'Leenstelsel studenten in de maak'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:08

Ik doe nu nog mbo en wil in februari 2014 naar het hbo, ik moet dus ook alles dan zelf gaan betalen?
Mijn ouders hebben schulden en ikzelf kan niet gaan werken. Want het is of werken of leren. Niet beide.
Dan kan ik maar beter stoppen met leren na deze opleiding.

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:09

Ondanks dat ik niet meer in de regeling val, vind ik dit toch wel één van de domste ideeen. Ik ben op het moment 2e jaars HBO student, maar heb hiervoor 1,5 jaar een andere HBO opleiding gevolgd, maar achteraf toch een verkeerde keuze gemaakt . Dit zou met de nieuwe regeling dus niet meer kunnen. Zelf was ik 16 toen ik ging studeren, hoe kan je op die leeftijd een keuze maken waar je de rest van je leven aan vast zit, want zo gaat het met deze regeling wel worden. Mensen gaan niet meer studeren of zijn bang om van opleiding te veranderen.

Daarnaast vind het heel makkelijk om te zeggen dat je meer moet werken. Naast de meeste studies is een bijbaantje prima te behappen. Echter is je hele huur, collegegeld, boeken en boodschappen bij elkaar verdienen in mijn ogen onmogelijk met een minimum loontje.

Ik had in de planning zitten om hierna door te leren, maar ik geloof dat ik die plannen maar even op een laag pitje zet als ik dit hoor...

Courses

Re: 'Leenstelsel studenten in de maak'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:40

Ik hoor net op de radio dat ze van de OV chipkaart een kortingskaart willen maken.
Heel erg bedankt regering. Ik betaal me al jaren scheel en nu heb ik 'm eindelijk, gaan ze 't afschaffen.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:41

Courses schreef:
Ik hoor net op de radio dat ze van de OV chipkaart een kortingskaart willen maken.
Heel erg bedankt regering. Ik betaal me al jaren scheel en nu heb ik 'm eindelijk, gaan ze 't afschaffen.

Dit vond ik ook absoluut niet grappig :=

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:42

daarintegen krijgen mbo's onder de 18 deze kaart nu ook.
das een beetje deze regering, iedereen een beetje, of beter gezegd iedereen eigenlijk niks :+

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:43

vanaf hoe oud dan? 14?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:45

Courses schreef:

Neeee toch dat zou echt belachelijk zijn. Alsjeblieft niet! Dat zorgt er ook voor dat mensen minder naar school gaan. Als ik dan maar één of twee uurtjes les heb ga ik echt niet heen. Alleen als het écht de moeite waard is. Nee dat is handig zeg.. Pff!

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:47

Astaloca schreef:
vanaf hoe oud dan? 14?

Van zodra je het MBO gaat doen... Dus als je 14 bent dan vanaf 14...

Ik was 15 toen ik t MBO ging doen en wij moesten dus de treinkaart per maand 190 euro zelf betalen.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:48

Nog sneu voor de middelbare school leerlingen.. Had ik het net over hier thuis. Dat ze dan ook voor die leerlingen wat moeten verzinnen...

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:51

Een middelbare school zit in normale omstandigheden gewoon in de buurt, of fietsafstand, een MBO zit al vaker verder weg, en een HBO/WO nog vaker verder.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:57

Ik heb 2 jaar lang 250 euro in de maand betaald omdat ze mijn huidige opleiding ook niet aanbieden in mijn woonplaats. Ik ken genoeg mensen die jaren lang een OV gehad hebben en in dezelfde plaats op school zaten. Ik heb die kaart nodig. Ze moeten een systeem gaan bedenken waarin het beter gecontroleerd word, ook de stufi, dat zou een hoop geld schelen. Ik word hier voor de volle 100% de dupe van. 'Ja, dan moet je in de stad gaan wonen waar je op school zit' Ja, op welke manier? Kamers zijn niet te betalen, zelfde voor appartementen.
Momenteel loop ik stage in Utrecht, dat zou ook nog eens een dikke 250 euro aan de trein zijn + 100+ aan de bus. Dus dat zou ik dan gewoon weer zelf moeten gaan dokken?
No way, dan ga ik wel werken ipv door studeren. Echt niet dat ik me weer jaren scheel ga betalen aan dat *** OV.
Nee, heel fijn deze regering. Ik zit al in de schulden voordat ik uberhaubt een diploma heb. En wij moeten dan HET gaan maken nu. Nou, ik zie 't al gebeuren hoor.

Sorry maar hier kan ik echt niet meer bij.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:01

Het is absoluut heel erg zuur...

Ik moet zeggen het hele akkoord is niet zo geweldig :+ Gaat voor iedereen hoop geld kosten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:14

Iedereen net niks is een prima omschrijving. Een hoop geschuif (drie hoeraatjes voor de bureaucratie) terwijl het netto resultaat ongeveer 0 blijft - alleen kieperen er hier en daar wat mensen tussen de kieren door.

Nutteloos.

manonetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:14

Jildau schreef:
Courses schreef:

Neeee toch dat zou echt belachelijk zijn. Alsjeblieft niet! Dat zorgt er ook voor dat mensen minder naar school gaan. Als ik dan maar één of twee uurtjes les heb ga ik echt niet heen. Alleen als het écht de moeite waard is. Nee dat is handig zeg.. Pff!

