Proefdieren : Voor of Tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saul

Re: Proefdieren : Voor of Tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 20:28

Dat is dan een heel specifiek medicijn daar kan ik bij inkomen. Maar andere medicijnen worden dan niet gebruikt mag ik hopen ...

Er wordt idd wel op mensen getest, mensen die hier zelf voor kiezen. Echter zijn die medicijnen allemaal ook eerst op dieren getest.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 20:36

Don_Zhivago schreef:
Ow je mag zeker een mening hebben hoor ;) Ik vraag me alleen serieus af of de mensen die echt zwaar tegen zijn wel medicatie gebruiken, want dat zou ik persoonlijk wel een beetje krom vinden.

Vind ik niet krom. De medicijnen zijn er en de testen zijn gedaan...
Je kunt wanneer je vel tegen bent wel voor andere manieren zijn waarop die testen kunnen worden uitgevoerd.

Zelf vind ik het ook dubbel.
Er zijn (gelukkig) al zoveel andere manieren om te testen, maar uiteindelijk valt de keuze toch op de minste kosten en dieren zijn meestal goedkoper |(
Ik vind het vreselijk dat er nog zóveel proefdieren zijn, terwijl dat niet nódig is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 20:38

superwoman schreef:
Er zijn (gelukkig) al zoveel andere manieren om te testen, maar uiteindelijk valt de keuze toch op de minste kosten en dieren zijn meestal goedkoper |(

Dit is onwaar.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 20:50

Waarom denkt men toch dat proefdieren zo goedkoop zijn? Want dit is absoluut niet waar.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 21:36

superwoman schreef:

Hoe kom je daar bij???
Een huisdier is goedkoop, maar een proefdier is duur, een muis is met 30,- echt niet betaald hoor!

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 21:45

Sterker nog. Wil je een rat van plus minus een jaar oud. Kun je toch wel een paar honderd euro neer tikken ;)

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 21:46

En de dieren hebben vaak vol continue verzorging. Dat gebeurd echt niet door vrijwilligers...!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 21:53

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 21:59

Anastasia dat is overal anders. Hier zitten ze veel ruimer en met bedding en kooi verrijking .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 22:01

Op het feit na dat de konijnen geen zaagsel oid hebben (hebben ze dat nodig?) vind ik het er allemaal best mee vallen. Kan niet oordelen over de ruimte die ze krijgen natuurlijk, maar hey, als er een hamster/konijn in een klein kooitje van die dierenwinkel gepropt word...

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 22:01

Tyrcanol schreef:
Anastasia dat is overal anders. Hier zitten ze veel ruimer en met bedding en kooi verrijking .

Klopt dat het overal weer anders is.

Daarom heb ik er ook specifiek bij gezet dat het om Groningen gaat.
Ook hier hebben ze bedding en Kooiverrijking ;-)
Ik vond het er erg netjes uitzien daar. Bovendien was alles ruim en overzichtelijk opgezet.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 22:02

annastasia schreef:
Ik was op zoek naar wat foto's, en kwam toevallig uit op onderstaande site.
https://www.partijvoordedieren.nl/recen ... hieme/1917

Dit geeft een goed beeld weer van hoe de beesten gehuistvest zijn.

Zo zitten ze bij ons ook ongeveer, toch de ruimtes die ik gezien heb :j

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 22:07

Ik ben niet "voor" proefdieren, maar ik zie er wel degelijk de noodzaak van in en ben al helemaal niet "tegen". (Trouwens, dan heb ik het over proefdiergebruik in de farmacie en het wetenschappelijk onderzoek, dingen als cosmetica vind ik volledig onnodig!)

Zolang de wetenschap nog niet zo ver is dat het functioneren van een heel organisme, dus een dier en later een mens, goed voorspeld kan worden kunnen we niet zonder. De andere optie is dat we de complete biotechindustrie en het fundamenteel (biologisch) onderzoek opdoeken, maar welke enorme gevolgen dat heeft hoef ik vast niet uit te leggen.

