' Door verkrachting kan een vrouw niet zwanger worden'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 16:24

Misschien moeten ze de vraag trouwens eens anders stellen :P . Bijvoorbeeld: "Een ongetrouwde Amerikaanse vrouw geraakt tijdens een onenightstand zwanger van een Afrikaanse man, maar ontdekt nog tijdens haar zwangerschap dat ze gevoelens heeft voor vrouwen en begint een lesbische relatie met een Mexicaanse immigrante."
Dat wordt al wat moeilijker lijkt me :D .

Zoek trouwens eens de verschillen als dit nu algemeen zou worden aangenomen in Amerika:

-In Amerika krijgt een verkrachtte vrouw de schuld als ze zwanger is. Want, je kan niet zwanger worden als je echt verkracht wordt, je lichaam verzet zich hier automatisch tegen. Dat wil zeggen dat je eigenlijk stiekem er wel van hebt genoten en er helemaal geen sprake was van een echte verkrachting.

-In veel landen zoals oa Afghanistan krijg je ook als verkrachtte vrouw de schuld als je zwanger bent. Je hebt de man verleid, bent onvoorzichtig geweest,...in veel gebieden met eerwraak(moord) of een gedwongen huwelijk met je verkrachter tot gevolg omdat jij als vrouw degene bent die de familie-eer geschonden hebt.

Eng hé, hoe kort deze dingen bij elkaar liggen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 16:24

Wuis schreef:
Jep, een meisje van 12 die verkracht wordt en zwanger wordt mag dus geen abortus plegen. Fijne boel! :j

Ongelofelijk he... respect voor alles wat leeft... en die geiten wollen sokken knikken nog 'ja' ook.
Ach... scheelt dat de SGP (of CU) toch nooit ergens in de top komen. Dit zijn toch middeleeuwse uitspraken.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 16:26

DaniBanani schreef:
Maar in dat artikel staat ook: "Volgens hem moet niet het beeld ontstaan dat abortussen in Nederland met name het gevolg zijn van verkrachtingen."
Ik interpreteer zijn opmerking dus als: De kans dat iemand door verkrachting (of anderszins eenmalige seks) zwanger wordt is erg klein, dus we moeten niet doen of bijna elke abortus veroorzaakt wordt door verkrachting omdat dat meestal niet zo is.

En daar ben ik het best wel mee eens. Ik denk overigens dat hij verkrachting wel als een eenmalig feit ziet, en dat hij ook begrijpt dat bij structureel misbruik het risico groter is. Wat nog altijd niet wegneemt dat ik voorstander ben van de mogelijkheid tot abortus en het een pijnlijke opmerking vind voor mensen die er direct mee te maken hebben (gehad).

Ja, dat klopt, maar dat neemt zoals je zelf zegt niet weg dat je daarom maar zou moeten zeggen "ach de kans dat je bij een verkrachting zwanger wordt is erg klein, dus dan heb je gewoon pech en mag je evengoed geen abortus plegen".

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 16:27

Mee eens! :j
Alleen is het probleem dan gewoon de aversie van de SGP tegen abortus, en niet deze specifieke uitspraak.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 16:30

Quellian schreef:
Ach... scheelt dat de SGP (of CU) toch nooit ergens in de top komen. Dit zijn toch middeleeuwse uitspraken.

Alleen zou er niet zo gauw iemand van de CU komen die dit zou zeggen (en ik durf te beweren: af zelfs maar denken). De SGP is toch wel wat eh... radicaler dan de CU wat dat betreft.

Magrathea

Re: ' Door verkrachting kan een vrouw niet zwanger worden'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 17:01

Voor ik denk link opende dacht ik: help, wie zegt dit nu weer?
Toen zag ik dat het de SGP was. Laat hen maar kletsen :')

Pfft ja die situaties in Afghanistan zijn ook niet meer van deze tijd :r walgelijk gewoon. Want een man kan er niet zelf voor kiezen om zijn leuter bij zich te houden, neenee, als de vrouw hem verleidt dan MOET ie wel, meneer de rechter. _-:(

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 17:23

DaniBanani schreef:
Maar de kans op zwangerschap na eenmalige onbeschermde seks ís toch ook niet groot? Of dat nu uit vrije wil of onder dwang gebeurt. Even snel zoeken vertelt mij dat de kans zo'n 3-5% dat je in één keer zwanger raakt. Dat is dus een hele kleine kans, en dan heeft meneer van der Staaij gewoon gelijk.

Alleen zijn timing is slecht, en het gaat nog steeds over een flinke groep vrouwen, dus de uitspraak siert hem niet.

