd geen mensen meer te vertrouwen en daar geef ik ze 100% gelijk in.
Ik heb een keer een documentaire gezien over hoe ze in sommige plaatsen in Amerika Mustangs vangen en dat gaat toch echt een stuk diervriendelijker en daar heb je net zulke grote kudde's paarden, of soms zelfs groter. Waarom kan het in Spanje dan niet?
(Nu zeg ik niet dat het altijd netjes eraan toe gaat in Amerika, maar bij een aantal wel. Het kan dus wél!)

Ik vind het dus verschrikkelijk en kan hier geen respect voor hebben. Net zo goed als dat zij geen respect voor deze dieren tonen.
Walgelijk!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:27

Ja te walgelijk voor woorden.

Spanjaarden zijn niet diervriendelijk over het algemeen, zoiets kan je dus verwachten. Ze zijn blijven hangen ergens in het jaar 0.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:30

Helemaal eens met @Ragdollcat. Vasthouden aan dieronvriendelijke tradities, ze kunnen ook eens bedenken hoe het anders kan.