Veganisme.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Veganisme.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:37

Nee okee, maar ik ben nogal chaotisch en vergeet nog wel eens dat mensen niet mijn gedachten kunnen lezen :o excuses.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:30

Haha, geen probleem :) Eigenlijk zijn we het dus gewoon eens :P

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:19

Appelmoes_11 schreef:
Vegetariërs eten geen vis. Pescotariërs wel.

De meeste vis heeft in vrijheid geleefd... hun leven was dus beter. Ik denk dat dat hun reden is. Er zitten natuurlijk genoeg nadelen aan vis... misschien kun je dit beter aan een pescotariër vragen.

Sorry, maar dit is niet waar. Misschien is hun leven wel beter in vrijheid, maar hun dood compenseert wel ongeveer alles.

Ik heb respect voor je dat je dit allemaal kunt, ik eet zelf vegetarisch, en ik vind het al moeilijk genoeg om niet te kwijlen aan de gedachte van een lekker stukje vlees :+ maar ik begrijp je eigenlijk niet.
Dierenwelzijn, ok, natuurlijk. Mensenwelzijn? dat het gezond voor je is, bedoel je? Neem je pillen? Check je soms of je geen tekorten hebt aan iets (niet aanvallend bedoelt, alleen uit interesse :) )

Maar voor het milieu? Dit snap ik toch niet goed hoor.
Natuurlijk begrijp ik wel dat het meer ecologisch is, maar wat ben je daarmee?
Waarschijnlijk denk je (ik doe maar een gokje) dat we onze aarde kapot maken. Dit doen we ook wel, maar volgens mij gaat daar niets aan veranderen, zelfs al zouden we allemaal heel ecologisch gaan leven.

Want, voor nu zouden we dan in 'evenwicht' zijn en een passende ecologische voetafdruk hebben,
maar binnen een paar jaar zijn er weer zoveel mensen bijgekomen, en moeten we ons weer aanpassen?
en binnen 20 jaar nog heel veel meer, en dan moeten we nòg ecologischer gaan leven dan arme mensen in Afrika.
en binnen 30 jaar? je snapt mij wel :)

DarGwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:14

Mensen die kipfilet voor 1,33 kopen begrijp ik echt niet, ze staan er niet eens bij stil dat dat veel te weinig is voor een (deel van een) kippen leven.
Ik vind bovendien dat je alleen een dier mag eten als je het zelf zou kunnen doden.

Sinds ik meer kennis heb over het leven van leg kippen en melk koeien ben ik gaan minderen.
En bovendien eet ik alleen eieren van de kippen van de buren (waar ik regelmatig een appeltje of groenten aan geef, en bovendien een flinke uitloop hebben) dit zijn dan ook de lekkerste eieren die ik ooit geproefd heb. Melk en andere dingen gaan we bij een eko boer in de buurd halen die geen gif gebruikt, alle dieren gaan naar buiten, koeien krijgen 1 kalf.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:29

Ik heb enkel de eerste pagina gelezen omdat ik nu even geen tijd heb voor het hele topic, maar ik snap de TS heel goed. Ik ben zelf nu zo'n 4 à 5 jaar vegetariër en ben tussendoor 3 maanden veganist geweest, en iedere keer dat ik nieuwe mensen ontmoet en het onderwerp op eten komt, moet ik mijzelf weer gaan zitten "verdedigen" waarom ik van mening ben dat de vegetarische leefstijl zo veel gezonder is en waarom ik geen dieren wil eten en wat ik dan wel eet en of ik geen tekorten heb en of ik niet vreselijk slap, ziek en misselijk ben en wat ik dan allemaal niet eet en of ik inderdaad ook geen leer draag (jawél, ik ben vegetariër, geen veganist), etcetera etcetera. Allemaal uit onwetendheid van mensen, maar ik word er ook zo moe van. Mensen die wél vlees eten zouden zich moeten verantwoorden en verontschuldigen, niet de mensen die uit principe en gezondheidsredenen géén dierlijke producten consumeren.
Waarom wordt er in 2012 nog steeds zo moeilijk en zeurderig over vegetariërs en veganisten gedaan? Waarom moeten we ons zelf blijven verdedigen? Hoe dúrft iemand die iedere dag grote lappen vlees consumeert mij ervan te gaan beschuldigen dat ik geen "echte" vegetariër ben en dat ik zóndig als ik een keer een dropje eet of een plakje kaas of mijn leren jack aan heb?
Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat ik mij zou moeten verontschúldigen dat ik een keertje van mijn pad afwijk door een freakin' dropje te eten. Echt, ik kan daar zo boos om worden. Houd lekker je eigen ongezonde leefstijl in de gaten en bemoei je niet met mijn planten/zaden/granen/afentoeeendropje dieet.

