Bio-industrie vergelijken met de Holocaust: terecht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:41

DaniBanani schreef:
Een mens is zich bewust van wat er gebeurt. Kan daarover nadenken, reflecteren. "Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest." Elke dag doodsbang opstaan: angst voor klappen, angst voor martelingen, angst voor weer geen eten, voor de bittere kou, voor de dood van de naasten die je nog overhad.

Dat is nooit, nóóit te vergelijken met een dier wat dat bewustzijn mist. Qua daden, handelingen, is het enigszins vergelijkbaar. Maar de vergelijking gaat mank op de slachtoffers. Een varken weet niet dat hij morgen geslacht zal worden. Een kip beseft niet dat hij geen daglicht ziet. Een koe kan niet denken dat hij het weiland zo mist. Een proefdier voelt niet dat hij een liefkozende aai mist.

Dit slaat kant noch wal... Waarom is bijvoorbeeld een paard dan een vluchtdier? Waarom leven dieren altijd in kuddes? Omdat ze ook angsten kennen. Ze hebben elkaar nodig om te overleven. Angst voor het roofdier, angst voor de mens (die hierbij nog de ergste is) en ga zo maar door. Waarom trekken dieren altijd door? Omdat ze weten dat ze anders geen eten zullen hebben en omkomen. Wij lopen naar de supermarkt... Wij kennen de angst niet om geen eten te hebben, even uitgaande van de Westerse mens. Een dier heeft wel degelijk dezelfde gevoelens als mensen, want waarom staat een moederdier te treuren bij haar overleden jong? Ze kunnen alleen niet te lang treuren, omdat ze door moeten gaan: vluchten en zien te overleven.
Wat jij omschrijft over dat een dier geen weiland kent etc., dat is ook kul. Een dier voelt instinctief aan dat het niet hoort waar de mens het inpropt. Alleen gaat het zich afgestompt gedragen. Kijk naar die arme paarden die hier alleen al in Nederland de hele dag op stal moeten staan. Hoeveel hebben er "stalondeugden"? Oftewel aangeleerd gedrag, omdat het niet aan de basisbehoeften kan voldoen? Dat is niet de schuld van het dier zelf, maar puur van de (wrede) mens.
Of kijk naar de vele documentaires over kinderen die vanaf baby af aan al in een kelder in een hokje zijn gestopt. Zij weten niet beter. In de basis zijn mensen net zo "dom" als dieren, want dit soort kinderen heeft ook nooit leren praten. Alleen omdat de mens met elkaar communiceert, denken we dat we geniaal zijn. Maar stop een stadsmens eens in zijn eentje in een rimboe: geheid dat deze het niet overleeft.
Ik blijf van mening dat dieren intelligenter zijn dan mensen. Zij hebben namelijk geen wapens, sloten en martelwerktuigen nodig om te heersen over een ander. Zij helpen elkaar.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:46

Citaat:
We kunnen goed beoordelen welke levensstandaard voor de mens aanvaardbaar of onaanvaardbaar is, omdat we zelf mens zijn. Vandaar dat we direct zien wat er zo gruwelijk is aan de holocaust. Zelfs zonder inlevingsvermogen kun je op basis van ratio nog inzien dat wat er in de 2e W.O. is gebeurd, zo afgrijselijk was. Als het gaat om de omgang met dieren, is dat allemaal niet zo evident volgens mij

De holocaust was wel door MENSEN georganiseerd....
En als toen wat meer mensen aan de noodrem hadden getrokken ipv de kop in het zand te steken,dan was het nooit zover gekomen :roll:
Maar struisvogel politiek en braaf met de massa mee lopen is veel makkelijker(en veiliger ook in sommige gevallen).
In ieder geval riskeer je in een discussie over dierenwelzijn niet in de gevangenis terecht te komen :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:58

