aantal 'pretstudies' (zoals dierverzorging) gaat omlaag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:49

Malenka schreef:
slimmerik,
heb je wel eens gekeken naar het banenaanbod in de dierenbranche? Juist varkensboeren zoeken vaak personeel. Maar niet veel mensen vinden dat werk aantrekkelijk.

Ah, ik spreek enkel namens de varkensboeren die ik ken. Daar is het momenteel geen vetpot. Hebben vaak wel stagelopers maar geen vaste krachten.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:50

Kunstopleidingen.. Don't get me started. :')

Rennie89

Re: aantal 'pretstudies' (zoals dierverzorging) gaat omlaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:53

het hele opleidingsgebeuren is gewoon moeilijk :') Ik ben serieus aan het overwegen me aan te melden bij een kunstacedemie, maar ik ben idd bang dat ik er later niets aan heb :+ (HBO). maar ik weet gewoon verder niet wat ik aan zou kunnen. Dier en veehouderij en diermanagement zijn nog 2 andere opties (ook HBO ;) )

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:55

Nies_ schreef:

Nou ja, dat ligt eraan... een kunstacademie (niet allemaal, Arnhem is bijzonder goed) heeft wel degelijk een toegevoegde waarde.
Wanneer iemand een MBO opleiding doorloopt om door te kunnen stromen is het wel zinvol, alleen een creatieve MBO opleiding levert weinig op vrees ik...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:56

lifaya schreef:
het hele opleidingsgebeuren is gewoon moeilijk :') Ik ben serieus aan het overwegen me aan te melden bij een kunstacedemie, maar ik ben idd bang dat ik er later niets aan heb :+ (HBO). maar ik weet gewoon verder niet wat ik aan zou kunnen. Dier en veehouderij en diermanagement zijn nog 2 andere opties (ook HBO ;) )

Je brengt overal jezelf mee... m.a.w.: je bepaalt zelf wat je aan een opleiding hebt.
Je gaat daar naartoe om je skills te verbeteren, puur voor jezelf. Jezelf in de markt zetten, getalenteerd zijn en bloederig ambitieus... dat moet je zelf doen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 12:56

De HBO opleiding Dier en Veehouderij en Dierenmanagment hebben volgens mij nog best wel kansen op de arbeidsmarkt. Zover ik weet heeft de klas van mijn zoon die drie jaar geleden afstudeerden allemaal een baan gevonden in hun sector.

Gaat voornamelijk om MBO opleidingen dus.... die diploma's stellen weinig tot niets voor...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:00

Ninx schreef:
9 uit 10 keer zijn zeer getalenteerde artiesten (ih geval van creatieve opleidingen) en ruiters/ mensen die zeer handig zijn met dieren autodidacten.
Mensen die al jong over dermate veel talent en wilskracht beschikken dat ze zichzelf binnen het werkveld ontwikkelen.
Specifiek over artiesten: 9 uit 10 succesvolle artiesten en acts uit mijn werkveld hebben geen opleiding gevolgd, de mensen die wel een opleiding hebben gevolgd werk vaak meer facilitair, geven les, en zijn vaak niet succesvol/ actief als artiest (uitzonderingen daargelaten).

Deze vergelijking is krom. Bij creatieve beroepen gaat het om (vooral) je eigen talent en het uitdragen van jouw talent met de hoop dat daar een podium voor is. Bij beroepen met paarden of andere dieren, is het IMO noodzakelijk, dat men kennis heeft over verzorging, voeding, management, ziektes of wat dan ook. Ik wil dat mijn dieren verzorgd/behandeld worden door gediplomeerde vakmensen met talent.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:02

slimmerik schreef:
De HBO opleiding Dier en Veehouderij en Dierenmanagment hebben volgens mij nog best wel kansen op de arbeidsmarkt. Zover ik weet heeft de klas van mijn zoon die drie jaar geleden afstudeerden allemaal een baan gevonden in hun sector.

Gaat voornamelijk om MBO opleidingen dus.... die diploma's stellen weinig tot niets voor...

