Langstudeerboete

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

krijg jij met de langstudeerboete te maken?

Nee, ik kan hem nog net ontlopen door nu af te studeren.
13 (10%)
Nee, ik verwacht binnen de gestelde uitloopmarge af te studeren.
54 (43%)
Nee, door andere reden namelijk.....
7 (5%)
Ja, door vertraging door externe omstandigheden ((psychische)ziekte/overlijden gezinslid)
22 (17%)
Ja, door eigen keuze (bestuursjaar/extra minor/extra stage)
2 (1%)
Ja, door verkeerde sudiekeuze.
18 (14%)
Ja, door andere reden namelijk.....
7 (5%)

Totaal aantal stemmen: 123

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 21:51

Abiola schreef:
Hij (Roemer) heeft eerst de MAVO gedaan, en daarna de HAVO. En dan zal hij ergens twee jaar zijn gedoubleerd.

edit telfout |(

Dan vind ik het nog steeds te gek voor woorden eigenlijk.. 4 jaar mavo en dan nog 2 jaar havo = 6 jaar en dan 2 jaar extra er over doen? Vind ik niet nodig op de middelbare school..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 09:26

Abiola schreef:
Het Rijk draagt bij per student, die kosten zijn ze dus kwijt, of die student nou wel of niet aanwezig is. Het gaat per inschrijving.

Behalve dat dat een ander argument is dan je eerder gaf (toen ging het om de hoogleraar), is het nog steeds niet waar. De opleiding ontvangt op 3 manieren geld van de overheid: een vast deel, een bekostiging per student (maar niet meer dan de normatieve cursusduur) en een extra bedrag als een student het diploma heeft gehaald.
Dat betekent dat langstudeerders de overheid dus niet veel extra kosten: zij vallen buiten de normatieve cursusduur.
http://www.vsnu.nl/web/file?uuid=72b814 ... 2a9b78ea23

Afgezien daarvan hebben wij er als maatschappij dus voordeel van dat we studenten de mogelijkheid blijven bieden, ook om fouten te maken, eens af te wijken van het normale, etc. Het kost ons nauwelijks extra, het levert ons veel op. Noodzakelijk is het allerminst, er zijn zat manieren om te bezuinigen op het hoger onderwijs zonder elke keer weer de studenten te benadelen. Maar daar wordt niet naar gekeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 09:48

Hier dan blijkbaar een uitzondering als ik sommige reacties in het topic lees maar ook wat ik gewoon op straat hoor: Ik ben geen student die liever dronken is dan studeert en te lui is om op school te komen. Ik heb alle jaren hard gestudeerd en daarnaast nog hard gewerkt. Onder druk van verschillende mensen en ervaringen heb ik van mijzelf niet mogen toegeven dat ik een foute studiekeuze heb gemaakt. Een studie waarbij in mijn ogen ook nog gewoon echt slecht onderwijs werd gegeven, maar dat terzijde. Opgeven is voor watjes en was absoluut geen optie. Toen ik in het vijfde jaar (studie had veel te weinig stage en scriptieplaatsen) brak heb ik toch op gegeven.

Gevolg: Ten eerste wordt ik nog steeds vreselijk veroordeeld door mensen omdat ik ten eerste heb op gegeven en ten tweede wel zo'n eewige student zal zijn die lekker op kosten van pappie en mammie en de overheid leeft om zo nu en dan eens op school te komen. Ten tweede moet ik dus naast mijn studie heel wat uren werk om rond te kunnen komen en mijn lang studeerboete te betalen. Studiefinanciering krijg ik niet en bij lenen is niet mijn eerste keus.

Zo een hoop frustraties dus. :+ Maar anderzijds is mijn nieuwe HBO opleiding waarvan ik straks het tweede jaar in ga, wel mijn passie. En dat laat ik me niet afnemen door een boete. Het is tenslotte maar geld. Ik moet er heel veel voor laten en als ik pech heb woon ik tot mijn 26 bij mijn ouders. Waar ik ook gewoon mijn steentje bijdraag trouwens. Maar het is niet anders. :)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:08

