breng jij je kind nog naar de opvang ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hou jij je kind liever thuis?

Ja, ik vertrouw het niet meer en hou mijn kind liever bij me
40 (28%)
Nee hoor, dit zijn extreme gevallen, de meeste kinderdagverblijven zijn prima
102 (71%)

Totaal aantal stemmen: 142

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:32

marianbv schreef:
Mijn oudste ging vanaf dat ze 11 maanden was een dag per week naar het kdv hier in het dorp. Nu zit ze op school.
Mijn zoon gaat er al heen vanaf dat hij 10 weken was en is nu 20 maanden en hij gaat 2 dagen per week.
Ik ken de mensen daar persoonlijk en kan altijd binnen komen wippen zonder vooraf te hoeven bellen.
Mijn zoon vind het geweldig, sochtends als ik tegen hem zeg dat hij naar "school"mag pakt hij zijn jasje al en zegt auto.
Zodra dat hij uit de auto stapt daar moet ik rennen want hij is al binnen voordat ik de deur van de auto dicht kan doen.
EN als ik hem smiddags ophaal dan brult hij want hij wil niet weg.
Nee ik zie geen reden om hem thuis te houden.....
Een van de redenen dat hij daar twee dagen per week zit is omdat hij het geweldig vind, hij vind het heerlijk om met andere kindjes te spelen en is gek op de begeleidsters daar dus waarom zou ik hem dat ontnemen.
Als ik zou merken dat er iets zou zijn ja dan haal ik hem er gelijk af maar dat is hier absoluut niet te sprake

Dat is een de andere kant en inderdaad ook mogelijk. Er zijn kinderen die maar wat graag met andere kinderen willen spelen. Vroeger speelde je dan bij elkaar (moeders bij elkaar op de koffie), maar dat is tegenwoordig niet meer het geval.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:41

Urielle schreef:
Shenavallie schreef:
Dus als ik ooit oma mag worden, dan sta ik met mijn armen wijd open om mijn kleinkind(eren) op te vangen! :j

Dat moet ook maar net werken.
Mijn schoonloeder mag blij zijn dat ze een bezoekregeling heeft van een uurtje per maand. Was het wettelijk niet verplicht dan kon ze mijn kont kussen.
Mijn moeder werkt zelf sowieso nog en vind ik ook niet in alles even top, want je hebt het dan wel over een gedeelde opvoeding.
Bij familie ligt het ook veel moeilijker en soms gevoeliger om jouw opvoedregels op te leggen, ik kan bij het KDV gewoon stellen dat mijn dochter moet eten volgens dieet zus en tijden zo, zoveel uur moet slapen en nog niet zindelijk gemaakt mag worden. En ze op hun flikker geven als ze zich er niet aan houden,want ze verlenen een professionele dienst. Bij oma is het al snel 'ach, een snoepje, oma is er om te verwennen.' Wat geen probleem is als je eens op bezoek bent maar wel als het ineens om 2 of 3 dagen per week gaat! Op sommige fora lees ik soms dingen... oma's die het kind stiekem de fles geven ipv de borstvoeding van moeders 'en jij bent toch ook groot geworden?', opa's die het heel normaal vinden dat de beeb mee het cafe ingaat 'want je kunt niet verwachten dat wij de hele dag thuis blijven zitten', echt hele conflicten omdat oma en opa gewoon niet luisteren naar de ouders en niet terug te fluiten zijn.

Klopt, maar gelukkig zijn niet alle opa's en oma's zo. ;) Mijn moeder kon altijd heel goed het verschil maken tussen "oppas, omdat mamma moet werken" en "gezellig op bezoek". Ook nu komt het een enkele keer per maand voor dat mijn zoon tussen de middag een broodje bij mijn ouders eet (zowel man als ik hebben een onregelmatig rooster). Ik weet hoe de overblijf op school is (heb er zelf een blauwe maandag gewerkt) en ben er geruster op als hij gewoon in een vertrouwde omgeving is. Moet er ook wel bij vertellen dat mijn zoon niet zo dol is op andere kinderen, nooit geweest ook. Zo nu en dan een op een met een leeftijdgenootje dat op zijn "level" denkt, dat gaat goed. ;) Af en toe bij een vriendje eten of een vriendje hier, is altijd goed.

