Studenten OV verdwijnt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:42

Nies_ schreef:
Dus? Ik ken geen enkele HBO of universiteit waar je hele dagen op school zit. Ik heb weken gemaakt van 7 dagen per week met dagen van 9:00 tot 22:30, ga je niet dood van hoor ;)

Mijn opleiding heeft een 40 uur rooster, en is gewoon universiteit. Ga om kwart voor 7 de deur uit en ben pas tegen 7 uur savonds thuis. Dan moet ik eten en voorbereiden voor de volgende dag. In het weekend werk ik al, en alsnog kan ik niet genoeg verdienen om op kamers te gaan. Want daarnaast heb ik last van lichamelijke klachten waardoor ik op het moment ook niet meer uren kan werken dan ik nu doe.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:43

loveidefix schreef:
Heb je er ook mensen bij zitten die van half 6 tot 7 uur onderweg zijn en op school... Als ik thuis kom, mijn huiswerk heb gemaakt enz. echt geen puf of tijd meer over om te werken door de weeks! in het weekend werk ik 9,5 uur op zaterdag waar ik dan 50 euro mee verdien. Maakt 200 euro in de maand.. daar kan ik mezelf niet van onderhouden.

Tijdens de vakanties kun je toch lekker verdienen aangezien je geen wo doet? Daar moest ik het echt van hebben; alleen miste ik dan herfst, voorjaar en kerstvakantie. Had alleen zomer.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:44

EllaBellaah schreef:
Ik heb het idee dat er hier een behoorlijke kloof geschetst wordt. Scholieren die veel uitgaan, ov gebruiken om gaan en staan waar ze willen, blijf maar een jaartje langer thuis wonen want daar is het lekker makkelijk, ga maar meer werken.

Laat ik mijn situatie schetsen: Ik woon met mijn vader, NEE niet lekker makkelijk! Ik doe hier alles, huishouden, schoonmaken, wassen, de dieren verzorgen etc omdat mijn vader had allemaal 'niet wil' en de hele dag opzoek is naar nieuwe vriendinnetjes. Ik werk minimaal 1x per week om paard en studie te betalen, elke vrije dag die ik toevallig heb gebruik ik om te werken. Ik heb géén recht op aanvullende beurs dus moet het met €97,- per maand doen. Ik ga nóóit uit, ik gebruik mijn ov nauwelijks voor dingen buiten school om (dit schooljaar 2x 'gratis' naar vriendlief geweest). Meer werken? Wanneer? En studeren dan? Ik heb de hele zomer gewerkt om mijn boeken te betalen en toen was het geld op.

Als de stufie afgelast zou worden, oké. Als de OV afgeschaft zou worden, no big deal. Maar allebei tegelijk gaat er bij mij niet in. Ik betaal mijn studie+boeken zelf, zonder de luxe van pappie en mammie, waar ik dus dit extra geld vandaan moet halen, no idea.

Maar toch heb je een paard. Dat is een hele grote luxe ;)

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:44

Opzich natuurlijk balen dat er bij betaald moet gaan worden voor de OV, maar wel te begrijpen. Alleen vind ik dat dan het ov ook wel eens heel grondig onder handen genomen mag worden. Afgelopen twee weken heb ik iedere(!) dag vertraging gehad waarvan twee keer meer dan 20 minuten! En dan is de trein ook nog zo vol dat veel mensen moeten staan. Daar durven ze dan nog zoveel geld voor te vragen. :n
Deze maatregel zal voor mij waarschijnlijk wel betekenen dat ik op kamers moet.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:46

LiiNd_Y schreef:
Nies_ schreef:
Wat doen de meesten hier verwend zeg :n Denken jullie dat alles zichzelf maar betaald? Snap niet waarom dat je het erg vind om je studie zelf moet betalen, het is toch voor jóuw toekomst?