Zal binnenkort even het hele topic doorlezen voor het geval ik nu volledig van het pad afwijk. :') Alvast mijn excuses (oohnee dat zou ik niet meer doen!).

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 11:13

Ik mis hier wel het argument dat door 'onze' bioindustrie multiresistente bacteriën de overhand krijgen, dus ook vegetariërs en veganisten kunnen straks geen goedwerkende antibiotica meer krijgen, omdat de bacteriën zodanig gemuteerd zijn door al het gebruik van antibiotica in de industrie. Zal me niets verbazen als er een epidemie komt. Vind ik best wel eng eerlijk gezegd.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 11:15

Mwoah, zo'n vaart zal het denk ik niet lopen. Antibiotica evolueert ook hè? Althans de mens evolueert antibiotica :+ Daarnaast heb ik al jaaaaren geen AB meer gekregen dus ik maak ne niet zo druk.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 11:18

Het gaat er om dat de bacterie waarmee je besmet raakt (vooral mensen met verminderde weerstand) niet meer reageert op antibiotica. Op een gegeven moment is er géén antibiotica meer voor de bacterie waar mensen mee besmet raken. Dan maakt het dus al niet meer uit hoeveel antibiotica je zelf al hebt gekregen, maar in feite wat de bacterie al 'doorstaan' heeft in het algemeen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 00:53

Weet je dat zeker? Je kan je ook afvragen of de bacteriën altijd resistent blijven voor een bepaalde vorm van antibiotica.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 01:43

Ik ben het helemaal met je eens dat de vee-industrie (99% helaas) martelpraktijken zijn, doordat we met de grote hoeveelheid mensen op Aarde een hele grote druk uitoefenen op de productie, die moet hoog liggen, snel zijn, goedkoop blijven... Maar... Dit staat los van het feit dat mensen, IMO, niet gemaakt zijn voor een veganistisch dieet. Het kan gewoon niet ideaal zijn voor je lichaam. Je verwaarloost praktisch eigenlijk je lichaam. Vooral je bloedvaten- en zenuwstelsel zullen er niet van gaan juichen, denk ik.

Het is niet alleen een kwestie van 'zorgen dat je B12 binnenkrijgt via een tabletje', zoals in de praktijk vaak wordt voorgesteld. Er komt veel meer bij kijken, maar dat begint pas in de werking van je organen zelf... De producten die je als veganist eet, bevatten natuurlijk wel eiwitten, maar ons menselijk lichaam is nou eenmaal niet zo op plantaardige eiwitten ingesteld. Lagere biologische beschikbaarheid, en bepaalde vervangers voor veganisten bemoeilijken de opname van ijzer, zink en soortgelijke mineralen in het lichaam.
Voordelen zoals een verlagende werking op het slechte cholesterol, goed voor je bloeddruk etc. heb je natuurlijk ook weer... :) Het is zeker niet alleen maar slecht. Heel veel veganistische producten zijn juist supergezond! Ook voor vegetariërs en vis- en vleeseters, om 'gewoon' te eten. Maar om daarbij al het dierlijke direct te schrappen, lijkt me niet gezond, of iig niet ideaal. Een ei of een glas melk bijvoorbeeld, bevat veel belangrijke vitamines en mineralen, in een evenwicht zoals wij dat nodig hebben... Zo'n evenwicht krijg je er niet uit met een veganistisch dieet. :n Het feit dat je bepaalde dingen uit een pilletje moet krijgen, zoals B12, zegt voor mij eigenlijk al genoeg... Dan klopt er iets niet, terwijl er wel genoeg voeding is die het biedt.

