Inbreker dood na vechtpartij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:46

Nou met een boek slaan hoef je niet te doen denk ik haha dat haalt niet zoveel uit! Maar ik snap je voorbeeld. Maar ik vind ook: risico van het vak. Dan moet je maar met je poten van andermans dingen afblijven..

Kijk en in films gaat iemand na 1 klap knock out en komt na een uurtje met wat hoofdpijn weer bij.maar in het echt vaak niet... in het echt, is de lijn tussen knock out en dood niet zo breed.. En ben je maar zo de wereld uit!

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:47

Sorry dat ik wellicht wat analytisch en strak over kom en niet volledig mij laat leiden door emoties. Maar in dergelijke waar altijd veel emoties aan te pas komen dient er juist analytisch gekeken te worden.

En nee de wet is niet heilig. Echter hebben wij de wet met een reden en dienen wij die allemaal te volgen. Hoe de wet geinterpreteerd wordt is aan de mensen die daar lang voor gestudeerd hebben.

Zoals ik al eerder zei een cursus rechtsfilosofie zou velen niet misstaan.

Anoniem

Re: Inbreker dood na vechtpartij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:49

Ik hoorde net op t nieuws dat de bewoners geen verdachten zijn??

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:50

_lautje_ schreef:
Sorry dat ik wellicht wat analytisch en strak over kom en niet volledig mij laat leiden door emoties. Maar in dergelijke waar altijd veel emoties aan te pas komen dient er juist analytisch gekeken te worden.

En nee de wet is niet heilig. Echter hebben wij de wet met een reden en dienen wij die allemaal te volgen. Hoe de wet geinterpreteerd wordt is aan de mensen die daar lang voor gestudeerd hebben.

Dus jij zou totaal niks doen en in je hoofd gaan kijken hoe je volgends de wet zou moeten reageren....

Sorry zou ik niet kunnen. Met m'n werk is het anders maar iemand heeft met z'n handen van mijn spullen af te blijven/ van mij af te blijven.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:51

Als je in een moment van totale zinsverbijstering onder de "juiste" omstandigheden iemand doodslaat, wordt je gewoon vrijgesproken. De wet weet ook dat er situaties zijn waarin je eerst doet en dan pas denkt. Hier is ook eens een juwelier vrijgesproken omdat hij een inbreker had doodgeslaan.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:52

Ik denk dat ze meer deze zaak bedoelt, niet als ze zelf een inbreker voor haar neus heeft staan? Dan zou ik ook niet eerst gaan bedenken wat wel en niet kan :+

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:53

_lautje_ schreef:

Maar zelfverdediging is volgens mij niet verboden toch? Verbeter me maar als ik het mis heb.
En stel dat de bewoners gewoon zichzelf verdedigden, en de inbreker verkeerd terecht kwam. Dan lijkt het me toch dat ze bewoners niet echt wat verkeerd hebben gedaan.

Maargoed, niemand weet wat er precies gebeurd is dus om nou te zeggen dat de inbreker zo een verschrikkelijk mens is of dat de bewoners monsters zijn vind ik een beetje onzinnig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:54

Ow zo. "Nou meneer, hier zijn mijn spullen, ik mag je niks doen dus neem maar mee"

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:56

Klopt.

En ik heb nergens gezegd dat de bewoners sowieso de gevangenis in moeten. Echter wel dat als zij verdachte zijn ze wel moeten worden voor gebracht bij de rechter. En die kan oordelen of ze gestraft worden of niet

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:57

Weer een rotte appel minder in de maatschappij! *\o/*
Had ie maar niet moeten inbreken.Ik heb er geen medelijden mee hoor.
Als ze de wet flink aanpassen dat men gewoon ongegeneerd zo ene kan aanpakken dan zijn dr een boel die het lef niet meer hebben om in te breken. :)*
Las laatst nog een bericht dat een inbreker een 98 jarige vrouw had vermoord voor een paar rot centen! >;) :r
Walgelijk om zoiets te lezen :r ,zo ene moest men te pakken kunnen krijgen en dan direkt de nek omdraaien! _-:(

Als deze mensen(slachtoffers van de inbraak) ervoor opgesloten worden dan is het goed mis met de wet van Nederland! -:(-
Laatst bijgewerkt door funnyhorses op 25-09-12 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

gummie

_lautje_ schreef:

Klopt, maar als je rechtsfilosofie en dat soort cursussen hebt gevolgd weet je ook dat recht een dynamisch iets is, en dat de kloof tussen het geldende recht en hoe het recht volgens burgers zou moeten zijn groot kan zijn.

muntdrop

_lautje_ schreef:
Klopt.