Enneh.. Volgensmij heb je minstens 5 avonden en 2 dagen dat je niet op school zit, dus tijd zat voor een bijbaan.

daar ben ik het niet mee eens, je hebt natuurlijk ook nog huiswerk en leerwerk waar de meeste veel tijd aan besteden buiten hun schooltijden om

Vroeger deden ze het ook zo... Als ik hoor hoe mijn moeder moest studeren vroeger en als ik dan kijk naar hoe het mij vergaan is. Het is allemaal wel heel makkelijk tegenwoordig.. Niet voor niets zijn er veel studenten die 10 jaar studeren, lekker een luizeleventje. Hoeveel kost dat de staat wel niet?
Ik zeg niet dat ze het allemaal af moeten schaffen, maar ik kan wel begrijpen dat ze wat gaan veranderen m.b.t. de studiekosten. Als ik het verschil zo hoor tussen nu en vroeger denk ik dat we allemaal nu gigantisch verwend zijn en dan is het heel lastig om een stap terug te moeten doen.. De meesten denken individueel ipv om naar het geheel te kijken.
Laatst bijgewerkt door Sannnn op 29-10-12 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:46

vuurneon schreef:
loveidefix schreef:
Heb je er ook mensen bij zitten die van half 6 tot 7 uur onderweg zijn en op school... Als ik thuis kom, mijn huiswerk heb gemaakt enz. echt geen puf of tijd meer over om te werken door de weeks! in het weekend werk ik 9,5 uur op zaterdag waar ik dan 50 euro mee verdien. Maakt 200 euro in de maand.. daar kan ik mezelf niet van onderhouden.

Tijdens de vakanties kun je toch lekker verdienen aangezien je geen wo doet? Daar moest ik het echt van hebben; alleen miste ik dan herfst, voorjaar en kerstvakantie. Had alleen zomer.

Welke vakanties? School gaat er van uit dat je niets te doen hebt in je vakantie waardoor ik fijn hele herst vakantie van 9 tot 5 stage heb gelopen. Om dan nog een bijbaantje te nemen is hetzelfde als tegen iemand met een vaste baan van 45 uur zeggen dat hij daarnaast ook maar savonds moet gaan werken (want ja zolang word je geacht bezig te zijn met je school). Thank god heb ik wel kerstvakantie, maar er is geen enkele werknemer die je voor 2 weken in dienst neemt (crisis he). Andere vakanties heb ik ook niet tot mijn zomervakantie. Dan werk ik zoizo al maar daar kan ik toch geen compleet jaar van betalen! :(:)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:48

Sannnn schreef:
LiiNd_Y schreef:

daar ben ik het niet mee eens, je hebt natuurlijk ook nog huiswerk en leerwerk waar de meeste veel tijd aan besteden buiten hun schooltijden om

Vroeger deden ze het ook zo... Als ik hoor hoe mijn moeder moest studeren vroeger en als ik dan kijk naar hoe het mij vergaan is. Het is allemaal wel heel makkelijk tegenwoordig.. Niet voor niets zijn er veel studenten die 10 jaar studeren, lekker een luizeleventje. Hoeveel kost dat de staat wel niet?
Ik zeg niet dat ze het allemaal af moeten schaffen, maar ik kan wel begrijpen dat ze wat gaan veranderen m.b.t. de studiekosten. Als ik het verschil zo hoor tussen nu en vroeger denk ik dat we allemaal nu gigantisch verwend zijn en dan is het heel lastig om een stap terug te moeten doen.. De meesten denken individueel ipv om naar het geheel te kijken.

Dan is de oplossing dus de lang studeer boete terug invoeren..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:48

Wij zijn ook gigantisch verwend, is afkicken als er straks met minder moet worden gedaan.
Mijn zus had het destijds helemaal luxe; onbeperkte tijd stufi, onbeperkt reizen :') en nog had ze schulden!

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:49

pluklief schreef:
Opzich natuurlijk balen dat er bij betaald moet gaan worden voor de OV, maar wel te begrijpen. Alleen vind ik dat dan het ov ook wel eens heel grondig onder handen genomen mag worden. Afgelopen twee weken heb ik iedere(!) dag vertraging gehad waarvan twee keer meer dan 20 minuten! En dan is de trein ook nog zo vol dat veel mensen moeten staan. Daar durven ze dan nog zoveel geld voor te vragen. :n
Deze maatregel zal voor mij waarschijnlijk wel betekenen dat ik op kamers moet.

Als je mij je reisroute van alle afgelopen 14 dagen wilt toesturen kan ik zo voor je uitzoeken wat er aan de hand was.

Maar 14 dagen vertraging.. Lijkt mij erg stug.

En de trein zo vol dat je moet staan.. Dat is als je in de spits reist..

