De Nederlander in 'overconditie'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 09:52

Er worden niet echt meer vetcellen aangemaakt. Het grootste gedeelte van je vetcellen heb je al bij je geboorte, ze worden dus alleen gevuld. Ik las laatst wel dat bij morbide obese mensen er wel wat extra vetcellen worden aangemaakt.

Maareh, ik ben dus nog steeds obees? Vind ik eigenlijk een beetje onzin. Ik heb levenslang een grotere kans dan veel andere slanke mensen om obees te worden, dat wel. En ach, soms ben ik in m'n hoofd nog obees, dan schrik als ik in de spiegel kijk: al dat vet dat ik voel zit er helemaal niet meer _O-

Cer

Re: De Nederlander in 'overconditie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 09:58

Als iemand die te dik is geweest moet ik ook eerlijk zeggen dat ik wel schrik van te zware jonge kinderen, voornamelijk omdat ik weet hoe moeilijk het is om gewicht kwijt te raken.. En het is denk ik wel zo dat het inderdaad lastig is om gezond eten te kiezen cq te kopen. Dat zou best eenvoudiger mogen

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 09:59

ook hier een dikkert wie zich meld want ik vind de openingspost kei hard binnen komen en mijn
eerste gedachte was dan ook, ''jij hebt geen idee wat er vaak achter schuilt...''

Om je even een wakker makertje te geven, ik heb overgewicht omdat ik als kind zijnde en op latere leeftijd nog, een behoorlijke knauw heb gehad waardoor het vertrouwen in mensen compleet de grond in is geslagen, tot op zekere hoogte heb ik geen steun gehad aan mijn ouders, al zouden ze willen, ze konden het niet, ik werd niet begrepen en ik kon als kind zijnde niet verwoorden wat het deed.
Ik voelde me alleen en buitengesloten en vond mijn heil in eten, het was een soort van therapie om mijn verdriet om te zetten in een verdriet wat ergens anders door veroorzaakt was..

en als je het niet begrijpt hier de vertaling:

Als meisje van 8 ben ik mishandeld en misbruikt tot mijn 13e, op die leeftijd kreeg ik mijn eerste vriendje en kwam het besef dat wat mijn vader deed niet klopte. Mijn eigen vader was diegene wie me mijn dierbaarste bezit afnam waar ik de rest van mijn leven mee moest sturen.. vertrouwen.
Ik sloeg door, niemand drong tot me door en ondanks dat mijn ouders al lang gescheiden waren(ik was 2) kon ook mijn moeder mij niet opvangen, ik werd in een internaat geplaatst en heel langzaam kwam ik weer tot mezelf, maar wat ik eraan over hield was dat ik at, want als ik heel veel at kreeg ik een rot gevoel omdat ik zoveel gegeten had en werd het rotgevoel omdat ik al die jaren misbruikt was door mijn vader naar de achtergrond geduwd..
En zo, mijn lieve meid, wie meent zomaar een oordeel te vellen vanaf een stationnetje omdat jij anders meer moet betalen, ben ik aan mijn eetpatroon gekomen.
En een verslaving is heel moeilijk af te leren, ondanks dat we nu jaren verder zijn is het patroon er nog steeds, er zijn momenten dat het heel erg goed gaat, maar momenten dat het minder gaat val ik makkelijk terug in mijn patroon. En dat zijn momenten dat ik bijv mijn kinderen voor het eerst moet toevertrouwen aan een vreemde zoals een juf, of momenten dat mijn man teveel heeft gedronken, en zo zijn er 1000den van die momenten, en al is het op het moment zelf goed te handhaven, de man met de moker komt altijd nog even een ram nageven.

Ik vind het ronduit naiëf om te zeggen dat mensen geen ruggengraat meer hebben tegenwoordig,
want ik heb inmiddels heel wat bereikt in mijn leven waar ik keihard voor heb moeten knokken,
ik ben door het stof gegaan en heb de hel gezien.. dus zeg alsjeblieft niet van die domme dingen,
want met mij zijn er honderden anderen... en vanaf een bankje op het station kun jij niet in het heden over verleden van mensen kijken.. Als jij durft te zeggen dat we geen ruggengraat hebben, weet jij niet half wat voor ellende er speelt in sommige huizen, ook al trekken die mensen de deur achter zich dicht met een lach op hun gezicht, bedenk heel goed dat dat een masker is en dat dik zijn soms één van hun laatste/minste zorgen is. Toch vind niemand het leuk om dik te zijn, welk verhaal er ook achter zit, neem het van mij aan.

