Regeer akkoord "Bruggen slaan", wat vinden wij er nou van?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:19

NatasjavE schreef:
purny schreef:
Ik vind het een goed akkoord. Dat de zorg duurder word weten we allemaal en dat voelen we allemaal. Ben blij dat het inkomensafhankelijk word en dat straks kans is dat iedereen zijn ziekenfonds kan betalen.

Ik zou de laatste pagina's even doorlezen. zo als het er nu ligt kan ik de zorg straks NIET meer betalen. En ik zal niet de enige zijn.

Dat maakt niet uit. Iedereen kijkt in zijn/haar eigen portemonnee.
De studenten willen niet dat er bezuinigd wordt op stufi/onderwijs/OV
De ouderen willen niet dat er bezuinigd wordt op de AOW/pensioenen/zorg
De mensen met een laag inkomen vinden dat de hogere inkomens meer moeten inleveren
De mensen met een wat hoger inkomen vinden dat zij extra gepakt worden
enz.
enz.

Yuri

Re: Regeer akkoord "Bruggen slaan", wat vinden wij er nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:25

ik vind het wel echt belachelijk dat ze zoveel zorgpremie moeten gaan betalen. Mijn man, gebruikt nooit enige zorg of iets, en kan dus mooi gigantische premie per maand gaan betalen. Daarnaast wordt je ook (uiteindelijk) gepkat op je hypotheek, want dit gaat echt wel gevolgen hebben voor de waard evan je huis.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:33

Yuri schreef:
ik vind het wel echt belachelijk dat ze zoveel zorgpremie moeten gaan betalen. Mijn man, gebruikt nooit enige zorg of iets, en kan dus mooi gigantische premie per maand gaan betalen. Daarnaast wordt je ook (uiteindelijk) gepkat op je hypotheek, want dit gaat echt wel gevolgen hebben voor de waard evan je huis.

De beperking van de aftrek van de hypotheekrente tikt niet zo heel zwaar aan. Wel op de lange termijn, maar voorlopig valt het mee, een half procent minder aftrek per jaar. Dat is wel te overzien IMO.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:36

imo ook, maar aan het eind van de rit heb je dus wel last ervan.
De zorg vind ik het ergste en echt belachelijk.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:39

Wie weet moeten we tegen die tijd wel weer opnieuw naar de stembus

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:42

Yuri schreef:
imo ook, maar aan het eind van de rit heb je dus wel last ervan.
De zorg vind ik het ergste en echt belachelijk.

Op zich vind ik het wel goed dat de HRA wordt verlaagd op termijn (en ik heb een hypotheek met 52% aftrek :D ), dat zat er al jaren aan te komen. Ik denk alleen niet, dat het de huizenmarkt zal verbeteren.
Ik vind deze manier : een half procent per jaar een rustige afbouw.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:49

Pfff, ik heb nog een verbouwing in mijn mond te gaan. (op termijn) dat gaat dus mooi volgend jaar al gebeuren, ik heb daarna totaal geen zekerheid meer hoe en wat. Ook al verdien ik modaal. Ik heb geen VVD gestemd, maar ik baal er wel van dat dit nu zo gebeurd. Zou zowat werkloos thuis willen gaan zitten met die megapremies. Stel gekken :n

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:54

8)7
Dit vind ik er van.

Studeren word vanaf 2015 vrijwel onmogelijk, geen gratis reizen? Dat gaat een dure kost worden hoor! Voor mij kost een schooldag dan (uitgaande van de 40% korting die je dan krijgt, weet overigens niet of dat voor de bus ook geld dan) €13,90. Voor 1 dagje school! Voor 5 dagen in de week school, ben ik gewoon bijna €75,- euro aan reiskosten kwijt, dat is toch belachelijk?
Nu kunnen wij dit opsich betalen, maar er zijn genoeg gezinnen waarin dit niet kan.

Basisbeurs terug betalen, what the heck? Hoe wil je studenten dat laten terug betalen?

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 00:18

Electra63 schreef:
Dat maakt niet uit. Iedereen kijkt in zijn/haar eigen portemonnee.
De studenten willen niet dat er bezuinigd wordt op stufi/onderwijs/OV
De ouderen willen niet dat er bezuinigd wordt op de AOW/pensioenen/zorg
De mensen met een laag inkomen vinden dat de hogere inkomens meer moeten inleveren
De mensen met een wat hoger inkomen vinden dat zij extra gepakt worden
enz.
enz.

Vandaar de bezuinigingen op ontwikkelingshulp. Die hebben geen portemonnee om in te kijken. :D

zap schreef:
Wie weet moeten we tegen die tijd wel weer opnieuw naar de stembus

My thoughts exactly :))

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 08:24

De HRA vindt ik ook niet zo erg dat dat aangepakt wordt. Gaat langzaam en ach dat wisten we.
Kinderbijslag,...nou ja prima

Maar die zorg premie?????

