eigen risico bijna verdubbeld in 2013

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:16

Lolacabana schreef:
Ik zeg mijn zorgverzekering volgend jaar maar op. Ga het wel zelf betalen, kom toch nooit bij de dokter. Ik ben er nu helemaal klaar mee, elk jaar gooi ik meer dan 1000 euro weg en als ik een keer wat moet hebben moet ik het toch zelf betalen..

Dat mag niet, je bent verplicht verzekerd.

Ik vind het ook niet leuk, want chronische indicatie, maar we moeten gewoon allemaal ons steentje bijdragen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:18

Wildgirl schreef:
Arabesk schreef:
Gaan ze het weer bij de hardwerkende gewone man halen :(

Als ze nu eerst weer eens de hypotheekrente aftrek afschaffen voor huizen > 5 ton, dat bespaart veel meer dan dit :( Maar dankzij de VVD is die hypotheekrente aftrek voor dure huizen er weer gekomen. Terwijl die afgeschaft was.

En waarom zou ik later als ik na hard werken een duur huis koop, niet mogen meeprofiteren van dit soort regelingen en Henk en Ingrid die (ten onrechte misschien wel) een uitkering trekken wel?
Ik vind dit zooooooooo krom he, trek maar van de rijken af, potverdorie zeg, accepteer toch eens dat niet iedereen gelijk is en hou eens op hetzelfde te willen als een ander die het misschien financieel een stuk breder heeft!

Wim en ingrid die een uitkering trekken kunnen geen huis kopen. En je kunt vast ook wel voor een minder duur huis gaan. Een hoger salaris betekend niet gelijk dat je ook in een duur huis moet zitten. Dat is je eigen keuze.

Zover ik weet is de hypotheekrenteaftrek een soort stimulatiemiddel geweest om de huizenmarkt te stimuleren en vooral voor diegenen die het anders niet konden betalen. Iemand die een huis van 5 ton (is maar een voorbeeld) kan betalen valt in mijn begrippen niet onder die noemer ;) Die kan ook wel een huis van 4 ton kopen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:19

Abiola schreef:
Ik vind het ook niet leuk, want chronische indicatie, maar we moeten gewoon allemaal ons steentje bijdragen.

Alleen chronisch zieken en lage inkomens gewoon net een steentje meer. Da's logisch, want ze hadden er gewoon voor moeten kiezen om niet ziek te worden, en gewoon een nette baan te nemen als Sanquin-directeur ofzo.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:23

Lolacabana: helaas, je bent bij wet verplicht om een zorgverzekering te hebben. Doe je dat niet dan komen er boetes en uiteindelijk een verplichte verzekering die van je salaris/uitkering wordt afgehouden en 'n hogere premie heeft.

En waarom de zorgverzekering wél en hypotheekrenteaftrek niet? Waarom wél die mensen pakken die al minder te besteden hebben (oa. chronisch zieken en ouderen - hogere zorgkosten en meestal geen geweldig salaris/uitkering), en niet mensen die ver boven modaal verdienen? Ja, mensen met een hoger inkomen hebben daar over het algemeen hard voor gewerkt, maar chronisch zieken en ouderen kiezen er toch niet voor om ziek te zijn? Die hebben ook liever een gezond lijf. En het antwoord is simpel: hogere inkomens = meer geld = meer invloed en connecties, door baan en/of studie.

KellyG

Re: eigen risico bijna verdubbeld in 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:30

ik vind die hypotheekrente aftrek afschaffen ook niet reeel tegenover een hoop mensen
zijn er zat die net hun huis hebben kunnen kopen dankzij de hypotheek rente aftrek..... (en dan heb ik het over normale huizen, geen kasten)
als ze het zouden afschaffen voor nieuwe gevallen, prima......
maar de mensen die er nu van profiteren, daarvan moet de regeling blijven vind ik

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:35

Altijd handig om iemand anders de schuld geven, omdat je zelf jarenlang heb bijgedragen aan de verhoging van de zorgkosten. Het is niet alleen bezuiniging die de mensen gaat raken, maar de zorg wordt alsmaar duurder, doordat mensen steeds meer zorg vragen. Dus bezuinigingen of niet meer geld voor je zorgverzekering moet je toch wel gaan betalen. En daar helpt de hypotheekrente wel of niet af trekken echt niet bij.