Om het dan puur voor de dieren/milieu te doen, tja, schuldgevoel vind ik begrijpelijk, maar er zijn denk ik wel alternatieven te vinden, particulieren die eieren aanbieden? Kaas en melk van kleinschaligere (biologische) bedrijfjes? Dan is het niet meer zo 'productie-achtig'... Ik zou niet snel mijn lichaam laten boeten voor een probleem dat in de maatschappij ligt... De echte ellende kun je daarnaast wel omcirkelen hoor, met wat moeite, door biologische producten te kopen. Helaas is ook daar wel wat op aan te merken, tja, het gebeurt in de maatschappij, alles wordt tegenwoordig bedrijfsmatig gedaan... Erg sneu voor alle diertjes. =( Het zal altijd blijven gebeuren op Aarde. Het aantal mensen in de wereld wordt toch alleen maar nog groter.

Je leest desondanks veel positieve dingen over veganisme, maar IK kan het me - intuïtief - niet voorstellen... Het gebrek is te groot.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 06:54

Melk, kaas en eieren hebben we absoluut niet nodig, dat is zo'n misvatting. Want kom op... welke volwassene drinkt nou melk van een ander dier? Of de ongesteldheid van een kip, is dat nou echt nodig voor je lichaam? Neemt niet weg dat het met mate best gezond kán zijn, maar het is niet strikt noodzakelijk om in leven te blijven.

We zijn er inderdaad voor gemaakt om vlees te eten, dat zit er dik in. Het ideale dieet bestaat waarschijnlijk uit dagelijks groentes, fruit, noten, zaden, granen en bonen, en dan drie keer per week een stukje vlees. Waar je bloedvaten pas echt niet blij van worden is bewerkte zooi, E-nummers, samengestelde producten met ingrediënten die je niet uit kunt spreken... En over het 'uit een pilletje', ik ken heel weinig mensen die uit hun dagelijkse dieet alles kunnen halen dat ze nodig hebben. Veel meer mensen zouden pilletjes moeten slikken.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 08:39

Magrathea schreef:
Weet je dat zeker? Je kan je ook afvragen of de bacteriën altijd resistent blijven voor een bepaalde vorm van antibiotica.
Ik vroeg mij dat eens af samen met een collega (werk in het ziekenhuis) en toen kwam net iemand van Infectie/Preventie binnen en die zei dat. Ik dacht namelijk ook dat bij mensen die nooit antibiotica krijgen alles wel werkt, maar de bacterie is op die middelen dan soms al gemuteerd (vandaar toen dat gebeuren in het Maasstad ziekenhuis met de Klebsiella).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 08:57

DaniBanani schreef:
Magrathea schreef:
Jij eet ook niet elke dag vlees :+ ik had het over de mensen die elke dag een stuk vlees van minimaal 100 gram naar binnen schuiven.

En wat als die mensen gewoon niet lekker eten zonder dat stukje vlees? Als ze dan echt niet het gevoel hebben dat de maaltijd compleet was? Die vleesvervangers hebben geprobeerd, en vis, maar het écht niet lekker vinden?

