Illuminatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:49

Nemurin schreef:
OH HEERLIJK. Ik heb hier een geschiedeniswerkstuk (Tempeliers tijdens de kruistochten en wat ze allemaal uitspookten) over geschreven. Had een 9. :D Vond het veel te leuk! Maar goed... komt ie.

Illuminati. Afgeleid van illuminatie, dat dan weer wel, wat verlichting betekent.

Ik geloof dat het vanaf de oude theoriën over de Tempeliers komt. Die hadden veel macht, en wisten met in het begin maar 9 mensen toch maar mooi de oude dingen onder wat nu die gouden koepel is in Jeruzalem op te graven. Men vroeg zich af waar dat toch allemaal om draaide, maar de Tempeliers hielden alles wat ze deden (zelfs hun toelatingseisen/rituelen) geheim. Daardoor komen geruchten in de wereld. ;)

Vanaf de Tempeliers kom je uiteindelijk op de Illuminati en/of de vrijmetselaars. Allemaal aanhangers van dezelfde ideeën.

De naam Illuminati ging geloof ik om wat men dacht dat de Tempeliers zochten. In Schotland hadden de Tempeliers namelijk verscheidene kloosters opgezet om bepaalde tekstrollen die ze onder Solomons tempel hadden gevonden - men denkt dat dat ging over die Wijzen van Zion, die ik hierboven ergens genoemd zie :D
In ieder geval, de Tempeliers waren niet op zoek naar goud, dacht en denkt men, maar naar de werkelijke verlichting. De waarheid, etc.

Verder zijn er verschillende heeeeerlijke theoriën daaruit ontstaan. Illuminati/vrijmetselaars, allemaal hetzelfde liedje: de waarheid. Zij willen die kennen en die vervolgens keihard gebruiken of verzwijgen om de rest van de bevolking onder de duim te houden.

Ik heb gehoord van theoriën dat via inentingen een groot deel van de vrouwelijke populatie onvruchtbaar gemaakt zou zijn, zodat alleen de bevolkingsgroepen die dat mogen van de Illuminati uiteindelijk nog zouden bestaan. De rest zou uitsterven.
Of dat je alleen maar geld en dus eten etc. kunt krijgen als je als braaf geregistreerd staat, beetje een Big Brother idee.

Als je de waarheid kent, kun je die namelijk voor je eigen doeleinden gebruiken, en dat was de opzet. In plaats van hem netjes aan iedereen te vertellen en ze vrij te laten in wat ze zelf doen. ;)

Maar ik zeg:
Nothing is true. Everything is permitted.

:D

Heb je ook geschreven over wat de waarheid mogelijk zou kunnen zijn? :)
En over de mogelijkheid dat er mogelijk geen waarheid is, maar dat mensen miljoenen kunnen verdienen met het misleiden van arme drommels door hen voor te houden dat er een waarheid is waarvan zij weet kunnen hebben als zij bepaalde dingen doen cq. waaraan zij zich moeten conformeren?

(Dat laatste is niet sarcastisch bedoeld; ik zie het als valide mogelijkheid)

Nummus

Re: Illuminatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:30

Tja het moest natuurlijk heel ver van de speculatie af blijven omdat het gewoon een werkstuk was voor geschiedenis en geschiedenis moet je zoveel mogelijk op feiten baseren.

Feiten: de Tempeliers hebben de heuvel waarop ooit de tempel van Salomon stond helemaal uitgegraven. Ze hebben die kloosters in Schotland gezet aan het vertalen van teksten waarvan de herkomst onbekend was, maar dat vertalen begon ongeveer ten tijde van het doorzoeken van de kelders onder die oude tempel. (De nieuwe was bovenop de oude gebouwd.)
De Heilige Graal was al tijden zoek, evenals bv. de rollen van Zion, etc. Of die dingen echt bestaan hebben, weet men niet. Wel hebben de Tempeliers ooit een tijdelijk verbond met de Hospitaalridders (geloof ik, of een andere orde) gesloten waarbij afgesproken werd dat de Hospitaalridders iets voor hen zouden bewaren. De grootmeesters waren bevriend.
Verder waren ze heel erg geheimzinnig. Dit werd ook als verdacht beschouwd. Op zich had zelfs de Paus weinig gezag.

Uiteindelijk werden de Tempeliers zodanig gewantrouwd dat ze allemaal gearresteerd en gedood werden. Hun laatste grootmeester is op de brandstapel omgekomen.