Tja ik ben van mening dat rijken misschien wat extra's kunnen betalen en misschien als het gaat om zorgverzekering standaard veel meer eigen risico moeten hebben. Maar dat iedereen steeds meer premie moet betalen, werkt de uitkeringsgerechtigden zelf ook hard aan mee.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:54

Shadow0 schreef:
Abiola schreef:

Alleen chronisch zieken en lage inkomens gewoon net een steentje meer. Da's logisch, want ze hadden er gewoon voor moeten kiezen om niet ziek te worden, en gewoon een nette baan te nemen als Sanquin-directeur ofzo.

Nee, die moeten niet meer bijdragen, maar die voelen het harder omdat ze al minder te besteden hebben.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:04

Deze bezuiniging in de zorg kunnen de VVD, CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie dan wel willen,maar hebben alleen zij het voor het zeggen? Er is geen eens een kabinet,wie zegt dat hun dit kunnen waar maken? De SP en PVV hebben ook wat te zeggen en die gaan hier nooit mee akkoord,althans de SP niet.
Maak je nu nog niet druk,wacht gewoon af,je ontkomt er toch niet aan áls het door gaat,als je je nu druk gaat maken.Daarmee veranderd er helemaal niets.Ga dan alvast nu sparen voor die 400,- ER,dan zit je straks niet in de problemen.
Ik ben het er uiteraard ook niet mee eens,maar als het door gaat [wat ik niet geloof] dan is het gewoon zo.
Niemand die er als burger iets aan kan veranderen.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:09

Arabesk schreef:
Gaan ze het weer bij de hardwerkende gewone man halen :(

Als ze nu eerst weer eens de hypotheekrente aftrek afschaffen voor huizen > 5 ton, dat bespaart veel meer dan dit :( Maar dankzij de VVD is die hypotheekrente aftrek voor dure huizen er weer gekomen. Terwijl die afgeschaft was.

Weer die VVD.....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:10

Brussel wilde dat we gingen bezuinigen,en dat er snel een brief kwam,en die kwam er.... alleen we bezuinigen op de verkeerde dingen,maar dat zal Brussel een worst zijn ;)

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:12

Citaat:
Maar dat iedereen steeds meer premie moet betalen, werkt de uitkeringsgerechtigden zelf ook hard aan mee.

Wat in hemelsnaam heeft een uitkeringsgerechtigde te maken met de premie van de zorgverzekering? -O-

Ik zal blij zijn als de verkiezingen gehouden worden want dit idiote beleid kan niet.
De premie alsook het eigen risico moeten inkomensafhankelijk worden, dat is het eerlijkst.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:14

Arabesk schreef:
Wildgirl schreef:

En waarom zou ik later als ik na hard werken een duur huis koop, niet mogen meeprofiteren van dit soort regelingen en Henk en Ingrid die (ten onrechte misschien wel) een uitkering trekken wel?
Ik vind dit zooooooooo krom he, trek maar van de rijken af, potverdorie zeg, accepteer toch eens dat niet iedereen gelijk is en hou eens op hetzelfde te willen als een ander die het misschien financieel een stuk breder heeft!

De rijken hebben geen hypotheekrente aftrek nodig :Z

Als jij je hypotheekrente aftrek nodig hebt om rond te komen iedere maand, dan had je een minder duur huis moeten kopen. Ik heb hier echt rekening mee gehouden.

Wildgirl denk wel heel makkelijk over de bezuinigingen en dat kan ik ook doen (we zijn beide gezond, ik heb een heel goed salaris en mijn man eventueel meer uren kan gaan werken en in uiterste nood kan stoppen met zijn studie), maar het is ook wel heel makkelijk om de 'rijken' maar op te laten draaien voor de tekorten. Ook ik ken de schrijnende gevallen die niets meer hebben, waar geen rek meer in zit, maar die waren er tien jaar geleden ook, dat is niet alleen van deze tijd.
We zullen het allemaal moeten dragen en ik wil best naar rato gaan bijdragen, maar het is niet alles of niets in mijn ogen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:20

Rinske schreef:
Helaas: je bent nog verplicht om jezelf te verzekeren ook, te zot voor woorden! Oh oh oh, wat is het toch goed om alles te privatiseren. NOT! VVD bullshit!