Je doet nogal een uitspraak. Niet iedereen heeft de kennis om een HBO-studie te volgen. En in Nederland hebben wij niet alleen HBO-mensen nodig, maar ook vakmensen op MBO-niveau. Over een paar jaar heeft Nederland geen vakmensen meer met praktijkervaring, maar vooral mensen met theoretische kennis.

http://www.ditismbo.nl/
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 03-04-12 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:03

Ninx schreef:
Nies_ schreef:

Nou ja, dat ligt eraan... een kunstacademie (niet allemaal, Arnhem is bijzonder goed) heeft wel degelijk een toegevoegde waarde.
Wanneer iemand een MBO opleiding doorloopt om door te kunnen stromen is het wel zinvol, alleen een creatieve MBO opleiding levert weinig op vrees ik...

Ik zal ook niet zeggen dat het allemaal prut is en je er helemaal niks aan hebt, maar voor veruit de meesten mensen zijn het gewoon verloren jaren.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:06

Ik heb niet het hele topic door gelezen, maar ik vind sommige van jullie reacties nogal kort door de bocht.

ja ik die de opleiding dierverzorging, en waarom? nou omdat ik 16 was in 4 vmbo, en een keuze moest maken. hoe kan je nou een keuze maken als je nog helemaal niet weet wat je wilt doen. dan kies je iets wat je leuk vind om te doen, en ja dierverzorging it is! het is net als elk ander mbo en je kan hierna gewoon verder een hbo studeren. dus het is gewoon een soort 'vooropleiding' voor een hbo.
jammer dat mensen er hier zo slecht over denken want er is ook best werk in de vinden :) ik werk nu bijvoorbeeld op een kinderboerderij via de gemeente dus nog prima betaald ook ;)

en nee ik wil geen dierverzorger worden ik ga echt nog wel verder leren, maar je moet toch wat als je niet ineen keer de havo kan halen en door kan naar hbo.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:07

Electra63 schreef:
slimmerik schreef:

Je doet nogal een uitspraak. Niet iedereen heeft de kennis om een HBO-studie te volgen. En in Nederland hebben wij niet alleen HBO-mensen nodig, maar ook vakmensen op MBO-niveau. Over een paar jaar heeft Nederland geen vakmensen meer met praktijkervaring, maar vooral mensen met theoretische kennis.

Hoe bedoel je met uitspraak? Daar gaat dit topic over namelijk. Lees het artikel waardoor dit topic gestart is en de discussie .....

En niet iedereen de kennis? Moeten ze dan maar allemaal caviakammer worden? Er is genoeg opleidingskeuze voor mensen die liever en beter met de handen werken dan met hun koppie. Aanbod genoeg.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:08

Electra63 schreef:
Ninx schreef:
9 uit 10 keer zijn zeer getalenteerde artiesten (ih geval van creatieve opleidingen) en ruiters/ mensen die zeer handig zijn met dieren autodidacten.
Mensen die al jong over dermate veel talent en wilskracht beschikken dat ze zichzelf binnen het werkveld ontwikkelen.
Specifiek over artiesten: 9 uit 10 succesvolle artiesten en acts uit mijn werkveld hebben geen opleiding gevolgd, de mensen die wel een opleiding hebben gevolgd werk vaak meer facilitair, geven les, en zijn vaak niet succesvol/ actief als artiest (uitzonderingen daargelaten).

Deze vergelijking is krom. Bij creatieve beroepen gaat het om (vooral) je eigen talent en het uitdragen van jouw talent met de hoop dat daar een podium voor is. Bij beroepen met paarden of andere dieren, is het IMO noodzakelijk, dat men kennis heeft over verzorging, voeding, management, ziektes of wat dan ook. Ik wil dat mijn dieren verzorgd/behandeld worden door gediplomeerde vakmensen met talent.

Waar het gaat om medische zorg ben ik het met je eens.... dan prefereer ik ook een goed opgeleide persoon.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:08

Nies_ schreef:
Ik zal ook niet zeggen dat het allemaal prut is en je er helemaal niks aan hebt, maar voor veruit de meesten mensen zijn het gewoon verloren jaren.

De meeste mensen beschikken dan ook niet over voldoende talent, ambitie en drive...

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:09

aslo schreef:
knetterhard schreef:
Bovendien ligt het niveau zo laag dat je er eigenlijk niks mee kan doen!