Moeten ze dan toch dat vlees laten staan, terwijl ze zich daar zelf niet fijn bij voelen, omdat ze daarmee in hun hele leven anderhalve koe uitsparen? Want laten we wel wezen, zelfs als je nooit vlees eet is 't niet zo dat je echt een groot verschil maakt. En dat is ook niet erg, want als je het zelf prettig vindt om zo te leven en om wel aan dat verschil bij te dragen, dan is dat prima. Maar als iemand daar geen enkele voldoening uit haalt en gewoon graag een stukje vlees eet 's avonds, dan hoeft daar toch geen verdere reden voor te zijn?

Dan kan ik namelijk ook zeggen "Ja, dierenwelzijn is een k.u.t.reden" - moet jij dan ook maar extra redenen gaan verzinnen?

Ik vindt dat iedereen verplicht is om een steentje bij te dragen om het millieu te verbeteren. Dus ja dan begint iemand maar met 1 x in de week met minder lekker eten. Net al al het eten kan je ook vegetarisch leren eten.
Het is ook gewoon een kwestie je even verdiepen in leuke recepten.

Zo ben ik ook begonnen. Ik nu eet 3 soms 4 keer in de week vlees en de rest min of meer vegetarisch.(ik let niet op het soort kaas)

Als iedereen "maar" drie keer in de week vlees zouden eten zou het al een enorme winst geven.

En denk er ook aan dat het steeds moeilijker wordt om iedereen op deze wereld te eten te geven. Je kan het eigenlijk gewoon tegenover je medemens niet meer maken om iedere dag vlees te eten.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 09:03

Lizzle schreef:
Magrathea schreef:
Ik vroeg mij dat eens af samen met een collega (werk in het ziekenhuis) en toen kwam net iemand van Infectie/Preventie binnen en die zei dat. Ik dacht namelijk ook dat bij mensen die nooit antibiotica krijgen alles wel werkt, maar de bacterie is op die middelen dan soms al gemuteerd (vandaar toen dat gebeuren in het Maasstad ziekenhuis met de Klebsiella).

Dit klopt. Je hoeft zelf nooit aan de AB te zitten om een bacterie op te doen die dusdanig gemuteerd is dat hij resistent is geraakt. Daarom is de vee industrie mede een probleem. Maar, en ik denk dat dat haast harder telt, ook het lukraak voorschrijven van AB aan mensen met kleine klachtjes (in frankrijk en dld worden lukraak AB voorgeschreven aan verkoudheidjes). Mensen maken lang niet altijd netjes hun kuur af, en daarmee werk je resistentie in de hand (niet genoeg AB om alle bacteriën te doden en degene die overblijven zullen zich afweren tegen de AB). Dit soort virusjes gaan vervolgens veel makkelijker over naar de mens dan die van dieren afkomen.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 09:05

Met "het milieu" verbeteren heb ik echt helemaal niks (als vegetariër)..
Wel schaam ik me voor de honger in Zuid-Amerika door de vleesindustrie en het leed wat er mee gemoeid gaat. Ik eet niet geen vlees om daar de uitstoot mee te verlagen eigenlijk. Zo zie je maar, iedereen z'n eigen redenen :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 09:34

Lizzle schreef:
Met "het milieu" verbeteren heb ik echt helemaal niks (als vegetariër)..
Wel schaam ik me voor de honger in Zuid-Amerika door de vleesindustrie en het leed wat er mee gemoeid gaat. Ik eet niet geen vlees om daar de uitstoot mee te verlagen eigenlijk. Zo zie je maar, iedereen z'n eigen redenen :')

En toch draag je bij aan een beter milieu, of je het nu wilt of niet }:)

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 02:09

Appelmoes_11: melk is inderdaad niet natuurlijk, als niet-zuigeling, en dan ook nog van een ander diersoort... Het ontstaat ook alleen maar wanneer een vrouwelijk zoogdier nakomelingen verwacht. Voor geen enkel ander doel. Dat geeft het al aan. 'Normaler/beter' is dan inderdaad vlees. Maar als vegetariër neem je dat dus niet, en dan kun je altijd nog beter melk nemen dan niks, dan ben je dus veganist, wat ik niet zo'n gezond idee vind. :) Want dan mis je echt meer essentiële stoffen.