Als er mensen écht geinteresseerd zijn in het volledige verhaal leg ik graag uit hoe een medicijn precies ontwikkeld wordt en welke klinische testfasen er zijn, maar voorlopig volstaat het om te zeggen dat het klopt dat proefdieren 'goedkoop' zijn - vergeleken met het volledige ontwikkelingsproces dat 800 miljoen tot 2 miljard euro kost. Niet in gewonemensengeld, dus. En de kosten hebben niks te maken met het gebruik ervan. Daarnaast wordt medicatie wel degelijk op (terminaal) zieke patienten getest, maar dit is na het testen op gezonde proefpersonen. Als die namelijk al problemen hebben, kan een ziek proefpersoon het al helemaal niet aan!

Wat je tegenwoordig ziet is dat er steeds meer 'voorspellende' tests worden ontwikkeld, die al een groot deel van de medicijnen tegenhouden die in de proefdierfase schadelijk blijken te zijn. Daardoor wordt het aantal proefdieren beperkt. Wil je ze wel gebruiken, dan ben je aan zoveel regels gebonden dat zo'n dier een beter leven (en levenseinde) heeft dan het gemiddelde huisdier. Alsnog blijkt dat in mensen medicijnen anders ontvangen worden dan in dieren trouwens, dus een proefdier zegt inderdaad niet alles maar blijft een essentiele tussenstap! Wat namelijk écht bakken vol geld kost is het testen in mensen, en als alles wat in proefdieren getest wordt nu op mensen zou worden getest slaat de hele farmaceutische industrie morgen over de kop. Willen de tegenstanders van proefdieren dat dan wel?

Dus voor de mensen die geen zin hebben om te lezen: met testen op kinderverkrachters en moordenaars (hoe bedenk je het?) gaan alle bedrijven die medicijnen ontwikkelen hartstikke failliet. Nog los van de ethische discussie.
Laatst bijgewerkt door FirebirdM op 30-06-12 22:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 22:07

Ik ben absoluut tegen. Waarom wel op weerloze dieren? Die hebben er niet voor gekozen. Laten we het maar gewoon op de mensen zelf doen, daar is het meeste (nutteloze) ook voor nodig!!
We hebben overigens zat lui waar we het op kunnen testen (bijvoorbeeld kinderverkrachters).

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 22:23

gohya schreef:
Ik ben tegen! er zijn genoeg mensen die terminaal ziek zijn en zich wel voor proeven willen lenen.
Maar nee dieren zijn veel makkelijker en die hoef je niet te betalen.

Je oma heeft nog maar 2 maand te leven?
Mogen we haar aub even lenen om haar leven nog te verkorten en ze weetikveelwat toe te dienen? Ze helpt er mensen mee (:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 22:25

TeckTonie schreef:
gohya schreef:
Ik ben tegen! er zijn genoeg mensen die terminaal ziek zijn en zich wel voor proeven willen lenen.

Mogen we haar aub even lenen om haar leven nog te verkorten en ze weetikveelwat toe te dienen? Ze helpt er mensen mee (:

Het word iets anders gebracht, maar zo word het idd wel gedaan.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 23:11

Manegepaard schreef:
TeckTonie schreef:
quote=gohya

Het word iets anders gebracht, maar zo word het idd wel gedaan.

?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 08:39

Myfairytale schreef:
Ik ben absoluut tegen. Waarom wel op weerloze dieren? Die hebben er niet voor gekozen. Laten we het maar gewoon op de mensen zelf doen, daar is het meeste (nutteloze) ook voor nodig!!
We hebben overigens zat lui waar we het op kunnen testen (bijvoorbeeld kinderverkrachters).

Dat is echt niet te doen. Lees het topic maar door. Er zijn meerdere mensen die uitleggen waarom dat niet haalbaar is.

En daarnaast nogmaals de vraag, zijn jullie ook tegen gedragsonderzoek? Er wordt bijvoorbeeld onderzoek gedaan om meer te weten te komen over het gedrag van paarden, muizen, vissen enz enz om zo meer inzicht te krijgen in die dieren op zich. Daar worden ook proefdieren voor gebruikt. Is iedereen daar dan ook tegen? Of vallen in deze discussie alleen de medicijn/cosmetica proefdieren onder proefdieren?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 08:56

In deze post wordt het imo heel helder en duidelijk samengevat!
FirebirdM schreef:
Ik ben niet "voor" proefdieren, maar ik zie er wel degelijk de noodzaak van in en ben al helemaal niet "tegen". (Trouwens, dan heb ik het over proefdiergebruik in de farmacie en het wetenschappelijk onderzoek, dingen als cosmetica vind ik volledig onnodig!)

