Alcohol vanaf 18

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:56

prima regeling.
snap niet dat ze dit niet eerder hebben gedaan!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:06

Saskia9 schreef:
Toch best triest om te lezen dat sommige alcohol nodig hebben om los te komen..
Denken die mensen dan echt dat je leuker bent als je geen rem meer hebt? In mijn ogen getuigd dat niet echt van verstandelijk denkwerk..

waar lees jij dat mensen dat nodig hebben om los te gaan.
Ben ik nog niet tegen gekomen.

Ik vind op zijn tijd een drankje gewoon lekker, en ben niet elke weekend dronken.
En ik vind mijzelf ook niet meer onder de jongeren-catogorie vallen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:13

omg serieus >;) nja, mag ik een 2 maandjes alcohol kopen...

Ik denk alleen dat niet veel mensen er aan houden, en het zelfde denken als ik: Leeftijdsgrens is altijd 16 geweest in NL, dus nu ook.
Denk dat (de meesten) op 16 echt wel oud genoeg zijn om zelf te bepalen hoeveel je mag drinken. Ik zou zelf echt niet meer dan 2 glaasjes per dag drinken.
bullshit regel.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:19

He, ben ik eindelijk 16 :')

Nee ik ben het er wel mee eens ! Ondanks dat het veel mensen niet tegenhoud natuurlijk...
Er zijn gewoon te veel jongeren die te veel drinken en de meeste landen hebben een grens van 18+.
En dat is niet voor niets :)

Marjo

Re: Alcohol vanaf 18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:29

Hmm nee ik kan niet zeggen dat ik het er mee eens ben.
Je neemt namelijk de oorzaak niet weg. Ouders zouden hun kinderen goed moeten opvoeden en daarbij de kinderen waarschuwen over de gevaren van alcohol. De gemiddelde leeftijd van comazuipers is 14/15 jaar. Dan doe je in mijn ogen als ouder zijnde toch echt iets fout :=

Buiten dat, kinderen die lam willen worden, lukt het toch wel. Die vinden wel iemand die er oud genoeg uit ziet, of daadwerkelijk 18+ is.

Nee, ben het er niet mee eens.
En nee, ik zelf drink haast nooit. Af en toe een glaasje wijn of wieckse rose.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:34

Saskia9 schreef:
Ashleytjuhh schreef:
[quote="Geryon"
Ik vind het ook een prima regeling, van mij mag alcohol helemaal verboden worden, nergens goed voor. Ben bijna 17 en ik drink nooit. Zie er het nut niet van in. Vind dat dronken worden nergens bij horen. Heb ook teveel meegemaakt om drank helemaal normaal te kunnen vinden. Nee, echt, ik weet wel beter. Vrienden hoeven ook echt niet met een dronken kop bij me aan te komen dan delete ik ze meteen uit mijn leven :) En dat weten ze.Ik vind het triest dat mensen/kinderen drank nodig hebben om een leuke avond te hebben. Ik vind het triest dat mensen drinken om de alcohol, ookal is het maar één glaasje. Feestjes waarbij iedereen drank mee neemt, met uit gaan veel drinken, veel vergeten, ik WALG ervan. Ik heb serieus medelijden met mensen die alcohol nodig hebben om het leuk te hebben.Heb er geen problemen mee als je eens in de zoveel tijd een glaasje drinkt omdat het lekker is hoor! Dat er dan toevallig alcohol in zit, oke, moet dan maar, heb ook wel eens wat slokjes genomen omdat ik dat lekker vond. Maar mijn vriend weet dat ie op een avond echt niet meer dan 2 glazen bier moet drinken want dan kan 'ie oprotten. Als ik met vrienden ben drinken ze ook niet veel, die weten dat ze dan ook een probleem hebben :)

dit vind ik ook wel erg overdreven jij gaat mensen uit je leven zetten omdat ze drinken? en soms een beetje te veel? zelfs je vriend neem aan dat die oud en wijs genoeg is om zelf te bepalen hoeveel die kan drinken toch?
ik trek me veel aan wat mensen van mij vinden en met een drank je op heb ik dat niet meer dus heb ik nodig voor lol in de zin van met uitgaan en niet heel de tijd met me telefoon bezig te zijn en stil te staan Ja.
bij ons zou je ook een erge slechte zijn in de vrienden groep daar drinken ze allemaal meer als 2 drankjes op een avond :')
en walg er meer van dat jij je vrienden niet vertrouwd dat ze hun grens kennen. dat jij niet drinkt oke maar je vrienden mogen het toch zelf weten
[/quote]

ik ben geen alcoholist gelijk en afhankelijk ben ik er ook niet van, had het een beetje opzichtelijk omschreven ik kan zonder drank ook wel los en lol hebben gaan maar anders los en lol hebben als met drank.