Ik ben nog maar op pagina 1 met lezen, excuses als ik er doorheen kom knallen.
Maar het was het CDA (en Pvda) die al jaren hiermee bezig waren
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2824/Pol ... 2006.dhtml

En die Hoogervorst (wel van VVD) heeft het er echt doorheen gejast, in een CDA/VVD kabinet
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kabinet-Balkenende_II

Ook CDA/ kabinet Paars was degene die de energiemarkt te grabbel heeft gegooid
http://www.sp.nl/economie/dossier/priva ... ijven.html

Enne hypotheekrenteaftrek?
http://nos.nl/artikel/329834-cda-hypoth ... akken.html
of nee toch niet....
http://www.cda.nl/Waar_staan_we_voor/St ... ftrek.aspx

Nouja goed, het lijkt me duidelijk wat ik van het CDA vind :+

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:32

Shadow0 schreef:
Abiola schreef:

Vooral dat gedeelte van 'lage inkomens' vind ik best erg. Want mensen met een uitkering krijgen dan nog wel een soort van belastingvoordeel.
Maar als je pak 'm beet 2100 euro bruto per maand verdient met je werk, val je lekker overal buiten. En die mensen die overal buiten vallen, zijn op de 1 of andere manier ook 'de meeste mensen'.

Als ze straks ook die woon-werkverkeervergoeding gaan opheffen, dan lijkt het me duidelijk: als je geen bankdirecteur bent dan is het beter om maar gewoon hélemaal niet te gaan werken én in een huurhuis te gaan zitten met je bijstand.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:35

@Ninus, ik denk er helemaal niet makkelijk over :n
Wat mij alleen in het verkeerde keelgat schiet is het feit dat sommige mensen met ''de bek vooraan staan'' als dit soort zaken in het nieuws komt en maar schreeuwen dat de beter bedeelde mensen in NL maar moeten gaan inleveren.
Ik zal een voorbeeld geven; ik woon in een appartement en boven mij woont een man van 40 die al jaren verslaafd is aan harddrugs incl criminele activiteiten.
De man in kwestie is vorig jaar zomer een afkick-kliniek in gegaan en ontving daar een uitkering, beide betaal ik voor mee. Nu, hij is sinds 2 weken terug gekeerd naar huis, is weer vrolijk beginnen te gebruiken en behalve dat ik voor zijn uitkering betaal(even gechargeerd dan), de beste man een wasmachine van de gemeente krijgt, geen WOZ belasting hoeft te betalen en zorgtoeslag krijgt heb ik wederom last van zijn junk -en deal praktijken.
Waar gaan we heen met zijn allen?
Voordat NL BV hun sociale stelsel eens goed, en dan ook echt goed, onder de loep heeft genomen en dit soort praktijken dus niet meer tolereerbaar zijn(of je bijstandsmoeder met 6 kids, of de uitkeringstrekker met een paard, of de productiemedewerker met een auto op afbetaling of....)komt er niemand aan het vermogen van de beter verdienende Nederlander.

Wees blij dat er in Nederland goede zorg bestaat en wil niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, of maak keuzes in je leven(dus niet beginnen aan kinderen of paarden) als je toch koste wat kost een duurdere levenstijl wilt doorvoeren.
Maar ga het niet op het bordje schuiven van hardwerkende,ambitieuze mensen die nagenoeg altijd een heel lang traject hebben moeten doorlopen om in de financiele schaal te belanden waarin ze nu zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:44

phormicola schreef:
antje_vip schreef:
Waarom geen overheidsbezuinigingen zoals:
- geen gratis eigen chauffeur meer
- geen bonnetjes kunnen inleveren om privekosten vergoed te krijgen
- geen partijfeestjes van belastinggeld
- geen partijcampagnes van belastinggeld
- verlaging van de salarissen/bonussen
Dat soort dingen.
Degene die de schulden maken hoeven nergens voor op te draaien. :n

Leiders zouden een gewoon loontje moeten krijgen. Leiden doe je niet om rijk te worden of voor een luizen leventje. Leiden doe je omdat je de beste bent voor die positie en met liefde voor het volk.
Maar zo gaat het al niet meer sinds de tijd van de Romeinen (waar je na je ambt kon kiezen tussen buiten de grens afgezet worden óf je koppie hakkietsjakkie eraf). Ik zeg overigens niet dat we terug moeten naar de Romeinse tijd :')

Daar ben ik het echt niet mee eens; de gasten in de politiek en met name de mp verdient in mijn optiek niet genoeg om zijn werkuren, stress en wat al niet meer te compenseren. Ondanks alle roering vind ik het salaris van de mp echt om te huilen. Ga de voetbalsector maar eens door de staat laten beheren. Moet je eens kijken wat voor grof geld die gasten verdienen. En maar niet te spreken over topmannen die een goude handdruk krijgen. De mp doet minstens net zulk verantwoordelijk werk, en verdient nog niet 1/5