Intelligenter of niet (waar ik het absoluut niet mee eens ben en het is ook feitelijk bewezen) er is een groot verschil: bewustzijn. Er IS gewoon verschil tussen mensen en dieren. Dieren die "elkaar helpen" is daarom een beetje krom, dat doen ze niet bewust om elkaar te helpen maar omdat ze gewoon doen wat ze moeten doen; instinct. Dat is het verschil tussen bewustzijn hebben, of niet. Shenavallie, jij vermenselijkt dieren sterk. Een dier dat instinctief voelt dat hij niet thuishoort waar de mens hem stopt? Lijkt me eerder dat hij zich niet goed voelt omdat er niet aan de basisbehoeften wordt voldaan. Zeker met paarden - gefokt, geselecteerd, en al lang niet meer wild. Dieren die wel correct worden gehouden hebben namelijk geen last van afgestompt gedrag, maar een gedomesticeerd dier zal dan ook niet beter weten.
Natuurlijk kennen dieren angst; wel zo handig voor het voortbestaan van je soort. Ik geloof overigens best dat dieren kunnen treuren, maar neem bijv een schaap - raakt die een lam kwijt, vergeet ze na een paar uur gewoon dat het bestond. En ze wil het dan ook niet meer terug als je het bij haar terug zet. Sneu maar wel een handig foefje van de natuur; zo loopt ze niet constant te zoeken naar het jong.
Communicatie is niet de sleutel. Het gaat om bewustzijn. Dieren communiceren immers ook met elkaar; als jij een dier isoleert van de rest, zal het ook niet snappen hoe het moet communiceren met soortgenoten. Het gaat erom dat wij mensen ons dingen kunnen realiseren, kunnen terugdenken, kunnen analyseren en we staan momenteel niet voor niets op nummer 1 in de keten op deze aarde. Kortom: dat mensen in de basis net zo "dom" zijn als dieren is onjuist. Er zijn veel grotere en veel gevaarlijker dieren dan wij. Beren, grote katachtigen, ga zo maar door. De mens moet het hebben van iets anders en onderscheid zich dan ook door zijn intelligentie.
Maar door dat bewustzijn is het misschien alleen maar nog triester hoe mensen met dieren omgaan, juist omdat ze beter zouden moeten weten.

jodi schreef:
Citaat:
We kunnen goed beoordelen welke levensstandaard voor de mens aanvaardbaar of onaanvaardbaar is, omdat we zelf mens zijn. Vandaar dat we direct zien wat er zo gruwelijk is aan de holocaust. Zelfs zonder inlevingsvermogen kun je op basis van ratio nog inzien dat wat er in de 2e W.O. is gebeurd, zo afgrijselijk was. Als het gaat om de omgang met dieren, is dat allemaal niet zo evident volgens mij

En als toen wat meer mensen aan de noodrem hadden getrokken ipv de kop in het zand te steken,dan was het nooit zover gekomen :roll:
Maar struisvogel politiek en braaf met de massa mee lopen is veel makkelijker(en veiliger ook in sommige gevallen).
In ieder geval riskeer je in een discussie over dierenwelzijn niet in de gevangenis terecht te komen :D

Jij hebt je er duidelijk nooit (goed) in verdiept. Alsof mensen in die tijd daadwerkelijk allemaal wisten wat er aan de hand was - natuurlijk niet! Denk je nou echt dat Hitler doodleuk stond te vertellen "nou, hier hebben we een stel Joden, daar moeten we vanaf en dat gaan we zo en zo doen"?

Dani

Re: Bio-industrie vergelijken met de Holocaust: terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:31

Shenavallie: ik zeg nergens dat dieren minder intelligent zijn. Ik zeg ook dat dieren ongelukkig kunnen zijn, en ik weet heel goed dat ze angst kunnen ervaren. Maar een dier is bang voor de tijger die het op dát moment ziet. Een mens is bang voor de mogelijkheid een tijger te gáán zien. En dat is het fundamentele verschil. Een dier reageert op de werkelijke omstandigheden. Een mens reageert ook op de ángst voor die omstandigheden.

Dat maakt de Holocaust immens veel afschuwelijker.

