Fukushima kerncentra #4 bedreigt leven op aarde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 15:33

Om voor mij moverende redenen boycot ik ( in zoverre het mogelijk is) alles uit Japan. En dat is al ruim voor 1973. Ik vind het alleen heel bijzonder dat er nu zoveel ophef is, terwijl het al héél lang bekend is dat Japan het niet zo nauw neemt met de medemens ( en mededier) Beetje mosterd na de maaltijd om nu paniek te zaaien, dat had veel eerder moeten gebeuren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 15:34

rommulus schreef:
Chernobyl leert ons ook dat het leven zeer zeker niet ophoud na een kernramp.

Lees de link in het OT nog eens.
Bij Chernobyl hadden de sovjets de boel in een maand onder controle en is er heel snel een enórme sarcofaag overheen gezet die verdere uitstoot tegen heeft gehouden.

Hier liggen tónnen dodelijk spul in een bak water te wachten op een beving die daar heel normaal is. Als het water wegloopt gaat het de lucht in, de aarde rond.
Meer dan een jaar nadat ze het onder stevig hermetisch dicht dak hádden moet brengen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 15:37

femiaans schreef:
Beetje mosterd na de maaltijd om nu paniek te zaaien, dat had veel eerder moeten gebeuren.

Inderdaad.
Beter laat dan niet echter.
Er is m.i. geen enkel argument om nu niet aan de bel te trekken.

Nú druk geeft wellicht nú actie.
Tenslotte i s die bak nog niet lek.
Díe ramp kan nog voorkomen worden :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 15:45

Nicolletje schreef:
Wij gaan binnenkort naar Nerja, ik wou nog aanbieden om iets uit NL mee te nemen mocht je iets hiervandaan nodig hebben :)
Maar dat hoeft niet, zie ik :D

Bedankt, maar dat hoeft inderdaad niet.
Er komt al een bus met Belgisch bier deze kant op :9

Citaat:
Aangezien hier onderhand de enige informatie gegeven wordt (krant in NL: niets...) is het inderdaad wel handig ja.
Anders vergeet je het het gewoon.

Ik bedoel maar.
De wakkere NL journalistiek, jaja, neenee, braaf onder het maaiveld met het vingertje in de dijk en niet eens in staat om de NL burger over de berichtgeving uit het buitenland te informeren. Die stoute spaanse koning toch; dát is pas iets waar de NL burger voor de straat op moet. Redt de olifant. Of die straks licht geeft of niet, is een detail.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:08

En de Spaanse kranten staan er dus wel vol mee?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 17:17

Huertecilla schreef:
rommulus schreef:
Chernobyl leert ons ook dat het leven zeer zeker niet ophoud na een kernramp.

Lees de link in het OT nog eens.
Bij Chernobyl hadden de sovjets de boel in een maand onder controle en is er heel snel een enórme sarcofaag overheen gezet die verdere uitstoot tegen heeft gehouden.

Hier liggen tónnen dodelijk spul in een bak water te wachten op een beving die daar heel normaal is. Als het water wegloopt gaat het de lucht in, de aarde rond.
Meer dan een jaar nadat ze het onder stevig hermetisch dicht dak hádden moet brengen.

De sarcofaag is pas een half jaar nadat de reactor ontploft was geplaatst en de Sovjets gaven pas toe dat er wat gebeurt was nadat Zweedse autoriteiten een verhoogde stralingsdosis maten en de internationale gemeenschap druk op de Sovjet-Unie uitoefende. Anders hadden we er waarschijnlijk pas na de val van het communisme er over gehoord.
Het onbreken van een sarcofaag in Fukushima komt waarschijnlijk doordat ze proberen met het water de reactie enigzins onder controle te kunnen houden om een verdere meltdown te voorkomen. Anders heeft een sarcofaag ook weinig zin. Het is ook de straling die bij de reactie vrijkomt (gammastraling en snelle neutronen) die het meest gevaarlijk is. Het uranium zelf is als de reactie eenmaal gestopt is als alfastraler betrekkelijk ongevaarlijk.Zorgelijk? Uiteraard. Einde van de wereld? Lijkt me wat overdreven.
Dat het allemaal sneller had gekund ben ik met je eens, maar bureaucratie is universeel blijkt wel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 17:32