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:50

@ Wildgirl, dan moet je gaan emigreren :j Zo gaat het al jaren in Nederland en dat is echt niet van de laatste jaren. En wat denk je dat er gebeurt wanneer we de mensen met verslavingen niet meer helpen? Dan schiet de criminaliteit omhoog, zit je ook niet op te wachten lijkt me.
En ik betaal zonder morren €180 per maand en ook nog eens het eigen risico, nogmaals, ik kan het dragen, maar er zijn heel veel mensen die dat niet kunnen (en waardoor dat dan komt doet er m.i. even niet heel erg toe). Ik werk hard en veel en verdien daar veel geld mee, maar iemand die de helft minder verdient werkt misschien wel minstens zo hard.

Ik ben het wel met je eens dat er heel, heel veel kan in Nederland en dat er wat moet gebeuren, maar waar de ultieme oplossing ligt waar niemand de dupe van wordt? Ik weet het echt niet..... :n

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:51

gohya schreef:
Ga dan alvast nu sparen voor die 400,- ER,dan zit je straks niet in de problemen.

Nou ja, als je natuurlijk dat bedrag kunt sparen. Als je al op het bestaansminimum zit, wordt dat bv best lastig. En ook dit jaar zijn de kosten voor chronisch zieken alweer een stuk opgelopen, en de dekking verminderd. Het gaat ook niet om eenmalig 400 euro, maar jaarlijks. En het is ook niet alleen maar die 400 euro, maar ook nog alle andere dingen. Er is in teveel situaties niet zoveel ruimte meer om te besparen - en het betekent nu dat er mensen serieus niet meer de benodigde zorg kunnen betalen. Zorg die relatief niet eens heel duur hoeft te zijn (vgl dus de hele uitzonderlijke operaties) maar wel heel veel leed kunnen geven als je het niet krijgt. Vinden we dat echt aanvaardbaar als maatschappij?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:55

Als je éénmaal in die mallemolen van zorg zit, dan zul je wel moeten betalen elke keer. Je zegt niet halverwege: laat maar, dit is me te duur.

Maar ik merk nu al aan mezelf dat het ook echt een drempel is om naar de dokter te gaan, straks ben ik weer in één maand 350 euro lichter omdat dat wat ik blijk te hebben nét buiten het eigen risico valt en dan halen ze zo hoppa je eigen risico + verzekering in 1x binnen.

Want je gaat naar de dokter omdat je wil weten wát je hebt.
En dat is dan straks in 1x 520 euro of meer...

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:57

Ninus schreef:
@ Wildgirl, dan moet je gaan emigreren :j Zo gaat het al jaren in Nederland en dat is echt niet van de laatste jaren. En wat denk je dat er gebeurt wanneer we de mensen met verslavingen niet meer helpen? Dan schiet de criminaliteit omhoog, zit je ook niet op te wachten lijkt me.
En ik betaal zonder morren €180 per maand en ook nog eens het eigen risico, nogmaals, ik kan het dragen, maar er zijn heel veel mensen die dat niet kunnen (en waardoor dat dan komt doet er m.i. even niet heel erg toe). Ik werk hard en veel en verdien daar veel geld mee, maar iemand die de helft minder verdient werkt misschien wel minstens zo hard.

Ik ben het wel met je eens dat er heel, heel veel kan in Nederland en dat er wat moet gebeuren, maar waar de ultieme oplossing ligt waar niemand de dupe van wordt? Ik weet het echt niet..... :n

dat emigreren is ook zeker iets waar ik wel eens over nadenk, als we op deze manier door blijven gaan, helpen we ons eigen land naar de ***** imo.
Ik betaal ook zonder klagen, ben blij dat er een goede gezondheidszorg bestaat hier, maar de meeste berichten hier maar ook elders van klagende mensen zijn niet afkomstig van full time carriere tijgers die rustig weken van 60 uur draaien :n
Nee, 90% werkt part-time, heeft kinderen,dure hobbies,paarden en whatever en ziet klagen als een nationale volkssport, dat is hetgeen wat mij dan even dwars zit....