Ik vind het echt niet goed hoe wij met dieren omgaan. En als je puur kijkt naar hoe we dat doen, zie ook ik de parallellen met de concentratiekampen. Maar om te doen of de dieren net zoveel lijden als de mensen in die kampen, is van de zotte. Nogmaals: "een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest." Dat geldt niet voor dieren. Tegen een mens kan je zeggen: "Als jij niet harder werkt vandaag dan verkracht en vermoord ik je dochter." Bij een dier heeft zoiets geen enkele zin - dat dier reageert pas als jij daadwerkelijk z'n jong pakt.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:43

jodi schreef:
Citaat:

Door dit stuk uit de context te halen, mis je de essentie van wat ik er mee wilde zeggen. De holocaust is door mensen georganiseerd. Bio-industrie ook. Wat dat betreft geen verschil. De holocaust kon zijn vervolg vinden door struisvogelpolitiek, met de massa meelopen, etc ONDANKS dat men wist dat wat daar gebeurde onaanvaardbaar/ onmenselijk was. En DAAR zit em het verschil. Want als je het hebt over bio-industrie is het toelaten ervan, het niet afkeuren ervan, over het algemeen het gevolg van verschil in opvatting over wat wel en wat niet aanvaardbaar is mbt de omgang met dieren. En sommigen menen dat het onaanvaardbaar is, en doen daar iets tegen. Sommigen menen dat het onaanvaardbaar is, maar doen er niets tegen (en dan heb je enigszins een gelijkenis met de holocaust, mits je die uberhaupt al wil maken, namelijk struisvogelpolitiek en met de massa meelopen). En sommigen menen dat het aanvaardbaar is. En in dit topic alleen al zijn er meerdere mensen die de bio-industrie zoals die nu geregeld is, aanvaardbaar vinden. Die daar geen morele of andere bezwaren tegen hebben. Terwijl er in geval van de holocaust geloof ik maar weinigen zijn die niet begrijpen of voelen dat het onaanvaardbaar (onmenselijk) was.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 12:09

Citaat:
Jij hebt je er duidelijk nooit (goed) in verdiept. Alsof mensen in die tijd daadwerkelijk allemaal wisten wat er aan de hand was - natuurlijk niet! Denk je nou echt dat Hitler doodleuk stond te vertellen "nou, hier hebben we een stel Joden, daar moeten we vanaf en dat gaan we zo en zo doen"?

Niet allemaal,maar toch erg veel wel hoor.Al die mensen die werkten in de kampen of voor alles wat daar aan vooraf ging...denk je dat die er nooit een woord over gezegd hebben aan hun familie en kennissen en dat die er vervolgens niets over gezegd hebben naar hun buren etc...????
Tegenwoordig met internet en TV is iedereen overal van op de hoogte,maar dat neemt niet weg dat de meeste mensen toch niet reageren op misstanden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 12:57

Ik lees hier toch wel een paar dingen waar mijn nekharen van overeind gaan staan.

Dat varkens hutje mutje in een vrachtwagen wordt gepropt.. voor hun eigen welzijn? Ach gut gelukkig maar zeg :(:) ... Okee nee dat is dus de grootst mogelijke onzin die ik ooit heb gehoord. Er is een veel simpelere oplossing, namelijk: gewoon ter plaatste slachten! Maar dat zal wel weer niet kunnen, iets met geld... Het is veel minder arbeidsintensief als varkens zelf naar de slachtbank kunnen lopen ipv dat ze door mensen verplaatst moeten worden.