Groeten een vrouw met overgewicht.

ikbenerniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:00

Sundral schreef:
Intressant onderwerp. Ik heb laatst voor school een tekst moeten lezen, waarin stond dat (morbide)obesitas een chronische ziekte is. Het woord chronisch stoorde mij enorm en ik heb ontzettend lang gediscussieerd met de docent omdat ik het geen chronische ziekte vind. Mijn docent vertelde mij dat het hetzelfde is als alcoholist. Ook al ben je 30 jaar clean, dan ben je alsnog een alcoholist omdat je er altijd mee bezig zal blijven/zijn. Wat vinden jullie hiervan? In mijn ogen is iemand die van 150 kg naar 75 kg gaat bij een lengte van 1.80 geen obesitas meer. Het is misschien een beetje offtopic, maar ik ben benieuwd of ik de enige ben die obesitas dus geen chronische ziekte vind..

Als een alcholist na 30 jaar clean nog steeds een alcholist is waarom is iemand met obesitas na een periode van afvallen geen obesitas meer? Juist wel, deze mensen moeten altijd blijven opletten. Mensen met obesitas die veroorzaakt is door overmatig eten hebben ook een verslaving, dat is eten. Voor een alcoholist is drank de verslaving en voor iemand anders sigaretten en voor weer een ander voedsel. Clean of niet clean het blijft een verslaving die je dagelijks in de hand moet houden en dat is verrekte moeilijk. Ik kom zelf bij een bmi van over de 50 weg dus ik weet helaas waar ik over praat. Ondertussen 60 kilo afgevallen maar ik moet elke dag, elk uur en elke minuut oppassen om niet terug te vallen. Dus ja het is een verslaving en het is chronisch want je komt er nooit vanaf....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:02

Sundral schreef:
Intressant onderwerp. Ik heb laatst voor school een tekst moeten lezen, waarin stond dat (morbide)obesitas een chronische ziekte is. Het woord chronisch stoorde mij enorm en ik heb ontzettend lang gediscussieerd met de docent omdat ik het geen chronische ziekte vind. Mijn docent vertelde mij dat het hetzelfde is als alcoholist. Ook al ben je 30 jaar clean, dan ben je alsnog een alcoholist omdat je er altijd mee bezig zal blijven/zijn. Wat vinden jullie hiervan? In mijn ogen is iemand die van 150 kg naar 75 kg gaat bij een lengte van 1.80 geen obesitas meer. Het is misschien een beetje offtopic, maar ik ben benieuwd of ik de enige ben die obesitas dus geen chronische ziekte vind..

Met als "voordeel" dat een alcoholist volledig weg "kan" blijven van zijn verslaving.
Immers, van een leven zonder alcohol ga je niet dood.

Het grote probleem met een voedsel verslaving, is dat je de rest van je leven verplicht verbonden en geconfronteerd blijft met je verslaving, omdat je dood gaat als je niets eet.

Van een voedsel verslaving af komen is dus ontzettend veel moeilijker dan welke andere verslaving dan ook.
Omdat je bij andere verslavingen de rest van je leven van het verslavende af kunt blijven, terwijl je bij een voedsel verslaving minstens 3x per dag weer volledig geconfronteerd wordt.

Probeer 'n alcoholist maar 'ns van z'n verslaving af te helpen als hij 3x per dag alcohol moet drinken.
Of een drugsverslaafde, als hij 3x per dag drugs moet nemen.
Dat is echt een onbegonnen zaak... Maar "de maatschappij" vraag van mensen met een voedselverslaving wél om die uitdaging aan te gaan.

Het is een levenslang gevecht, waar een bijzonder groot deel van de voedselverslaafden gewoon niet sterk genoeg voor is om het te winnen.

Natuurlijk hebben niet alle mensen met overgewicht een voedselverslaving. Maar het begint wel een steeds grotere rol te spelen.