en voor de mensen die over coma zuipen hebbn onder de 18 belanden jaarlijk 370 kinderen in het ziekenhuis hierdoor( is wat mij toen met het interview door de nos is verteld) het is wel erg maar om daarvoor nou de grens naar 18 te trekken vind ik wat overdreven want als je kijkt 370 op 10000 onder de 18 ofzo ( ben slecht in schattingen haha)

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:38

rainbow8 schreef:
Met stijgende verbazing heb ik dit topic gelezen.

Ik ben gaan stappen vanaf m'n 16e, ben nu 40, heb tijdens het stappen nooit 1 druppel alcohol gedronken. Af en toe thuis met een verjaardag zat ik aan de Baileys. Dit was vanaf het moment dat ik het huis uit was. Hoevaak ik naar m'n hoofd geslingerd heb gekregen dat ik dronken was.... En dan vroeg ik alleen maar waarvan... Van de cola-light of van de spa blauw??? Buiten dat ik was altijd de bob. Van m'n ouders mocht ik alles qua alcohol proberen, maar daar had ik geen behoefte aan... Mijn dochter (14) mag met verjaardagen 1 borrel/biertje/what ever. Onze mening is niet dezelfde als van de overheid die een cultuur heeft van betutteling en alles verbieden.. Nee, onze opvatting is: alles wat je stiekem doet is lekker, dus als je het niet verbied dan zijn er ook minder risico's. Maar goed, niet iedereen zal het hier mee eens zijn....

mooi gezegd! Zo denk ik er ook over! :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:44

Geryon schreef:
Ik vind het ook een prima regeling, van mij mag alcohol helemaal verboden worden, nergens goed voor. Ben bijna 17 en ik drink nooit. Zie er het nut niet van in. Vind dat dronken worden nergens bij horen. Heb ook teveel meegemaakt om drank helemaal normaal te kunnen vinden. Nee, echt, ik weet wel beter. Vrienden hoeven ook echt niet met een dronken kop bij me aan te komen dan delete ik ze meteen uit mijn leven :) En dat weten ze.

Ik vind het triest dat mensen/kinderen drank nodig hebben om een leuke avond te hebben. Ik vind het triest dat mensen drinken om de alcohol, ookal is het maar één glaasje. Feestjes waarbij iedereen drank mee neemt, met uit gaan veel drinken, veel vergeten, ik WALG ervan. Ik heb serieus medelijden met mensen die alcohol nodig hebben om het leuk te hebben.

Heb er geen problemen mee als je eens in de zoveel tijd een glaasje drinkt omdat het lekker is hoor! Dat er dan toevallig alcohol in zit, oke, moet dan maar, heb ook wel eens wat slokjes genomen omdat ik dat lekker vond. Maar mijn vriend weet dat ie op een avond echt niet meer dan 2 glazen bier moet drinken want dan kan 'ie oprotten. Als ik met vrienden ben drinken ze ook niet veel, die weten dat ze dan ook een probleem hebben :)

Wauw ,het zit je wel erg hoog he :') .
Drank is niet slecht ,het is af en toe lekker. Met mate. Leeftijd naar 18 vind ik zelf nergens op slaan.. Het maakt het dan alleen nog maar "spannender" voor mensen jonger dan 18 en als ze willen comazuipen doen ze het toch. Ik vind het juist gevaarlijk! 16 jarige mogen nog geen autorijden..die kunnen 2 jaar "experimenteren" hoe ze erop reageren en wat de grens is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:46

Prima regeling, als winkeliers/ clubeigenaren/ ouders en oudere vrienden zich er tenminste ook aan houden. Er belanden teveel jonge kinderen in het ziekenhuis door alcohol tegenwoordig.. Ze moeten het alleen niet enkel verbieden, maar er ook echt wat aan doen qua voorlichting etc.

@Rainbow8: Opzich heb je gelijk, maar mij werd ook niks verboden en ook ik ben in het ziekenhuis beland met een alcoholvergiftiging en een pilletje in mijn drankje, ik dronk ook altijd veel te veel. Gaat dus niet altijd op.. Denk dat vooral alles bespreekbaar maken belangrijk is als ouder zijnde.