Maar waar ze datgene dat de Hospitaalridders moesten bewaren verstopt hebben? Geen idee. Voor de orde ten onder ging, hebben ze dat voorwerp (of kennis?) van de Hospitaalridders teruggevraagd en waarschijnlijk richting Schotland of Ijsland gebracht.

Wat de waarheid is?
We weten het niet. Maar zeer waarschijnlijk is er geen waarheid, of als die er is, wijkt deze sterk af van wat destijds geloofd werd (God, Adam en Eva, etc.) over de schepping van de mens en dat er een of andere hogere macht de baas was.

Speculatie: De eerlijke integere mensen zouden willen dat deze waarheid, wat die ook is, bekend werd en dat we er zo van kunnen leren. De mensen die op het moment de macht hebben, zijn er niet bij gebaat dat de waarheid bekend raakt, omdat ze dan hun greep op de bevolking (die 99%) kwijt zouden raken.

Wat volgens mij wel zo is: macht ligt waar men gelooft dat deze ligt. Waar de macht wordt toegestaan. En dat zou wel eens een reden kunnen zijn waarom degenen die aan de macht zijn een eventuele waarheid, als ze er weet van hebben, niet bekend gemaakt willen hebben. :+ Dan wordt de macht namelijk aan het individu gegeven, want die weten dan ook dat ze bv. zelf gewoon hun leven in handen kunnen nemen.

Dat wil je niet, als volksmenner.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:24

Nemurin schreef:
Tja het moest natuurlijk heel ver van de speculatie af blijven omdat het gewoon een werkstuk was voor geschiedenis en geschiedenis moet je zoveel mogelijk op feiten baseren.

Feiten: de Tempeliers hebben de heuvel waarop ooit de tempel van Salomon stond helemaal uitgegraven. Ze hebben die kloosters in Schotland gezet aan het vertalen van teksten waarvan de herkomst onbekend was, maar dat vertalen begon ongeveer ten tijde van het doorzoeken van de kelders onder die oude tempel. (De nieuwe was bovenop de oude gebouwd.)
De Heilige Graal was al tijden zoek, evenals bv. de rollen van Zion, etc. Of die dingen echt bestaan hebben, weet men niet. Wel hebben de Tempeliers ooit een tijdelijk verbond met de Hospitaalridders (geloof ik, of een andere orde) gesloten waarbij afgesproken werd dat de Hospitaalridders iets voor hen zouden bewaren. De grootmeesters waren bevriend.
Verder waren ze heel erg geheimzinnig. Dit werd ook als verdacht beschouwd. Op zich had zelfs de Paus weinig gezag.

Uiteindelijk werden de Tempeliers zodanig gewantrouwd dat ze allemaal gearresteerd en gedood werden. Hun laatste grootmeester is op de brandstapel omgekomen.

Maar waar ze datgene dat de Hospitaalridders moesten bewaren verstopt hebben? Geen idee. Voor de orde ten onder ging, hebben ze dat voorwerp (of kennis?) van de Hospitaalridders teruggevraagd en waarschijnlijk richting Schotland of Ijsland gebracht.

Wat de waarheid is?
We weten het niet. Maar zeer waarschijnlijk is er geen waarheid, of als die er is, wijkt deze sterk af van wat destijds geloofd werd (God, Adam en Eva, etc.) over de schepping van de mens en dat er een of andere hogere macht de baas was.

Speculatie: De eerlijke integere mensen zouden willen dat deze waarheid, wat die ook is, bekend werd en dat we er zo van kunnen leren. De mensen die op het moment de macht hebben, zijn er niet bij gebaat dat de waarheid bekend raakt, omdat ze dan hun greep op de bevolking (die 99%) kwijt zouden raken.

Wat volgens mij wel zo is: macht ligt waar men gelooft dat deze ligt. Waar de macht wordt toegestaan. En dat zou wel eens een reden kunnen zijn waarom degenen die aan de macht zijn een eventuele waarheid, als ze er weet van hebben, niet bekend gemaakt willen hebben. :+ Dan wordt de macht namelijk aan het individu gegeven, want die weten dan ook dat ze bv. zelf gewoon hun leven in handen kunnen nemen.

Dat wil je niet, als volksmenner.