Ik heb ook twee jaar langer gestudeerd dan gepland door een foute studiekeuze en ik drink niet eens alcohol, heb nog geen studentenfuif van dichtbij gezien en ben braaf naar al mijn lessen gegaan evenals ik al mijn taken netjes heb afgemaakt. Vriendin van mij is mogelijk nog veel "braver" en serieuzer dan mij maar had moeite met een paar vakken en werd uiteindelijk ook nog eens genekt op haar eindwerk, anderhalfjaar vertraging. Als ik even terugdenk aan mijn schoolperiode en degene die langer dan een jaar achterstand hadden, dan was dat echt maar de kleine minderheid van die mensen die de helft van de lessen oversloegen of elk weekend feesten. De meeste hadden ofwel eerst zoals ik iets onder druk en te jong zijn gekozen wat ze eigenlijk toch niet zagen zitten, moeite met een of enkele vakken waar ze net niet op konden slagen en waardoor ze soms een jaar moesten wachten voordat ze het examen opnieuw konden afleggen(waardoor vaak ook nog eens stage verlaat werd en zo zaten ze makkelijk aan meer als een jaar extra), mensen met leerproblemen die de praktijk wel heel goed kenden maar gewoon die verdomde theorie niet neergeschreven kregen...

Ik vind het dan ook vreemd dat er gesuggereerd wordt dat mensen die langer dan een jaar doen blijkbaar bijna zeker wilde dronken fuifbeesten zijn die niets doen voor school. Of dat iemand die eens onder de vakantie zegt geen zin te hebben om te leren, onmiddellijk maar een luie ongemotiveerde student is. Ik ben ondanks mijn twee jaar langer bijna onmiddellijk na mijn afstuderen aan het werk geraakt en werk nog steeds. Dit in tegenstelling tot sommige pas afgestudeerden die dan eerst lekker nog een "sabbatjaar" nemen alvorens ze echt beginnen. Ik ben er vrijwel zeker van dat als deze regel hier was toen mijn vriend nog studeerde, hij lekker had bedankt. Hij is zo iemand die in de sociaal lagere klasse is opgegroeid, en het stomme is dat mensen uit zo'n omgeving(al viel dat bij hem nog mee, hij had ondanks alles toch nog ouders die zijn studie belangrijk vonden, vele uit zo'n omgeving hebben zelfs dat niet) vaak nog veel meer hindernissen hebben dan hun eigen motivatie om goed te kunnen studeren. Probeer maar eens de studeren in een net huis met je eigen geluidsdichte studentenkamer, of in een klein huisje met vijf jongere broertjes en zusjes die contstant rond je slingeren en ouders die vinden dat je beter kan gaan arbeid verrichten in plaats van studeren. Ik zie op mijn oude school ook zulke mensen die er langer over doen om af te studeren, maar die het dan wel uiteindelijk doen en een mooi leven kunnen opbouwen. Als je een boete moet betalen bij achterstand, zou het me niet verbazen dat bij die groep heel veel mensen zich gaan bedenken omdat ze het risico gewoon niet willen nemen te falen.

Maargoed, misschien dat de Nederlandse mentaliteit totaal anders ligt en daar wel alleen maar feestbeesten leven en dat alle studenten die netjes leren en studeren heel grote kans op slagen hebben? Ik weet het niet.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:13

Ik ben gelukkig dit schooljaar afgestudeerrd, net op tijd *\o/* *\o/* *\o/* . Eigenlijk zou die boete het afgelopen schooljaar al ingaan, maar gelukkig een jaar opgeschoven. Bijna 5.000 euro collegegeld is belachelijk :(

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:55

Kwanyin schreef:
Maargoed, misschien dat de Nederlandse mentaliteit totaal anders ligt en daar wel alleen maar feestbeesten leven en dat alle studenten die netjes leren en studeren heel grote kans op slagen hebben? Ik weet het niet.

Nou, nee. De meeste studenten studeren gemotiveerd, al zijn er veel met bijbaantjes. Alleen mensen zien wat ze willen zien. Dus als er ook maar ergens 1 student feestend wordt aangetroffen wordt dat meteen gebuikt als bewijs: ziejeweldiestudenten! En studenten die hard studeren vallen juist minder op. En daardoor worden ongeveer elk jaar de regels aangescherpt, terwijl het probleem dat ze op zouden moeten lossen al nauwelijks meer bestaat.

MyWishMax

Re: Langstudeerboete

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:20

Ik moet dit jaar al de langstudeerboete betalen en dan moet ik nog een jaar. Bij mij is het een combinatie van verkeerde studiekeuze en ziekte. Echter kan er geen oorzaak voor ziekte gevonden worden en past er geen label op, dus ben ik 'niet ziek'.

