'Bijstandstrekkers willen kas niet in'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 16:09

Evelli schreef:
Suzanne F. schreef:
Ja precies, als ze kunnen natuurlijk. Er zijn echt wel gevallen die niet in een kas kunnen uiteraard.

Voor degene die niet in de kas kunnen werken, is voldoende ander werk te bedenken hoor :)

zoals wat, meer als de helft van de nederlanders zitten werkloos thuis.
En het is echt niet zo dat niemand daarvan wil werken.

050206051012

Re: 'Bijstandstrekkers willen kas niet in'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 16:11

Er komen 1000 werklozen per dag bij.
Het voorbeeld op de vorige pagina van 'desnoods' bij de Mac werken geldt ook niet altijd. Ik was op mijn 23e werkloos en mocht niet eens op gesprek komen bij de Mac, was te oud denk ik :+ Ze gooiden het op overgekwalificeerd, tja...

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 16:14

Hahaha dat is apart, in Maastricht werkte ook mensen in de 40 hoor :j
Laatst bijgewerkt door Lottie84 op 28-03-12 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 16:18

Quellian schreef:
Er komen 1000 werklozen per dag bij.
Het voorbeeld op de vorige pagina van 'desnoods' bij de Mac werken geldt ook niet altijd. Ik was op mijn 23e werkloos en mocht niet eens op gesprek komen bij de Mac, was te oud denk ik :+ Ze gooiden het op overgekwalificeerd, tja...

Klopt. Ik ging maar "desnoods achter de kassa" solliciteren bij alle supermarkten. Ik was toen 29 en heb een HBO opleiding. Nou mevrouw "U past niet in het team". Ging dus mooi niet door :(

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 16:20

Nou, misschien was ik dan écht overgekwalificeerd *gaat zich gevleid voelen*
Maar dan kom je toch ook nergens meer aan de bak?
Mijn vriend is nu werkloos (begint maandag met zijn nieuwe baan), maar kreeg ook de ene overgekwalificeerd na de andere te horen. Interesseert niet, die jongen wilde gewoon werk, ook al was het beneden niveau!

Dat 'desnoods' achter de kassa heb ik toen ook gedaan, 2 hele weken bij de Plus. Werd nog minder betaald dan WW + reiskosten waren voor eigen rekening + werkdagen van 9.00 - 21.00 uur.
Dat maakte het niet bepaald interessant :+

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 16:24

Dat had ik toen ook, ik wilde gewoon aan de slag. Thuiszitten was niks voor mij..

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 16:25

Dat komt omdat die bedrijven ook weten dat jij daar maar tijdelijk komt werken. Zodra je een betere baan kunt krijgen ben je weg. En ze moeten toch tijd in je investeren, hoe "simpel" het baantje ook is. Dus dan kiezen ze liever voor iemand die jonger, goedkoper en minder hoog opgeleid is, want die blijft zeer waarschijnlijk nog een tijdje :)

En ik kan me ook oprecht voorstellen dat iemand die eerst werkte als secretaresse en accountmanager (ik dus) heel vervelend kan zijn in een team cassieres. De kans dat zo'n iemand het "allemaal beter weet" is natuurlijk best groot. Dus ik begrijp het wel :j

Jammer dat je omgeving dat niet begrijpt, want die vinden gewoon dat er altijd wel werk is te vinden.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:14

Quellian schreef:
Figaro schreef:
Het is mooi dat we een vangnet hebben voor mensen die echt niet kunnen werken. Maar datzelfde vangnet zorgt er wel voor dat er veel meer mensen zijn die niet 'kunnen' werken.

Precies, zulke zaken werken vaak 2 kanten op.
Maar ze zouden wel scherper mogen letten op het kaf en het koren.

Is ook zo hoor, maar de beoordelaar/uitkeringsinstantie is altijd de boeman. Enerzijds omdat ze je het hemd van het lijf vragen terwijl ze 'inmiddels toch wel weten dat ik niet kan werken' anderzijds omdat ze de buurman zomaar een uitkering geven terwijl die makkelijk kan werken.

Quellian schreef:
Want wie je ook spreekt; iedereen kent wel een schrijnend geval, maar ook iedereen kent wel een neuspeuteraar.