Als je met de auto gaat, sta je in de file en blijft je wegenbelasting ook even veel kosten hoor. ;)

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:49

Het grote probleem is dat als je iets introduceert, het altijd goed is. Het afnemen is altijd vervelender. Is met alles zo. Ik heb 5 jaar gestudeerd en ben nu bijna klaar. Mijn stufi ging op aan m'n telefoonabbo en reizen naar m'n vriendin in het weekend. Mijn zorgtoeslag ging op aan nieuwe spulletjes die ik kocht. Daarnaast ben ik ook nog ondernemer met een eigen laptop reparatie bedrijf en verdien hiermee ook redelijk.

Had ik de stufi nodig? Nee. Sterker nog, ik had harder gewerkt voor m'n geld als ik 'm niet had 4 jaar lang.
Had ik de zorgtoeslag nodig? Nee. Zelfde verhaal als hierboven.

Ben ik het dan eens met afschaffing? Dat dan weer niet ;) Je ziet bijvoorbeeld bij de ziektekostenverzekeringen, dat deze inkomensafhankelijk worden. Iedereen een kortingskaart vind ik prima. Schrijnende gevallen waarbij iemand echt 3 uur moet reizen omdat die ene opleiding nou alleen maar daar gegeven wordt -> trajectkaart.

Studenten wiens ouders niet aan hun zorgplicht kunnen voldoen door beperkt inkomen moeten een basisbeurs houden. Scheve gevallen zoals lang moeten reizen maar toch thuis blijven wonen ivm een lichamelijke/verstandelijke beperking moeten volledig gecompenseerd blijven, evenals studies met een uitzonderlijke urenlast, zoals de medicijnenstudie.

Het is naar mijn mening goed dat de langstudeerboete er af is, al had ik er alsnog vrede mee gehad als hij bleef, maar dan wel alleen voor nieuwe gevallen. Het sociale leenstelsel ben ik het dus ook mee eens, met bovenstaande aanpassingen.

@hierboven: Traject Leiden - Alphen aan den Rijn. Gegarandeerd iedere spits feest :) Lees bijvoorbeeld deze blogpost van een collega-tweaker eens: http://codecaster.tweakblogs.net/blog/5 ... rvoer.html
Gelukkig zit ik niet in de politiek, mijn idee zal ook "honderd miljoen miljard" haken en ogen bevatten ;)

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:52

Choiix schreef:
Het grote probleem is dat als je iets introduceert, het altijd goed is. Het afnemen is altijd vervelender. Is met alles zo. Ik heb 5 jaar gestudeerd en ben nu bijna klaar. Mijn stufi ging op aan m'n telefoonabbo en reizen naar m'n vriendin in het weekend. Mijn zorgtoeslag ging op aan nieuwe spulletjes die ik kocht. Daarnaast ben ik ook nog ondernemer met een eigen laptop reparatie bedrijf en verdien hiermee ook redelijk.

Had ik de stufi nodig? Nee. Sterker nog, ik had harder gewerkt voor m'n geld als ik 'm niet had 4 jaar lang.
Had ik de zorgtoeslag nodig? Nee. Zelfde verhaal als hierboven.

Ben ik het dan eens met afschaffing? Dat dan weer niet ;) Je ziet bijvoorbeeld bij de ziektekostenverzekeringen, dat deze inkomensafhankelijk worden. Iedereen een kortingskaart vind ik prima. Schrijnende gevallen waarbij iemand echt 3 uur moet reizen omdat die ene opleiding nou alleen maar daar gegeven wordt -> trajectkaart.

Studenten wiens ouders niet aan hun zorgplicht kunnen voldoen door beperkt inkomen moeten een basisbeurs houden. Scheve gevallen zoals lang moeten reizen maar toch thuis blijven wonen ivm een lichamelijke/verstandelijke beperking moeten volledig gecompenseerd blijven, evenals studies met een uitzonderlijke urenlast, zoals de medicijnenstudie.

Het is naar mijn mening goed dat de langstudeerboete er af is, al had ik er alsnog vrede mee gehad als hij bleef, maar dan wel alleen voor nieuwe gevallen. Het sociale leenstelsel ben ik het dus ook mee eens, met bovenstaande aanpassingen.