Leuk al die vooroordelen over feestende studenten, maar ik ga nooit uit, lig altijd op tijd op bed, ik drink niet, noem alles maar op. Maar ik mag wel 1,5 keer de boete betalen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:28

MyWishMax, ik heb nooit een officiële diagnose gehad maar mijn studieadviseur heeft wel de aanvraag voor DUO ingevuld en ik heb gewoon een extra jaar stufi toegewezen gekregen. Op dat formulier hoef je niet in te vullen wat je precies mankeert, alleen dát je iets mankeert.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:30

DaniBanani schreef:
MyWishMax, ik heb nooit een officiële diagnose gehad maar mijn studieadviseur heeft wel de aanvraag voor DUO ingevuld en ik heb gewoon een extra jaar stufi toegewezen gekregen. Op dat formulier hoef je niet in te vullen wat je precies mankeert, alleen dát je iets mankeert.

Ik kreeg de reactie op school dat ze niks konden betekenen, omdat ik volgens ziekenhuis niet ziek ben?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:34

Wat vreemd..-denkt na- Oh ja, ik had wel een formulier in laten vullen door de huisarts, maar die had daar geen problemen mee, omdat ze ook zonder diagnose wel zag dat ik ziek was. En omdat er dus niet hoeft te staan wat je concreet mankeert, maakt het in principe ook niet uit, zolang er maar een handtekening van een arts onder staat.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:37

Dan ga ik nog een poging wagen, hoewel ik me afvraag of dat niet te laat is. Oude huisarts verwees me naar het ZH voor handtekening, misschien wil nieuwe wel tekenen. Die probeert ook mee te denken in medicijnen. Thanks!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:39

Ik heb 2 jaar vertraging opgelopen, en ben pas toen ik weer ben begonnen overal achteraan gegaan, en dat kon nog prima. Zeker proberen dus, succes!

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 14:22

Maar als je dus student bent mag je niet uit gaan dus? Want als je uit gaat ben je geen goede student?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 15:05

Nee, dan ben je een luie, altijd feestende profiteur :j Tenminste, als je de niet studeerders mag geloven he?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 15:16

__PrinCes schreef:
Maar als je dus student bent mag je niet uit gaan dus? Want als je uit gaat ben je geen goede student?

Ik vraag het me ook wel af. Bij sommige reacties krijg ik de indruk dat student zijn wil zeggen dat je: je 365 dagen per jaar opsluit op een studeerkamer en van 's morgens tot 's avonds naar lessen gaat, studeert en leert en opdrachten maakt. O wee als je eens een dagje wilt uitleven of eens een week lekker op de zetel achterover ligt of het eens riskeert te zegen dat je geen zin hebt om vandaag te leren, of om een bepaald vak te leren.

Kijk, ik heb ook studenten gekend die door de week van het ene studentenfeest naar het andere schuimden, die meer dan de helft van de lessen niet kwamen opdagen omdat ze met een kater zaten, die gewoon nauwelijks aan studeren toekwamen..maar dat valt toch niet te vergelijking met studenten die zo en nu dan eens uitgaan en wel eens een dag geen zin hebben om te studeren? Terwijl die groep evengoed problemen kan krijgen met het slagen voor examens of opdrachten.

Je hebt ook nog zoiets als een leven, en ik zou later liever terugblikken op een studententijd waar ik in het kader van het mogelijke toch nog plezier heb kunnen maken in plaats van een tijd waar ik alleen maar achter de boeken te vinden was.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:15

Pfoeee ik heb van de week te horen gekregen dat mijn scriptie is goedgekeurd en nu 22 augustus kan gaan afstuderen.
Ik heb 2 jaar vertraging gehad helaas. Verkeerde studie keuze en tijdens het afstuderen eerste keer inleveren niet gehaald omdat scriptiebegeleider was aangereden en wij dat niet te horen hebben gekregen dus een maand geen feedback hebben gekregen terwijl op dat moment dat nodig was om verder te kunnen en 2e keer inleveren was mijn opa net overleden en de begrafenis de dag van de deadline.