Ooit wel eens de boeken van Kathleen McGowan gelezen?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:25

Nee. :+

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:33

Nemurin schreef:
Nee. :+

Zij vertelt in roman-vorm ongeveer hetzelfde verhaal en heeft daar ook onderzoek naar gedaan.
Komt erop neer dat de rollen van Zion het levensverhaal van Jezus bevatten, uit eigen hand geschreven.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:35

Er zijn een aantal boeken over inderdaad die mij toen bij het schrijven van dat werkstuk vrij veel informatie hebben gegeven.

Maar wat ik mij ervan herinner is dat niet waar de rollen van Zion over gingen!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:37

Nemurin schreef:
Er zijn een aantal boeken over inderdaad die mij toen bij het schrijven van dat werkstuk vrij veel informatie hebben gegeven.

Maar wat ik mij ervan herinner is dat niet waar de rollen van Zion over gingen!

Waar gaan de rollen van Zion dan over?

Ik heb het al gevonden op Google waar het overgaat.

Dat is niet wat Kathleen McGowan bedoeld in haar boeken.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 16-04-12 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:39

Wacht, ik heb mijn werkstuk er nog eens bij gepakt.

De teksten die ze lieten vertalen zouden gaan over de ware leer van Jezus, dus niet per se zijn leven alleen maar ook gewoon die verlichting dus die ze zochten.

Maar die blijkbaar niet algemeen bekend was.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:41

Nog een correctie op mijn verhaal: er was wel een alliantie met de Hospitaalridders, tijdelijk, maar het was de Orde van Sion (of Zion, wat je wil) die "het voorwerp" of wat ze dan ook weggaven moesten beschermen. Tijdelijk, natuurlijk.

Geeft te denken.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:50

Het lijkt erop dat de meeste onder de indruk zijn van het betoog van Nemurin. Logisch ook wel ja. :D

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:57

:o Dat ligt meer aan de hoeveelheid geklets van mijn kant dan aan wat anders denk ik.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 23:02

Niet!! Je bent goed bezig!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 23:03

Nemurin schreef:
Nog een correctie op mijn verhaal: er was wel een alliantie met de Hospitaalridders, tijdelijk, maar het was de Orde van Sion (of Zion, wat je wil) die "het voorwerp" of wat ze dan ook weggaven moesten beschermen. Tijdelijk, natuurlijk.

Geeft te denken.

Het "verhaal" van Kathleen McGowan vertelt dat Jezus getrouwd zou zijn geweest met Maria Magdalena en dat zij met hun kinderen naar Frankrijk is "gevlucht" na de kruisiging van Jezus.
Zij had "rollen" bij zich waarin het leven van Jezus opgeschreven was door hemzelf, tot vlak voor zijn kruisiging natuurlijk.
Dat gedeelte is door Petrus verder geschreven.

Dat dit uiterst "gevaarlijk" zou zijn (geweest) voor de RK-kerk spreekt voor zich.
Heel de bijbel zou dan op losse schroeven komen te staan.

Zo waren er dan "hoeders" van de rollen en degene die er naarstig naar op zoek waren om die rollen te vernietigen.

Nemurin schreef:
Wacht, ik heb mijn werkstuk er nog eens bij gepakt.

De teksten die ze lieten vertalen zouden gaan over de ware leer van Jezus, dus niet per se zijn leven alleen maar ook gewoon die verlichting dus die ze zochten.

Maar die blijkbaar niet algemeen bekend was.

De ware leer van Jezus, door hemzelf dus (blijkbaar) opgeschreven in zijn (levens)verhaal, stelde bv de vrouw als gelijke, wat ook in Zion (Sion) heel gebruikelijk was.
Terwijl in die tijd de vrouw als ondergeschikt etc werd gezien.
Dat idee had ook Johannes de Doper, dat een vrouw ondergeschikt zou zijn.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 16-04-12 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 23:08

Hmmmm ja dat deel was ook niemand het over eens hoor, waar die rollen gebleven waren, wat er precies in stond en wie ze bewaakte. Alleen dat het door Jezus zou zijn geschreven wordt wel het meeste geroepen.

Overigens heb ik ook verhalen gehoord over dat hij getrouwd zou zijn geweest inderdaad. Wat in die tijd ook niet heel vreemd zou zijn geweest.