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 08:29

Denk overigens dat dit laatste weg gevolgen gaat hebben voor de arbeidsparticipatie voor veel vrouwen.
Zoveel premie betalen, kinderopvang die veels te duur is, kinderbijslag inkomensafhankelijk.

Dan kan je beter thuisbliijven en geen kosten voor de kinderopvang hebben en een lager gezamelijk inkomen waardoor je meer kans hebt dat bepaalde toeslagen voor je behouden blijven.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 08:31

Vind typisch Nederland is het kleine jongetje wat zijn best doet, we betalen ontzettend veel met alles.
Brussel bepaalt ons leven ergens...

Maar de PIGS vertikken het om zelf in te leveren dat moeten wij doen... ik ben het er niet mee eens natuurlijk.
Wordt gestraft op vele fronten maar goed

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 08:38

Wat zijn PIGS(als in is dat een afkorting? :o? )

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 08:45

portugal italie griekenland en spanje

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 08:51

Ik ben het op zich wel eens met een inkomensafhankelijke zorgpremie, maar ze hadden er van mij wel een maximum aan mogen hangen! Ik betaal straks even veel premie als stalling voor mijn paard :( . Normaal ga ik eigenlijk nooit naar de dokter, maar misschien ga ik voortaan maar voor elk wissewasje. Dan krijg ik tenminste waarvoor ik betaal :P . Alleen als iedereen dat gaat doen dan zal het wel weer duurder worden.... Maar goed, dat is wel een beetje flauw van mij.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 08:53

Femke_K schreef:
Ik ben het op zich wel eens met een inkomensafhankelijke zorgpremie, maar ze hadden er van mij wel een maximum aan mogen hangen!

Mee eens. Ik vind het niet erg om meer te betalen dan de lage inkomens....maar dit is buiten proportie.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 08:56

Marjoow schreef:
8)7
Dit vind ik er van.

Studeren word vanaf 2015 vrijwel onmogelijk, geen gratis reizen? Dat gaat een dure kost worden hoor! Voor mij kost een schooldag dan (uitgaande van de 40% korting die je dan krijgt, weet overigens niet of dat voor de bus ook geld dan) €13,90. Voor 1 dagje school! Voor 5 dagen in de week school, ben ik gewoon bijna €75,- euro aan reiskosten kwijt, dat is toch belachelijk?
Nu kunnen wij dit opsich betalen, maar er zijn genoeg gezinnen waarin dit niet kan.

Basisbeurs terug betalen, what the heck? Hoe wil je studenten dat laten terug betalen?

Die hoeven studenten ook niet terug te betalen, dat gebeurd pas al je klaar bent en dus aan het werk gaat. Het is een investering in je eigen toekomst waarom zou de maatschappij alles moeten betalen? Er gaat vanuit de overheid zoiezo al heel veel geld bij want van die 1700 euro per student kan een uni niet draaien hoor.

En voor wat betreft de HRA vind ik het niet zo'n probleem dat deze afgebouwd wordt, wat ik wel een probleem vind is (zoals ik al eerder vermeld heb) de verplichting tot een anuiteiten hypotheek, zo krijgen starters nog minder makkelijk geld en zolang de starters niet kunnen kopen blijft de markt op slot. Ik snap het probleem niet van een aflossingsvrije hypotheek, de inflatie laat op lange termijn de waarde toch stijgen, over dertig jaar is je huis echt veel meer waard dan je hypotheek. Wij kochten twintig jaar geleden ons eerste huis, de waarde van dat huis is nu nog steeds meer dan drie keer de waarde van toen.

NatasjavE schreef:
Femke_K schreef:
Ik ben het op zich wel eens met een inkomensafhankelijke zorgpremie, maar ze hadden er van mij wel een maximum aan mogen hangen!

Mee eens. Ik vind het niet erg om meer te betalen dan de lage inkomens....maar dit is buiten proportie.

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:05

Ik heb het nog niet allemaal goed doorgenomen, dus ik kan er niet heel veel zinnigs over zeggen maar ik denk dat ik blij ben dat ik in 2014 klaar ben met school.

Seleentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:12

Het enigste wat mij tegen staat , is het kappen op gehandicapten vervoer en de zorg premie. Ik werk zelf op een activiteitencentrum met clienten met een laag niveau ( baby - peuter denk niveau) , veel ouders werken al keihard om de zorg te kunnen betalen en zodat hun kind thuis kan blijven wonen. Hoe moet dat per 1 januari? , niet alle ouders hebben de tijd en mogelijkheden om hun kind zelf te brengen. Vind het heel triest om weer de zwakste doelgroep te pakken. De fysiotherapie is ook al gekort. Op alles is al gekort en wij bleven altijd vrolijk doorgaan , maar hier zakkt me de moed in de schoenen van.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:25

Taffje schreef:
Marjoow schreef:
8)7
Dit vind ik er van.

Die hoeven studenten ook niet terug te betalen, dat gebeurd pas al je klaar bent en dus aan het werk gaat. Het is een investering in je eigen toekomst waarom zou de maatschappij alles moeten betalen? Er gaat vanuit de overheid zoiezo al heel veel geld bij want van die 1700 euro per student kan een uni niet draaien hoor.