Om weer even terug te gaan naar de OP: ja hoor, de vergelijking kan gemaakt worden, ondanks dat er nog altijd een groot verschil bestaat tussen mensen en dieren. Dat er verschil is wil overigens niet zeggen dat je dieren maar als voorwerpen moet behandelen 8)7

Overigens zeggen veel mensen dat de holocaust 'niet nuttig was', nee dat vinden we nu. Hitler vond het erg nuttig wat hij deed - ik vind het ontzettend nutteloos dat we elke dag duizenden dieren afslachten voor ons eigen voedsel, terwijl we niet eens vlees nodig hebben voor een gevarieerd en gezond dieet. (Jajaja uitzonderingen daar gelaten)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:02

Je hebt ergens wel een punt hoor jodi, maar het werd zo gemakkelijk gezegd... en nu hebben we het over de tijd dat er al kampen waren. Ik bedoel ook dat voor Hitler aan de macht kwam, hij heus niet liep te roepen waar hij allemaal toe in staat was. Dat zijn geen mooie praatjes. En toen het eenmaal zo ver was had je als gewone burger maar weinig in te brengen. En ik vind het ook niet gek dat mensen liever voor hun eigen veiligheid (en die van hun geliefden) gaan dan voor onbekenden ergens ver weg in een kamp. Ik denk toch echt dat de meeste mensen daarvoor zouden kiezen - of je dat nou schapengedrag wilt noemen of niet, ik vind niet dat je het ze kunt verwijten. Je zou maar in die situatie zitten.
Imo een heel andere situatie dan nu. Wat er nu gebeurd is dan misschien nog wel kwalijker - men weet wat er gebeurd (en kan het ook zien met eigen ogen dankzij internet, wat toen natuurlijk ook niet het geval was), maar steekt de kop in het zand en blijft dat stukje vlees kopen. Als je daar nu mee zou stoppen loop je immers niet het gevaar opgepakt te worden of je familie te riskeren.
Komen we weer terug bij het bewustzijn, mensen moeten zich bewust worden van wat er gebeurd en hoe we met dieren (of mensen) omgaan, en dat dat in sommige gevallen gewoon niet juist is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:04

Ik denk ook dat over 50 jaar wij met de rillingen over de rug terugkijken over hoe het er nu aan toe gaat mbt bio industrie. Dat we dan ook zoiets hebben van 'dat laat je toch niet gebeuren!? '

Dodenherdenking ervoor inlassen gaat dan wel weer een beetje ver :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:05

Ik hoop iig dat we er over 50 jaar zo over denken :j

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 13:58

Dat is het punt - tijdens WOII liep je de kans op zelf in zo'n kamp terecht te komen als je je mond opentrok, ik weet niet precies hoeveel mensen er niet wisten hoe het eraan toeging en bovendien werd je zo ongeveer gehersenspoeld. In zo'n situatie kan ik me heel goed voorstellen dat mensen niks doen, niet omdat het recht van de een boven het recht van de ander staat maar omdat ieder levend wezen vind dat zijn of haar eigen leven op de allereerste plek staat.

Nu is dat níet het geval. Niemand wordt hier opgepakt, niemand kan beweren dat-ie van niks weet en ja, er wordt inderdaad vrij aparte propaganda voor gemaakt, maar niet op zo'n manier dat je er niet onderuit kunt. Waarom wordt er dan in godsnaam niks gedaan?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:03

iedereen wist zo een beetje wat er met de joden gebeurde hoor...de gemeentes in nederland gaven gewoon aan de duitsers door waar joden woonden...maar daar hoor je nooit wat over.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 14:08

Volgens mij werd wel het eea dat ik de kampen gebeurde een beetje verdoezeld.

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:14

Er wordt niks aan gedaan omdat de consument nog steeds het goedkoopste stukje vlees wilt. Gezien de oplopende prijzen van het voer en de dalende prijzen voor het vlees, kan het niet anders. Er zijn genoeg mogelijkheden om het te verbeteren en er wordt ook veel aan verbeterd, maar het is (nog) niet mogelijk om het op te lossen omdat gewoon heel veel boeren dan failliet zouden gaan. Het grotendeel van de boeren maakt al geen winst. Verbetering zijn: De wet dat iedere varkensstal binnen 2 jaar een luchtzuiveringsinstallatie in de stal moet hebben of dat het aantal varkens in een hok verminderd moet worden van 10 naar 7 varkens.
Tuurlijk zullen velen dit nog geen goede verandering vinden, maar er is een begin. Veel boeren willen gewoon een verbetering maar kunnen dit niet mogelijk maken door het grote kostenplaatje.