Even off-topic: Is daar echt een wettelijke regeling voor, dat schoonmoeders een bezoekregeling hebben? Nooit geweten!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:58

Dat oppassen van oma's en opa's moet ook maar kunnen. Hier zijn ze allevier nog aan het werk. Drie van de vier bijna constant of zeer regelmatig in het buitenland (en niet België, minimaal 10 uur vliegen momenteel) en de vierde heeft een druk eigen bedrijf. Ik ben hartstikke blij dat ze als het kan een keer willen oppassen, bij ziekte of als mijn man of ik een keer echt lastig zitten (ook mijn man moet regelmatig naar het buitenland voor zijn werk, ik weet het: hoe krijg ik het bij elkaar gezocht). Nog even buiten het feit dat ze allemaal op minimaal 100 km afstand wonen als ze thuis zijn.

Mijn dochter gaat nu drie dagen naar de bso en overblijven. Ze heeft het prima naar haar zin. Haar vriendinnetjes blijven ook allemaal over op die dagen, dus dat is dolle boel dan. Ik geniet van de dagen dat ze lekker thuis is (al moet ik zeggen dat met de regen deze vakantie mijn entertainment wel een beetje uitgeput begint te raken). Voor ons de ideale combi en als opa en of oma zin hebben om op te passen of langs te komen, is dat alleen maar voor ieders plezier en nooit een verplichting.

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:48

Shenavallie schreef:
marianbv schreef:
Mijn oudste ging vanaf dat ze 11 maanden was een dag per week naar het kdv hier in het dorp. Nu zit ze op school.
Mijn zoon gaat er al heen vanaf dat hij 10 weken was en is nu 20 maanden en hij gaat 2 dagen per week.
Ik ken de mensen daar persoonlijk en kan altijd binnen komen wippen zonder vooraf te hoeven bellen.
Mijn zoon vind het geweldig, sochtends als ik tegen hem zeg dat hij naar "school"mag pakt hij zijn jasje al en zegt auto.
Zodra dat hij uit de auto stapt daar moet ik rennen want hij is al binnen voordat ik de deur van de auto dicht kan doen.
EN als ik hem smiddags ophaal dan brult hij want hij wil niet weg.
Nee ik zie geen reden om hem thuis te houden.....
Een van de redenen dat hij daar twee dagen per week zit is omdat hij het geweldig vind, hij vind het heerlijk om met andere kindjes te spelen en is gek op de begeleidsters daar dus waarom zou ik hem dat ontnemen.
Als ik zou merken dat er iets zou zijn ja dan haal ik hem er gelijk af maar dat is hier absoluut niet te sprake

Dat is een de andere kant en inderdaad ook mogelijk. Er zijn kinderen die maar wat graag met andere kinderen willen spelen. Vroeger speelde je dan bij elkaar (moeders bij elkaar op de koffie), maar dat is tegenwoordig niet meer het geval.

Het probleem hier is dat er niet veel leeftijdsgenootjes hier inde buurt wonen en buiten spelen is hier gevaarlijk (wonen aan een doorgaande werkverkeerweg) omdat hier veel groot verkeer door de straat dendert en dat risico wil ik niet lopen.
Dan is dit gewoon een ideale oplossing.
Hij gaat twee dagen daar heen en oma past een dag in de week op dus prima opgelost.
En het op de koffie gaan is hier ook niet zo simpel omdat de meeste mensen door weeks moeten werken en dus niet thuis zijn dan en de kinderen dus of op school of het kdv of het psz zitten.
Schiet dus dan ook niet echt op hahahaah.
Maar zo kan hij zich lekker uitleven en komt heerlijk en voldaan thuis

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 21:00

Shenavallie schreef:
Even off-topic: Is daar echt een wettelijke regeling voor, dat schoonmoeders een bezoekregeling hebben? Nooit geweten!

