Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Appelmoes_11 schreef:Vegetariërs eten geen vis. Pescotariërs wel.
De meeste vis heeft in vrijheid geleefd... hun leven was dus beter. Ik denk dat dat hun reden is. Er zitten natuurlijk genoeg nadelen aan vis... misschien kun je dit beter aan een pescotariër vragen.
Magrathea schreef:Ik vroeg mij dat eens af samen met een collega (werk in het ziekenhuis) en toen kwam net iemand van Infectie/Preventie binnen en die zei dat. Ik dacht namelijk ook dat bij mensen die nooit antibiotica krijgen alles wel werkt, maar de bacterie is op die middelen dan soms al gemuteerd (vandaar toen dat gebeuren in het Maasstad ziekenhuis met de Klebsiella).Weet je dat zeker? Je kan je ook afvragen of de bacteriën altijd resistent blijven voor een bepaalde vorm van antibiotica.
DaniBanani schreef:Magrathea schreef:Jij eet ook niet elke dag vleesik had het over de mensen die elke dag een stuk vlees van minimaal 100 gram naar binnen schuiven.
En wat als die mensen gewoon niet lekker eten zonder dat stukje vlees? Als ze dan echt niet het gevoel hebben dat de maaltijd compleet was? Die vleesvervangers hebben geprobeerd, en vis, maar het écht niet lekker vinden?
Moeten ze dan toch dat vlees laten staan, terwijl ze zich daar zelf niet fijn bij voelen, omdat ze daarmee in hun hele leven anderhalve koe uitsparen? Want laten we wel wezen, zelfs als je nooit vlees eet is 't niet zo dat je echt een groot verschil maakt. En dat is ook niet erg, want als je het zelf prettig vindt om zo te leven en om wel aan dat verschil bij te dragen, dan is dat prima. Maar als iemand daar geen enkele voldoening uit haalt en gewoon graag een stukje vlees eet 's avonds, dan hoeft daar toch geen verdere reden voor te zijn?
Dan kan ik namelijk ook zeggen "Ja, dierenwelzijn is een k.u.t.reden" - moet jij dan ook maar extra redenen gaan verzinnen?
Lizzle schreef:Magrathea schreef:Ik vroeg mij dat eens af samen met een collega (werk in het ziekenhuis) en toen kwam net iemand van Infectie/Preventie binnen en die zei dat. Ik dacht namelijk ook dat bij mensen die nooit antibiotica krijgen alles wel werkt, maar de bacterie is op die middelen dan soms al gemuteerd (vandaar toen dat gebeuren in het Maasstad ziekenhuis met de Klebsiella).Weet je dat zeker? Je kan je ook afvragen of de bacteriën altijd resistent blijven voor een bepaalde vorm van antibiotica.
Lizzle schreef:Met "het milieu" verbeteren heb ik echt helemaal niks (als vegetariër)..
Wel schaam ik me voor de honger in Zuid-Amerika door de vleesindustrie en het leed wat er mee gemoeid gaat. Ik eet niet geen vlees om daar de uitstoot mee te verlagen eigenlijk. Zo zie je maar, iedereen z'n eigen redenen
NatasjavE schreef:Ik vindt dat iedereen verplicht is om een steentje bij te dragen om het millieu te verbeteren. Dus ja dan begint iemand maar met 1 x in de week met minder lekker eten. Net al al het eten kan je ook vegetarisch leren eten.
Het is ook gewoon een kwestie je even verdiepen in leuke recepten.
Zo ben ik ook begonnen. Ik nu eet 3 soms 4 keer in de week vlees en de rest min of meer vegetarisch.(ik let niet op het soort kaas)
Als iedereen "maar" drie keer in de week vlees zouden eten zou het al een enorme winst geven.
En denk er ook aan dat het steeds moeilijker wordt om iedereen op deze wereld te eten te geven. Je kan het eigenlijk gewoon tegenover je medemens niet meer maken om iedere dag vlees te eten.