Als ik kijk naar het bedrijf van mijn vader, binnen nu en 2 jaar zullen wij geen varkens meer hebben vanwege het kostenplaatje. Een ramp voor mijn vader die gewoonweg van die dieren houdt en het liever ook anders zou zien maar hier gewoon geen mogelijkheid voor heeft.

Een ander punt is dat er beweerd wordt dat de varkens ongelukkig zijn. Ze zijn wellicht onwetend, wat ik ook zeker niet zal ontkennen, maar zeker niet ongelukkig. Als een dier ongelukkig is, stopt het met eten en dus groeien. Wat is het belangrijkste uit de bio-industrie? Dat een dier zo snel mogelijk groeit, met een ongelukkig dier kan dat niet.

Wat ook erg jammer is, vind ik, is dat vele roepen dat de varkens naar buiten moeten of meer ruimte moeten krijgen, maar niet snappen hoe ongelooflijk veel geld dit kost. Zolang er geen subsidies oid zijn om dit mogelijk te maken, kan een gemiddelde boer niet z'n varkens op een andere manier gaan houden omdat het geld er gewoonweg niet voor is. Grote hokken, betekent minder varkens, betekent dus minder inkomsten.

En natuurlijk praat ik vooral om de economische kant, maar in deze maatschappij draait alles om de economie en geld is voor velen het enige wat telt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:29

geerke schreef:
iedereen wist zo een beetje wat er met de joden gebeurde hoor...de gemeentes in nederland gaven gewoon aan de duitsers door waar joden woonden...maar daar hoor je nooit wat over.

Uiteindelijk wel, maar het fijne wist men er niet van. Terwijl men nu met al die filmpjes en internet open en bloot kan zien wat er gebeurd. Er is een boek over trouwens, "Davon haben wir nichts gewusst!" geschreven door Peter Longerich. Maar dit is misschien wat offtopic.
Ik doelde ook op de verschillen (toen vervolging bij verzet, nu is dat niet zo) en dat ik het onredelijk vind om het iedereen kwalijk te nemen dat ze toen niks deden. Ik vind het dan kwalijker dat er nu niks wordt gedaan, dat is eerder puur gemakzucht.

En Reneee_ haalt een goed punt aan, zolang men niet bereid is meer te betalen voor dat stukje vlees zal het welzijn van de dieren er ook niet beter op worden. Er zijn gewoon nog teveel mensen die het blijkbaar niks kan schelen waar hun voedsel vandaan komt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:34

Fiffill schreef:
En Reneee_ haalt een goed punt aan, zolang men niet bereid is meer te betalen voor dat stukje vlees zal het welzijn van de dieren er ook niet beter op worden. Er zijn gewoon nog teveel mensen die het blijkbaar niks kan schelen waar hun voedsel vandaan komt.

Dat is ook helemaal waar. Echter denk ik toch dat het niet zo zal blijven... Steeds meer mensen gaan inzien dat het echt niet kan op deze manier. Nu word je gek aangekeken als je biologisch/vegetarisch eet, op termijn zal dat om gaan draaien. 'Eet jij bio-industrie-vlees? Belachelijk, weet je wel wat voor een dierenleed daarachter schuil gaat' 'Ja inderdaad, wat raar, dat had ik niet achter jou gezocht' etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:41

Ben het zeker met jullie eens, wat ik alleen mis in de discussie is het feit dat niet alleen de consument schuldig is, maar vooral Unilever, Europese Unie, overheden met hun achterlijke, kromme subsidies. Er zit veel meer (macht, geld enz) achter dan alleen maar mensen die niet een paar dubbeltjes extra voor een eerlijk stukje vlees overhebben.

Wij denken dat er in de supermarkt ligt, wat de consument wenst. Het is zo dat men de consument LAAT denken dat, dit het geval is.....