Door te zeggen dat de kans klein is zwanger te worden door verkrachting suggereer je dat die kans dus kleiner is dan zwanger worden door gewenste seks. Maar de kans is gewoon even groot als bij normale seks. Net een expert op de radio. Op normale dagen 1 tot 5% kans en op vruchtbare dagen 25 tot 30% kans om zwanger te worden.

En erger is wat hij niet zegt maar wel er wel mee bedoeld: Een vrouw die zwanger is na verkrachting is niet verkracht. Die vond het gewoon lekker.

Zijn timming is dus niet allen slecht, zijn hele idee hieromtrent is gewoon slecht.

Voor mij is van der staaij een net zo'n slecht als als die replubikein. Echt geen haar beter.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 17:26

NatasjavE schreef:
DaniBanani schreef:
Maar de kans op zwangerschap na eenmalige onbeschermde seks ís toch ook niet groot? Of dat nu uit vrije wil of onder dwang gebeurt. Even snel zoeken vertelt mij dat de kans zo'n 3-5% dat je in één keer zwanger raakt. Dat is dus een hele kleine kans, en dan heeft meneer van der Staaij gewoon gelijk.

Alleen zijn timing is slecht, en het gaat nog steeds over een flinke groep vrouwen, dus de uitspraak siert hem niet.

Door te zeggen dat de kans klein is zwanger te worden door verkrachting suggereer je dat die kans dus kleiner is dan zwanger worden door gewenste seks. Maar de kans is gewoon even groot als bij normale seks. Net een expert op de radio. Op normale dagen 1 tot 5% kans en op vruchtbare dagen 25 tot 30% kans om zwanger te worden.

En erger is wat hij niet zegt maar wel er wel mee bedoeld: Een vrouw die zwanger is na verkrachting is niet verkracht. Die vond het gewoon lekker.

Zijn timming is dus niet allen slecht, zijn hele idee hieromtrent is gewoon slecht.

Voor mij is van der staaij een net zo'n slecht als als die replubikein. Echt geen haar beter.

De kans is überhaupt niet groot dat je zwanger wordt bij onbeschermde seks, dat is het idee. Het zou kunnen zijn dat idioten die dit soort ideeën verkondigen daar hun visie vandaan halen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 17:46

Ik denk dat deze man beter een lesje biologie kan gaan volgen ipv politiek voeren..

Ergens een draadje los bij hem, mensen als deze meneer kunnen zich beter in een huis opsluiten en zich diep schamen!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:10

Ik zou eigenlijk het hele programma wel willen zien, helaas draait Silverlight niet op mijn Ubuntu-bakkie. Maar nu ik hier en daar wat 'samenvattingen' van het gesprek lees, krijg ik de indruk dat meneer Van der Staaij iets heel anders gezegd heeft.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:11

druppeltje schreef:
Het is blijkbaar niet alleen Amerika, maar ook in Nederland hebben we zo'n partij. Oké, die zegt 'heel klein' in plaats van 'niet mogelijk'. Ik schrik hier eigenlijk nog harder van:
http://www.nu.nl/politiek/2894886/sgp-n ... klein.html

Iiiiiieeeeeehh, een fundamentalistische christen :oo

Jeeeeeeezes... pun intended

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:14

Tuurlijk joh. Mijn baarmoeder weet precies welke zwemmertjes er gewenst en welke er ongewenst zijn ...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:30

Maflinger_S schreef:
Tuurlijk joh. Mijn baarmoeder weet precies welke zwemmertjes er gewenst en welke er ongewenst zijn ...

Of er staan 2 bordjes: Ongewenst links afslaan en gewenst gaarne hard rechtdoor zwemmen s.v.p :+

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:37

DaniBanani schreef:

Dat is zijn punt helemaal niet.

Zijn punt is dat je dus zelfs bij verkrachting geen abortus zou mogen 'plegen' omdat als je echt verkracht was, was dat mechanisme wel in werking gegaan.
Met andere woorden, het was gewone seks, want anders was je niet zwanger.
Hij kan voor de lieve vrede zijn woorden wel gaan verzachten daarna maar dat is geloof wel wat hij eigenlijk zegt.

Als hij zei puur zei dat de kans op zwangerschap bij verkrachting klein is, was het niet zo erg geweest :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:46

Blue_Eyes schreef:
Ik zou eigenlijk het hele programma wel willen zien, helaas draait Silverlight niet op mijn Ubuntu-bakkie. Maar nu ik hier en daar wat 'samenvattingen' van het gesprek lees, krijg ik de indruk dat meneer Van der Staaij iets heel anders gezegd heeft.