Ik las eerder van iemand dat overgewicht vaak een probleem is van overdaad / 't feit dat we veel te besteden hebben.
Maar in heel veel gevallen is het juist een probleem dat ontstaat door noodzaak en te kort koming.
Te weinig tijd en te weinig geld.

Maaltijden moeten snel. En slecht voedsel is een stuk goedkoper dan gezond voedsel.
Groente is bijna niet meer te betalen. Mager vlees en vis is ontzettend duur...

Goedkoop zijn frietjes, groenten uit blik met extra suiker en zout, tussendoortjes, etc.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:06

Als je graag gezonde groenten voor een prikkie wilt hebben, zorg dan dat je zelfvoorzienend wordt! Plant zelf groente in je tuin. Is heerlijk, biologisch en het kost nauwelijks wat :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:07

Lang niet iedereen maakt iets heftigs mee waardoor ze te dik worden. Naast mijn enorme honger, had m'n obesiteit ook een (ernstige) psychische oorzaak, maar aan ons de taak om dat te overwinnen, toch? Iedereen krijgt in het leven andere kaarten uitgedeeld en daar moet je het zo goed mogelijk mee doen.

In de loop van de jaren heb ik niet alleen aan m'n overgewicht gewerkt, maar ook aan de oorzaak daarvan. Ik heb daar geen hulp voor gezocht, in het verleden wel gedaan, maar ik kwam erachter dat ik het in m'n uppie veel beter aan kon pakken.

En jij kan dat ook :j Misschien denk je van niet, of misschien denk je: "wat maakt het uit.", maar het verschil is immens :)

newmom schreef:
ook hier een dikkert wie zich meld want ik vind de openingspost kei hard binnen komen en mijn
eerste gedachte was dan ook, ''jij hebt geen idee wat er vaak achter schuilt...''

Om je even een wakker makertje te geven, ik heb overgewicht omdat ik als kind zijnde en op latere leeftijd nog, een behoorlijke knauw heb gehad waardoor het vertrouwen in mensen compleet de grond in is geslagen, tot op zekere hoogte heb ik geen steun gehad aan mijn ouders, al zouden ze willen, ze konden het niet, ik werd niet begrepen en ik kon als kind zijnde niet verwoorden wat het deed.
Ik voelde me alleen en buitengesloten en vond mijn heil in eten, het was een soort van therapie om mijn verdriet om te zetten in een verdriet wat ergens anders door veroorzaakt was..

Als meisje van 8 ben ik mishandeld en misbruikt tot mijn 13e, op die leeftijd kreeg ik mijn eerste vriendje en kwam het besef dat wat mijn vader deed niet klopte. Mijn eigen vader was diegene wie me mijn dierbaarste bezit afnam waar ik de rest van mijn leven mee moest sturen.. vertrouwen.
Ik sloeg door, niemand drong tot me door en ondanks dat mijn ouders al lang gescheiden waren(ik was 2) kon ook mijn moeder mij niet opvangen, ik werd in een internaat geplaatst en heel langzaam kwam ik weer tot mezelf, maar wat ik eraan over hield was dat ik at, want als ik heel veel at kreeg ik een rot gevoel omdat ik zoveel gegeten had en werd het rotgevoel omdat ik al die jaren misbruikt was door mijn vader naar de achtergrond geduwd..
En zo, mijn lieve meid, wie meent zomaar een oordeel te vellen vanaf een stationnetje omdat jij anders meer moet betalen, ben ik aan mijn eetpatroon gekomen.
En een verslaving is heel moeilijk af te leren, ondanks dat we nu jaren verder zijn is het patroon er nog steeds, er zijn momenten dat het heel erg goed gaat, maar momenten dat het minder gaat val ik makkelijk terug in mijn patroon. En dat zijn momenten dat ik bijv mijn kinderen voor het eerst moet toevertrouwen aan een vreemde zoals een juf, of momenten dat mijn man teveel heeft gedronken, en zo zijn er 1000den van die momenten, en al is het op het moment zelf goed te handhaven, de man met de moker komt altijd nog even een ram nageven.