Maar een ei is niet heel onlogisch. Vossen in de natuur eten ook eieren van een kip of vogel. Rare gedachte is het misschien wel, maar vis en vlees is immers ook wel 'gek', gewoon de spieren. Biologisch nut maakt daar geen onderscheid tussen, of het nou een ei, spieren of wat dan ook van het lichaam is... Als het maar een bron van eiwitten vormt. Allemaal dierlijk eiwit, dus min of meer hetzelfde qua voedingswaarde. Tja. Als het nut heeft, dan laat de natuur het gebeuren...

Kaas is idd ook zo'n 'gemaakt' product, maar als je geen vlees eet dan 'moet' je toch wel, om aan dierlijk eiwit te komen... (Hoewel kaas eigenlijk niet de gezondste keuze is.)

Er zijn idd heel erg veel dingen met chemische rommel, ook weer zo'n 'economische truc', echt om triest van te worden. Maar ja, daar is veganisme geen oplossing voor, dat is niet congruent of hoe zeg je dat duidelijker... :P Ik denk ook wel dat een pilletje als aanvulling dient te worden gebruikt, wat idd meer mensen zouden moeten doen. Maar bij veganisme gaat het om een invulling d.m.v. een tablet... Dan vind ik het wel te beperkt worden.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 13:53

NatasjavE schreef:
Ik vindt dat iedereen verplicht is om een steentje bij te dragen om het millieu te verbeteren. Dus ja dan begint iemand maar met 1 x in de week met minder lekker eten. Net al al het eten kan je ook vegetarisch leren eten.

Zo ben ik ook begonnen. Ik nu eet 3 soms 4 keer in de week vlees en de rest min of meer vegetarisch.(ik let niet op het soort kaas)

Als iedereen "maar" drie keer in de week vlees zouden eten zou het al een enorme winst geven.

En denk er ook aan dat het steeds moeilijker wordt om iedereen op deze wereld te eten te geven. Je kan het eigenlijk gewoon tegenover je medemens niet meer maken om iedere dag vlees te eten.

En als iemand dan dagelijks vlees eet, maar geen auto heeft, zo min mogelijk met 't OV reist, nooit in een vliegtuig stapt, 'goede' kleding koopt, vlees en andere producten bij de locale boer haalt, zuinig omgaat met water, gas en electra, en ook nog af en toe vrienden probeert iets bewuster te maken? Mag diegene dan misschien zélf weten hoe hij/zij bijdraagt aan een beter milieu? Ik zie namelijk liever deze persoon dan iemand die 1 dag minder vlees eet, maar voor de rest op geen enkele manier bijdraagt.

Dat jij -of een ander- veganisme ziet als dé oplossing, helemaal prima. :j Maar ik -en een ander- heb het recht dat anders te zien, andere oplossingen beter te vinden, of gewoon andere prioriteiten te hebben. Misschien denk ik wel "Goh, prima als het milieu verslechtert, uiteindelijk stort onze levenswijze vanzelf in elkaar, zullen meer mensen sterven, en lost het probleem zichzelf wel weer op." (en nee, dat denk ik niet, maar een ander misschien wel)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 14:02

DaniBanani schreef:
NatasjavE schreef:

En als iemand dan dagelijks vlees eet, maar geen auto heeft, zo min mogelijk met 't OV reist, nooit in een vliegtuig stapt, 'goede' kleding koopt, vlees en andere producten bij de locale boer haalt, zuinig omgaat met water, gas en electra, en ook nog af en toe vrienden probeert iets bewuster te maken? Mag diegene dan misschien zélf weten hoe hij/zij bijdraagt aan een beter milieu? Ik zie namelijk liever deze persoon dan iemand die 1 dag minder vlees eet, maar voor de rest op geen enkele manier bijdraagt.