In Belgie sowieso mits er een band aangetoond kan worden (geen ongeboren kinderen of kinderen die oma alleen van de foto kennen) en er geen zwaarwegende redenen zijn om een bezoekregeling te weigeren (denk aan incest of mishandeling bij de grootouders), in Nederland geldt het wel maar wordt het niet daadwerkelijk wettelijk gehandhaafd. Wanneer de ouders contact weigeren kunnen grootouders in Belgie dus echt naar de rechtbank voor een omgangsregeling tegen de wil van de ouders in. Vandaar dat ik een zeer minimaal voorstel heb gedaan, nu is er juridisch geen poot om op te staan }>

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 21:10

marianbv schreef:
Het probleem hier is dat er niet veel leeftijdsgenootjes hier inde buurt wonen en buiten spelen is hier gevaarlijk (wonen aan een doorgaande werkverkeerweg) omdat hier veel groot verkeer door de straat dendert en dat risico wil ik niet lopen.
Dan is dit gewoon een ideale oplossing.
Hij gaat twee dagen daar heen en oma past een dag in de week op dus prima opgelost.
En het op de koffie gaan is hier ook niet zo simpel omdat de meeste mensen door weeks moeten werken en dus niet thuis zijn dan en de kinderen dus of op school of het kdv of het psz zitten.
Schiet dus dan ook niet echt op hahahaah.
Maar zo kan hij zich lekker uitleven en komt heerlijk en voldaan thuis

Dan is dit voor jullie een top-oplossing, en dat laatste is natuurlijk het allerbelangrijkste! ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 21:12

Urielle schreef:
Shenavallie schreef:

In Belgie sowieso mits er een band aangetoond kan worden (geen ongeboren kinderen of kinderen die oma alleen van de foto kennen) en er geen zwaarwegende redenen zijn om een bezoekregeling te weigeren (denk aan incest of mishandeling bij de grootouders), in Nederland geldt het wel maar wordt het niet daadwerkelijk wettelijk gehandhaafd. Wanneer de ouders contact weigeren kunnen grootouders in Belgie dus echt naar de rechtbank voor een omgangsregeling tegen de wil van de ouders in. Vandaar dat ik een zeer minimaal voorstel heb gedaan, nu is er juridisch geen poot om op te staan }>

Joh, nogmaals: nooit geweten. Maar wel top dat je het in jullie geval minimaal hebt kunnen houden. Geeft toch rust, lijkt mij.

nicci88

Re: breng jij je kind nog naar de opvang ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 21:18

Mijn dochter gaat dagelijks naar de kinderopvang.
Ze vindt het heerlijk om te gaan en te spelen met andere kinderen.
ik breng haar er iedere dag lachend heen en haal haar ook weer iedere dag lachend op.
Alleen op dinsdag ochtend is ze bij mijn ouders.

Ze moet ook wel ergens opgevangen worden, want ik werk en ga naar school.
Haar vader werkt fulltime als nationaal vrachtwagenchaffeur.
mijn moeder werkt en mijn schoonouders wonen op 2,5 uur rijden.
Dus ik heb eigenlijk ook geen andere keus.

Maar ik vertrouw de opvang volledig. (anders had ik wel voor een andere opvang gekozen)
En dit baseer ik vooral op het gedrag van mijn dochter (en natuurlijk voor onderzoek)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 21:59

Twiggy2008 schreef:
Thirty schreef:
En ook dat zeg ik nergens :')

Succes met je toch wel erg overbeschermende gedrag dan. :')
Je zult vanzelf wel gaan leren als jouw kindje wat ouder wordt, dat je echt moet leren los laten. ;)
Anders worden ze nooit zelfstandig en assertief.