Ik ben even heel blij dat ik hem net ga ontlopen :D

moos2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:32

Is er al duidelijkheid over langstudeerboete en bestuur studie(enten)vereniging?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 09:39

Ik dacht dat alleen het bestuur van echt grote verenigingen telt. Ik heb zelf 6 jaar in een bestuur gezeten, maar dat telde niet. :( En dat terwijl ik twee bestuursfuncties had.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 09:48

http://www.nrcnext.nl/columnisten/2012/ ... deerbonus/

"Alleen dat woord al: langstudeerboete. Dat is net zoiets als vitamineaccijns of beleefdheidsbelasting. Alsof het een misdrijf zou zijn dat iemand zich langdurig wil bekwamen in een of meerdere disciplines van de wetenschap en zich een academische manier van denken wil aanleren. Als je de politici ziet die die langstudeerboete hebben bedacht, geloof je onmiddellijk dat ze deskundigheid en intelligentie daadwerkelijk als een strafbaar feit beschouwen, waarmee ze demonstratief niet geassocieerd willen worden. En vanuit die optiek kun je ook begrijpen dat ze alles op alles zetten om te voorkomen dat anderen in de gelegenheid worden gesteld om kennis op te doen die hun eigen onkunde zou kunnen ontmaskeren. [...]"

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:55

Ik ben zelf student, maar vind het niet onterecht. We zijn al superverwend hier met studiefinanciering en de overheid financiert ook nog eens voor een groot deel het collegegeld. Boete vind ik een beetje een naar gekozen woord. Eigenlijk betaal je gewoon €3000 meer mee aan je opleidingskosten.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 01:25

Ik heb het hele topic doorgelezen en ik kan alleen maar zeggen: wat ben ik blij dat ik niet in Nederland woon en dat mijn Nederlandse vriend hierheen komt voor zijn studie, hoewel ik, als ik in Nederland zou wonen, nog niet vast zou zitten aan de langstudeerboete.

Verder vind ik dat sommige reacties vóor de langstudeerboete erg kort door de bocht zijn en de veralgemening van 'wat voor mensen die langstudeerders wel niet zijn' gaat ook nergens over.
Mijn persoonlijke mening is dat studenten op veel te jonge leeftijd veel te ingrijpende beslissingen moeten nemen die de rest van hun leven beïnvloeden. En dan heb ik het niet enkel over het hoger onderwijs. Waarom zouden er toch zoveel mensen met psychologische en medische problemen rondlopen in the first place? Waarom krijgen sommige studenten burn-outs? Omdat dat lollig is? (Ja, wij vinden dat tof :P Met z'n allen in de oliebol zitten, das gezellig 8-)) Deze boete verergert dat mijn inziens alleen maar, zet nog meer druk op veel te jonge mensen en eist dat ze op alsmaar jongere leeftijd volwassen worden en in principe op 17 jaar hun hele leven al hebben uitgestippeld. Je mag 1 keer een foute studiekeuze maken en vervolgens moet de rest van je studieloopbaan feilloos zijn. Realistisch? Allesbehalve, sorry :n In mijn eigen klas alleen al zijn er zoveel mensen die eerst universiteit hebben geprobeerd en daarna toch maar overgeschakeld zijn naar hogeschool. (Misschien is dit wel meer eigen aan BE? Weet niet of dat in NL ook wordt gedaan)
Daarnaast hebben studenten ook nog recht op wat ontspanning en eens relaxen. Sterker nog, dat heeft je brein en je lichaam ook nodig. Mensen zijn geen robotten, hoewel sommigen dat hier echt lijken te denken (Déja vu geloof ik :roll:)

En als ik dan even wat verder ga redeneren heb ik ook al een flauw vermoeden welke landen gedeeltelijk zullen opdraaien voor de beslissing van Nederland.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 22:36

Tsja, ergens snap ik die langstudeerboete wel. Er zijn zoveel studenten die lak hebben aan school en gerust 6 jaar doen over een opleiding van normaal 4 jaar.

Alleen, zijn er ook een heleboel die er niets aan kunnen doen.
Daarom vind ik dat het per persoon bekeken moet worden. Ik hoop mijn opleiding binnen de 4 jaar af te ronden, en hoop niet met een boete te eindigen...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 09:28

Marjoow schreef:
Tsja, ergens snap ik die langstudeerboete wel. Er zijn zoveel studenten die lak hebben aan school en gerust 6 jaar doen over een opleiding van normaal 4 jaar.
De vraag blijft: nou en? Wat doet dat ertoe? Ze moeten hun collegegeld en stufi zelf betalen in die uitloop - en hoewel de kosten per student per jaar gegeven worden, is dat vooral een omrekening: het is zeker niet zo dat een student die hetzelfde lesprogramma over meer tijd uitsmeert, ongelofelijk meer geld kost.