Ik vind het ronduit naiëf om te zeggen dat mensen geen ruggengraat meer hebben tegenwoordig,
want ik heb inmiddels heel wat bereikt in mijn leven waar ik keihard voor heb moeten knokken,
ik ben door het stof gegaan en heb de hel gezien.. dus zeg alsjeblieft niet van die domme dingen,
want met mij zijn er honderden anderen... en vanaf een bankje op het station kun jij niet in het heden over verleden van mensen kijken.. Als jij durft te zeggen dat we geen ruggengraat hebben, weet jij niet half wat voor ellende er speelt in sommige huizen, ook al trekken die mensen de deur achter zich dicht met een lach op hun gezicht, bedenk heel goed dat dat een masker is en dat dik zijn soms één van hun laatste/minste zorgen is. Toch vind niemand het leuk om dik te zijn, welk verhaal er ook achter zit, neem het van mij aan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:11

Pletje123 schreef:
Als je graag gezonde groenten voor een prikkie wilt hebben, zorg dan dat je zelfvoorzienend wordt! Plant zelf groente in je tuin. Is heerlijk, biologisch en het kost nauwelijks wat :)

Afgezien van dat je dat dan wel weer moet onderhouden, en dat je als je volledig zelfvoorzienend wilt worden een flinke tuin nodig hebt. En daat scheelt het tegenwoordig ook aan, tijd om het te onderhouden.

Want je wordt niet alleen geacht om slank te zijn in de huidige maatschapij, je moet ook een fulltime baan hebben én carriere maken én kinderen te hebben (en zelf op te voeden), én een leuk sociaal leven te hebben én op de hoogte te zijn van alle actualiteiten...

ikbenerniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:12

Vjestagirl schreef:
Pletje123 schreef:

Afgezien van dat je dat dan wel weer moet onderhouden, en dat je als je volledig zelfvoorzienend wilt worden een flinke tuin nodig hebt. En daat scheelt het tegenwoordig ook aan, tijd om het te onderhouden.

Want je wordt niet alleen geacht om slank te zijn in de huidige maatschapij, je moet ook een fulltime baan hebben én carriere maken én kinderen te hebben (en zelf op te voeden), én een leuk sociaal leven te hebben én op de hoogte te zijn van alle actualiteiten...

helemaal mee eens _/-\o_ Als je dit alles niet hebt hoor je er tegenwoordig niet bij en ben je vaak maar een raar iemand

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:14

Nou dan hoor ik er niet bij :+

ikbenerniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:14

ik ook niet hoor...

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:22

phormicola, hoe goed het ook misschien van je bedoeld is, dit stukje, wat ik schreef is niet bedoeld om nog eens een oordeel overheen te gooien, want geloof maar niet dat ik denk dat het me niks uit maakt.
Het is bedoeld om te laten zien dat je niet kan oordelen over iets of iemand omdat je gewoon niet kunt zien wat de achterliggende gedachte is. En over mijzelf, ik ben aan t werken aan de juiste weg en gaandeweg raak ik steeds meer kwijt. Maar dat was de insteek van mijn reactie niet.
ik vind het ronduit hard dat mensen zo oordelen en dat stuit me tegen de borst.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:25

newmom schreef:
phormicola, hoe goed het ook misschien van je bedoeld is, dit stukje, wat ik schreef is niet bedoeld om nog eens een oordeel overheen te gooien, want geloof maar niet dat ik denk dat het me niks uit maakt.
Het is bedoeld om te laten zien dat je niet kan oordelen over iets of iemand omdat je gewoon niet kunt zien wat de achterliggende gedachte is. En over mijzelf, ik ben aan t werken aan de juiste weg en gaandeweg raak ik steeds meer kwijt. Maar dat was de insteek van mijn reactie niet.

Ik vind juist helemaal niet dat er geoordeeld wordt, er worden wel vragen gesteld. Leuk ook dat je zegt dat ik een oordeel over je heen gooi :j Ik geloof helemaal niets. Woorden als 'misschien' hadden je die hint kunnen geven.

