Studente doodt katjes voor kunst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Appelmoes_11

Re: Studente doodt katjes voor kunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 13:36

Wil je dat misschien uitleggen? Ik ben eerder uit mijn slof geschoten, daar heb ik mijn excuses al voor aangeboden, maar ik vind mijn laatste post toch redelijk onderbouwd en op de bal. Mag natuurlijk ook via pb :)

Ik snap de keuze om wél dierlijke producten te gebruiken namelijk echt niet als er prima vervangers zijn. Als die er niet zijn is het een ander verhaal. Om dan te vallen over een kitten, tja, is dat hypocriet? Ik weet niet of dat echt hypocriet is. Beter inconsequent goed dan consequent slecht.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 13:37

Appelmoes_11 schreef:
Wil je dat misschien uitleggen? Ik ben eerder uit mijn slof geschoten, daar heb ik mijn excuses al voor aangeboden, maar ik vind mijn laatste post toch redelijk onderbouwd en op de bal. Mag natuurlijk ook via pb :)

Ik snap de keuze om wél dierlijke producten te gebruiken namelijk echt niet als er prima vervangers zijn. Als die er niet zijn is het een ander verhaal. Om dan te vallen over een kitten, tja, is dat hypocriet? Ik weet niet of dat echt hypocriet is. Beter inconsequent goed dan consequent slecht.

Ik heb het idee dat je oogkleppen op hebt en niets wilt weten van de andere kant. Van het wél consumeren van zuivelproducten en het eten van vlees. Je ziet alleen de negatieve kant ervan, en ik heb geen zin om er energie in te steken om jou de positieve kant te laten zien, aangezien ik genoeg andere dingen te doen heb.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 13:40

Grappig, dat idee heb ik nou juist over jou. Ik zie ook wel positieve kanten... zuivel en vlees met mate kunnen best voor een goede gezondheid. Ik zie alleen niet in waarom je daar in godsnaam voor zou kiezen als je eenmaal weet wat voor enorm leed en ellende dat met zich meebrengt, voor mensen, dieren en milieu.

Maar goed, aangezien je hebt aangegeven niet verder te willen discussiëren, zal ik je niet langer pesten :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 13:42

Appelmoes_11 schreef:
Grappig, dat idee heb ik nou juist over jou. Ik zie ook wel positieve kanten... zuivel en vlees met mate kunnen best voor een goede gezondheid. Ik zie alleen niet in waarom je daar in godsnaam voor zou kiezen als je eenmaal weet wat voor enorm leed en ellende dat met zich meebrengt, voor mensen, dieren en milieu.

Maar goed, aangezien je hebt aangegeven niet verder te willen discussiëren, zal ik je niet langer pesten :)

Ik ken de andere kant van het verhaal. Ik heb een dag meegelopen op een melkvee en varkensbedrijf, en ik heb 17 dagen stage gelopen op een schapenbedrijf. Daarbij heb ik 8 weken stage gelopen op een gemengde dierenkliniek en gezien hoe het er op melkveebedrijven aan toe gaat.

Kijk naar Campina: Die boeren zijn niet zomaar boer bij campina. Campina zet zich in voor goede zuivelindustrie en dat lukt ze goed. Een dagje de boer op bij campina boerderijen. Ik zou zeggen, ga eens kijken hoe het er aan toe gaat. En vel dan pas je oordeel.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 13:43

Ik vind het gewoon afschuwelijk, hoe kan iemand t mooi vinden en t leuk vinden?

Het is gewoon afstotelijk.

Als het gaat om het leven en overleven en ervan moeten leven, zoals vlees eten en leer gebruiken enz. dan is dat gewoon anders, mits het doden wel diervriendelijk gebeurd.

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 13:46

@Appelmoes_11: bij jouw posts moet ik denken aan het onderschrift dat ik van een bokker wel eens zie langskomen: "er kan alleen sprake zijn van discussiëren als je ervan uitgaat dat de opponent ook gelijk kan hebben".

Ik krijg het gevoel dat je graag een boodschap wil overbrengen dat er alternatieven zijn voor consumptie van dieren. Maar je hebt geen oog voor de insteek van anderen. Dat ze graag wat meer doen, tot op bepaalde hoogte. In plaats van dat af te branden kun je misschien beter mensen stimuleren om een goede keuze te maken.