Gelukkig zit ik niet in de politiek, mijn idee zal ook "honderd miljoen miljard" haken en ogen bevatten ;)

Amen _/-\o_
Eindelijk iemand die het ook snapt

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:52

Ik weet dat veel mensen het moeilijk en zwaar zullen krijgen als dit soort dingen afgeschaft zullen worden. Dat is natuurlijk investeren in je toekomst, dat je dan na je studie misschien nog 10 jaar met een schuld zit moet je blijkbaar maar voor lief nemen.
Doordeweeks werken met het WO kan soms heel makkelijk en soms heel moeilijk, ligt er net aan hoe je rooster is. Ik de zomer kun je idd een buffer opbouwen voor de rest van het jaar. Veel geld kan er wel komen, betwijfel alleen of je hier alles mee kunt bekostigen.

Maargoed de overheid moet bezuinigen en ze komen mensen tekort die met hun handen willen werken.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 22:52

Yonker schreef:

Dat klopt, daarom sta ik ook op een hele goedkope stalling. Dus als ik jou goed begrijp, moeten alle bokt-studenten maar hun paard gaan verkopen zodat we de busreis naar school kunnen betalen?

Ik ben bijvoorbeeld 40 euro kwijt aan m'n medicijnen die ik wel moet gebruiken omdat ik anders niet/nauwelijks kan studeren. Moet ik dan maar stoppen met die medicijnen zodat ik meer geld overhoud, zodat ik naar school kan?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:53

EllaBellaah schreef:
Yonker schreef:

Dat klopt, daarom sta ik ook op een hele goedkope stalling. Dus als ik jou goed begrijp, moeten alle bokt-studenten maar hun paard gaan verkopen zodat we de busreis naar school kunnen betalen?

Ik ben bijvoorbeeld 40 euro kwijt aan m'n medicijnen die ik wel moet gebruiken omdat ik anders niet/nauwelijks kan studeren. Moet ik dan maar stoppen met die medicijnen zodat ik meer geld overhoud, zodat ik naar school kan?

Je gaat toch serieus niet je gezondheid vergelijken met iets luxe zoals een paard? Paard is een keuze, je gezondheid niet.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:54

EllaBellaah schreef:
Yonker schreef:

Selectief lezen much?

Ik lees werkelijk nergens dat Yonker zegt dat je je paard moet verkopen, laat staan de overige bokt-studenten. :')

Net als de medicatie vraag.. Wil je daar nou serieus een antwoord op?

diddletje

Ik heb straks dus een probleem. Door mijn gezondheid moet ik thuis blijven wonen en kan ik geen bijbaantje nemen. tel daar het mooie zeeland bij op en je zit aan 100,- reiskosten per week. en die studieschuld, is het niet logisch dat mensen aar voor terug deinzen? hoe zijn we nou eigenlijk in deze crisis gekomen? doordat mensen meer schulden en leningen hadden dan ze eigenlijk bleken te kunnen betalen.

Daarbij denk ik niet dat er maar iets opgelost kan worden door in stereotypen te blijven hangen. Er is een groot aantal studenten waar je niks van hoort omdat ze serieus met hun studie bezig zijn, net zo hard zijn er ook oudjes die de belasting voor flinke sommen oplichten. Je kan over en weer blijven roepen dat die andere groep het maar moet uitzoeken maar uiteindelijk zullen we hier toch met zn allen uit moeten komen.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 22:54

Vuurneon,
voor sommige mensen is een paard een deel van hun gezondheid. Als ik hem het afgelopen jaar niet zou hebben gehad was het misschien heel anders afgelopen ;)

Rennie89

Ik zal dus niet meer een HBO opleiding kunnen gaan volgen. Ik vertik het namelijk om al in de schulden te komen voor ik ook maar een baan heb. Ik heb mijn MBO diploma behaalt, maar kan zelf nu al geen baan vinden, word niet eens aangenomen bij een simpel iets als macdonalds :') Met de slechte banenmarkt wil ik gewoon geen risico hebben. 4 jaar geleden vertelde ze me dat de grafische sector over 4 jaar supergoed zal zijn... Nou, helemaal niet dus.

