Lang niet iedereen maakt iets heftigs mee waardoor ze te dik worden. Naast mijn enorme honger, had m'n obesiteit ook een (ernstige) psychische oorzaak, maar aan ons de taak om dat te overwinnen, toch? Iedereen krijgt in het leven andere kaarten uitgedeeld en daar moet je het zo goed mogelijk mee doen.
In de loop van de jaren heb ik niet alleen aan m'n overgewicht gewerkt, maar ook aan de oorzaak daarvan. Ik heb daar geen hulp voor gezocht, in het verleden wel gedaan, maar ik kwam erachter dat ik het in m'n uppie veel beter aan kon pakken.
En jij kan dat ook
Misschien denk je van niet, of misschien denk je: "wat maakt het uit.", maar het verschil is immens 
newmom schreef:ook hier een dikkert wie zich meld want ik vind de openingspost kei hard binnen komen en mijn
eerste gedachte was dan ook, ''jij hebt geen idee wat er vaak achter schuilt...''
Om je even een wakker makertje te geven, ik heb overgewicht omdat ik als kind zijnde en op latere leeftijd nog, een behoorlijke knauw heb gehad waardoor het vertrouwen in mensen compleet de grond in is geslagen, tot op zekere hoogte heb ik geen steun gehad aan mijn ouders, al zouden ze willen, ze konden het niet, ik werd niet begrepen en ik kon als kind zijnde niet verwoorden wat het deed.
Ik voelde me alleen en buitengesloten en vond mijn heil in eten, het was een soort van therapie om mijn verdriet om te zetten in een verdriet wat ergens anders door veroorzaakt was..
en als je het niet begrijpt hier de vertaling:
Als meisje van 8 ben ik mishandeld en misbruikt tot mijn 13e, op die leeftijd kreeg ik mijn eerste vriendje en kwam het besef dat wat mijn vader deed niet klopte. Mijn eigen vader was diegene wie me mijn dierbaarste bezit afnam waar ik de rest van mijn leven mee moest sturen.. vertrouwen.
Ik sloeg door, niemand drong tot me door en ondanks dat mijn ouders al lang gescheiden waren(ik was 2) kon ook mijn moeder mij niet opvangen, ik werd in een internaat geplaatst en heel langzaam kwam ik weer tot mezelf, maar wat ik eraan over hield was dat ik at, want als ik heel veel at kreeg ik een rot gevoel omdat ik zoveel gegeten had en werd het rotgevoel omdat ik al die jaren misbruikt was door mijn vader naar de achtergrond geduwd..
En zo, mijn lieve meid, wie meent zomaar een oordeel te vellen vanaf een stationnetje omdat jij anders meer moet betalen, ben ik aan mijn eetpatroon gekomen.
En een verslaving is heel moeilijk af te leren, ondanks dat we nu jaren verder zijn is het patroon er nog steeds, er zijn momenten dat het heel erg goed gaat, maar momenten dat het minder gaat val ik makkelijk terug in mijn patroon. En dat zijn momenten dat ik bijv mijn kinderen voor het eerst moet toevertrouwen aan een vreemde zoals een juf, of momenten dat mijn man teveel heeft gedronken, en zo zijn er 1000den van die momenten, en al is het op het moment zelf goed te handhaven, de man met de moker komt altijd nog even een ram nageven.
Ik vind het ronduit naiëf om te zeggen dat mensen geen ruggengraat meer hebben tegenwoordig,
want ik heb inmiddels heel wat bereikt in mijn leven waar ik keihard voor heb moeten knokken,
ik ben door het stof gegaan en heb de hel gezien.. dus zeg alsjeblieft niet van die domme dingen,
want met mij zijn er honderden anderen... en vanaf een bankje op het station kun jij niet in het heden over verleden van mensen kijken.. Als jij durft te zeggen dat we geen ruggengraat hebben, weet jij niet half wat voor ellende er speelt in sommige huizen, ook al trekken die mensen de deur achter zich dicht met een lach op hun gezicht, bedenk heel goed dat dat een masker is en dat dik zijn soms één van hun laatste/minste zorgen is. Toch vind niemand het leuk om dik te zijn, welk verhaal er ook achter zit, neem het van mij aan.
Groeten een vrouw met overgewicht.