Stemwijzer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:46

Saintelette schreef:
Het ging over het Akkoord dat een aantal partijen gesloten hebben om de 3% te halen voor Brussel, dit moest omdat er anders sancties tegenover kwamen te staan. Nu blijkt echter dat bijna alle partijen die dit akkoord gesloten hebben af willen van een aantal maatregels, die ze zelf opgesteld hebben. Het ging dus over het volhouden aan beloftes/verkiezingsprogramma's

Dat is ook logisch, dat zei ik eerder ook al. Als je met meerdere partijen een akkoord wilt sluiten, moet je compromissen sluiten. Die stroken niet allemaal met je eigen ideologie. Dat wil niet zeggen dat het daarom niet de beste keuze was op dat moment, en het is ook niet vreemd dat bijvoorbeeld GL of de VVD een heel ander programma heeft dan wat er in de Kunduz coalitie is bedongen.

Hun standpunt is een, maar een meerderheid in de kamer is twee, en daar heb je altijd compromissen bij nodig.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:47

papagroom schreef:
precies.......daarom kijk ik het nog even aan.....het wordt in ieder geval eenpartij die een vuist kan maken,en groot genoeg is om daadwerkelijk zeggenschap te hebben

Mijn voorkeur heeft Paars ;), i.i.g. combinatie VVD/PvdA en een 3e partij. Mijn tactische stem zal daarom naar de PvdA gaan, zoals ik nu er naar kijk ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:49

Rutte heeft er ook een bende van gemaakt en de manier waarop hij zich nu gedraagt is tekenend. Hij moet nu uitleg geven en kan de boel niet meer weglachen, daar zou Pechtold nog wel eens van kunnen profiteren, maar dat is ook zon partij die altijd door de mand zakt als ze meeregeren.

Ik kijk echt uit naar een debat met alle lijsttrekkers dat zou best een heel verhelderend kunnen zijn.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:49

Electra63 schreef:
papagroom schreef:
precies.......daarom kijk ik het nog even aan.....het wordt in ieder geval eenpartij die een vuist kan maken,en groot genoeg is om daadwerkelijk zeggenschap te hebben

Mijn voorkeur heeft Paars ;), i.i.g. combinatie VVD/PvdA en een 3e partij. Mijn tactische stem zal daarom naar de PvdA gaan, zoals ik nu er naar kijk ;)

Dan is onze stem verschillend,maar de gewenste uitkomst ongeveer het zelfde....wie is de derde partij???wat mij betreft D66

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:52

Saintelette schreef:
Blijkbaar werkt populisme wel, aangezien dit de 3 grootste partijen zijn (op dit moment of in de peilingen)..

Wel raar trouwens dat iedereen zo opschrikt van het Oh PVV is mijn blablabla keus..
Dan weet je dus blijkbaar niks meer over de partij dan dat ze tegen de Islamisering van Nederland zijn.. PVV is voor zo'n 'extreme' partij behoorlijk links hoor..

Ik kreeg tot mijn stomme verbazing de vorige keer stemadvies PVV, tot ik hun partijprogramma ging lezen.
Net zo links als de SP....alleen komt er niks van terecht als ze wat te zeggen hebben.

Vrees dat ze alleen een partij programma hebben om zieltjes te winnen en verder hun rechtse programma gaan voeren, zoals ze altijd al deden.

Tja, waarom zou een ex VVD-er opeens grotendeels SP standpunten hebben?
Is toch erg raar.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:53

papagroom schreef:
Dan is onze stem verschillend,maar de gewenste uitkomst ongeveer het zelfde....wie is de derde partij???wat mij betreft D66

Daar zou de PVDA moeite mee hebben denk ik, gezien hun standpunten

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:53

sarabande schreef:
Rutte heeft er ook een bende van gemaakt en de manier waarop hij zich nu gedraagt is tekenend. Hij moet nu uitleg geven en kan de boel niet meer weglachen, daar zou Pechtold nog wel eens van kunnen profiteren, maar dat is ook zon partij die altijd door de mand zakt als ze meeregeren.

Ik kijk echt uit naar een debat met alle lijsttrekkers dat zou best een heel verhelderend kunnen zijn.

Ach een lijsttrekkersdebat....dat moet je natuurlijk wel zien als een reclame campagne ........Ik kan je vertellen dat ik een niet bestaand product dus danig de hemel in kan prijzen,dat je het beslist wilt hebben hoor....nee bewezen kwaliteiten....daar ga ik voor....echter,,die zijn er momenteel niet zoveel

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:54

sarabande schreef:
papagroom schreef:

Daar zou de PVDA moeite mee hebben denk ik, gezien hun standpunten

Als ze straks ja of nee zouden moeten zeggen,,,,zeggen ze vast geen nee,

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:55

Nou ja als het CDA maar niet meer mee doet :P

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:56

sarabande schreef:
Nou ja als het CDA maar niet meer mee doet :P

en de CU?......BAH...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 00:01

papagroom schreef:
en de CU?......BAH...