En ik heb nergens gezegd dat de bewoners sowieso de gevangenis in moeten. Echter wel dat als zij verdachte zijn ze wel moeten worden voor gebracht bij de rechter. En die kan oordelen of ze gestraft worden of niet

Oke bedankt voor die informatie.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:59

_lautje_ ik denk als jij kinderen hebt of ooit krijgt en ze staan in je kinderkamer jij heel anders gaat piepen.
Ze komen in je huis waar je je eigen veilig moet voelen!
Een fiets jatten vind ik minder erg dan mijn huis binnenkomen.
Ik heb drie kinderen en ik sta niet voor mezelf in,je mag mijn auto jatten bv maar kom je in huis.....ben je Dood!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:59

Dief is niet met een wapen mishandeld staat er op Omroep Brabant.

Enne: dit is sowieso geen moord hoor, mochten ze berecht worden dan is het zware mishandeling met dood door schuld bijvoorbeeld. Geen moord.

Familie van dader heeft ook GEEN aangifte tegen de bewoners gedaan.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:06

Ten eerste voel ik mee met de bewoners van het huis, geloof niet dat zij dit als bedoeling hadden. Vermoedelijk hebben ze de inbreker weg willen jagen en daar is iets mis in gegaan. Waar dat mis is gegaan kan niemand van ons zeggen en is aan de TR om uit te zoeken :j

Wel vind ik dat bewoners/eigenaren het recht hebben om eigen spullen te verdedigen. Die inbreker had namelijk niks in dat huis te zoeken, en ik geef de bewoners groot gelijk dat ze zich verdedigd hebben. Dat dit verkeerd is uitgepakt is dan wel heel vervelend :j

Van het weekend deed ik bijna hetzelfde, alleen dan omgekeerd (nee ik was niet de inbreker :') )
Ik kwam thuis van een groot feest en zie in de donkere woonkamer een man staan. Op dat moment stond ik echt in twijfel wat ik kon grijpen om die "inbreker" het huis uit te jagen... godzijdank bleek het mijn vader te zijn _O- Maar echt hoor op zo'n moment "denk" je niet meer maar "handel" je gewoon.

Voor de inbreker is het wel sneu dat ie dood is, maar goed aan de andere kant zijn er aan dat "vak" wel risico's verbonden. Nee de dood is niet echt de bedoeling, maar het kan wel gebeuren. En tenslotte is de inbreker niet gedwongen om in te breken, hij kan ook een gewone baan nemen. Desondanks is het wel sneu dat de man dood is.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:06

Ik hoor net op het nieuws dat toen de politie aankwam er 3 gewonde mensen ter plaatse waren. Waaronder de inbreker, die lag buiten westen. De bewoners zijn mee geweest naar het bureau voor verhoor. Maar NIET als verdachte maar als getuige.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:12

Kan er niet mee zitten dat de inbreker overleden is. Op het moment dat hij in breekt staat hij m.i. buiten de wet. Heeft niks in andermans huis te zoeken, moet gewoon van andermans spullen af blijven, punt. Opgeruimd staat netjes, kost ie ons (de maatschappij) tenminste ook geen geld meer.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:13

liesjecryos schreef:
_lautje_ ik denk als jij kinderen hebt of ooit krijgt en ze staan in je kinderkamer jij heel anders gaat piepen.
Ze komen in je huis waar je je eigen veilig moet voelen!
Een fiets jatten vind ik minder erg dan mijn huis binnenkomen.
Ik heb drie kinderen en ik sta niet voor mezelf in,je mag mijn auto jatten bv maar kom je in huis.....ben je Dood!

En als jij een kind krijgt dat op z'n 14de met slechte vrienden in aanraking komt en op z'n 17e eens inbreekt, dan juichen we ook allemaal hulde omdat hij dood is?

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:31

dan zal ik ook diep rouwen maar staat het buiten mijn macht omdat hij die keuze heeft gemaakt.
Hij maakt de keuze om mensen in hun veilige huis te bedreigen en ik zla er alles aan doen om te zorgen dat mijn kind die kant niet opgaat,maar niet alles kunnen we in de hand hebben.
Ik ben heel realistich op dat gebied en vindt het vreselijk voor de oduers,wat een hel,maar voor degene die deze keuze maakt..nee.
daar bij wil ik ook nog steeds antwoord van _lautje_.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:37

De dader was 37 jaar en geen 17.
Daar zit een groot verschil in, niet alleen qua leeftijd, maar ook qua bewustzijn.