@Nicolletje, niet mee eens, 70% gaat naar de dokter bij iedere scheve wimper die ze zien, stukje aandacht heet dat. Een vriend van mij is huisarts en die krijgt per dag ongeveer 50% ''aandacht'' patienten die hun verhaal kwijt willen, en dat nog rustig toegeven ook :7

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:00

Echt waar?
Maar ik heb elders op Bokt ook verhalen voorbij zien komen van mensen die zicht niet willen laten onderzoeken omdat dat onder eigen risico zou vallen en dat geld hadden ze niet.
Maar ik doel inderdaad op mezelf, ik denk bij klachten nu gauwer "laat maar", maar ik had vroeger al een drempel om naar de dokter te gaan.
Misschien omdat ik bang was voor niets te gaan en daar voor schut te zitten.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:07

Laten ze nu eerst die mensen die ten onrechte een uitkering hebben maar eens aanpakken.
Volgens mij heb ik ergens gelezen dat mensen met een uitkering bepaald werk weigeren omdat ze het niet leuk vinden. Nou dan hadden ze wat mij betreft meteen hun uitkering kwijt geraakt.
Maar nederland is er te laf voor, en al die mensen die op hun luie reet zitten en wij hard werkende nederlands maar betalen voor een ander.
Daar kan ik mij heel kwaad over maken, die mensen lekker in lui-lekker land en wij gewoon keihard 400 euro moeten betalen voor onze ER

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:14

Mensen waren zo tegen die 9 euro per bezoek maar ik ben voor!
Ik denk dat aandachtsvragers dan misschien iets minder langs komen en zo niet doe daar dan iets mee en pak de reden waarom ze komen aan i.p.v. maar elke keer de afspraken te plannen.
Ik denk dat heel veel geld bespaard kan worden op meerdere vlakken door beleid aan te pakken i.p.v. de consument.

@Ivy_power: mensen met een uitkering moeten die 400 euro ook gewoon betalen en en voor hun is het dan de helft van hun maandelijkse inkomen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:16

Wildgirl schreef:
@Nicolletje, niet mee eens, 70% gaat naar de dokter bij iedere scheve wimper die ze zien, stukje aandacht heet dat. Een vriend van mij is huisarts en die krijgt per dag ongeveer 50% ''aandacht'' patienten die hun verhaal kwijt willen, en dat nog rustig toegeven ook :7

Met 'je verhaal kwijtwillen' is natuurlijk niets mis. Soms is dat nodig.
Maar die percentages lijken me volledig uit je duim gezogen (en oh ja, je mist nog 20%.)

Maar er is meer. Er is een deel wat de artsen graag afdoen als 'vage klachten' - maar waar het in werkelijkheid eigenlijk om hele reele chronische aandoeningen gaat. Omdat daar eigenlijk geen goede hulp geboden wordt, (van het kastje naar de muur gestuurd) blijven die mensen hangen met werkelijke problemen maar geen oplossing. Werkelijke aandoeningen die keer op keer gemist worden - maar die wel blijven bestaan, en waar men dus toch (want wat moet je anders) maar weer mee langs de huisarts gaat. Zolang artsen zichzelf aanpraten dat het alleen gaat om 'aandacht' ipv om werkelijke problemen die zorgvuldiger moeten worden aangepakt, blijft die verspilling aan de gang.

En oh ja: werkgevers die eisen dat werknemers langs de huisarts gaan om de ziekte beoordeling te doen (een taak die bij de arbo- / bedrijfsarts hoort.)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:20

Het gaat mij erom dat er wel in die mensen geinvesteerd wordt, en dat de ER omhoog gaat omdat we in een crisis zitten.
Het zou nederland een boel geld schelen........

Ik loop al 1,5 jaar met vage klachten rond waarvoor ik gemiddeld 7x per jaar op de eerste hulp lig.
En natuurlijk ben ik er niet blij mee, kost mij tijd energie, en mijn eigen risico.
Ik heb gemerkt dat artsen wat terug houdend zijn, op zich niet verkeerd omdat veel mensen voor ieder wissewasje naar de dokter rennen, maar aan de andere kant, benadeeld het weer andere mensen. het is dubbel, het is niet en-en, maar of-of.....

Zelf ben ik ook werkgever, en als een personeelslid ziek zou zijn, wil je dat maar al te graag uitgezocht hebben.
Ondernemers in deze tijd hebben het zwaar, dat is algemeen bekend. Dan is het toch niet meer dan normaal dat je iemand die vast in dienst is naar een arbo arts/huisarts stuurt?