Ik kan mezelf tenminste nooit iets kwalijk nemen ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:11

Thirty schreef:

Hmmm, nou, ik vind het eerlijk gezegd nogal wat, wat je zegt.... alsof jij als ouder geen fouten maakt of zal maken. Ik denk toch dat je je daarin vergist, want dan zal je de enige op de wereld zijn. :+

Ik ben overigens altijd thuis gebleven voor mijn dochter. Heb sinds vorig jaar een fijne parttime baan, waarbij ze een half jaartje een middag per week naar de NSO is geweest (toen was ze 6, nu is ze 7). Nu heb ik een andere baan met meer vrijheden en kan ik haar gelukkig zelf ophalen en heb ik geen NSO meer nodig. Maar je kind leren los laten is gewoon een noodzaak, hoor. Daar kom je nog wel achter. :j

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 17:42

Wij hebben 4 kinderen, wij werken allebei maar mijn kinderen zijn nog geen dag naar het KDV geweest. Grootouders wonen 150km verderop en werken zelf, dus ook die passen niet op.
Wij werken beide van uit huis en wisselen dus af. Nee we hebben geen topinkomen (tenminste niet meer,crisis is hier ook duidelijk merkbaar) maar met zuinig aan doen redden we het prima. We hebben een goedkoop huis, doen goedkoop boodschappen en hoewel we een grote dure auto hebben vallen die kosten ook nog mee.
Wel hebben we een aupair in huis gehad toen ik zwanger was van de tweede en derde, ik kon helemaal niets meer (heb 2 x 25 weken plat moeten liggen) maar we wilden wel dat de kinderen thuis konden blijven.
In de toekomst hopen wij nog (veel) meer kindjes te mogen krijgen, maar ik ga nog liever in de avonduren voor een webcam zitten dan dat ik ze naar een kdv breng.
De oudste gaat nu naar school, maar die heeft 0 problemen met sociaal gedrag hoor, dat is allemaal vanzelf gekomen.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 18:23

_Nadia_ schreef:
Wij hebben 4 kinderen, wij werken allebei maar mijn kinderen zijn nog geen dag naar het KDV geweest. Grootouders wonen 150km verderop en werken zelf, dus ook die passen niet op.
Wij werken beide van uit huis en wisselen dus af. Nee we hebben geen topinkomen (tenminste niet meer,crisis is hier ook duidelijk merkbaar) maar met zuinig aan doen redden we het prima. We hebben een goedkoop huis, doen goedkoop boodschappen en hoewel we een grote dure auto hebben vallen die kosten ook nog mee.
Wel hebben we een aupair in huis gehad toen ik zwanger was van de tweede en derde, ik kon helemaal niets meer (heb 2 x 25 weken plat moeten liggen) maar we wilden wel dat de kinderen thuis konden blijven.
In de toekomst hopen wij nog (veel) meer kindjes te mogen krijgen, maar ik ga nog liever in de avonduren voor een webcam zitten dan dat ik ze naar een kdv breng.De oudste gaat nu naar school, maar die heeft 0 problemen met sociaal gedrag hoor, dat is allemaal vanzelf gekomen.

Okeee... whatever :x 8)7

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 19:37

En heb je nog een nuttige bijdrage ook?

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 19:51

Dat zou je weten als je even terug zou lezen of mijn posts zou lezen ;)
Lijkt me nuttiger dan die zin van jou.

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 19:53

_Nadia_ schreef:
In de toekomst hopen wij nog (veel) meer kindjes te mogen krijgen, maar ik ga nog liever in de avonduren voor een webcam zitten dan dat ik ze naar een kdv breng.
De oudste gaat nu naar school, maar die heeft 0 problemen met sociaal gedrag hoor, dat is allemaal vanzelf gekomen.

Na veel kindjes nog achter de webcam, oef :Y) Nou, er zal vast een markt voor zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 20:15

Nou, ik breng mijn dochter best een dag of wat naar de NSO, hoor, als het moet, maar liever niet teveel, nee, want ze speelt liever met kinderen thuis (of bij hen thuis), die ze zelf als vriendjes uit kan kiezen. ;)
Maar om nou voor een webcam te gaan zitten, omdat je ze per se niet naar de opvang wilt brengen, tja...... Dat slaat mij iets te veel door, hoor. En lekker voorbeeld zou ik dan ook zijn voor mijn dochter. :D

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 20:16

Limonade schreef:
_Nadia_ schreef:

Na veel kindjes nog achter de webcam, oef :Y) Nou, er zal vast een markt voor zijn.