Als ik hoor wat ze moeten doen: Bijvoorbeeld cijfers krijgen voor het oppakken van een konijn -O- -O- :o?
Tjaa daar word je echt een stuk slimmer van >;)

Geen idee hoe je erbij komt, maar een konijn oppakken komt mss voor in het 1ejaars VMBO, maar op het MBO gaat het er toch wel iets anders aan toe hoor. Enne laag niveau? Al wel eens een verbeterplan geschreven, een ondernemingsplan etc ?

Daar heb ik zeker van gehoord, alleen zie ik het niet bij de dierhouderij goed komen! :) En konijn oppakken komt wel zeker voor hoor :j

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:09

Britt_Sisi schreef:
waarom? nou omdat ik 16 was in 4 vmbo, en een keuze moest maken. hoe kan je nou een keuze maken als je nog helemaal niet weet wat je wilt doen..

Dat ben ik volstrekt met je eens! Al die keuzes op zo'n jonge leeftijd....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:10

Slimmerik,

ik vind jouw uitspraak : "die diploma's stellen weinig tot niets voor" vooringenomen. Op elk gebied heb je namelijk vakmensen op MBO-niveau nodig, we kunnen niet allemaal manager zijn. :D

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:11

Ninx schreef:
Britt_Sisi schreef:
waarom? nou omdat ik 16 was in 4 vmbo, en een keuze moest maken. hoe kan je nou een keuze maken als je nog helemaal niet weet wat je wilt doen..

Dat ben ik volstrekt met je eens! Al die keuzes op zo'n jonge leeftijd....

Daar ben ik het ook mee eens. Maar ik vind wèl dat b.v. het beroep dierverzorging best ontmoedigd mag worden of in ieder geval niet meer toegang biedt aan iedereen die maar wil.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:12

Ninx schreef:
Nies_ schreef:

De meeste mensen beschikken dan ook niet over voldoende talent, ambitie en drive...

Klopt :j

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:13

Maar goed, ik vind dat als je er plezier aan beleefd het niet uit moet maken wat je doet! :j

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:13

Electra63 schreef:
Slimmerik,

ik vind jouw uitspraak : "die diploma's stellen weinig tot niets voor" vooringenomen. Op elk gebied heb je namelijk vakmensen op MBO-niveau nodig, we kunnen niet allemaal manager zijn. :D

Absoluut niet vooringenomen. Heb veel mensen gesproken die na die opleiding in het HBO terecht kwamen en die die uitspraken deden. Ook minister Bijsterveldt heeft zich goed laten inlichten hoor ......

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:14

knetterhard schreef:
Maar goed, ik vind dat als je er plezier aan beleefd het niet uit moet maken wat je doet! :j

Wèl als die opleiding de gemeenschap handen vol geld kost is mijn mening.

edit: Èn een andere gelijkwaardige opleiding meer kansen op banen biedt.....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:16

slimmerik schreef:
Electra63 schreef:
Slimmerik,

Absoluut niet vooringenomen. Heb veel mensen gesproken die na die opleiding in het HBO terecht kwamen en die die uitspraken deden. Ook minister Bijsterveldt heeft zich goed laten inlichten hoor ......

Minister Bijsterveld? Ik hoop niet, dat jij die gelooft of dat jij vindt dat die enige kennis van zaken heeft? :D Maar dit is wel erg offtopic.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:16

knetterhard schreef:

En omdat de meesten zo'n instelling hebben gaat het mis. Je kunt het geweldig leuk vinden, maar als er geen werk in is is het gewoon weggegooid geld.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:17

Daar heb je gelijk in, maar ik doelde wel in de trant van als je wel werk hebt :)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:20

Electra63 schreef:
Minister Bijsterveld? Ik hoop niet, dat jij die gelooft of dat jij vindt dat die enige kennis van zaken heeft? :D Maar dit is wel erg offtopic.

Jammer dat je argumenten op lijken te zijn ;) En minister Van Bijsterveldt is zeker niet offtopic hoor :D

Noem dan eens 1 goed argument waarom iedereen die dat maar wil de opleiding dierenverzorging moet gaan doen of opleiding tot artiest.