Zo geef je eerder aan dat keurmerken niet alles zeggen. Hoezo, en welke zijn wel goed dan?

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 13:49

Ik vind vlees en leer niet echt een zaak van overleven, maar dat terzijde.

De keurmerkjes krijg je ff in pb, gaat even duren om die allemaal op een rijtje te zetten dus geduld.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:00

Appelmoes_11 schreef:
Ik vind vlees en leer niet echt een zaak van overleven, maar dat terzijde.

De keurmerkjes krijg je ff in pb, gaat even duren om die allemaal op een rijtje te zetten dus geduld.

Mag wel in het topic hoor, denk dat meerdere daarin geinteresseerd zijn :)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:05

Dan post ik 'm ook ff hier. Als het teveel off-topic is, mag het verwijderd worden.

Goed, allereerst de leuke keurmerkjes:

Afbeelding
Max Havelaar. Bestaat in Nederland alleen voor koffie, cacao, thee, vruchtensap, honing, rijst, wijn mango's, ananas, avocado's, druiven, sperziebonen, bananen en sinaasappels. Max Havelaar is de enige onafhankelijke garantie dat producenten in ontwikkelingslanden een eerlijke prijs voor hun producten krijgen.

Afbeelding
EKO. Keurmerk voor biologische producten, gecontroleerd door de onafhankelijke stichting Skal. Producten met dit keurmerk zijn vrij van genetisch gemanipuleerde grondstoffen (zoals soja, die aan koeien wordt gevoerd en zo in de melk terechtkomt). Er gelden ook strikte beperkingen voor toevoegingen (zoals E-nummers) in bewerkte producten en er worden in de ecologische landbouw geen bestrijdingsmiddelen en kunstmest gebruikt.

Afbeelding
Demeter. Biologisch-dynamisch keurmerk. De dieren in deze veehouderij krijgen biologisch geteeld voer en hebben veel meer ruimte dan in andere veehouderijvormen, ook meer dan in de biologische veehouderij. Koeien mogen niet worden onthoornd en biggen mogen uitsluitend onder verdoving worden gecastreerd. Tussen de legkippen lopen hanen en de kippen hebben de beschikking over een zandbad.

Afbeelding
Voor vegetariërs. Gebruikte eieren en zuivel komen niet van legbatterijen en E-nummers komen niet van gedode dieren of slachtafval.

Afbeelding
Voor veganisten.

Afbeelding
Gras-keurmerk. Kippen dagelijks naar buiten en de wei wordt niet bespoten met chemische bestrijdingsmiddelen.

En dan nu de keurmerken die je beter kunt laten staan:

Afbeelding
Gezonde keuze. Alleen bedoeld om eigen huismerk te stimuleren. Heeft niks met biologisch of diervriendelijk te maken, en trouwens ook niet met een laag gehalte aan verzadigd vet, suiker of zout.

Afbeelding
PVE/IKB. Promoot zichzelf als diervriendelijk, maar er zijn geen regels opgenomen over het dierenwelzijn.

Afbeelding
Milieukeur. Dit is een heel gemeen keurmerk, het lijkt op het EKO-keurmerk, maar de eisen zijn veel lager. Bijvoorbeeld: de productie van de varkens hoeft niet omlaag, maar de uitstoot van stoffen (ammoniak, fosfaat, en nitraat) wordt omlaag gebracht door gesloten stallen te gebruiken.

Als er nog vragen zijn over een specifiek keurmerk, laat maar weten, maar dit zijn even de meest voorkomende keurmerken. :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:22

Ik mis er wel een paar, zoals het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:24

Plus, gezonde keuze is hetzelfde als het Ik Kies Bewust keurmerk, maar dan door AH ontworpen. Lijkt me niet dat ze dit lukraak overal opzetten ;)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:46

Moderatoropmerking:
Ik zal de offtopic posts laten staan want ik zie ook wel hoe jullie daar op terecht zijn gekomen, maar hou in de gaten dat we niet compleet offtopic gaan. Dan is een nieuw topic logischer :j