De langstudeerboete zegt een probleem op te lossen dat er eigenlijk helemaal niet is. In feite is het natuurlijk gewoon een makkelijke manier om even extra inkomsten te scoren als overheid - iets wat 1 of 2 jaar leuk cashen is, totdat studenten hun plannen erop aanpassen (nl nog minder risico nemen in hun studie, sneller voor een makkelijkere studie kiezen, vooral geen uitdagende minor of stage kiezen, want de risico's zijn groot.)
Maar de studentenpopulatie is te klein en te machteloos om verkiezingen te beinvloeden, en daarom worden wel de studenten aangepakt maar bv niet de bestuursleden binnen diezelfde onderwijsinstellingen die boven de balkenendenorm verdienen en daarom ook onevenredig profiteren van de gelden die voor onderwijs bestemd zijn.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:01

Het is natuurlijk alleen niet helemaal hetzelfde lesprogramma - studenten die forse vertraging oplopen volgen dezelfde colleges 2, 3, 4 keer. Of doen 2-3 verschillende studies maar maken niets af, waardoor ze ook een werkelijk studieprogramma van 8 jaar hebben.

Ik ben benieuwd hoe het kosten-baten-plaatje eruit ziet. Hoeveel draagt de regering bij, hoeveel kost een studie normaal, en hoeveel kosten komen er per extra studiejaar bij? Hoeveel daarvan betaalt een student zelf weer terug als hij de diplomatermijn overschrijdt? Die overigens, wat mij betreft, wel mag worden ingekort - je kan nu elk studiejaar 3 keer overdoen, vervolgens 1 jaar niks doen, dan nog precies je bachelor halen en dan hoef je niks terug te betalen. Nu klopt het dat je maar 4 jaar stufi krijgt, maar je kan wel flink lenen, en dat geld is dus de eerstkomende jaren niet ter beschikking voor de overheid. Probleem is nu natuurlijk dat een student nog wat extra bijleent voor die boete, nog wat harder werkt en daardoor nog wat langer over zijn studie doet...tsja.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:41

DaniBanani schreef:
Het is natuurlijk alleen niet helemaal hetzelfde lesprogramma - studenten die forse vertraging oplopen volgen dezelfde colleges 2, 3, 4 keer.[...]
Die overigens, wat mij betreft, wel mag worden ingekort - je kan nu elk studiejaar 3 keer overdoen, vervolgens 1 jaar niks doen, dan nog precies je bachelor halen en dan hoef je niks terug te betalen.

1. Het BSA voorkomt dat je elk studiejaar drie keer over doet.
2. Je krijgt precies stufi over de jaren die voor die studie gelden. Of je iets terug moet betalen hangt er vanaf of je meer stufi hebt ontvangen
3. Je betaalt meer collegegeld
4. De meeste studenten lopen hun vertraging op doordat ze colleges en dergelijke niet volgen, dat soort uitval is bovendien gewoon een gegeven, daar wordt in de planning rekening mee gehouden
5. Diverse opleidingen hebben maatregelen tegen het keer op keer volgen van bepaalde vakken
6. De meeste studenten beginnen aan het begin van de opleiding: eerstejaarscolleges zijn vaak massaler en stukken goedkoper dan de intensievere begeleiding van de hogerejaarsvakken bij gespecialiseerde vakgroepen.

Veel onzin dus wat je beweert.

(Belangrijk ook om te beseffen: de kosten 'per student per jaar' zijn niet de reele kosten, maar berekend. Door de gemaakte kosten te delen door het aantal studenten en jaren. Maar dat betekent niet dat het verminderen van het aantal studenten of studiejaren die kosten noemenswaardig verlaagt! Je hebt flinke vaste kosten (voor een voldoende grote vakgroep, voor research-faciliteiten, vastgoed, infrastructuur). Met het verminderen van het aantal studenten is de kans groot dat de studiekosten per student oplopen omdat al die vaste kosten grotendeels gelijk blijven. Waarna er mensen vinden dat we minder studenten moeten hebben, waarna de kosten nog verder oplopen... Vicieuze cirkel :) )

Citaat:
Nu klopt het dat je maar 4 jaar stufi krijgt, maar je kan wel flink lenen, en dat geld is dus de eerstkomende jaren niet ter beschikking voor de overheid.

Dat is nog veel minder waar, zo werkt het in onze huidige begrotingen echt niet. (Sterker nog: iets met financiele crisis die ontstaan is omdat er zoveel geleend geld als basis gebruikt werd.)

Overigens roept men in de politiek juist dat ze meer leningen willen, sociaal leenstelsel en dergelijke. (MIJ lijkt dat een slecht plan, de nadelen van leenstelsels zijn nu ook wel ongeveer bewezen, maar niet om de reden die jij noemt, want die slaat nergens op.)