Bokt en ´parental control´

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 19:16

Huertecilla schreef:
Zo lang wij als ouders verantwoordelijk zijn voor de gevolgen van zijn doen en laten is zijn beslissingsvrijheid onze verantwoordelijkheid.

Dat begrijp ik en daar ging mijn vraag niet over. Mijn vraag ging over het feit dat jij, die vrijheid van mens en dier, zo hoog in het vaanedel draagt, dat van jouw eigen zoon zo in perkt.

Citaat:
Onze opvoeding is erop gericht dat hij zoveel mogelijk gereedschap heeft om tzt die verantwoordelijkheid te kunnen dragen zonder in zeven sloten tegelijk te lopen of rechten van anderen te schenden.

Je ontneemt hem IMO júist gereedschap door bokt te blokkeren.

Citaat:
Hij is nu met zijn crossfiets naar de buren 50 meter hogerop de heuvel.
´Om 22.30 thuis´ en dat ís hij dan ook. Ja, helemaal in zijn uppie door de donkere campo de heuvel af.
Morgen gaat hij nl. 2 weken op ´bergkamp´, anders is middernacht of zijn slaapzak mee ook goed.
Geen pc, zelfs geen tv daar. Wel een weide, voetbaldoelen, basketbal-ring, zwembad, noem het op. Geen Wii maar werkelijkheid.
Om het gras van de weide te laten overleven hebben ze een stel sproeiers aangelegd :D *\o/*
Hij gaat dus in zijn zwembroek, zonder cap, met supersoaker, naar boven. Voor middernacht heb je nog geen shirt nodig hier op het moment.

Dat is geen werkelijkheid maar júist vluchten voor de realiteit. Desalniettemin kan menig jong enkel dromen van zo'n jeugd hoewel ze dat zelf niet zouden toegeven. ík zou er voor tekenen maar goed. Ik heb mijn kindertijd dan ook grotendeels zonder PC en gameboy enz door gebracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 19:18

Huertecilla schreef:
amykimmie schreef:
Kortom: jij hebt liever dat je paard tegen de grond smakt.
Ik rijd verder geen eventing en ben geen eventingruiter, maar aan de foto en de uitleg van de bokker die deze plaatste, zag ik duidelijk dat het paard steun zoekt. En begrijp ik dat wanneer je de teugels los zou laten hij ten val komt.

Uitleg?
´Steun´ waarop? op imaginaire anti-zwaartekracht?
Waar steunt die ruiter op?
Natuurkunde volgens de ruiterij :D

De trekkracht aan het bit is gelijk aan meer kracht op zadel/beugels en die steunen op????
Het paard.
Al die ´steun´ is dubbel hinderen.

Zoals Caprilli schreef is het hoogste wat een ruiter kan bereiken diens paard niet in de weg te zitten;
dat is door de zwaartekracht al opgave genoeg.
Hij leerde dus het springen aan, inclusief de afsprong, met lósse teugels opdat het paard de hals kan gebruiken zoals het die voor balans nodig heeft.

De bonte verzameling ónzin gebouwd op totaal onbenul is echt ongelooflijk wijd verbreidt en diep verankerd in de ruiterij en de Bokt populatie bevestigt dit aan zichzelf als waarheid.
Wij achten het zinvoller om ons jong daarvan weg te houden tot hij enige natuurkundig onderricht heeft genoten waaraan hij de (des)informatie kan toetsen.

Wat jij vindt, prima. Jouwn mening, ik de mijne.
Maar als het paard geen vertrouwen er in had, zou het die hindernis ook niet springen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 19:19

Huertecilla schreef:
Zoals Caprilli schreef is het hoogste wat een ruiter kan bereiken diens paard niet in de weg te zitten;

Da's best een beperkte kijk eigenlijk. Doe mij dan maar Henry Blake :j

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 19:20

Ik was van plan om een uitgebreide reactie te schrijven, totdat ik zag wie de TS was. Laat maar dus.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 19:25

Shadow0 schreef:
Huertecilla schreef:
Zo lang wij als ouders verantwoordelijk zijn voor de gevolgen van zijn doen en laten is zijn beslissingsvrijheid onze verantwoordelijkheid.