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 14:52

[***] schreef:
Ben het zeker met jullie eens, wat ik alleen mis in de discussie is het feit dat niet alleen de consument schuldig is, maar vooral Unilever, Europese Unie, overheden met hun achterlijke, kromme subsidies. Er zit veel meer (macht, geld enz) achter dan alleen maar mensen die niet een paar dubbeltjes extra voor een eerlijk stukje vlees overhebben.

Wij denken dat er in de supermarkt ligt, wat de consument wenst. Het is zo dat men de consument LAAT denken dat, dit het geval is.....

Uiteraard heeft de overheid hier een enorme schuld aan, maar je kunt niet het gedeelte van de verantwoordelijkheid bij de consument weghalen. Als wij die bedrijven boycotten, als niemand meer zuivel of vlees koopt, kan die industrie dan nog voortbestaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:59

@appelmoes, klopt die bedrijven kunnen dan idd niet meer bestaan. Echter is er dan een ander probleem, de biologische vleesindustrie kan dan niet aan de vraag voldoen. Met alle gevolgen van dien????

Uiteraard heeft de consument zelf ook een grote verantwoordelijkheid hierin. Maar er zijn altijd mensen (veel te veel m.i.) die werkelijk niets met dieren hebben.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:05

En hopelijk komt die tijd snel. De propaganda voor bio-industrie vlees/melk/eieren moet eens omgezet worden naar biologische propaganda. Het zelfde met subsidies.

@Reneee, het zou voor varkens ook al veel schelen als ze afleiding hebben in stal. Denk aan borstels aan de wanden (varkens zijn gek op geborsteld te worden) Autobanden, takken en kettingen die hangen. Daarmee kunnen ze al wat van hun natuurlijke gedrag uiten, dat scheelt een hoop aangevreten staarten en knokpartijen. Waarom zijn dit soort simpele goedkope dingen niet standaard in de stallen?

En vergeet de export niet, veel "producten" gaan levend de grens over. Dat word hier niet eens gegeten, maar wel gefokt. Dan komt inenten tegen besmettelijke ziektes ook weer om de hoek, want er zijn landen die bepaalde entingen niet accepteren. Ze kunnen niet zien of het dier de ziekte heeft gehad VOOR enting.

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:06

Appelmoes_11 schreef:
[***] schreef:

Uiteraard heeft de overheid hier een enorme schuld aan, maar je kunt niet het gedeelte van de verantwoordelijkheid bij de consument weghalen. Als wij die bedrijven boycotten, als niemand meer zuivel of vlees koopt, kan die industrie dan nog voortbestaan?

Dan kan deze industrie niet meer voortbestaan, maar je moet je wel realiseren hoeveel mensen hier dan het dupe van worden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:09

[***] schreef:
@appelmoes, klopt die bedrijven kunnen dan idd niet meer bestaan. Echter is er dan een ander probleem, de biologische vleesindustrie kan dan niet aan de vraag voldoen. Met alle gevolgen van dien????

Maar dat gebeurt natuurlijk ook niet van de ene op de andere dag. Dat gaat geleidelijk, waardoor bio-industrie krimpt en biologisch uitbreidt. Land overkoopt van megastallen die de deuren sluiten :Y)

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:11

Eeuh, nee. Zo'n vergelijking vind ik zeer respectloos.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 15:24

Reneee_ schreef:
Dan kan deze industrie niet meer voortbestaan, maar je moet je wel realiseren hoeveel mensen hier dan het dupe van worden.

Dat is inderdaad een probleem. Alsnog vind ik het ongehoord dat mensen geld verdienen over de ruggen van dode dieren.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:31

Appelmoes_11 schreef:
Reneee_ schreef:

Dat is inderdaad een probleem. Alsnog vind ik het ongehoord dat mensen geld verdienen over de ruggen van dode dieren.

Nogmaals, het gaat niet ineens. Tijd zat om om te scholen naar een andere tak van voedselindustrie, want eten moeten we toch.