Ja absoluut mee eens.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 23:23

Een gewetensvraagje voor iedereen die zo afgeeft op mensen in de bijstand: Zouden jullie, als je de mogelijkheid had, deze mensen een baan geven? Iemand die zegmaar 8 jaar in de bijstand heeft geleefd, niet gewend is aan een normaal dag-nachtritme en geen greintje recente werkervaring heeft? Al is het "maar" stekken in een kas?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 23:26

mick75 schreef:
Een gewetensvraagje voor iedereen die zo afgeeft op mensen in de bijstand: Zouden jullie, als je de mogelijkheid had, deze mensen een baan geven? Iemand die zegmaar 8 jaar in de bijstand heeft geleefd, niet gewend is aan een normaal dag-nachtritme en geen greintje recente werkervaring heeft? Al is het "maar" stekken in een kas?

Ja hoor.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 23:37

Ik moet zeggen dat het allemaal maar poedersuiker is met peren dat uitkering gezeur. Mensen die niet willen krijgen het zo, maar mensen zoals ik die een uitkering willen zodat ze een scholing kunnen volgen zodat ze kunnen werken.. die worden hard genegeerd. Ik had eerder een uitkering maar ben zo blij er vanaf te zijn. Moest elke week 6x soliciteren, een open brief schrijven naar plekken waar ik in aanmerking zou KUNNEN komen. Dat is overigens 2/3 weken te doen en dan ben je er wel door. Op gegeven moment heb ik ELK bedrijf gebeld en gevraagd wat er met die open solicitaties gebeurd. Ze wist me te vertellen dat ze wekelijks honderden kregen en ze eigelijk gewoon direct weg gooide. Omdat ik in die periode erg depressief was, mezelf pijn deed en enorm in de war was KON ik eigelijk niet werken. Maar heb! je HAD al gewerkt toch 40 uur in de week? dan kan dat nu ook! En dus hadden ze een baan voor me.. dozen vouwen. Ik had ze van te voren al gewaarschuwd dat ik van het gemeentehuis zou springen als ze me weer zoiets zouden aansmeren. Voor mij GEEN kassenwerk, geen productie-meuk want daar ga ik geestelijk enorm van naar de knoppen. Algoed, op gegeven moment kregen ze door dat er iets mis was met me. Ik hoefde niet meer te soliciteren en ben een jaartje later in Therapie gegaan. Conclussie? ik ben niet helemaal 100% ben ERG stress gevoelig en een neuroot. Ik heb geprobeerd na de therapie een uitkering te krijgen maar er lijkt helemaal niks verandert te zijn. Ik heb ooit 40 uur gewerkt (wat NOOIT goed was voor me) dus dat kon ik wel weer.. Ben huilend naar huis gegaan door het onbegrip. Ik wou een wajong om op die manier een opleiding te kunnen volgen en begeleiding terug de arbeidsmarkt op. Gelukkig heb ik een vriend met een goeie baan, en doe ik nu 2 dagen in de week vrijwilligers werk, wat soms nog teveel is. In die periode van 3 jaar dat ik daar werk ben ik ook vooruit gegaan, kleine stapjes die ikzelf heb moeten zetten omdat je gewoon geen hulp krijgt als je er om vraagt.

En inderdaad, probeer maar eens terug te keren na een paar jaar eruit te zijn geweest. Ik heb ook geen schijn van kans op een baan die mij zou zinnen. Geen opleiding ervoor, ben al 'oud' en te lang eruit geweest. Hopelijk vind ik straks na het verhuizen (van Emmen naar Amsterdam) Weer hetzelfde soort werk wat ik nu doe. Creatieve dagbesteding in een verzorgingstehuis..

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 23:48

Ik heb niks tegen mensen die in de bijstand zitten, maar wel als ze niet proberen om hun situatie te verbeteren. Niet in de kas kunnen werken ok, maar niet in de kas willen werken? Alsof ik wel voor mijn plezier werk. :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 00:49

ja sorry hoor maar moeten de neuspeuteraars maar dan op de bank blijven hangen omdat ze er zo lang uit zijn geweest? Dat je dag nacht ritme niet goed is heb je zelf volledig in de hand, kwestie van stipt op tijd naar bed en 8 uur later weer opstaan. Sorry hoor maar iedereen die KAN werken moet dat ook doen vind ik. En met Kan bedoel ik dus daadwerkelijk kunnen, fysiek en mentaal, op lange termijn.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 00:53

mick75 schreef:

Daar zijn ook nog tig van ''terug in de maatschappij'' trajecten voor. Je kunt werkelijk overal begeleiding bij krijgen. Dus als iemand gemotiveerd is en echt graag terug wilt. Ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:13

Ja natuurlijk wel.....als die mensen echt willen, heb je meer gemotiveerde krachten dan de krachten die al 8 jaar hetzelfde werk doen......iedereen kan op tijd opstaan, daar hebben ze wekkers voor....