Je noemt allemaal voorbeelden van fysieke weerbaarheid - maar hoe leer je hem nou precies om sociaal mee te komen? Hoe leer je hem luisteren, begrijpen? Zich te handhaven in sociale omgevingen? Zijn gedachten onder woorden te brengen? Zelf in te schatten of een website handig is of niet om te bezoeken?

Één aspect is hem weghouden van de virtuele wereld van Bokt waar het ~~}> normaal is.

Een ander is hem in de wérkelijke wereld met wérkelijke personen om te laten gaan.
Zoals nu (de hele week eigenlijk al) naar de buren en straks twee weken op kamp.
Bewust bij dé buren en niet bij willekeurige andere. Bewust op dát kamp en niet op een willekeurige andere.
Dat zijn al drie weken bijvoorbeeld :D

Ayasha
Blogger

Re: Bokt en ´parental control´

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 19:26

Maar zo krijgt hij toch met een vrij eenzijdige wereld te maken HC, hoe leer je hem zich te weren tegen de wereld daar buiten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 19:26

Shadow0 schreef:
Huertecilla schreef:

Je noemt allemaal voorbeelden van fysieke weerbaarheid - maar hoe leer je hem nou precies om sociaal mee te komen? Hoe leer je hem luisteren, begrijpen? Zich te handhaven in sociale omgevingen? Zijn gedachten onder woorden te brengen? Zelf in te schatten of een website handig is of niet om te bezoeken?

Één aspect is hem weghouden van de virtuele wereld van Bokt waar het ~~}> normaal is.

Een ander is hem in de wérkelijke wereld met wérkelijke personen om te laten gaan.
Zoals nu (de hele week eigenlijk al) naar de buren en straks twee weken op kamp.
Bewust bij dé buren en niet bij willekeurige andere. Bewust op dát kamp en niet op een willekeurige andere.
Dat zijn al drie weken bijvoorbeeld :D[/quote]

AL 3 weken? 3 weken zijn niets op een heel mensenleven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 19:27

amykimmie schreef:

Over de wetten van Newton?

Dat bedoel ik nu.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 19:29

Huertecilla schreef:

Hoewel ik dat bij 10-jarigen best snap, ben ik benieuwd of dit ook een zinvolle strategie is op langere termijn.

Citaat:

Internet is ook werkelijk. Het is werkelijk omdat het deel is van ons leven als mens, in deze tijd, in deze wereld. Misschien dat je zoon het prima vindt om later op jouw landje te blijven wonen, dat kan. De kans is groter dat het niet zo is, en dan heb je ervaring met internet en met de grote boze internetwereld nodig. Dat hoeft niet op 10-jarige leeftijd geleerd te worden, maar ergens gaat het een keer gebeuren.

Het proberen weg te leiden is vooral vermijdingsgedrag. En heeft precies dezelfde nadelen als het vermijden van gevaarlijke situaties met je paard - daar ben je toch ook altijd zo tegen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 19:41

Huertecilla schreef:
amykimmie schreef:

Over de wetten van Newton?

Dat bedoel ik nu.

Wat bedoel je nu? Leg uit!
Ik zie, ik ervaar, ik houd het niet bij natuurwetten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 19:49

Ach, Newton is makkelijk, de resultant is toch altijd 0. Maakt dus uiteindelijk niks uit :)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 19:59

Ik ken uit de praktijk meer voorbeelden van paarden die onderuit gaan doordat ze tijdens zo`n afsprong te strak gehouden worden als van paarden die de ruimte krijgen. Maar die foto vind ik een momentopname, misschien was de ruiter daar net bezig de teugels te vieren, of kwam ze zelf niet lekker mee.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 20:07

Shadow0 schreef:
Ach, Newton is makkelijk, de resultant is toch altijd 0. Maakt dus uiteindelijk niks uit :)

Inderdaad: steun = nul
Alleen wordt daarvoor extra op de schouder gestaan en de kop omhoog getrokken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 20:14

Huertecilla schreef:

Dat zei ik niet :)

Inhoudelijk gezien is het natuurlijk onzin wat je beweert. Als ruiter en paard goed samenwerken, zijn ze gewoon deel van 1 combinatie, met een balans als geheel. De ruiter maakt daar deel van uit. En net zoals je als mens je armen en handen kunt gebruiken om je evenwicht te bewaren (we hebben net een week turnen kunnen kijken en dat uiterst mooi in beeld gebracht kunnen zien), kan de ruiter de balans van het geheel beinvloeden, zoals alle ledematen dat kunnen.
Als een paard dus goed is ingespeeld op de ruiter, kan het paard ook gebruik maken van de ruiter. Uiteraard is dat wel iets ingewikkelder dan gewoon aan de teugels trekken, maar daar trainen ruiter en paard dan ook voor.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 20:15