Ze zijn er de laatste tijd ook wel echt meer mee bezig met alcohol merk ik, hoorde ook al dat alle leden van studentenvereniging verplicht een cursus alcohol schenken oid moeten gaan doen. Moet ik dan ook, en ik tap zelf gewoon echt nooit :')

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:37

Mij is overigens het alcohol drinken ook niet verboden door mn ouders. Ik mocht op gegeven moment (jaar of 15-16?) her en der een slokje proeven, later een glaasje baileys ofzo. Maar ik krijg het snel warm van drank en ga giegelen, dus nooit behoefte gehad om meer te drinken. Ook met uitgaan nooit meer gehad dan 2-3 glazen drank. Niet omdat het niet mocht, maar omdat ik dr geen behoefte aan had. Eerste keer dat ik dronk met uitgaan was volgens mij trouwens zowiezo pas toen ik 18 was nu ik dr ff over na denk...

Ik heb op mijn studentenvereniging trouwens achter de bar gestaan, en mijn vereniging valt gelukkig erg mee qua drank misbruik en er is best een goede sociale controle. En het is dan ook volledig geaccepteerd als je op gegeven moment als tapper iemand drank weigerd als je vind dat diegene écht tever heen is.
Het probleem is dat in de meeste groepen die sociale controle mist... Hoeveel mensen spreken een ander (vrienden) er op aan als ze echt teveel drinken? En hoeveel mensen accepteerd het als iemand anders ze erop wijst dat ze te ver gaan? Dat zullen er best weinig zijn...

Hoeveel kinderen jaarlijks in het ziekenhuis komen door alcohol vergiftiging, geen idee. Ik had het zowiezo niet over de IC maar over de gewone kinderafdeling. Wat imo al ernstig genoeg is. Maar ik hoor van mn moeder toch wel vrij regelmatig dat er weer 1 binnen is gebracht... Vaak zijn dat zelfs kinderen van 12-13-14 jaar oud!
En ja, ik vind dat schokkend.. En ligt de verantwoordelijkheid eigenlijk bij de ouders? ja... En bij de sociale controle... Maar als die er niet is, en het lijkt uit de hand te lopen, dan moet er iets gebeuren. En dan vind ik dit helemaal geen slechte stap.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:46

Bij ons in de krant stond een artikel dat er dagelijks gemiddeld twee kinderen in het ziekenhuis belanden door comazuipen.
Laatst bijgewerkt door Lous op 06-06-12 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:49

Prima regeling, 3x zo duur maken zoals sigaretten ook nog.
Het is slecht dat weet iedereen.
Waarom zou je het uberhaubt willen drinken? Als je het niet kent mis je het ook niet ;).
Een feest kan ook prima gezellig zijn zonder drank tenmiste is mijn ervaring ;).

Mbt verbieden dan wordt het leuker, als ze het verbieden moeten ze het ook meteen goed aanpakken. natuurlijk glippen er altijd wel wat tussendoor. Maar als je het veel duurder maakt scheelt het al, uit de supermarkt zou ook veel schelen. En vet bekeuren.

Ouders die dit goed keuren snap ik al helemaal niet....

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:51

Neee dit is zo zuur! Ze willen het dus vlak voor de zomer invoeren kennelijk en ik word na de zomer 18.. Deze zomer geen wijntjes voor mij dus op het terras. Jammer dat sommige het weer voor de meerderheid verpesten. Ik ben ook absoluut tegen overmatig drank gebruik en het liefst drink ik helemaal niet. Maar ik vind een wijntje gewoon lekker op een terras met vrienden. Geen drank voor mij dus komende zomer.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 09:43

colette_007 schreef:
Prima regeling, 3x zo duur maken zoals sigaretten ook nog.
Het is slecht dat weet iedereen.
Waarom zou je het uberhaubt willen drinken? Als je het niet kent mis je het ook niet ;).
Een feest kan ook prima gezellig zijn zonder drank tenmiste is mijn ervaring ;).

Mbt verbieden dan wordt het leuker, als ze het verbieden moeten ze het ook meteen goed aanpakken. natuurlijk glippen er altijd wel wat tussendoor. Maar als je het veel duurder maakt scheelt het al, uit de supermarkt zou ook veel schelen. En vet bekeuren.