Luz_ElenaE

Voor het ov betalen vind ik niet erg ALS het goed geregeld zou zijn! En dat is het niet. Daar zit mij het probleem het ov is verschrikkelijk. Bussen die niet op komen dagen/veel te vroeg/of te laat. Metro's die kapot gaan waardoor je, je aansluiting mist op de bus zit je dan lekker vrijdag om half 8 's avonds bij de bushalte zonder eten. En dat komt wekelijks voor. Nog niet de spreken over NS dat is al helemaal een drama.
Als het ov de boel nou eens op orde kan krijgen. Vind ik het niet erg om te betalen voor mijn reis, ookal ben ik anderhalve uur onderweg met het ov daar waar je met de auto er binnen 20 minuten bent. Maar zo als het nu geregeld is moeten we eerlijk zijn is het geen rode cent waard.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:55

EllaBellaah schreef:
Yonker schreef:

Als dat je belemmert om niet te gaan studeren zeg ik ja, je paard verkopen.
En dat is je eigen keuze, maar ik vind niet dat je moet zeuren over lenen. Als je een paard hebt lopen die je ongeveer 200 a 300 euro in de maand kost. (ongeveer zeg ik omdat het, het gemiddelde is)

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:57

EllaBellaah schreef:
Vuurneon,
voor sommige mensen is een paard een deel van hun gezondheid. Als ik hem het afgelopen jaar niet zou hebben gehad was het misschien heel anders afgelopen ;)

Dit vind ik altijd zo'n vreselijke opmerking.

Ik ben dol op mijn paarden, maar als de dag komt dat we het niet meer op kunnen brengen is de keuze simpel. Dan gaan ze weg ook al hou ik zielsveel van ze.

Het is geen eerste levensbehoefte, maar goed dat is een andere discussie.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:57

lifaya schreef:
Ik zal dus niet meer een HBO opleiding kunnen gaan volgen. Ik vertik het namelijk om al in de schulden te komen voor ik ook maar een baan heb. Ik heb mijn MBO diploma behaalt, maar kan zelf nu al geen baan vinden, word niet eens aangenomen bij een simpel iets als macdonalds :') Met de slechte banenmarkt wil ik gewoon geen risico hebben. 4 jaar geleden vertelde ze me dat de grafische sector over 4 jaar supergoed zal zijn... Nou, helemaal niet dus.

Ik ben ook opgevoed met de gedachte dat schulden zoveel mogelijk voorkomen moeten worden, je krijgt er alleen maar ellende van.
Bij bedrijven als de mcDonalds en Albert Heijn worden regelmatig mensen ontslagen omdat ze boven de 18 zijn oftewel te duur om in dienst te houden.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 22:58

Ik ben nu eerste jaars student en kon het allemaal prima financieren. Het gene wat ik krom vind is dat ik nu ineens een lening af zou moeten sluiten om mijn reis kosten te kunnen betalen. Als dit niet zou hoeven, zou ik mijn volledige studie prima kunnen betalen mét paard ja.
Het gevolg hiervan is dat ik al met een schuld van mijn opleiding afkom, om het nog maar niet over de slecht lopende banenmarkt te hebben.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 22:59

Nanne schreef:
EllaBellaah schreef:
Vuurneon,

Dit vind ik altijd zo'n vreselijke opmerking.

Ik ben dol op mijn paarden, maar als de dag komt dat we het niet meer op kunnen brengen is de keuze simpel. Dan gaan ze weg ook al hou ik zielsveel van ze.

Het is geen eerste levensbehoefte, maar goed dat is een andere discussie.

Ik denk dat dat voor iedereen iets persoonlijks is waar je niet zomaar over kan oordelen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:00

Josien_ schreef:
lifaya schreef:

Ik ben ook opgevoed met de gedachte dat schulden zoveel mogelijk voorkomen moeten worden, je krijgt er alleen maar ellende van.
Bij bedrijven als de mcDonalds en Albert Heijn worden regelmatig mensen ontslagen omdat ze boven de 18 zijn oftewel te duur om in dienst te houden.

En dat is dus inderdaad waarom ik studeren nu niet meer aandurf. Ik wil niet lenen, ik wil gewoon met een schone lei beginnen. Mocht ik nog 4 jaar thuis mogen blijven wonen had ik nog wel een opleiding willen doen en dat ik die dan in een nabijgelegen stad deed, maar ik zie niet gebeuren dat ik tot mijn 27e nog thuis woon :') laten we hopen van niet.
En inderdaad, bij de Mac en AH nemen ze mensen niet meer aan als ze te oud zijn. Daarbij werkt de AH enkel met 10 uren contracten en eerlijk, daar kan je nooit van leven :')