@ liesjecryos: _lautje_ kán geen antwoord geven, want die draait alleen maar zoals de wind waait.
En heeft nu iets te veel wind tegen.
Dan kan je schreeuwen wat je wilt, niemand die je hoort. :D

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:45

_lautje_ schreef:
Klopt.

Dat sowieso, maar dat is ook altijd en om ervoor te zorgen dat er geen willekeur is. Als ik heel duidelijk op klaarlichte dag voor iedereens ogen vijf mensen neerschiet van allochtone afkomst en ik zeg dat ik dat doe omwille van racisme, dan word ik ook niet direct voor dertig jaar de gevangenis in gegooid, omdat iedereen het wel gezien heeft en ik het dus gedaan heb.
Als ik beken dat ik mijn buren heb vermoord, dan moet ik evengoed nog steeds op proces en ben ik pas echt schuldig als de jury/rechter dat beslist.
Al sta je er met 100 man op, voor de eerlijkheid moet iedereen die in aanraking komt met een niet-natuurlijke doodsoorzaak door de gerechtelijke molen.
Dus dat de bewoners een onderzoek krijgen is één zaak. Dat er misschien volgens de wet een proces moeten krijgen ook. Maar dat ze zouden moeten worden bestraft of fout waren toen ze om welke reden dan ook een inbreker doodsloegen een heel ander. Tenzij zoals eerder gezegd, ze echt buitensporig zijn geweest (inbreker die al bewusteloos is bewerken met een koevoet bv) .

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:45

MarvanTom schreef:
De dader was 37 jaar en geen 17.
Daar zit een groot verschil in, niet alleen qua leeftijd, maar ook qua bewustzijn.

Ja en? Genoeg inbrekers, tasjesrovers whatever van 17 hoor

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:49

Waarom verbazen mij dan toch de meeste reacties hier niet? Ik snap ze wel, maar snap ze tegelijkertijd ook weer niet. We hebben een rechtssysteem in Nederland en daarin geldt nu eenmaal dat je niet eigen rechter mag spelen, wat in mijn ogen maar goed is ook. Nog even en we krijgen de taferelen zoals in Amerika, dat we eerst schieten en dan pas bemerken dat het de buurman was die dronken voor het verkeerde huis stond.

Voor de bewoners is dit één groot drama. Mocht dit noodweer of noodweerexces zijn, dan is het begrijpelijk, maar het kan niet zo zijn dat mensen moedwillig en bij volle verstand langer op iemand in slaan dan noodzakelijk waardoor dat persoon dat met de dood moet bekopen. Jemig, dan breekt de pleuris pas echt los in dit land!

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:49

Hoeveel bejaarden zijn er al niet doodgeknuppeld om een paar rotcenten?
Als ik s nachts oog in oog sta met een inbreker,dan ga ik echt niet afwachten of hij het wel zo slecht meent hoor,dan kies ik voor mezelf en mijn gezin.Als de inbreker daarbij de dood vindt is het jammer,maar helaas.Hij kiest daar toch voor?

Er zit hier wel een mooi stel moraalridders. :') een inbreker is ook een mens hoor. :z
Ja klopt,een mens die er zelf voor kiest om een ander te bestelen.Eigen schuld dikke bult.

Ik vond trouwens dat van dat kopje thee aanbieden best grappig van mezelf. -O-
Moet verdorie niet gekker worden.Vieze criminelen het hand boven het hoofd houden zekers.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:50

Citaat:
DIESSEN - Op het lichaam van de Tilburgse inbreker die maandagnacht is omgekomen in Diessen zijn geen sporen van wapengeweld aangetroffen. Volgens de politie is de man wel overleden als gevolg van de vechtpartij.
De twee bewoners gingen in gevecht met de Tilburger toen hij hun huis aan de Rijtseweg binnendrong. Vermoedelijk wilde de man vogels uit de volière stelen. Volgens de politie heeft er een worsteling plaatsgevonden. "Er zijn geen tekenen van wapengeweld, zoals messteken of andere verwondingen", aldus een politiewoordvoerder.

Bewoners zijn verdacht
Sectie op het lichaam van de Tilburger moet uitwijzen hoe hij is overleden. De bewoners worden gezien als verdachte, maar zitten niet in voorarrest. Uiteindelijk beslist het Openbaar Ministerie of de Diessenaren daadwerkelijk worden vervolgd.

"De bewoners zijn verhoord en weer op vrije voeten. Of er binnen of buiten het huis is gevochten, moet blijken uit het onderzoek", aldus de politie. De familie van de overleden inbreker heeft geen aangifte gedaan tegen de bewoners.

Bron: Omroepbrabant.nl.

De bewoners hebben dus geen wapens gebruikt. Dat is al iets belangrijks, vind ik.