Ouders die dit goed keuren snap ik al helemaal niet....

dan is het dus je eigen keuze dat je het doet? ik weet ook dat het slecht is en ik drink regelmatig. but so what? alles is tegenwoordig slecht?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 09:47

ik denk dat als je enkel eens een glaasje neemt dat het heus wel wat mee valt dat het slecht is.
Te veel dat is slecht.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:14

alles te veel is slecht, zo kan je ook te veel water drinken ik heb al eerder vermeld, in zweden kan je niet eens drank boven de 3,5% krijgen in supermarkten, nu dat zou ik eens graag zien in NL, daar heb je overheids slijterijen die alles boven de 3,5% verkopen met de regel dat je 20 jaar en ouder moet zijn ;) nu vind ik 20 jaar zelf wel erg hoog. 18 is een goede leeftijd :j

Maar tevens vind ik het een heel ander verhaal als iemand die op een verjaardag een keer een glaasje drinkt onder toezicht fam, of iemand die uitgaat en zich helemaal klem zuipt :n

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:21

Ik vind 18 nog niet hoog genoeg..... Maar fijn dat er aandacht voor is in ieder geval. Ik denk dat de schade en overlast door alcohol nog steeds onderschat wordt. Zowel op micro-, als meso- en macroniveau.

Het lijkt echter wel zinvol om naast deze regelgeving vooral de nadruk te blijven leggen op het geven van inzicht in de gevolgen van drank op jongere leeftijd. Want met regelgeving alleen, voorkom je geen erger. Ergerns zal een motivatie/ stimulans vandaan moeten komen om niet te drinken, met name bij de jongeren (maar ook volwassenen) die ofwel te veel, ofwel te vaak, ofwel om verkeerde redenen drinken.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:39

Weet je wat ik ook gek vind, ik haal in september op mijn 17de mn rijbewijs ... zou betekenen dat ik wel mag autorijden, maar geen wijntje drinken .. want dat vinden ze onverantwoordelijk :D .

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:52

Goede regeling. De "jongere" generatie is vaak beïnvloedbaar met het gevolg dat er comazuipers op de SEH worden binnengebracht. Dit gebeurd vaak omdat 14 en 15 jarige tieners stoer willen doen omdat de rest ook lekker zuipt. ik denk dat degene die het geeft aan de jongere ook strafbaar gesteld moet worden, je moet immers nog je hele leven met je hersenpan doen.

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:01

Wel een beetje offtopic, maar gaan ze dan ook de leeftijd voor tabak verhogen? Of mag je dat wel gewoon vanaf je 16e!

@ intral: Ja dat is ook krom, maar opzich is dat in Amerika natuurlijk al heel lang zo dat je vanaf je 16e mag autorijden en geloof pas vanaf je 21e alcohol mag drinken..

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:08

Tsja mijn mening is dat ik denk dat het op zich wel een goede regeling is.
Maar ik denk dat als ze er echt aan willen komen dat dat dan toch wel gebeurd.
Dat hou je toch niet tegen. Al is er wel een verschil tussen jezelf helemaal klem zuipen of af en toe eens een glaasje.

Ik ben zelf 19 dus voor mij maakt het niet uit haha.
Dronk eigenlijk nooit alcohol, is pas het laatste jaar dat ik weleens wat drink.
Mijn moeder neemt weleens een fles voor mij mee naar huis, maar als hij op is dan koop ik geen nieuwe want dat vind ik stiekem toch wel een beetje zonde van mijn geld. Ik kan ook prima zonder, ken ook mensen in mijn omgeving die claimen niet uit te kunnen gaan zonder te drinken.
Dit vind ik dan toch wel enigszins een beetje triest, maar ieder zijn eigen keuze.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:36

Ashleytjuhh schreef:
iemand die het er mee eens is ooit bedacht hoe ze dit in de kroegen moeten gaan doen? kroegen vanaf 18? 2 apparte ruimtes 16+ en 18+ zodat ze geen drank over kunnen geven?

Bij ons zijn bijna alle kroegen al 18+ op 1 na.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:37

Lisaa_ schreef:
@ intral: Ja dat is ook krom, maar opzich is dat in Amerika natuurlijk al heel lang zo dat je vanaf je 16e mag autorijden en geloof pas vanaf je 21e alcohol mag drinken..

Ja, en dat gaat daar ook al heel lang niet goed. -O-

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:39

Prima regeling :) Als je hier op donderdag/vrijdag/zaterdag de uitgaansgelegenheden gaat bekijken lopen er kinderen tussen de 13 en de 18 rond die strontbezopen zijn en niet meer op hun benen kunnen staan. Wat mij betreft maken ze er 21 van & is de bezopen kinderdisco verleden tijd.

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:46

Ik vind het een prima regeling , als ik zie hoeveel mensen zich klemzuipen op mijn leeftijd en in mijn omgeving kan dat nooit goed zijn .