rommulus schreef:
De Sovjets gaven pas toe dat er wat gebeurt was nadat Zweedse autoriteiten een verhoogde stralingsdosis maten en de internationale gemeenschap druk op de Sovjet-Unie uitoefende. Anders hadden we er waarschijnlijk pas na de val van het communisme er over gehoord.
Het onbreken van een sarcofaag in Fukushima komt waarschijnlijk doordat ze proberen met het water de reactie enigzins onder controle te kunnen houden om een verdere meltdown te voorkomen. Anders heeft een sarcofaag ook weinig zin. Het is ook de straling die bij de reactie vrijkomt (gammastraling en snelle neutronen) die het meest gevaarlijk is. Het uranium zelf is als de reactie eenmaal gestopt is als alfastraler betrekkelijk ongevaarlijk.Zorgelijk? Uiteraard. Einde van de wereld? Lijkt me wat overdreven.
Dat het allemaal sneller had gekund ben ik met je eens, maar bureaucratie is universeel blijkt wel.

In Moscow kreeg men het eerste bericht uit Zweden ja en niet uit Tsjernobyl. Inderdaad typerend en een bewijs dat deze industrie niet veilig is.
´Druk´ is een westers stuk anti-sovjet propaganda.
Al zou het onder druk zijn geweest, waar is dan nú die druk??? -O-

Verder is het wellus-niettus, maar onder de streep was het in Tjernobyl na een maand onder controle en in Fukushima na een jaar lánger niet.

´Einde van de wereld´ heb ik alleen gelezen bij de slechtlezers.
Einde van de mensheid is een niet ondenkbaar worst case. Dat kan je overdreven vínden. Het is echter een kans op en een dergelijk absoluut ernstig gevolg behoort gewoon NUL kans op te zijn.
Een tot nul naderende kans op de apocalyps = onacceptabel groot risico.

Maar goed; doe ermee wat je wil.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 18:01

Huertecilla schreef:

Dan gaan we allemaal stralend de pijp uit. :# :evaw:

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 18:20

HolyPope schreef:
Huertecilla schreef:

_/-\o_ _O- _O- _O- +:)+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 18:44

HolyPope schreef:
Huertecilla schreef:

Inderdaad. Dat heb je goed begrepen. Waarschijnlijk zie dan je eerst je kinderen strálend aan kanker en/of andere stralingsgerelateerde ziektes overlijden.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:05

Meer uit interesse TS, maar heb jij misschien (betrouwbare) bronnen waar je deze informatie vandaan haalt?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:07

Adamootje schreef:
Meer uit interesse TS, maar heb jij misschien (betrouwbare) bronnen waar je deze informatie vandaan haalt?

misschien Niburu.nl? :+

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:16

geerke schreef:
Adamootje schreef:

misschien Niburu.nl? :+

Dat is toch die zogenaamde planeet dat onze aarde dit jaar gaat verwoesten (Niburu dan)? Ik zie op de site (bijna) alleen maar berichten over buitenaardse wezens. :+

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:19

....en daar zitten er een hoop van op bokt.

Memories

Re: Fukushima kerncentra #4 bedreigt leven op aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:25

Ach het zal wel weer hoor, nummertje zoveel in het rijtje mogelijk aarde doomsday scenario's en allerlei andere rampen en gebeurtenissen die zich nu al aan het voltrekken zijn of die zich kunnen voltrekken waaraan we uiteindelijk toch wel allemaal of grotendeels de pijp uit gaan.
En als al die mensen die daar aan het hoofd staan van de kerncentrale het echt totaal niet interesseert dat wij allemaal een levensgroot risico lopen waardoor al het leven op aarde uiteindelijk wordt weggevaagd ga ik me er ook niet druk om lopen maken, tja :+

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 21:17

randalinpony schreef:
Huertecilla schreef:
Je hebt gelijk.
:x blijven en je eigen metertje gebruiken is :)*
Ik zal mijn sociale betrokkenheid indammen :o

We hebben wel degelijk een keuze: om niet langer te geloven dat vanwege de risicos niet te verzekeren, gevaarlijke energie onze enige milieuvrindelijke keuze is.

We hebben de keuze om ons nú goed te informeren en ons gewoon 'bang' te laten maken.

Om niet langer de leugens te geloven dat 'milieuvriendelijke stroom' onbetaalbaar is en alleen wegens de subsidies uitkan (dat geldt voor kernenergie ook trouwens, maar daar merk je niets van).

Die keuzes heb je wel degelijk. En juist dan maak je de sociale keuze. Borsele staat trouwens in mijn achtertuin.

ik kon ze vroeger vanuit mn slaapkamer zien ! de koeltorens ... Een voordeel , als er iets is dan is het wel snel klaar ^^ inplek van dat je jaren moet lijden :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 21:59

HolyPope schreef:
....en daar zitten er een hoop van op bokt.

