Wie heeft er SGP gestemd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Re: Wie heeft er SGP gestemd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 17:29

Blokje, daar kan ik me wel in vinden. Het idee dat je graag een 'stem' wil voor gelovigen in de regering, zonder dat die stem gelijk dominant is. En ik denk dat een discussie over abortus niet eens zo slecht is, en misschien ook kan leiden tot betere voorlichting en beter geregelde adoptieprocedures. :j

Ik struikel alleen zo over die doodstraf. Ik kan dat niet rijmen met respect voor al het leven en met een God die bepaalt wie leeft en wie sterft..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 17:37

Anne_mieke88 schreef:
Dat vind jij sok.
Maar er zijn altijd nog mensen die cu. Cda sgp. Stemmen. Dusjah dat zegt genoeg denkik.
Er is vraag naar.
Vind dat je iedereen in z'n waarde moet laten.

Dus ook de homo's... :?
maar dat mag niet volgens de bijbel, een boek dat 2000 jaar geleden geschreven is.
Tijden veranderen, het is gewoon niet logisch dat je alles letterlijk overneemt.
je moet het "Vertalen'' naar je eigen tijd.

Ik vind SBP stemmers dapper, je stemt wel op iets waar half nederland van denkt: :oo 8)7

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 17:51

Naar jóuw gevoel betekent 'in hun waarde laten' (gok ik) dat ze ook mogen trouwen en kinderen adopteren. Voor een ander kan diezelfde uitdrukking zoveel betekenen als 'ze mogen gewoon zichzelf blijven, alleen mogen ze geen relatie aangaan en een kindje krijgen, maar ik heb alle respect voor de zwaarte van hun leven.'

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 17:53

DaniBanani schreef:
Blokje, daar kan ik me wel in vinden. Het idee dat je graag een 'stem' wil voor gelovigen in de regering, zonder dat die stem gelijk dominant is. En ik denk dat een discussie over abortus niet eens zo slecht is, en misschien ook kan leiden tot betere voorlichting en beter geregelde adoptieprocedures. :j

Ik struikel alleen zo over die doodstraf. Ik kan dat niet rijmen met respect voor al het leven en met een God die bepaalt wie leeft en wie sterft..

Ik ook niet... Laat hen die zonder zonde zijn, de eerste steen werpen. Nee, in mijn ogen is God niet voor de doodstraf.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 17:55

DaniBanani schreef:
Naar jóuw gevoel betekent 'in hun waarde laten' (gok ik) dat ze ook mogen trouwen en kinderen adopteren. Voor een ander kan diezelfde uitdrukking zoveel betekenen als 'ze mogen gewoon zichzelf blijven, alleen mogen ze geen relatie aangaan en een kindje krijgen, maar ik heb alle respect voor de zwaarte van hun leven.'

Ja, ik vind dat iedereen vrij mag zijn om kinderen te adopteren en te trouwen... Waarom zouden mensen hun dat mogen verbieden?
Omdat het in een boek staat dat 2000 jaar geleden geschreven is, ik snap hun wel mijn ouders/familie denken zelf ook zo (stemmen cda) maar ik denk zelf niet zo.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 18:03

Omdat zij van mening zijn dat dat boek, en degene die ervoor heeft gezorgd dat het is geschreven, nog steeds actueel zijn.

Let wel, ik ben het er ook ab-so-luut niet mee eens..maar mijn mening is daarmee niet belangrijker of waardevoller.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:03

Anne_mieke88 schreef:
Dat vind jij sok.
Maar er zijn altijd nog mensen die cu. Cda sgp. Stemmen. Dusjah dat zegt genoeg denkik.
Er is vraag naar.
Vind dat je iedereen in z'n waarde moet laten.

Nee, dat vind ik niet. Kerk en staat zijn sinds ergens in de Bataafse Republiek gescheiden.
Al dat halve werk slaat nergens op. Die scheiding is er niet voor niks.

Ik voel niet echt de behoefte om enorm in discussie te gaan met mensen die wel sgp, cu of cda stemmen.
Het enige wat ik nog wel wil zeggen tegen voornamelijk cu en sgp'ers; bring it on, er zijn altijd nog meer homo's en lesbo's dan streng gelovige kortzichtigen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:05

DaniBanani schreef:
Omdat zij van mening zijn dat dat boek, en degene die ervoor heeft gezorgd dat het is geschreven, nog steeds actueel zijn.

Let wel, ik ben het er ook ab-so-luut niet mee eens..maar mijn mening is daarmee niet belangrijker of waardevoller.