:= _O-

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 20:35

Hmmm, nou, ik heb anders nog een prima lijf hoor, zou volgens mij best nog een markt voor zijn, ja, hahaha...... :D

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:15

Limonade schreef:
_Nadia_ schreef:

Misschien verbazingwekkend, maar niet iedereen ziet er uit als een vette zeug na het krijgen van kinderen.

Daarbij, nu hebben we genoeg inkomen om van rond te komen en hoef ik dus ook niet, maar ik prefereer dat boven het wegbrengen van mijn kinderen. Wat anderen doen met hun kinderen moeten ze zelf weten, ik ben van mening dat een kind onder elke omstandigheid bij hun vader of moeder thuis moet kunnen blijven en daar heb ik dan ook alles voor over.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:17

Twiggy2008 schreef:
Nou, ik breng mijn dochter best een dag of wat naar de NSO, hoor, als het moet, maar liever niet teveel, nee, want ze speelt liever met kinderen thuis (of bij hen thuis), die ze zelf als vriendjes uit kan kiezen. ;)
Maar om nou voor een webcam te gaan zitten, omdat je ze per se niet naar de opvang wilt brengen, tja...... Dat slaat mij iets te veel door, hoor. En lekker voorbeeld zou ik dan ook zijn voor mijn dochter. :D

Wat merkt jouw dochter er dan van? Of slaapt jouw kind nooit? Die van mij gaan toch echt uiterlijk om 20 uur hun nest in, en ook nu werk ik tot een uur of 1 's nachts (en nee, niet voor een webcam, maar normaal thuiswerk) dus wat is dan het verschil?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:55

Ook hartstikke leuk voor dat kind later. Joh, je moeder is een prutsmuts een staat lekker op internet. Nee, daar heeft ie veel minder van dan eens een keertje overblijven....

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 02:27

Twiggy2008 schreef:
Thirty schreef:

Hmmm, nou, ik vind het eerlijk gezegd nogal wat, wat je zegt.... alsof jij als ouder geen fouten maakt of zal maken. Ik denk toch dat je je daarin vergist, want dan zal je de enige op de wereld zijn. :+

Ik ben overigens altijd thuis gebleven voor mijn dochter. Heb sinds vorig jaar een fijne parttime baan, waarbij ze een half jaartje een middag per week naar de NSO is geweest (toen was ze 6, nu is ze 7). Nu heb ik een andere baan met meer vrijheden en kan ik haar gelukkig zelf ophalen en heb ik geen NSO meer nodig. Maar je kind leren los laten is gewoon een noodzaak, hoor. Daar kom je nog wel achter. :j

Och wat belerend zijn we weer.

Ik laat mijn kind niet achter bij vreemden, tenminste niet todat hij fatsoenlijk kan praten. Daar kun je me eens zijn of niet, maar ik neem geen enkel risico. Niemand komt met zijn klauwen aan mijn kind.

En aangezien je hier niet woont, geen flauw idee hebt van de omgeving en gewoonten/gebruiken hier, denk ik dat je wel even mag dimmen met je 'daar kom je nog wel achter'.
Dat loslaten gaat overigens prima hoor ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 11:17

Thirty schreef:
Och wat belerend zijn we weer.

Ik laat mijn kind niet achter bij vreemden, tenminste niet todat hij fatsoenlijk kan praten. Daar kun je me eens zijn of niet, maar ik neem geen enkel risico. Niemand komt met zijn klauwen aan mijn kind.