DaniBanani schreef:NatasjavE schreef:Ik vindt dat iedereen verplicht is om een steentje bij te dragen om het millieu te verbeteren. Dus ja dan begint iemand maar met 1 x in de week met minder lekker eten. Net al al het eten kan je ook vegetarisch leren eten.
Het is ook gewoon een kwestie je even verdiepen in leuke recepten.
Zo ben ik ook begonnen. Ik nu eet 3 soms 4 keer in de week vlees en de rest min of meer vegetarisch.(ik let niet op het soort kaas)
Als iedereen "maar" drie keer in de week vlees zouden eten zou het al een enorme winst geven.
En denk er ook aan dat het steeds moeilijker wordt om iedereen op deze wereld te eten te geven. Je kan het eigenlijk gewoon tegenover je medemens niet meer maken om iedere dag vlees te eten.
En als iemand dan dagelijks vlees eet, maar geen auto heeft, zo min mogelijk met 't OV reist, nooit in een vliegtuig stapt, 'goede' kleding koopt, vlees en andere producten bij de locale boer haalt, zuinig omgaat met water, gas en electra, en ook nog af en toe vrienden probeert iets bewuster te maken? Mag diegene dan misschien zélf weten hoe hij/zij bijdraagt aan een beter milieu? Ik zie namelijk liever deze persoon dan iemand die 1 dag minder vlees eet, maar voor de rest op geen enkele manier bijdraagt.
Dat jij -of een ander- veganisme ziet als dé oplossing, helemaal prima.Maar ik -en een ander- heb het recht dat anders te zien, andere oplossingen beter te vinden, of gewoon andere prioriteiten te hebben. Misschien denk ik wel "Goh, prima als het milieu verslechtert, uiteindelijk stort onze levenswijze vanzelf in elkaar, zullen meer mensen sterven, en lost het probleem zichzelf wel weer op." (en nee, dat denk ik niet, maar een ander misschien wel)
Supervixen schreef:Ik respecteer je levenswijze. Ieder doet waar hij zich goed bij voelt.
Ik vroeg me alleen af toen ik in je profiel keek: vind je het niet erg dat je een leren hoofdstel en zadel hebt? (springfoto)
Duuk2011 schreef:Supervixen schreef:Ik respecteer je levenswijze. Ieder doet waar hij zich goed bij voelt.
Ik vroeg me alleen af toen ik in je profiel keek: vind je het niet erg dat je een leren hoofdstel en zadel hebt? (springfoto)
Dit is denk ik wat de TS vooral bedoelt.. Continue mensen die haar willen wijzen ( of "pakken") op dingen die ze als vega fout zou doen..
F_Orumster schreef:Lizzle schreef:Ik vroeg mij dat eens af samen met een collega (werk in het ziekenhuis) en toen kwam net iemand van Infectie/Preventie binnen en die zei dat. Ik dacht namelijk ook dat bij mensen die nooit antibiotica krijgen alles wel werkt, maar de bacterie is op die middelen dan soms al gemuteerd (vandaar toen dat gebeuren in het Maasstad ziekenhuis met de Klebsiella).
Dit klopt. Je hoeft zelf nooit aan de AB te zitten om een bacterie op te doen die dusdanig gemuteerd is dat hij resistent is geraakt. Daarom is de vee industrie mede een probleem. Maar, en ik denk dat dat haast harder telt, ook het lukraak voorschrijven van AB aan mensen met kleine klachtjes (in frankrijk en dld worden lukraak AB voorgeschreven aan verkoudheidjes). Mensen maken lang niet altijd netjes hun kuur af, en daarmee werk je resistentie in de hand (niet genoeg AB om alle bacteriën te doden en degene die overblijven zullen zich afweren tegen de AB). Dit soort virusjes gaan vervolgens veel makkelijker over naar de mens dan die van dieren afkomen.