Het zal toch niet zo zijn dat het zoontje van HC de toegang tot Bokt wordt geweigerd omdat hij dan de kans heeft om de berichten van zijn vader terug te lezen? ;)

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 20:19

femiaans schreef:
Het zal toch niet zo zijn dat het zoontje van HC de toegang tot Bokt wordt geweigerd omdat hij dan de kans heeft om de berichten van zijn vader terug te lezen? ;)

_O- _O- +:)+ +:)+ := :=

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 20:21

CaPrIoLe`79 schreef:
Ik ken uit de praktijk meer voorbeelden van paarden die onderuit gaan doordat ze tijdens zo`n afsprong te strak gehouden worden als van paarden die de ruimte krijgen.

Klopt.
Müsseler schrijft daar een schítterend beeldend maar triest actueel herkenbaar stuk over.

De Müsseler van het ´kruis aantrekken´ wat hij op zich correct bedoelde en beschreef doch zoals zo vaak door íncorrecte aannames tot de dag van vandaag tot een wijd verbreid tegenovergestelde heeft geleid.
Het boek van de beiden klassieke dressuur rijdende vader en zoon artsen Schusdziarra is daarom eigenlijk verplichte kost bíj de nog steeds voor paardrijden van bijbel-waarde zijnde Reitlehre.

Jaja, mét bit en wel zoals Ernest van Loon het uitdroeg.

Bokt echter is modaal dat;
- waar Federico Caprilli zijn springleer om ontwikkelde
- waar Ernest van Loon tegen schreef

Uiteraard is dat slechts wat ik vind en modaal Bokt vindt dat anders.
Wie een opgroeiend ruitertje thuis heeft kan die beter aan de leer van Müsseler, Schusdziarra, Caprilli en VanLoon blootstellen dan aan die van Bokt waar het om gevoel wat je niet uit boeken kan leren gaat.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 20:25

Huertecilla schreef:
Ik link een foto van puur slecht, diermishandelend bitmisbruik. Als jij dat op alle bitgebruik projecteert doe jíj dat. Dat moet je mij niet aanwrijven.

een ongelukkig getrokken crossfoto is dierenmishandeling, maar met een paard in een kostuumpje langs de weg paraderen is een paard wel in zijn natuurlijke omgeving houden? (ik keek even in je topic)

Kijk, mensen houden er andere meningen op na, maar ik sta eerlijk gezegd versteld van dit topic...

Als je zo tegen bokt bent, waarom heb je er dan in godsnaam 17.000 posts geplaatst?

Huertecilla schreef:
Wij leren ons menneke daar verstandig mee om te gaan; een risico-analyse te maken.

Ik vrees dat uw zoon van 10 niet weet wat een risico-analyse is, laat staan dat hij er effectief één maakt. Laat een kind een kind zijn, met zijn kop tegen de muur lopen, en ter informatie: dingen verbieden aan een kind, laat elk kind met een beetje zin voor avontuur en risico juist verlangen naar de dingen die het verboden wordt ;)

Een 10jarige tot middernacht met de fiets laten rondrijden?
Maar wel beperkingen opleggen inderdaad wat hij wel en niet mag zien?
Twee woorden: hypocriet én naief, dat vind ik van TS, want als je nu écht denkt dat als zoonlief bij vriendje een pc ziet staan en daar niét gaat gaan kijken naar het 'verboden Bokt'... Jeetje :')

En om op de opmerking te antwoorden over iemand die zei waarom er hier niet meer 10-jarigen zitten: omdat de gemiddelde intelligente 10-jarige niets interessants vind aan Bokt, omdat er teveel gepraat wordt, het is te saai. Toen ik klein was, ging ik wel op een aangepast forum zitten volgens mij, ik ging geen hele lappen tekst van zogezegde volwassenen lezen die hun mening willen opdringen aan anderen, en niet inzien dat de mooie vrije wereld juist zo mooi is omdat mensen verschillen en er verschillende meningen op nahouden... :)

Misschien snap ik de zin van dit topic niet?