En aangezien je hier niet woont, geen flauw idee hebt van de omgeving en gewoonten/gebruiken hier, denk ik dat je wel even mag dimmen met je 'daar kom je nog wel achter'.
Dat loslaten gaat overigens prima hoor ;)

:? Moet jij zeggen met je zinnetje 'Ik kan mezelf tenminste nooit iets kwalijk nemen'. ;)
Je zult maar een alleenstaande moeder zijn, die MOET werken voor de kost. Die zijn er zat in de USA.
Houden zij per definitie minder van hun kinderen?

Van mij hoef je het risico ook helemaal niet te nemen. Ik vind ook dat een jong kind bij zijn ouders hoort. Heb ik zelf ook gedaan, thuis gebleven de eerste jaren. Maar nu ben ik een alleenstaande moeder (ben alleen niet single meer :D ) en dan besef je dat het ook anders had kunnen gaan. Dat ik al had moeten werken toen mijn dochter nog baby was. Het was een luxe, dat het niet hoefde. En ja, los laten hoort bij het opgroeien. En oh, wat is dat moeilijk soms. Maar het is helaas wat het is. En gelukkig heeft het ook hele mooie kanten. Want ik kan enorm genieten van mijn dochter met inmiddels haar eigen sociale leventje, haar eigen werkzaamheden op school, haar clubjes, haar verschillende contacten met allerlei mensen. Ik vind het geweldig. :)

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 14:56

30 ik ben het wel met je eens hoor ik persoonlijk zou mijn kind niet achter willen laten bij vreemden (hem loslaten is op zich nu al stuk minder aan het worden) maar ik ga echt met een goed gevoel weg als mijn kind bij de buurvrouw is bij anderen vertrouw en heb ik het niet zo op. Ik denk dat ik die woensdag 16 mei ook wel echt zal gaan lopen janken want dat is de eerste dag dat mijn jongen naar de psz toe gaat :o , terwijl ik weet dat hij het daar wel goed zou hebben en het absoluut vooral naar zijn zin ook maar al die enge ''horror verhalen'' brrr nee dan houd ik mijn kind liefst 24uur bij mij en wijkt niet van mijn zijde, maar eigenlijk besef ik dan dat mijn jongen niet goed zelfstandig word maar goed hij word bijna pas 2 en die zelfstandigheid komt er wel doordat ik hem wil inschrijven met 5.5 jaar bij een kickbox school.

Zelfs nu leer ik mijn jongen al van als iets of iemand jou slaat mag je flink terug meppen!! Klinkt misschien hard maar zo is het wel uit zich zelf beginnen met slaan mag ie niet en ook al is ie nog geen 2 hij begrijpt me al wel aardig.

Ik heb het zelfs bijna 2 jaar lang (sinds dat mijn kind geboren is dus) het geprobeerd te accepteren wbt mijn moeders vriend ie bij mijn jongen in de buurt of beet neemt, maar nee daar tussen is veel te veel voor gebeurd waar ik gigantische wonden aan over heb gehouden uit mijn jeugdtijd. En echt ik kan het niet meer dus hij (moeders vriend) is hier dan ook niet meer welkom en dient niet meer in de buurt van mijn jongen te mogen komen, helaas verdedigd mijn moeder hem telkens maar dat is eigenlijk ook niks nieuws want ze verkoos zelfs haar vriend boven mij haar bloedeigen dochter!!!

Sorry maar als ik zie dat er een debielo of notabene mijn eigen vent op mijn kind aan het in slaan is dan krijgt diegene wel flink de wind van voren. Wie weet ben ik nu dan ook wel harder aan het worden (vroeger was ik veelste soft ook) net als dat ik wbt moeders vriend bij mijn definitieve keuze blijf en hij hier NOOIT meer welkom is en al helemaal niet meer in de buurt van mijn kind!

Het is mijn kind dus mijn REGELS!!!! En als ik mijn kind wil beschermen ook al is er nog niet eens iets gebeurd dat maakt mij geen moer uit! Mijn kind is mijn alles en dus mijn nummer 1...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 15:12

XFiemoX schreef:
doordat ik hem wil inschrijven met 5.5 jaar bij een kickbox school.

En als je kind dat niet wil?