Ik zeg ook niet dat mijn mening beter is, maar in een bepaalde grondwet is bepaald dat iedereen gelijk is en dat je niet mag discrimineren.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:07

MarlindeRooz schreef:
DaniBanani schreef:

Ik zeg ook niet dat mijn mening beter is, maar in een bepaalde grondwet is bepaald dat iedereen gelijk is en dat je niet mag discrimineren.

Dus geen homo's uitsluiten van adoptie.
De partijpunten van de sgp zijn dus in strijd met de grondwet.
Als ik rijk was geweest, had ik een goede advocaat ingeschakeld en ze aangeklaagd..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:11

Ja, in feite zijn ze dat ja.

voor de mensen die denken, wat moet dat kind van 16..
ik volg de politiek al een tijdje, en het interesseert mee ook, heb ook school ook een speciaal vak waar je daar dieper op in gaat.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:12

MarlindeRooz schreef:
Ja, in feite zijn ze dat ja.

voor de mensen die denken, wat moet dat kind van 16..
ik volg de politiek al een tijdje, en het interesseert mee ook, heb ook school ook een speciaal vak waar je daar dieper op in gaat.

Liever een kind van 16 met gezond verstand dan zo'n sgp aanhanger.
Walgelijk vind ik het, kan het niet anders zeggen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:16

Walgelijk vind ik het niet, ik vraag me alleen af of je dan stemt voor je geloof of voor je land.
want in feite zijn kerk en staat dus gescheiden, maar volgens de SGP dus niet. Dat is weer een heel erg 18e eeuws (?) standpunt.. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:19

Ik vind dat kerk en staat volledig gescheiden moeten zijn en je dus moet regeren met ratio en niet met het geloof. Maargoed dat is mijn mening :)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:21

Hier ook iemand die vind dat alle soorten geloof eruit mogen in de staat. Van mij zelfs in het openbaar. Prima geloven maar dat vind ik persoonlijk en intiem en dat doe je dan maar lekker thuis of in de kerk waar niemand er last van heeft.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:22

Yvank_ schreef:
Ik vind dat kerk en staat volledig gescheiden moeten zijn en je dus moet regeren met ratio en niet met het geloof. Maargoed dat is mijn mening :)

Ja, hoe krom is het dan dat wij (redelijk) grote partijen hebben met de namen:

Christelijk democratisch áppel.
Christen unie.
staatkundig gereformeerde partij.

:7

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:23

MarlindeRooz schreef:
Walgelijk vind ik het niet, ik vraag me alleen af of je dan stemt voor je geloof of voor je land.
want in feite zijn kerk en staat dus gescheiden, maar volgens de SGP dus niet. Dat is weer een heel erg 18e eeuws (?) standpunt.. :+

Even uit mn hoofd, rond 1790 hebben de Fransen de scheiding van kerk en staat bij ons ingevoerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:24

Ja precies dat snap ik ook niet :n kerk aan staat horen feitelijk gezien gescheiden te zijn.. Dus regeren met een geloof als uitgangspunt vind ik eigenlijk not done..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:26

Sok schreef:
MarlindeRooz schreef:

Even uit mn hoofd, rond 1790 hebben de Fransen de scheiding van kerk en staat bij ons ingevoerd.

woei goed gegokt. *\o/*

Ja, maar wat doe je er aan.. ik zou zelf pvda stemmen, maar ik moet nog een jaar en een maand wachten. _O-

Eigenlijk houd de hele politiek zich niet aan de grondwet _O-

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:27

Yvank_ schreef:
Ja precies dat snap ik ook niet :n kerk aan staat horen feitelijk gezien gescheiden te zijn.. Dus regeren met een geloof als uitgangspunt vind ik eigenlijk not done..

Dat hebben ze weer erg handig aangepakt..
Ze voeren het niet aan als christelijke standpunten, maar 'ze regeren vanuit christelijke normen en waarden', wat het ook mag voorstellen. In mijn ogen in elk geval niks minder dan discriminatie.

(die was niet gegokt :P geschiedenis gestudeerd! )

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:28

Sok schreef:
Yvank_ schreef:

Dat hebben ze weer erg handig aangepakt..
Ze voeren het niet aan als christelijke standpunten, maar 'ze regeren vanuit christelijke normen en waarden', wat het ook mag voorstellen. In mijn ogen in elk geval niks minder dan discriminatie.