Aan het begin van het fragment zegt hij "de kans op een zwangerschap is dan welliswaar héél klein, maar de gevolgen zijn immens als dat gebeurt."
Frits Wester vraagt dan of hij net als Akin gelooft in een mechanisme dat bij vrouwen in werking treedt na verkrachting, waardoor ze niet kunnen zwanger worden.
Van der Staaij antwoordt dan: "maar dat is een feit, dat dat maar heel weinig gebeurt, maar dat neemt niet weg dat het wel kán gebeuren, dus dat het wel degelijk een probleem is." en daarna "maar we moeten ook niet doen alsof de meeste gevallen van abortus daarmee te maken hebben."

De eerste twee uitspraken gaan nadrukkelijk niet over dat laatste (dat de meeste gevallen van abortus daaruit voort zouden komen): hij zegt wel degelijk ondubbelzinnig dat de kans op zwangerschap na verkrachting heel klein is (met nadruk.) Op de vraag van Frits Wester of hij ook gelooft dat het lichaam een mechanisme heeft om zich te verdedigen, geeft hij niet een heel eenduidig antwoord: eerst zegt hij 'maar dat is een feit' wat je op zou kunnen vatten als bevestiging, maar daarna bevestigt hij juist dat het wel kan gebeuren. Het antwoord kan beide kanten op worden uitgelegd. Hij bevestigt de uitspraak van Akin uiteindelijk in elk geval niet. Wel is duidelijk dat hij de kans nadrukkelijk heel klein acht.

Uit cijfers blijkt het om zo'n 7% te gaan, en dat vind ik dan weer niet zo'n hele kleine kans persoonlijk. Maar dit is dus wat Van der Staaij heeft gezegd.

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:52

Ik ben niet tegen abortus, een meid die ik ken is verkracht en heeft daarna een abortus gedaan.. Vindt het een beetje raar als je 13 bent en je bent zwanger! Ben je 14 en heb je een kindt, nee dankje. :(

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:52

Oh ja, hij heeft het over een mechanisme? Sinds wanneer zijn vrouwen robotten? Ik hoor echt geen slot op mijn baarmoeder klikken hoor! ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:53

Het was Akin overigens die het over dat mechanisme had. Ik heb het Van der Staaij niet horen zeggen.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:57

Voor zulke mensen hebben ze een woord in Amerika: 'Dumbass'.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 20:00

Shadow0 schreef:
Het was Akin overigens die het over dat mechanisme had. Ik heb het Van der Staaij niet horen zeggen.

Ah, ok, die kreeg ik even niet mee! :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 20:28

Shadow0 schreef:

Nou hij brak z'n tong zowat bij het uitspreken van die zin....

Maar gelukkig krijgt hij vanavond bij Knevel en van der Brink alle ruimte om zich eruit te draaien.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 28-08-12 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 20:29

Ik heb net even op het nieuws naar dat interview zitten kijken en ik heb wel de indruk dat het inderdaad een storm in een glas water is. Hij drukte zich dom uit en pakte het zeker niet handig aan, maar ik geloof niet dat hij bedoelde dat hij achter Akin stond.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 20:31

Blue_Eyes schreef:
Ik heb net even op het nieuws naar dat interview zitten kijken en ik heb wel de indruk dat het inderdaad een storm in een glas water is. Hij drukte zich dom uit en pakte het zeker niet handig aan, maar ik geloof niet dat hij bedoelde dat hij achter Akin stond.

Nee niks ervan. Hij zij in eerste instantie ja dat is een feit,..stotter, stotter,...dat die kans heel klein is.

Nee, hij bedacht zich op het laatste moment.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 20:33

Die indruk heb ik dus niet. Maar goed, dat zullen we nooit weten ;)

Edit: even om misverstanden te voorkomen: nee, ik ben geen fan van Van der Staaij en ik zal nooit op de SGP stemmen - maar ik denk wel dat dit enigszins uit zijn verband wordt getrokken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 20:38

Blue_Eyes schreef:
Hij drukte zich dom uit en pakte het zeker niet handig aan, maar ik geloof niet dat hij bedoelde dat hij achter Akin stond.

Nou, hij onderschat wel nadrukkelijk de kans op zwangerschap (7% is gewoon niet 'heel> klein') en hij is in alle opzichten tegen abortus, ook bij verkrachting, en dus bv ook bij dat 12-jarige meisje. 'Zeker niet handig' en 'storm in een glas water' zijn ook wel weer erg milde benamingen daarvoor.