Dat jij -of een ander- veganisme ziet als dé oplossing, helemaal prima. :j Maar ik -en een ander- heb het recht dat anders te zien, andere oplossingen beter te vinden, of gewoon andere prioriteiten te hebben. Misschien denk ik wel "Goh, prima als het milieu verslechtert, uiteindelijk stort onze levenswijze vanzelf in elkaar, zullen meer mensen sterven, en lost het probleem zichzelf wel weer op." (en nee, dat denk ik niet, maar een ander misschien wel)

Ik begrijp en snap je punt, maar wees eens eerlijk: hoeveel van zulke mensen zouden er bestaan?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 14:41

Niet veel, dat ben ik met je eens. :j
Ik zou het ook goed vinden als mensen zich meer bezig hielden met dierenwelzijn, milieu, andere mensen..de wereld om ons heen, zeg maar. Maar ik vind niet dat je mensen kan verplichten daar aan bij te dragen op één specifieke manier.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 14:42

Ik zie veganisme helemaal niet als DE oplossing. Ik ben ook geen veganist. :)

Het is alleen wel zo dat veteelt op dit moment vervuilender is dan het verkeer.
En verder alle kleine beetjes helpen.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:41

Supervixen schreef:
Ik respecteer je levenswijze. Ieder doet waar hij zich goed bij voelt.
Ik vroeg me alleen af toen ik in je profiel keek: vind je het niet erg dat je een leren hoofdstel en zadel hebt? (springfoto)

Dit is denk ik wat de TS vooral bedoelt.. Continue mensen die haar willen wijzen ( of "pakken") op dingen die ze als vega fout zou doen..

DarGwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:37

Duuk2011 schreef:
Supervixen schreef:
Ik respecteer je levenswijze. Ieder doet waar hij zich goed bij voelt.
Ik vroeg me alleen af toen ik in je profiel keek: vind je het niet erg dat je een leren hoofdstel en zadel hebt? (springfoto)

Dit is denk ik wat de TS vooral bedoelt.. Continue mensen die haar willen wijzen ( of "pakken") op dingen die ze als vega fout zou doen..

Je doet volgens mij gewoon zo veel mogelijk je best als veganist om geen dierlijke producten te gebruiken.
Maar soms moet je ook niet te veel doordraaien er in. Kunststof is niet veel beter dan leer, en bovendien is leer een bijproduct.

Iemands zwakke plek proberen te vinden in zijn levensstijl vind ik wel behoorlijk zwak, alhoewel ik niet denk dat Supervixen het op die manier bedoelde.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:46

F_Orumster schreef:
Lizzle schreef:

Dit klopt. Je hoeft zelf nooit aan de AB te zitten om een bacterie op te doen die dusdanig gemuteerd is dat hij resistent is geraakt. Daarom is de vee industrie mede een probleem. Maar, en ik denk dat dat haast harder telt, ook het lukraak voorschrijven van AB aan mensen met kleine klachtjes (in frankrijk en dld worden lukraak AB voorgeschreven aan verkoudheidjes). Mensen maken lang niet altijd netjes hun kuur af, en daarmee werk je resistentie in de hand (niet genoeg AB om alle bacteriën te doden en degene die overblijven zullen zich afweren tegen de AB). Dit soort virusjes gaan vervolgens veel makkelijker over naar de mens dan die van dieren afkomen.

zo zie je maar weer hoe weinig mensen afweten over iets heeeeeel belangrijk als resistentie en genetische mutatie van bacteriên en parasieten!!
met wormen bij bv paarden werkt het net zo! ondergedoseerde ontworming= de sterksten overleven planten zich voort; of de kleine groep die door een kleine genetische mutatie toevallig niet vatbaar zijn voor het gebruikte middel ==> alleen die planten zich voort

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 12:03

Eens DarGwen. Plus dat leer comfortabeler is voor je paard, dus ja, moet je dan voor je paard kiezen of voor dierenwelzijn? Ik zou wel aan leer proberen te komen dat van biologische koeien komt.