:')

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 00:31

Komop HC, doe nou niet alsof de Russen het zo geweldig aan hebben gepakt allemaal, het is dat de koude oorlog heerste en ze hun gezicht moesten zien te redden dat ze die sarcofaag eromheen gemaakt hebben, en vergeet niet dat ze daarbij een hele hoop mensen die nooit voor kernenergie gekozen hebben opgeofferd hebben als slachtschapen. Als de Zweden (en de Noren, en de Finnen) geen sterk verhoogde stralingsnivo's hadden gemeten en aan de hand van de metingen al hadden ontdekt dat het wel Tsjernobyl moest zijn en dat die wel geexplodeerd moest zijn, is er actie ondernomen. Anders hadden ze het net zo hard in de grote doofpot gesmeten en er niets aan gedaan. De lokale bevolking, in de voltallige Sovjet-Unie, is nooit iets verteld. Pas na de val van de muur kregen zij de informatie die hier allang bekend was, dat die centrale echt de lucht in was gegaan. Evacuatie van de omliggende gebieden hebben ze ook mee gewacht totdat er wel erg veel mensen spontaan acute stralingsziekte kregen, en het volk dus iets begon te vermoeden, maar nog steeds zonder te vertellen waarom er geevacueerd werd. Evacuatie en het uit elkaar halen van de gemeenschappen, daardoor konden ze de bevolking nog misleiden. Dat ze het toevallig, achteraf gezien, redelijk fatsoenlijk hebben aangepakt is meer geluk dan wijsheid en mocht er vandaag de dag een van die bejaarde centrales de lucht in gaan dan gebeurt precies hetzelfde als bij Fukushima, de grote doofpot komt tevoorschijn en er gebeurt helemaal niets.

De lokale bevolking werd verteld dat het om een klein incident ging dat volledig onder controle was, dat er problemen waren met 1 reactor en de rest gewoon in bedrijf bleef. Ook de medewerkers van de centrale werd niets verteld, en die kregen ook meteen een zwijgplicht opgelegd die vandaag de dag nog steeds geldt (net zoals de hulpverleners die het overleefd hadden, brandweer, militairen, ziekenverzorgers/ artsen, ordehandhavers...). Als die geschonden wordt dan staat er nog steeds een enkeltje Siberie klaar. ALLE informatie die daar vandaan komt is gekleurd en goedgekeurd door de autoriteiten. Tot op de dag van vandaag.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 08:17

mick75 schreef:
Komop HC, doe nou niet alsof de Russen het zo geweldig aan hebben gepakt allemaal, het is dat de koude oorlog heerste en ze hun gezicht moesten zien te redden dat ze die sarcofaag eromheen gemaakt hebben, en vergeet niet dat ze daarbij een hele hoop mensen die nooit voor kernenergie gekozen hebben opgeofferd hebben als slachtschapen.

Inderdaad hebben de sovjets mensenlevens geofferd aan het beperken van het risisco voor de rest van de wereld. Slechte zaak?

Nú is ereen probleem wat groter is dan het grootste tot nu toe en wordt er onvoldoende gedaan door twee supereconomieën met veel en véél meer mogelijkheden in een tijd met meer kennis.
Zonder druk van buiten blijft het tien jaar boven ons hoofd hangen in een gebied waar aarbevingen normaal zijn.
Slaap kindje slaap....

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 08:42

Zoals ik eerder al vermeldde. Deze situatie is wel zeer zorgelijk en als dit niet had verschenen had ik het ook niet geweten. Je hoort er verder ook niets over en die doofpot zal nog veel groter worden ben ik bang voor!
Wat ik nog wel wil toevoegen, is dat we ons waarschijnlijk niet al te druk moeten maken.......
Wat denken jullie welke ziektes etc er allemaal in laboratoria zitten. De onbekende die uit het oerwoud komen etc. Waar nog geen vaccin of antibiotica voor is! Denk daar eens aan als 1 vliegje die mee zou nemen de wereld in! Dat is net zo gevaarlijk! Er wordt zoveel voor ons allen verzwegen. Natuurlijk niet goed te praten, maar misschien is het wel beter. Anders zou er dikke paniek gezaaid worden.
We kunnen het maar beter positief in blijven zien, want anders.....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:51

Nou ja, bij Tsjernobyl is ook wel het eea misgegaan. Om dat als voorbeeld te nemen van hoe het wel 'had gemoeten' is wellicht wat te optimistisch.