(die was niet gegokt :P geschiedenis gestudeerd! )

Ik wil geschiedenis gaan studeren! :D <3 (en maatschappijwetenschappen oid)

Maar ze draaien er toch weer om heen hé, goh welkom in Nederland :')

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:33

DaniBanani, doodstraf was in de Bijbel heel gewoon. Of we dat in NL moeten door voeren… Mmm denk het niet. Zou geen echte voorstander zijn. Er zijn uitzonderingen in de wereld waarbij ik er geen moeite mee heb :+
Slecht eigenlijk maar die mensen zijn zo beestachtig dat ik ze dood eng vind. Zoals Hitler had ik niet erg gevonden…

MarlindeRooz, wij vertalen de Bijbel wel een beetje naar onze tijd maar wij schrappen er geen dingen uit. Dus dat praktiserende homo’s door het geloof niet toegestaan zijn vind ik heel normaal. En dus ook dat ze niet mogen trouwen. Homo’s bestaan en die zijn er en moet je liefhebben maar ze mogen het niet in de praktijk toepassen. Ik weet dat dit heel dubbel klinkt en heel gemeen misschien. Maar om dat zo via het web ff uit te leggen vind ik heel moeilijk. Tegen mijn menselijke aard gaat het in maar tegen mijn gelovig aard niet.

DaniBanani schreef:

Zo zien wij dat idd. Heb echt respect voor homo’s die het niet in de praktijk toepassen. Ik weet niet of ik dat persoonlijk zou kunnen.

Sok, prima als jij geen discussie wil aan gaan wat doe je hier dan. En dat de wereld zo vervallen is dat er nog maar weinig echte Christenen zijn doet mij heel veel verdriet.

MarlindeRooz, goed van je zeg dat je de politiek volgt!!! Deed ik toen nog echt niet. Ik verdiep me de laatste jaren pas in maar nog niet veel. Ben nu 23 :P Mijn man volgt het wel heel goed.

Grondwet en geloof, vroeger was NL een gelovig land en zag de grondwet er vast en zeker anders uit. Ik denk dat een partij zoals de CU of SGP de grondwet graag aanpast. Zoals ik al eerder zei ben ik er voor als NL wat Christelijker werd maar zou het niet direct goed zijn als SGP aan de macht komt. Want ik ben niet van hun kerk en sta niet achter alles dus dan zal mijn leven ook wat zwaarder worden. Maar ik vind sommige punten er goed en dat heb ik bij andere partijen niet. Dus wat inspraak in de 2e kamer door Christelijke partijen vind ik erg fijn!

Sok, ik vind het niet kunnen dat jij mensen door een partij verafschuwt. Ik verafschuf VVD, PVV, SP,D66 etc stemmers toch ook niet? Wat een onzin zeg.

BraveSpots, wat is er nou erg aan een christelijke basisschool? Ik geloof echt niet dat NL zoveel last heeft van de Christenen in hun land.

Wat vinden jullie dan van PVV etc? Als SGP zo ontzettend slecht is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:39

De pvv hanteert iig geen christelijke standpunten. En het is niet zo zo dat ik tegen het geloof ben, helemaal niet. Maar ik ben er wel tegen dat een geloof invloed heeft in de politiek. Dit zou imo niet mogen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:40

Waarom niet? Vroeger was heel NL gelovig? En wat is er zo verkeerd aan? MOeten wij dan onderdrukt worden? Dat gebeurd als sommige partijen aan de macht komen. Dan mogen wij geen eigen kerken/scholen etc meer bouwen. Wat nou geloofsvrijheid.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:41

Wat er erg aan is, ik vind dat iedereen buiten de persoonlijke omgeving (dus school, overheid, politiek etc) van een kind gewoon geloofsneutraal moet zijn. Zodat het kind ook andere visies leert kennen en zijn wereld leert verbreden. Ouders en familie dringen imo al veel te veel geloof op imo (maar dat is eigen keuze), dat hoeft op school ook nog niet eens bevestigd worden.

Voor jouw kind(eren) hoop ik oprecht dat ze een wat verdraagzamer zijn voor de wereld en als ze dat zouden kunnen meekrijgen op school is dat een goed begin.
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 13-09-12 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:42

Vind het hele Christendom om heel eerlijk te zijn ontzettend achterhaald en de SGP een walgelijke partij waarvan een deel van de standpunten, inderdaad, ook nog eens in strijd is met de grondwet, maar goed: als je SGP wil stemmen moet je dat vooral doen, ik kan het me alleen echt niet voorstellen. De kans dat de SGP ook echt iets te zeggen krijgt is natuurlijk nihil dus echt een gevaar zie ik er niet in. Daar mogen ze zich in Amerika op dit moment meer zorgen over maken..
Blokje, ik neem aan dat de Bijbel dus ook als de enige waarheid beschouwt? Gewoon uit nieuwsgierigheid: heb je hier ooit zelf over nagedacht, over waarom je eigenlijk gelooft, of ben je gewoon zo opgevoed?

Ik ben trouwens ook 17, had heel graag gestemd dit jaar maar helaas :')