Ik word er een beetje moe van dat men blijft denken dat er geoordeeld wordt, hoe poeslief je ook bent in je post. Misschien beter om gewoon toe te geven dat het een gevoelige snaar is, in plaats van om je heen te slaan.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:27

newmom en femke
ik vind jullie berichten een zeer goede aanvulling op mijn eerder geplaatste link.
Zo zie je hoe complex alles in elkaar zit en het niet zo simpel en kortzichtig het is als ts en sommige andere denken.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:28

tuurlijk is het een gevoelige snaar, anders zou ik niet reageren.
Maar ook het woordje 'misschien' komt niet goed binnen. Je hoeft ook niet poeslief te zijn.
want met ' misschien' en de rest van de zin, neem jij aan dat ik niet aan het afvallen ben.. dat ben ik wel.
Maar dat vind ik niet terzake doen, ik probeer duidelijk te maken wat de oorzaak is en dat ik het naar vind dat mensen dan zo over het gevolg kunnen oordelen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:32

newmom schreef:
Maar ook het woordje 'misschien' komt niet goed binnen. Je hoeft ook niet poeslief te zijn.
want met ' misschien' en de rest van de zin, neem jij aan dat ik niet aan het afvallen ben.. dat ben ik wel.
Maar dat vind ik niet terzake doen, ik probeer duidelijk te maken wat de oorzaak is en dat ik het naar vind dat mensen dan zo over het gevolg kunnen oordelen.

Dat is dus juist het punt: er wordt hier vrij weinig tot niet geoordeeld. Ik was helemaal niet aan het aannemen dat je niet aan het afvallen bent, sterker nog: ik reageer nooit op de persoon zelf, maar meer in het algemeen. Ik denk dat het nutteloos is om op de man te spelen. Liever schrijf ik een globalere post waar misschien meer mensen wat aan hebben. Ik gebruik jou dan als voorbeeld, maar ik weet helemaal niets van jou. Dus ik bedoel het altijd globaal :j

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:43

Ik kan me wel voorstellen dat mensen zich niet prettig voelen bij de oordelen over dikke mensen..Er zit ind vaak meer achter en dan is het erg kwetsend..De eerste stap is denk ik het accepteren van zichzelf en dat lukt niet als mensen met overgewicht al niet worden geaccepteerd..Als je je beter voelt over jezelf en je eigen lichaam is het ook makkelijker fit te worden en te blijven en dat is waar het om draait dat je je fit voelt en lekker in je vel zit..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:45

Vjestagirl schreef:
Pletje123 schreef:

Je moet helemaal niets :D Het is alleen een tip. Wij zouden graag helemaal zelfvoorziendend willen zijn, maar dat is voor ons ook niet haalbaar. We hebben wel groente en fruit in de tuin. Als er iets makkelijk is.. ;)

EDIT: en wat ook zo makkelijk is, is om altijd met een vingertje naar een ander te wijzen. Onderneem zelf actie! Zeuren kan altijd nog.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:48

Ik snap ergens TS wel. Ik sta er soms ook versteld van hoeveel mensen tegenwoordig overgewicht hebben en dat het steeds meer geaccepteerd wordt.
Dat dit topic kwetsend kan zijn voor sommige hier, dat begrijp ik ook. Maar neemt nog steeds het feit niet weg dat de Nederlandse bevolking dikker aan het worden is en dat dit in het straatbeeld opvalt.
Ik weet ook dat er mensen zijn met ziektes, maar dat is een klein percentage. Er zijn mensen met pshychische problemen noem maar op, toch is het merendeel er gewoon weg aan gegeten.
Dat ze zichzelf accepteren, heel goed, maar neemt niet weg dat er tegenwoordig veel mensen zijn met overgewicht en dat dit percentage de afgelopen jaren aan het stijgen is.
Overigens maak ik me niet druk om anderen, moeten ze lekker zelf weten. Of daarom de zorg duurder wordt, zou het niet weten het interesseert me niet eens.