Voor de mensen die meer willen lezen, http://ex-skf.blogspot.com/ is een hele goede. Een japans-engels blog dat de publicaties en officiele informatie goed bijhoudt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:26

Huertecilla schreef:
Citaat:
Inderdaad hebben de sovjets mensenlevens geofferd aan het beperken van het risisco voor de rest van de wereld. Slechte zaak?

Nou. Goh. Heil de heilstaat! Goeh gedaan Russen! Weet je wat HC, misschien moet jij maar eens die reactor bij Fukushima binnengaan om de boel daar eens schoon te vegen, tenslotte is niets mooier dan je leven opofferen voor het heil van de mensheid?

Wel een beetje jammer dan dat die mensen zelf geen eerlijke keuze hadden, omdat ze namelijk niet wisten wat ze voor risico liepen... Kwestie van slecht informeren. ;)
Niet veel anders dan jij de westerse heilstaat verwijt, dus. Moet de Japanse regering ook mensen verplichten zich op te offeren?

Maar misschien kunnen we uit dit alles leren, dat machthebbers niet zonder controle kunnen. En wie controleert hen?

@Shadowflower: zeggen wij ook altijd, je kan maar beter in 1X eraan gaan dan langzaam....
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 11-05-12 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:40

Citaat:
De staven moeten daar uit en van elkaar weg.
De straling is te intens voor robots.

Trek degenen die de risisobeslissingen genomen hebben maar een pak aan.

Maar als de straling te intens is voor robots....kunnen mensen dan überhaupt wel die staven eruit en weghalen? Los van of ze de pijp uitgaan door straling of niet, is het mogelijk? Het gaat hier ook om staven van 6m begrijp ik, dus je hebt sowieso materieel nodig.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:56

Met een paar kranen moet het in theorie wel mogelijk zijn (in theorie he, ik weet niet hoe de situatie daar ter plekke is! Kan net zo goed wezen dat je er niet met eens in de buurt kan komen). In elk geval heb je vrij basic gereedschap nodig.

HC, het gaat erom dat de Russen aan de lokale bevolking NIETS verteld hebben, en internationaal alleen omdat de Scandinaviers al hadden uitgevogeld wat er ongeveer gebeurd moest zijn aan de hand van hun meetresultaten.

De lokale bevolking hebben ze alleen maar verteld dat er een KLEIN incident is geweest in een van de reactoren, maar dat het niet ernstig was en dat de rest van de centrale snel weer in gebruik genomen zou worden. En dat er geen gevaar was voor de bevolking! En dat houden ze tegen de lokale bevolking tot de dag van vandaag vol, ondanks de no-go-zone en de evacuaties! (en de statistisch inmiddels aantoonbare verhoogde risico's op auto-immuunziekten, kanker en misvormingen).

Geevacueerd werd er pas NADAT er opvallend veel mensen in heel korte termijn in het ziekenhuis belandden met acute stralingsziekte. En alleen om de bevolking te kunnen verspreiden, zodat er geen geruchtenmachine op gang zou kunnen komen die het hele systeem kon laten wankelen of zelfs omvallen. Vergeet niet dat Tsjernobyl plaats vond voor de val van het IJzeren Gordijn.

Ook de hulpverleners werd niets verteld, en diegenen die zelf hadden bedacht wat er gebeurd moest zijn (ingenieurs, medewerkers van de centrale) werden juist erheen gestuurd voor reddingswerkzaamheden om ze de mond te snoeren "for the greater good". Critici idem. Door ze naar de brandende centrale te sturen en later de sarcofaag te laten bouwen maakten ze de kans dat die mensen ooit zouden gaan praten klein, want de kans dat ze zouden overleven was zeer klein. Het was, kortom, een verdomd effectieve manier van het opruimen van lastige mensen. En wie het per ongeluk toch overleefde kreeg een spreekverbod, als je dat overtreed wordt je aangeklaagd wegens landverraad, nog steeds! Jep, de Russen hebben echt in het belang van de rest van de wereld gehandeld... Dream on!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:02

mick75 schreef:
Het was, kortom, een verdomd effectieve manier van het opruimen van lastige mensen. En wie het per ongeluk toch overleefde kreeg een spreekverbod, als je dat overtreed wordt je aangeklaagd wegens landverraad, nog steeds! Jep, de Russen hebben echt in het belang van de rest van de wereld gehandeld... Dream on!

Wat is onze wereld eigenlijk toch... -O-