Die vind ik toch oprechter, nee dan de SGP die in het vorige kabinet ook zon frisse rol gespeeld heeft :r

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 00:06

NynckeL schreef:
Ik kreeg tot mijn stomme verbazing de vorige keer stemadvies PVV, tot ik hun partijprogramma ging lezen.
Net zo links als de SP....alleen komt er niks van terecht als ze wat te zeggen hebben.

Vrees dat ze alleen een partij programma hebben om zieltjes te winnen en verder hun rechtse programma gaan voeren, zoals ze altijd al deden.

Tja, waarom zou een ex VVD-er opeens grotendeels SP standpunten hebben?
Is toch erg raar.

Nou, niet als je Henk en Ingrid aan boord wilt krijgen natuurlijk :D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 00:08

Abiola schreef:

Die zat toch in de gevangenis wegens het doodslaan van de Turkse buurman??

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 01:02

sarabande schreef:

Die zat toch in de gevangenis wegens het doodslaan van de Turkse buurman??[/quote]

Toch niet omdat die buurman een minaret in plaats van een rendier op zijn dak heeft gezet, hoop ik :+

sarabande

Re: Stemwijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:09

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:12

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:15

Zoals ik al vermoedde kwam de stemwijzer bij mij uit op VVD. Dit ga ik dan ook stemmen.
Vol verbazing zag ik dat de CU en SGP op 2 en 3 stonden. Die worden het in ieder geval niet :+

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:15

Authentic schreef:
maar ik stem toch blanco. :)

+1. Tis allemaal bagger. Als iedereen gewoon blanco zou stemmen zou er een duidelijk singaal naar de regering gaan dat het echt anders moet.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:22

Wat moet er dan anders?
Wat is er zo bagger?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:31

En wat als iedereen blanko zou stemmen, wat bereik je dan?!

Als je het bagger vindt dan moet je juist gaan kijken bij welke politieke partij jouw standpunten het beste passen.

Mooi stuk uit de Volkskrant trouwens :j .

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:38

leonie87 schreef:
+1. Tis allemaal bagger. Als iedereen gewoon blanco zou stemmen zou er een duidelijk singaal naar de regering gaan dat het echt anders moet.

Alleen... ik denk niet dat de regering zich veel van dat 'signaal' aan zou trekken, want waarom zouden ze?
De teleurstellende waarheid is dat een deel van de mensen daar niet alleen zit voor de mensen in het land, maar ook voor zichzelf en hun vrienden. In een boel gevallen is de afweging dan ook niet 'wat zou het volk graag willen / wat is het beste voor ze' maar 'met hoeveel komen wij weg.'
Om dat te doorbreken moet je hun macht ook echt doorbreken, en dat doe je met een blanco stem niet.

(Toegegeven, als echt iedereen blanco zou stemmen, alle 12 miljoen kiesgerechtigden (of hoeveel zijn het er), dan zou het wel interessant zijn :) Alleen dat is echt onhaalbaar. En dus hoop ik toch dat jullie stemmen, en dan zou ik gaan voor een partij die niet tot de reguliere regeringspartijen behoort.)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:49

Shadow0 schreef:
leonie87 schreef:

(Toegegeven, als echt iedereen blanco zou stemmen, alle 12 miljoen kiesgerechtigden (of hoeveel zijn het er), dan zou het wel interessant zijn :) Alleen dat is echt onhaalbaar.

Dat bedoel ik ;) Onhaalbaar maar dat zou wel helder zijn denk ik.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:12

leonie87 schreef:

Lijkt me helemaal niet helder. Kijk wat ze gedaan hebben en niet wat ze zeggen en kies ze daarop
Mevrouw Schippers wil op de valreep nog even dat thuiszorg grotendeels zelf betaald moet worden of door familie gedaan moet worden terwijl op verzorgingstehuizen flink gekort wordt. Ga maar eens na wie er dan allemaal getroffen worden, nee niet de veel verdieners die VVD stemmen dat klopt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:33

Rinske schreef:
En wat als iedereen blanko zou stemmen, wat bereik je dan?!

Als je het bagger vindt dan moet je juist gaan kijken bij welke politieke partij jouw standpunten het beste passen.