En dat er dus genetisch uitgezocht zou kunnen worden wie er afstamt van die kinderen.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 23:10

En als aanvulling van cherie78 heb ik ooit gehoord dat Maria in engeland terecht is gekomen en dat nakomelingen (nu nog) hun achternaam Saint/Sint is of begint.
Ik heb gehoord dat er maar 1 kind was, een dochter?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 23:11

cherie78 schreef:
Nemurin schreef:

Geeft te denken.

Het "verhaal" van Kathleen McGowan vertelt dat Jezus getrouwd zou zijn geweest met Maria Magdalena en dat zij met hun kinderen naar Frankrijk is "gevlucht" na de kruisiging van Jezus.
Zij had "rollen" bij zich waarin het leven van Jezus opgeschreven was door hemzelf, tot vlak voor zijn kruisiging natuurlijk.
Dat gedeelte is door Petrus verder geschreven.

Dat dit uiterst "gevaarlijk" zou zijn (geweest) voor de RK-kerk spreekt voor zich.
Heel de bijbel zou dan op losse schroeven komen te staan.

Zo waren er dan "hoeders" van de rollen en degene die er naarstig naar op zoek waren om die rollen te vernietigen.

Dat klinkt meer als de Da Vinci Code :+ Of is dat min of meer hetzelfde verhaal?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 23:18

HolyPope schreef:
En als aanvulling van cherie78 heb ik ooit gehoord dat Maria in engeland terecht is gekomen en dat nakomelingen (nu nog) hun achternaam Saint/Sint is of begint.
Ik heb gehoord dat er maar 1 kind was, een dochter?

Nee, Maria zou in Frankrijk oveleden zijn en haar leven ook opgeschreven hebben.
Volgens het boek waren er drie kinderen.
2 jongens en een meisje.

De nakomelingen van één van de zoons waren dan weer niet van het GOEDE uitgegaan.

De zuivere bloedlijnen zijn dus allen afstammelingen van Jezus en Maria Magdalena.

Die nakomelingen zijn vaak vooraanstaande zakenlui etc (van de goede en de kwade om het zo maar even simpel uit te leggen)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 23:20

BaileyMix schreef:
Dat klinkt meer als de Da Vinci Code :+ Of is dat min of meer hetzelfde verhaal?

Het houdt wel verband ermee.

Het schijnt dat in de schilderijen van Leonardo da Vinci aanwijzingen verborgen zaten.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 23:21

Aah, goed dat jullie er zijn, ik gooi de boel weer 's door elkaar. Dank!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 23:31

Heb de boeken van een vriendin hier liggen kan niet wachten ze te gaan lezen.......

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 23:34

russel schreef:
Heb de boeken van een vriendin hier liggen kan niet wachten ze te gaan lezen.......

De boeken van Kathleen McGowan?
Alle 3?

Het 4e is wel al in het engels verschenen.

Ik wacht nog even op de nederlandse vertaling :+
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 16-04-12 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 23:35

Yep

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 23:37

russel schreef:
Yep

Ik vond die boeken echt intrigerend.
Het stemde wel tot nadenken.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 23:52

Jeetje, ik had de boeken van Dan Brown wel gelezen, maar dacht dat hij gewoon ongelovelijk goed was in complot theorieën bedenken :+

Komt mijn vriend gistermiddag ineens aan: "wat weet jij over de Illuminatie?' Uhmmm, niet veel, verzinsel van Dan Brown toch? _O- :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 01:01

Nee hoor, Dan Brown heeft zijn inspiratie ook ergens vandaan gehaald.

Misschien wel leuk om je eens te verdiepen in de boeken van Michael Baigent, o.a. Holy Blood, Holy Grail.

Het feit dat de Romeins Katholieke kerk de Tempeliers op een vrijdag de 13de hebben geprobeerd uit te roeien moet te denken geven.

Verder zijn de vier evangelien die uiteindelijk in de bijbel zijn opgenomen, absoluut niet de enige documenten geweest die ter beschikking stonden.
Er zijn meer evangelien geweest, verdiep je maar eens in de gnostische teksten.
Ik vraag me, net als Dan Brown, af wat er nog meer in de archieven van het Vaticaan verborgen ligt dat de normaal sterfelijken niet te zien krijgen.
Ik denk zomaar dat er een heleboel is dat het Vaticaan niet wil dat we te weten komen.
Het hele Christelijke geloof zou namelijk weleens op losse schroeven kunnen komen te staan.....