Ik zelf heb ook overgewicht (behoor waarschijnlijk tot die 80% ;) ) en hoe komt dat? Doordat ik van veel en lekker eten houd. Maar dat vind ik geen excuus, ik werk er nu ook hard aan om weer een acceptabel gewicht te hebben. Ik moet net als phormicola voor altijd opletten met wat ik eet, genoeg sport en noem maar op. Voor mijn gevoel kom ik al aan als ik iets lekkers zie... Ik weet wel dat nu ik zo bezig ben ik tig keer meer energie heb en me steeds beter ga voelen. Nu alleen de rolletjes nog weg :)

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:56

phormicola schreef:
newmom schreef:

Ik denk dat het nutteloos is om op de man te spelen. Liever schrijf ik een globalere post waar misschien meer mensen wat aan hebben. Ik gebruik jou dan als voorbeeld, maar ik weet helemaal niets van jou. Dus ik bedoel het altijd globaal :j

oke, nu begrijp ik je :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:58

newmom schreef:

Ik vind het heel erg voor je wat je allemaal hebt meegemaakt... En inderdaad dat kan ik van de buitenkant niet zien...
Maar dat is ook het doel van dit topic niet. Feit blijft dat velen, ondanks bijvoorbeeld een psychische oorzaak, overgewicht hebben. Natuurlijk, sommigen gaan roken, anderen grijpen naar de drank of drugs... Ook daar denk ik hetzelfde over.
Dus dat men, wat de eventuele oorzaak dan ook is, grijpt naar veel? Of ongezond? Eten vind ik vreemd. Je kan mij niet wijs maken dat dat de problemen (op langere termijn) weg neemt. Dus ik denk dat we van dat welvarende probleem af moeten, dat er altijd maar lekker of ongezond eten te vinden is, waarnaar men grijpt als het niet goed gaat. Dit zou bijvoorbeeld omgezet moeten worden in een, ik noem maar iets, tekening maken.

Daarbij probeer ik niemand te veroordelen, ik durf gerust te zeggen dat ik het niet begrijp.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:02

Misschien moet je dan leren zien dat het probleem van een afstand hetzelfde lijkt, maar de oplossing, omdat voor iedereen de oorzaak en de omstandigheden anders zijn, individueel ligt. Pas als een individu voor zichzelf de mogelijkheden heeft en de noodzaak ziet om iets te doen aan zijn omvang, dan gebeurt er iets.

Overigens: onderzoek toont aan dat bij obese mensen een gewichtsverlies van 10% al veel uitmaakt op de gezondheidsrisico's - maar dat eindresultaat kan nog steeds in de categorie obees vallen. Maar niemand gaat aan de buitenkant of een persoon op het station die 10% al kwijt is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:04

Prrrr schreef:
Misschien moet je dan leren zien dat het probleem van een afstand hetzelfde lijkt, maar de oplossing, omdat voor iedereen de oorzaak en de omstandigheden anders zijn, individueel ligt. Pas als een individu voor zichzelf de mogelijkheden heeft en de noodzaak ziet om iets te doen aan zijn omvang, dan gebeurt er iets.

Overigens: onderzoek toont aan dat bij obese mensen een gewichtsverlies van 10% al veel uitmaakt op de gezondheidsrisico's - maar dat eindresultaat kan nog steeds in de categorie obees vallen. Maar niemand gaat aan de buitenkant of een persoon op het station die 10% al kwijt is....

Naar mijn idee is er voor iedereen maar 1 oplossing, voorkomen.

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:07

newmom schreef:

Amen! Hier dus nog eentje en ik denk dat er nog heeeel veel meer zoals wij zijn...Je kunt mensen niet allemaal over een kam scheren...

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:08

Als het gaat om de kosten te drukken. Paardrijdend Nederland kost ontzettend veel geld op de EHBO post. Zo een 15% van de ongevallen bij de ehbo is paard gerelateerd (net iets onder voetballend Nederland)

Ik vind dat er heel makkelijke en vooral kortzichtige opmerkingen worden geplaatst. Ja mensen brengen zelf teveel slecht eten naar hun mond, daar is een reden voor. Door die reden weg te wuiven zal je dus nooit het probleem oplossen, je ontkent de achterliggende reden waarom mensen zich overeten. Dat je de redenen niet begrijpt kan ik me voorstellen, maar door ze te negeren kom je niet verder (even voor de duidelijkheid: het woordje 'je' is algemeen bedoeld) Misschien zouden mensen zich meer moeten verdiepen in de reden, dan krijg je meer begrip en kan er aan dit toenemende probleem iets gedaan worden.