Mooi stuk uit de Volkskrant trouwens :j .

mmm, en daar ga je dus al , kijk persoonlijk ben ik er al wel uit, ik ga niet tactisch stemmen, , niet blanco...
wel totaal wat anders dan ik laatste twee keer heb gestemd , maar ik ben er uit...

maar het probleem is wel, vind er maar eens 1 die bij je past... als je dat gelukt is komt het volgende...
heb je vertrouwen in de mensen in die partij, in hun standvastigheid, in hun kunde om goed met andere partijen samen te werken...willen ze wle samen werken?
kunnen ze dat wel...er zijn partijen die bij voorbaat al partijen uitsluiten...sommige van die partijen die uitgesloten worden op voorhand...daar kan ik heel goed van begrijpen dat die uitgesloten worden , andere partijen die uitgesloten worden waarvan ik denk ...geef ze een kans aub, want sommige van die partijen hebben wel degelijk goede plannen en zouden wel degelijk een kans hebben binnen een coalitie.
dan nog, wat hebben die partijen gedaan om hun ideeën waar te maken?
waaien ze met alle winden mee als ze maar in de coalitie mogen , of doen ze daadwerkelijk moeite om dingen waar te maken? hebben ze ooit ook maar aan iets vast gehouden wat heilig verklaard was in de aanloop voor de verkiezingen ?
het is niet zo simpel als zeggen "kijk wat er bij je past "

ik heb een aantal keer VVD gestemd, maar niet dat dat voorlopig nog eens gaat gebeuren, als ik de maatregelingen zie die ze hebben getroffen en wilden treffen dan zie ik in de toekomst niet veel veranderen binnenslands wat betreft de crisis , werkeloosheid , huizenmarkt en ga zo maar door...ik zie het vooral verder op slot raken ,
CDA valt voor mij sowieso af ivm Christelijke grondslag , maar dat is buiten dat bekeken voor mij ook een partij gebleken die ik niet kan vertrouwen, A roepen, Z doen en dan uiteindelijk net doen alsof ze er niets mee te maken hebben gehad ...

Ik heb in een ver verleden eens PvdA gestemd, maar ik zou het nu niet kunnen , ja er komt best wat overeen met mijn ideeën , maar ik geloof ze op het moment niet ...

alle splinter partijen vallen voor mij ook af , want sja, ik denk gewoon niet dat het goed is voor de (politieke) toekomst van het land , de versplintering van de politiek, het word alleen maar lastiger om een goede coalitie te vormen met al dat geneuzel in de marge en al die meer van hetzelfde miniclubjes die net met wat details afwijken van hetgeen waar ze zich van afgestoten hebben.

GL met dat gemuts van de afgelopen tijd :n neuh, buiten dat vind ik een heleboel dingen wel leuk idealistisch, maar haalbaar ? dat is een heel ander verhaal , een aantal dingen zelfs ronduit schadelijk...

PvvD...sja, daar ga ik geen uitleg over geven, vallen wat mij betreft onder de splinters en willen te veel wat absoluut niet haalbaar is, economisch niet aan te raden is voor mijn gevoel.

PVV... :n

CU en SGP vallen sowieso af ivm de reden dat het CDA ook afvalt, en omdat deze partijen een aantal punten in hun programma hebben staan die mij ernstig in mijn bewegingsvrijheid en zelfbeschikkingsrecht zouden aantasten.

eigenlijk blijft voor mij de SP over..in een ver verleden ook eens op gestemd en nu met Roemer zouden ze ook echt wel samen kunnen werken binnen een coalitie en dat terwijl ik echt even na heb moeten denken over de beste man toen hij deze positie in nam binnen de partij .

edit : stemmentracker is ook absoluut zinvol om te doen, zinvoller dan menig stemwijzer . hoewel ik me gewoon weer door de verschillende programma's heen aan het ploeteren ben .
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 23-08-12 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:40

sarabande schreef:
leonie87 schreef:

Lijkt me helemaal niet helder. Kijk wat ze gedaan hebben en niet wat ze zeggen en kies ze daarop
Mevrouw Schippers wil op de valreep nog even dat thuiszorg grotendeels zelf betaald moet worden of door familie gedaan moet worden terwijl op verzorgingstehuizen flink gekort wordt. Ga maar eens na wie er dan allemaal getroffen worden, nee niet de veel verdieners die VVD stemmen dat klopt

het zelf betalen van thuiszorg en door familie laten doen is volstrekt onhaalbaar, ouderen hebben tweeverdieners als nakomelingen en het overgrote deel ouderen van nu (het gros van de mensen die ik tegenkom tijdens mijn werk in de thuiszorg) zou het geld niet hebben om dit zelf te betalen, waardoor er dus heel veel oudjes gaan zitten vervuilen en vereenzamen, zaken als geestelijk gesteldheid niet meer in de gaten gehouden kan worden en we dus eigenlijk beter de eskimo manier kunnen aannemen...kun je je eten niet meer kauwen en je kont niet meer afvegen? ijsschots en afduwen maar.
gevolg van thuiszorg op deze manier uit een vergoedingssysteem halen zal uiteindelijk leiden tot weer veel eerder het verzorgingshuis in moeten welke veel duurder zijn dan thuiszorg, waardoor de zorgkosten weer stijgen en ...iets met vicieuze cirkel anyone?
ik had tijdens de regeerperiode al besloten dat de VVD drie hoog de boom in mocht van me en ze maken het met dergelijke uitspraken niet echt beter op.

met wat de VVD wil word de samenleving steeds egoistischer, killer en leger.... algehele uitholling van ons sociale stelsel, naar amerikaans model...