Nemurin schreef:OH HEERLIJK. Ik heb hier een geschiedeniswerkstuk (Tempeliers tijdens de kruistochten en wat ze allemaal uitspookten) over geschreven. Had een 9.Vond het veel te leuk! Maar goed... komt ie.
Illuminati. Afgeleid van illuminatie, dat dan weer wel, wat verlichting betekent.
Ik geloof dat het vanaf de oude theoriën over de Tempeliers komt. Die hadden veel macht, en wisten met in het begin maar 9 mensen toch maar mooi de oude dingen onder wat nu die gouden koepel is in Jeruzalem op te graven. Men vroeg zich af waar dat toch allemaal om draaide, maar de Tempeliers hielden alles wat ze deden (zelfs hun toelatingseisen/rituelen) geheim. Daardoor komen geruchten in de wereld.
Vanaf de Tempeliers kom je uiteindelijk op de Illuminati en/of de vrijmetselaars. Allemaal aanhangers van dezelfde ideeën.
De naam Illuminati ging geloof ik om wat men dacht dat de Tempeliers zochten. In Schotland hadden de Tempeliers namelijk verscheidene kloosters opgezet om bepaalde tekstrollen die ze onder Solomons tempel hadden gevonden - men denkt dat dat ging over die Wijzen van Zion, die ik hierboven ergens genoemd zie
In ieder geval, de Tempeliers waren niet op zoek naar goud, dacht en denkt men, maar naar de werkelijke verlichting. De waarheid, etc.
Verder zijn er verschillende heeeeerlijke theoriën daaruit ontstaan. Illuminati/vrijmetselaars, allemaal hetzelfde liedje: de waarheid. Zij willen die kennen en die vervolgens keihard gebruiken of verzwijgen om de rest van de bevolking onder de duim te houden.
Ik heb gehoord van theoriën dat via inentingen een groot deel van de vrouwelijke populatie onvruchtbaar gemaakt zou zijn, zodat alleen de bevolkingsgroepen die dat mogen van de Illuminati uiteindelijk nog zouden bestaan. De rest zou uitsterven.
Of dat je alleen maar geld en dus eten etc. kunt krijgen als je als braaf geregistreerd staat, beetje een Big Brother idee.
Als je de waarheid kent, kun je die namelijk voor je eigen doeleinden gebruiken, en dat was de opzet. In plaats van hem netjes aan iedereen te vertellen en ze vrij te laten in wat ze zelf doen.
Maar ik zeg:
Nothing is true. Everything is permitted.
Heb je ook geschreven over wat de waarheid mogelijk zou kunnen zijn?

En over de mogelijkheid dat er mogelijk geen waarheid is, maar dat mensen miljoenen kunnen verdienen met het misleiden van arme drommels door hen voor te houden dat er een waarheid is waarvan zij weet kunnen hebben als zij bepaalde dingen doen cq. waaraan zij zich moeten conformeren?
(Dat laatste is niet sarcastisch bedoeld; ik zie het als valide mogelijkheid)