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 20:28

[/quote]Misschien snap ik de zin van dit topic niet?[/quote]

volgens mij denken meer bokkers er zo over...
Laatst bijgewerkt door Avis op 03-08-12 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 20:28

Stral schreef:
Als je zo tegen bokt bent, waarom heb je er dan in godsnaam 17.000 posts geplaatst?

Missiewerk is een vrij diepgewortelde gewoonte in onze cultuur :j

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 20:29

Wat er in die boeken staat is ook niet altijd heilig. Ernest van Loon trainde in de praktijk ook niet altijd zo mooi als hij dat in de literatuur omschreef. Super geschreven en boeiend om te lezen, maar het in de praktijk uitvoeren daarvan is een kunst op zich.
Heb die boeken zelfs stiekem moeten lezen aangezien mijn lesgever die ooit zijn leerling was mij na hem jaren in de praktijk bezig te hebben gezien, die literatuur verbood te lezen. Zelfde situatie dus als de `parental control`uit dit topic. Wat mij in die tijd uiteraard alleen maar nieuwsgieriger maakte..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 20:30

CaPrIoLe`79 schreef:
Heb die boeken zelfs stiekem moeten lezen aangezien mijn lesgever die ooit zijn leerling was mij na hem jaren in de praktijk bezig te hebben gezien, die literatuur verbood te lezen. Zelfde situatie dus als de `parental control`uit dit topic. Wat mij in die tijd uiteraard alleen maar nieuwsgieriger maakte..

Haha, het kan natuurlijk ook gewoon een hele effectieve manier van omgekeerde psychologie zijn :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 20:30

Shadow0 schreef:
Huertecilla schreef:

Dat zei ik niet :)

Inhoudelijk gezien is het natuurlijk onzin wat je beweert. Als ruiter en paard goed samenwerken, zijn ze gewoon deel van 1 combinatie, met een balans als geheel. De ruiter maakt daar deel van uit. En net zoals je als mens je armen en handen kunt gebruiken om je evenwicht te bewaren (we hebben net een week turnen kunnen kijken en dat uiterst mooi in beeld gebracht kunnen zien), kan de ruiter de balans van het geheel beinvloeden, zoals alle ledematen dat kunnen.

Nee.
De ruiter zit op het paard.
Het paard draagt de ruiter.
Actie = -reactie = 0.

Je kan je eígen evenwicht bewarren.
Slechts in specifieke uitzonderlijk situaties kun je een draaimoment creëren.
Met de teugels je paard denken te ondersteunen is een dwaling,
Teken de krachtlijnen maar.
Je verhindert alleen maar dat het paard diens zware hoofd op de lange hals kan gebruiken voor balans.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 20:31

Tiffany schreef:
De ruiter van de foto heeft tenminste een cap en degelijk schoeisel aan.

Ik zou me meer zorgen maken als ik me kind ineens met een cowboyhoed en een touwtje rond de nek van het paard rond zie rijden.. :')

Ah ik moest hier echt om lachen, ga je nou bij zo'n foto voor in een magazine wat zeggen over 'degelijk schoeisel :* '
Terwijl die ruiter met zijn mooie degelijk schoeisel er echt niet lekker bij zit op zijn paard?
Gaat het hier totaal niet over maar wat een getut.

Huertecilla, ik weet gewoon die naam uit mijn hoofd te schrijven! Komt de laatste tijd echt opvallend vaak langs op bokt, hoe kan dat? :D
Sommige opmerkingen dingen die je zegt kan ik het niet helpen me er kapot aan te ergeren. :')
Maar sommige kan ik me totaal in vinden maar ook weer niet :+ , zoals de post van 'liever die bovenste foto van die vrouw op een paard dan die gast daaronder.'
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 03-08-12 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 20:35

Het vergelijken van de twee foto's is inderdaad ridicuul. Echter, ik vond de foto van een klein kind dat geen besef heeft, onvoldoende evenwicht heeft, op een paard zonder houvast levensgevaarlijk. En dan mag dat je eigen brave topknol zijn, dat doet er niet toe, een paard is een vluchtdier en het kan àltijd mis gaan, altijd. Als je die basisessentie van het paardenwezen niet kent, of erkent, slaat al het gepreek over 'de natuur' en 'de vrijheid' op niets. Dan ben je gewoon een onverantwoord ouder dat het leven van zijn kind graag riskeert.