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:49

Marjoow schreef:
Plus, gezonde keuze is hetzelfde als het Ik Kies Bewust keurmerk, maar dan door AH ontworpen. Lijkt me niet dat ze dit lukraak overal opzetten ;)

nee maar wel te vaak op dingen die helemaal niet zo gezond zijn, sowieso veel voedingsmiddelen waarvan gezegd wordt dat ze gezond zijn, zijn dat niet (of doen niets aan de gezondheid verbeteren)

maar dat is inderdaad allemaal offtopic

Terug naar de katjes

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:50

Maar goed als voor sommigen katjes in laten slapen voor kunst niet echt vreselijk is, dan stel ik ook een kunstwerk voor van veulen longetjes en puppy staartjes

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 15:38

Ik zie dit alleen absoluut niet anders dan bont, en als ik kijk hoeveel mensen daarmee lopen... :roll:
Daar gaat mijn groene spuitbus van kriebelen, zoals wij het in ons wereldje noemen :')

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 15:43

Ik heb een echte bontmuts :o maar goed, ik heb gewoon niets met kunst en kunstenaars en wel met mn jas :+

Kunst van dooie katjes had ook kunst van melkpakken kunnen zijn. Eigenlijk vindt ik het ook vooral maar een beetje triest om op zo'n manier aandacht te willen trekken op je 'kunsten', slappe kunstenaar ben je dan wat mij betreft :')

Maar goed, een kittenbontkraag of nertsbontkraag maakt voor mij weinig verschil inderdaad, als ik dan toch moet kiezen zou ik denk ik voor de kat uit de whiskas reclame gaan

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:46

Marjoow schreef:
Appelmoes_11 schreef:

Ik ken de andere kant van het verhaal. Ik heb een dag meegelopen op een melkvee en varkensbedrijf, en ik heb 17 dagen stage gelopen op een schapenbedrijf. Daarbij heb ik 8 weken stage gelopen op een gemengde dierenkliniek en gezien hoe het er op melkveebedrijven aan toe gaat.

Kijk naar Campina: Die boeren zijn niet zomaar boer bij campina. Campina zet zich in voor goede zuivelindustrie en dat lukt ze goed. Een dagje de boer op bij campina boerderijen. Ik zou zeggen, ga eens kijken hoe het er aan toe gaat. En vel dan pas je oordeel.
Haha, ja die campinaboeren laten hun koeien wel 2 uur per dag in de wei, gemiddeld! En dan boffen ze nog!
Ik zie het verschil ook niet zo tussen de holocaust en beesten
Met z'n duizenden op een kleine ruimte houden tot ze opeengepakt in een klein kooitje naar hun eigen slachting vervoerd worden. ;)

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 19:49

sflj schreef:
Haha, ja die campinaboeren laten hun koeien wel 2 uur per dag in de wei, gemiddeld! En dan boffen ze nog!
Ik zie het verschil ook niet zo tussen de holocaust en beesten
Met z'n duizenden op een kleine ruimte houden tot ze opeengepakt in een klein kooitje naar hun eigen slachting vervoerd worden. ;)

Kunnen jullie nu per direct ophouden met de Holocaust vergelijken met hoe dieren gehouden worden? Wat weten jullie daar nou in hemelsnaam vanaf... Ik kan me behoorlijk kwaad maken Met zo'n knipoog erachter...

Rassenhaat en vervolging en de miljoenen slachtoffers die daarbij zijn gemaakt is geen vergelijk die je kunt maken bij het houden van dieren.

Net zo min je vergelijk van Campina boeren die hun dieren 2 uur op het land laten, wat denk je dat een boer de tijd heeft om al zijn beesten voor 2 uur naar buiten te jagen en weer naar binnen te halen? Ik ken 4 boeren die bij Campina ondergebracht zijn en die dieren gaan vanaf mei tot september alle dagen naar buiten. Oordeel zelf niet zo over anderen en laat die Holocaust erbuiten!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:15

Ik schreef gemiddeld!
Lees het op een melkpak van Campina's zogenaamde buitenkoeienmelk en reken het uit, over een jaar!
En wie zegt dat ik niet weet waar ik over praat?
En jij mag het geen vergelijk vinden, ik vind dat wel.
Wie probeert hier nou z'n mening op te dringen? Of oordeelt er? ;)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:17

Ik vind eerlijk gezegd uitspraken over de holocaust ook wel erg ongepast en helemaal geen vergelijk.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:28

sflj schreef:
Ik schreef gemiddeld!
Lees het op een melkpak van Campina's zogenaamde buitenkoeienmelk en reken het uit, over een jaar!