Nee, maar als de prijzen van het OV dan nog eens betaalbaar zijn, is het nog enigszins te overzien. Een opleiding doen als je niet in de randstad woont is vrijwel onmogelijk op deze manier.

Prima, ik vind het ook echt niet erg om te betalen aan school. Maar volgens mij doen we dat al genoeg. Collegegeld elk jaar, boeken die we elk jaar moeten betalen, tripjes waar je nog geld bij moet leggen.

Plus dat ik het probleem van het gratis reizen niet zie. Nee werkend Nederland krijgt het niet, en waarom? Die krijgen maandelijks salaris. Als jij een voltijd studie doet, heb je echt geen tijd om te werken. De reiskosten die ik per maand zal gaan maken, kan ik van mijn salaris niet betalen!

En, de basisbeurs word vervangen door een lening, lening betekent dat je die moet terugbetalen. Das leuk, heb je eindelijk je diploma, kun je werk gaan zoeken (of je het vind, dat is nog maar de vraag) maar heb je ondertussen wel al een torenhoge schuld! Wat mij betreft bekijken ze de Stufi per persoon, ik heb hem bijvoorbeeld niet hard nodig (totdat het gratis reizen vervalt), maar anderen wél.
Dat is toch van de zotte?

Er zijn zoveel Nederlanders die op hun luie gat thuis zitten en van een uitkering genieten, waarom gaan ze dáár niet eens wat meer aan doen. Studenten doen tenminste hun best op een betere toekomst, dan moet dat wel toegankelijk zijn. Ook voor de armen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:35

Mijn mannetje vraagt zich nu af, hoe zit dat met de inkomens afhankelijke premie die via je werk betaald wordt van je salaris waar je ook belasting over moet betalen. Blijft die bestaan, valt die onder de bovengenoemde nieuwe bedragen of blijft dat er los van staan erboven op nog? In zijn geval was dat bij zijn laatste baas ook ruim 300 euro per maand.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 09:36

Studeren moet niet hoor, het mag. En denk je dat een universiteit of hogeschool genoeg heeft aan de inkomsten van de collegegelden? En het afbetalen, als je een studie kiest met een goed banenperspectief krijg je echt wel een baan. Als je een leuke studie gaat doen waarbij je bij voorbaat weet dat meer dan de helft hier geen baan in zal krijgen denk ik dat je een verkeerde keuze hebt gemaakt.
Misschien gaan mensen serieuzer nadenken over studeren en niet zomaar iets doen om maar te studeren want "het wordt toch betaald en werken kan je de rest van je leven nog".

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:44

Nehoor, studeren moet :j Voor de kenniseconomie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:46

Kwaliteit onderwijs willen ze zo omhoog halen, grapjassen.
Helaas weet ik nu al wel dat ik na mijn mbo-opleiding nooit een hbo-opleiding kan gaan doen. Ik moet alles zelf betalen en werk me nu al bijna kapot in de weekenden. Willen ze het nog duurder gaan maken. En die kortingskaart die waarschijnlijk pas na 9 uur gaat werken, TOP idee. Volgens mij hebben ze nog niet in de treinen voor 9 uur gekeken, hoeveel studenten er dan reizen.

Wbt sommige bezuinigingen in de zorg kan ik me in vinden. Daar kan redelijk wat bezuinigd worden. Helaas gebeurt dit in de grote organisaties intern helemaal fout in mijn ogen. Dat de directie/managers nog steeds een gigantisch salaris, auto van de baas ed hebben maar de bewoners van de verzorgingshuizen die onder de organisatie vallen mogen eten voor slechts 4 euro per dag pp, in een huis wonen met veel achterstallig onderhoud, kamers hebben waar je je kont nog niet kan keren, en er geen tijd is om ze een keer naar buiten te nemen want het word zo gepland dat je niets extra's kan betekenen. Ik ben werkzaam in de zorg, werk in 2 totaal verschillende doelgroepen en organisaties en ik merk het verschil tussen die 2 organisaties helaas. Ik zou later nooit bij 1 van die organisaties willen gaan wonen.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:10

Wat ik eerder raar vind is dat je op je 18e scholierentoeslag kunt aanvragen, ook als je nog op de middelbare school zit en thuis woont. Ik ging met 16 een hbo-opleiding volgen en uit huis, maar ik kreeg geen stufi en geen OV. Dit jaar idem. Volgens mij is scholierentoeslag eerder af te schaffen. En zoals al genoemd is, voor school betalen is één ding, maar zo wordt het wel heel erg moeilijk.
Overigens zijn de bedragen die ik hier voor de zorg zie langskomen echt absurd :n daar zou inderdaad gewoon een maximum voor moeten komen.

Met de verhoging van de minimumleeftijd voor alcohol ben ik het ook niet eens, helemaal niet als je 17-jarigen dan wel achter het stuur laat kruipen.