Idd, ik ga niet iedere dag zoveel voor het openbaar vervoer betalen (heb iedere dag min. 2uur college), zeker niet als de lessen niet interessant zijn. Geen zorgtoeslag meer, geen basisbeurs en het openbaarvervoer zelf betalen. Gelukkig ben ik bijna klaar met mijn studie. Het zou me €100 (afschaffing basisbeurs), € 70 (afschaffing zorgtoeslag) en €140 (reiskosten) extra kosten (€10 x 20 reiskosten zonder korting, €7 met korting volgens 92920v) . Dat kan toch geen student betalen ..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:27

Het gaat pas in in 2015.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:31

purny schreef:
Het gaat pas in in 2015.

In 2014, de mensen die in 2014 examen doen zijn de klos. Erg fijn voor de mensen die nu studeren en aankomend jaar gaan studeren, voor alle andere ontzettend vervelend. Ook voor mij helaas....

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:33

Geweldige actie -O- Ik zit nu in 5 gym, wil hierna een studie medicijnen doen... In A'dam... Word nu dubbel gepakt, moet en de reiskosten zo goed als zelf betalen en een achterlijke dure studie...

Ben nu maar alvast zelf een potje aan het maken..

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:38

Wat een poedersuiker!!!

Moet ik zo en mijn studie, en mijn volledige zorgverzekering en mijn reiskosten zelf gaan betalen. Waarvan dan???

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:40

purny schreef:
Het gaat pas in in 2015.

Maar wat voor gevolg heeft dat voor mensen die nu al studeren maar in 2015 nog niet klaar zijn? De studie die ik doe word maar op 1 plek in heel Nederland gegeven. Ik heb de financiën niet om op kamers te gaan en daarnaast zo veel lichamelijke klachten dat meer werken dan ik nu doe echt niet mogelijk is. Per dag reis ik +- 3 a 3,5 uur met de trein. Waar moet ik het geld vandaan halen om op plek van bestemming te komen?

Zometeen is studeren alleen voor de echte elite, en blijft Nederland lekker dom. Goed bezig!!!

manonetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:04

purny schreef:
Het gaat pas in in 2015.

Dat weet ik, ik ben dan ook al klaar en hoef het gelukkig ook niet te betalen, maar het ging er meer om dat het voor de toekomstige studenten bijna niet meer te betalen is.. Daarnaast moet de kwaliteit van het onderwijs omhoog, dat in veel gevallen betekent dat er meer contacturen komen (in ieder geval op de hogeschool waar ik studeer en werk wel), waardoor er nog minder tijd over is voor een bijbaantje om je studie (deels zelf) te kunnen betalen.

(Ik weet niet zeker of je het tegen mij had :+)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:34

Gaat enkel in voor de eerstejaars studenten, degene die al bezig zijn met hun studie houden gewoon hun stufi. Beter werken ze aan de kwaliteit van het onderwijs door de scholen aan te pakken en niet de studenten.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 22:39

Bizzybijtje schreef:
Gaat enkel in voor de eerstejaars studenten, degene die al bezig zijn met hun studie houden gewoon hun stufi. Beter werken ze aan de kwaliteit van het onderwijs door de scholen aan te pakken en niet de studenten.

En de of? Gaat die voor iedereen op de schop of alleen voor 'nieuwe' studenten ?

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:46

Het gaat alleen in voor mensen die aan een nieuwe studie beginnen vanaf schooljaar 2014-2015, voor al studerende mensen verandert er voorlopig nog niks

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:50

Wat is dit nu?
Als ik dit jaar niet slaag, blijf ik sowieso thuiswonen tijdens mijn studie, omdat ik anders een nog grotere lening moet afsluiten. En dan gaan ze met die OV-kaart klooien?
Ik zal wel slagen, maar ik vind het erg oneerlijk voor de mensen die een jaar onder mij zitten en hetzelfde probleem hebben.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:57

Dus feitelijk zijn we gewoon de klos! :D

Op kamers gaan is al ontzettend duur, nu moeten we ook nog eens even gezellig onze eigen reiskosten weer gaan betalen, stufi gaat weg dus zitten we sowieso al lekker in de schuld als we al studeren en als we dan al klaar zijn ( ALS we 't kunnen betalen! ) en zorgtoeslag is ook whoop, weg.

Wat denken ze nou? Dat ouders volop gaan betalen en dat dit nou echt motiverend is? Eh. Nee. Niet echt. Ik snap echt niet welke idioot dit bedacht heeft. Want dit pakt iedereen. Ik wil heel graag doorstuderen, maar ik vertik 't met een huge ass schuld m'n 'leven' in te gaan. No way. Ik werk me al sinds m'n 14de uit de naad voor m'n eigen centen, en dan is het straks alsnog voor niks. Je scheel betalen aan de studie alleen al,op al het andere word bezuinigd ( kleding, eten, uitjes ) zeg maar hallo grotere recessie en hallo dom Nederland. Ik ga verkassen.