Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cassidy schreef:In Spanje wordt juist ook bij veulens en fokmerries de manen en staart kort gehouden. Ik weet van fokkerijen in USA waar ze ook met opzet de staart kort houden. Het is niet zo fijn als een paard met zijn staart in struikgewas blijft hangen, niet meer los kan komen en dan een langzame hongersdood moet sterven....je weet de omgeving niet waarin de dieren leven. Daar is geen toezicht die even toe kan komen snellen als er een dier vastzit. Maar liever mooi en dood dan praktisch en lelijk, niewaar?
Cassidy schreef:In Spanje wordt juist ook bij veulens en fokmerries de manen en staart kort gehouden. Ik weet van fokkerijen in USA waar ze ook met opzet de staart kort houden. Het is niet zo fijn als een paard met zijn staart in struikgewas blijft hangen, niet meer los kan komen en dan een langzame hongersdood moet sterven....je weet de omgeving niet waarin de dieren leven. Daar is geen toezicht die even toe kan komen snellen als er een dier vastzit. Maar liever mooi en dood dan praktisch en lelijk, niewaar?
smurffie schreef:Cassidy schreef:Paardenhaar was vroeger waardevol. Tegenwoordig is daar nog steeds een markt voor. En het groeit vanzelf weer aan...
Groeit vanzelf weer aan maar tot die tijd kunnen ze zich niet verweren tegen de vliegen.. mishandeling imo
Fiffill schreef:Tsja, ziet er niet heel gezellig uit voor de paardjes maar voordat iedereen begint te gillen over dierenmishandeling, dit is imo niet echt te vergelijken met stierenvechten. Heb het even opgezocht op Google: "De Rapa das Bestas is een jaarlijks gebeurtenis in Galicië waarop de half-wilde paarden (Galicische pony's) bijeengedreven worden in een curro en gevangen om de manen te scheren (rapa) en indien nodig diergeneeskundige zorgen toe te dienen. Nieuwe veulens krijgen een brandmerk." Oftewel het is vooral een praktische aangelegenheid waar ze 'n festival omheen hebben gemaakt. Lijkt me dat zoiets misschien ook wel anders zou kunnen, maar om meteen moord en brand te schreeuwen vind ik enigsinds overdreven, paarden worden niet afgemaakt of opzettelijk verwond (buiten brandmerken om dan) oid.
studiemiep schreef:waarom moeten ze de staart en manen afknippen??? dan hebben ze geen bescherming meer tegen vliegen/ongedierte...dit vind ik al mishandeling opzich zelf...
nee ik vind dit niet fijn
Fiffill schreef:smurffie schreef:
Groeit vanzelf weer aan maar tot die tijd kunnen ze zich niet verweren tegen de vliegen.. mishandeling imo
Als ze 't echt doen vanwege verwondingen en infecties vind ik het nog niet zo'n gekke reden (overigens ben ik in dat gebied geweest en de omgeving is ook echt heel ruig).
Volgens mij haalt niemand hier traditie als argument aan trouwens (of ik heb erover heen gelezen). Vraag me ook af of sommige dingen niet wat anders kunnen, maar aan de andere kant, deze dieren lopen het hele jaar in het wild en sommige zijn nog nooit door een mens aangeraakt dus het is geen kwestie van even simpel een halstertje omdoen en paardje loopt braaf mee. Ik krijg trouwens de indruk dat deze rapa wat traditionelere is dan andere.
Frozenstar schreef:Vond de foto's gruwelijker dan een echt filmpje moet ik zeggen. Omdat je niet het verhaal er achter weet.
Wel vond ik dit filmpje schokkender, de omstanders die allemaal met stokken staan... KAN DUS SCHOKKEND ZIJN!!
http://www.youtube.com/watch?v=Uq4bfd5Z ... re=related
MAAR, wat je hier ook in ziet is een paard vol met klitten, die ze dus klitvrij maken. De bedoeling en het idee is goed, de uitvoering mag wat vriendelijker vind ik.