Gemiddeld over een jaar bekeken lijkt er meer op, op hele hete zomerse dagen houden wij de koeien binnen.
Binnen is het koeler en voelen de koeien zich beter.. (De staldeur stond voorheen wel altijd open, maar de koeien bleven steevast binnen)

Aan het eind van de herfst is het gras van lage kwaliteit, en staan de koeien dus binnen omdat ze op stal veel beter voer krijgen.

Verder is mijn mening dat als de koeien altijd heel graag naar buiten gaan, de stal nog behoorlijk wat verbeterpunten heeft!
Onze koeien vinden het de eerste week nog interessant en lekker afwisselend om vers gras te eten, maar na die week lopen de koeien (bij ons) liever in stal.. (ze hebben wel keuze)
En daar zijn we trots op!! :-)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:32

Gemiddelde paard op bokt staat ook 2 uur per dag buiten :+

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:32

sflj schreef:
Ik schreef gemiddeld!

Koeien staan nooit een heel jaar buiten, jij wist toch zo goed waar je over praat, van april/mei tot augustus/september staan koeien buiten. Dan worden die gemiddelde 2 uur al 4 uur.

Dat het onbeschoft is om een oorlog, al helemaal specifiek de Holocaust, en de slachtoffers een mooi vergelijk vind voor het houden van dieren is echt mensonterend en getuigt van weinig inlevingsvermogen en respect. Jij blijft maar doorgaan en het een mooi vergelijk vinden (appelmoes11 heeft haar excuses ervoor aangeboden en vond dat ze wat te hard van leer is getrokken om je even volledig bij te praten) en dat het je mening is maar dat je niet inziet dat je mensen kunt kwetsen met dit, volledig nutteloze, vergelijk vind ik niet netjes. Ik ga toch ook niet zeggen dat het lijkt op de manier hoe Breivjik mensen heeft afgeknalt en hoe medogeloos hij te werk ging vergeleken kan worden met hoe kippen in een stal worden gehouden. Dat getuigt van geen respect voor de slachtoffers en is ook volstrekt nodeloos om op deze manier te willen choqueren. Dan ben je op hetzelfde niveau als de kunstenaar bezig.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:56

Ja, inderdaad! Weinig respect voor dieren, ja.
En dat veel 'boktpaarden' niet meer dan 2u buiten komen is onterend en onbeschoft!
En gemiddeld 4 uur slaat nergens op; hoeveel is het gemiddeld op hun hele leven?
Laatst bijgewerkt door Asciugamano op 15-06-12 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:58

Wat ik wel wil zeggen, is de reden dat ik dat ik niet hou van bont om de volgende reden. Zelf heb ik in de mode industrie gewerkt en met de productie daarvan. En weet helaas hoe bont verkregen wordt en het productieproces verloopt. De meeste dieren worden levend gevild, omdat als ze eerst sterven het bont niet meer mooi is. In Nederland zijn daar speciale wetgevingen voor en daarom is de bonprijs hier erg hoog, maar productielanden zoals China, India ed zijn die anders. Daarom is de douane streng met het invoeren van bont. Dus als je denkt snel een mooie jas met een bontkraagje te kopen voor een leuk prijsje op de Chinese markt, bedenk dan wel dat dit op een onethische manier verkregen is. Daarnaast zijn er ontzettend veel huiden nodig voor een artikel.
Daarbij vraag ik mij af hoe deze meid dit bont zou willen verkrijgen. Villen is vakwerk evenals het proces om de huid mooi te krijgen, net als leer. Dit kost veel kennis, geld en materiaal. Vraag mij af hoe zo'n kunststudente dit kan bekostigen.
Tja en welk dier het nou is, een dier is een dier. Het gaat om de manier waarop dit geslacht wordt. Dan vind ik halal slachten veel gruwelijker dan een pin door de kop.
En als opgegroeid bent met vlees eten en lekker koken, is het lastig te stoppen met vlees eten. Ik heb respect voor vegetariërs, maar ik begrijp niet waarom ze dan wel leer consumeren. En mocht de situatie er toe leiden dat er niks anders dan vlees te eten is, wat dan? Dat zet mij wel aan het denken.
Zeker na het programma bloed, zweet en luxeproblemen. Die meid die veganist is, en ontzettend arme mensen die met trots een stuk vlees op tafel zetten,dit weigert. Daar kan ik geen respect voor opbrengen.