Zolang de wetenschap nog niet zo ver is dat het functioneren van een heel organisme, dus een dier en later een mens, goed voorspeld kan worden kunnen we niet zonder. De andere optie is dat we de complete biotechindustrie en het fundamenteel (biologisch) onderzoek opdoeken, maar welke enorme gevolgen dat heeft hoef ik vast niet uit te leggen.

Als er mensen écht geinteresseerd zijn in het volledige verhaal leg ik graag uit hoe een medicijn precies ontwikkeld wordt en welke klinische testfasen er zijn, maar voorlopig volstaat het om te zeggen dat het klopt dat proefdieren 'goedkoop' zijn - vergeleken met het volledige ontwikkelingsproces dat 800 miljoen tot 2 miljard euro kost. Niet in gewonemensengeld, dus. En de kosten hebben niks te maken met het gebruik ervan. Daarnaast wordt medicatie wel degelijk op (terminaal) zieke patienten getest, maar dit is na het testen op gezonde proefpersonen. Als die namelijk al problemen hebben, kan een ziek proefpersoon het al helemaal niet aan!

Wat je tegenwoordig ziet is dat er steeds meer 'voorspellende' tests worden ontwikkeld, die al een groot deel van de medicijnen tegenhouden die in de proefdierfase schadelijk blijken te zijn. Daardoor wordt het aantal proefdieren beperkt. Wil je ze wel gebruiken, dan ben je aan zoveel regels gebonden dat zo'n dier een beter leven (en levenseinde) heeft dan het gemiddelde huisdier. Alsnog blijkt dat in mensen medicijnen anders ontvangen worden dan in dieren trouwens, dus een proefdier zegt inderdaad niet alles maar blijft een essentiele tussenstap! Wat namelijk écht bakken vol geld kost is het testen in mensen, en als alles wat in proefdieren getest wordt nu op mensen zou worden getest slaat de hele farmaceutische industrie morgen over de kop. Willen de tegenstanders van proefdieren dat dan wel?

Dus voor de mensen die geen zin hebben om te lezen: met testen op kinderverkrachters en moordenaars (hoe bedenk je het?) gaan alle bedrijven die medicijnen ontwikkelen hartstikke failliet. Nog los van de ethische discussie.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 09:15

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 09:20

Kuggur schreef:
Nog zo´n licht

Joh, plaats dan gewoon géén reactie. :x

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 09:24

_Tara_ schreef:
Myfairytale schreef:

Dat is echt niet te doen. Lees het topic maar door. Er zijn meerdere mensen die uitleggen waarom dat niet haalbaar is.

En daarnaast nogmaals de vraag, zijn jullie ook tegen gedragsonderzoek? Er wordt bijvoorbeeld onderzoek gedaan om meer te weten te komen over het gedrag van paarden, muizen, vissen enz enz om zo meer inzicht te krijgen in die dieren op zich. Daar worden ook proefdieren voor gebruikt. Is iedereen daar dan ook tegen? Of vallen in deze discussie alleen de medicijn/cosmetica proefdieren onder proefdieren?

Sorry, die vraag heb ik gemist.
Voor mij geldt het voornamelijk voor de proeven waaronder de dieren lijden. Sommige gedragsonderzoeken dus ook.
Ook zouden ze (vind ik) een beter leven tussen de proeven door moeten krijgen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 11:59

annastasia schreef:
superwoman schreef:

Hoe kom je daar bij???
Een huisdier is goedkoop, maar een proefdier is duur, een muis is met 30,- echt niet betaald hoor!

Dat is toch niet duur????
Bedrijven zouden het niet doen als het te duur zou zijn of het niet anders kan.
Tuurlijk, sommige testen kun je (nog) niet vervangen.
Maar onderzoek om die testen anders te kunnen doen is pas echt duur zonder zekerheid op succes en kan de wet weer tegen werken omdat het (nog) niet anders mag.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 13:12

Ja dat is zo duur. Een muisje is niet met 2 euro betaald hoor.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 14:08

Je hoort vaak nogal veel over proef dieren.

Maar waar precies kan je ze nou proeven....?