Denk eens aan mensen in wisseldiensten?

stekken in een kas....is dat nou zo moeilijk???? Het lijkt wel of werken een speciale vaardigheid is die je afleert als je jarenlang je zelf in een stoel neerplant......dat alleen al.....

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:32

We moeten vooral het ontslagrecht versoepelen.....
Dan kunnen er nog veel meer mensen op straat geschopt worden!!
En voor degenen die zo neerkijken op werkelozen......ook jij komt aan de beurt als je baas kans ziet om jou te vervangen voor een goedkopere kracht!
Denk daar maar eens over na......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:37

Tegenwoordig sta je makkelijk op straat hoor.....de mentaliteit is ook enorm veranderd....

Ik heb vaak zat gehoord dat bazen met trots roepen....als het moet, gaat iedereen...daar hebben wij methodes voor....niet goedschiks dan kwaadschiks..

Het alomoude ontslagbescherming is al jaren niet meer.....ook na ziekte ben je heel makkelijk overtollig....

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:38

Ik kan hier zoooo slecht tegen he!
Hoezo niet willen werken? Je komt maar opdagen en zo niet.. Geen stuiver meer! Mijn buurvrouw van vroeger heeft zeker 20 jaar in een uitkering gezeten, kwam de tijd weer dat ze echt aan het werk werd getrapt, ging ze. Verpestte het zo dat ze haar ontslag weer kreeg, kreeg dan een 'depressie' en hyperventilatie en zat vervolgens weer 8 jaar lekker thuius. Ondertussen uiteraard wel het eea aan werkhuisjes en zwart werk bij verschillende bedrijven..

Een ander die ik ken, heeft 4 jaar een uitkering, is nu aan het werk gestuurd en werkt nu een jaar. Deze maand krijgt ze een beloning: 2000 euro omdat ze een jaar uit de uitkering is en dit ter motivatie om uit de uitkering te blijven.
Ik heb me potverdomme vanaf mijn 16e uit de naad gewerkt bij bijbaantjes naast mijn studie en werk nu 9 jaar in dezelfde sector en heb ondertussen mijn HBO behaald. Een beloning voor het harde werk? Hou maar op, met al die bezuinigingen ga ik erop achteruit, net als elk ander werkende Nederlander.

@wooffie: iedereen kan werkeloos raken, maar je kan er ook voor zorgen dat je werkeloos raakt en lekker geniet van een uitkering en zwart werk ernaast. En echt... ik heb in hartje Utrecht gewoond. Kan je er zo 20 opnoemen en dan tel ik nog voorzichtig, die het op deze manier al jaaaren doen!
En ja.. als ik dan werkeloos raak, zal ik ongetwijfeld genieten van 3 weken vrij, maar daarna zal ik het snel zat zijn en desnoods dus idd in een kas gaan werken, helpen in het bejaardenhuis of papier prikken of wat dan ook. En voor dát soort werk mogen ze van mij uitkeringstrekkers heel hard inzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:38

Niemand kijkt neer op werklozen...maar het gat tussen een werkloze en een werkende in laag betaalde arbeid is zo klein dat de werkenden nauwelijks of net niet meer rond kan komen en de werkloze weer wel...

Het besteedbaar inkomen is nl waar men nu naar kijkt en niet het bruto-netto verhaal...dat gat is nl in de loop der jaren uitgeholt....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:45

ik heb het al een paar maal meegemaakt(bij ondernemers vrienden)dat mensen die net zijn aangenomen drie dagen komen werken en daarna in de ziektewet belanden.Daar ben je als baas niet echt blij mee,ook niet financieel.

De fout ligt gewoon bij de regering....geef die mensen is ongelijk.Ze maken gebruik van de mogelijkheden die ze hebben.
(nee....ik heb er ook een hekel aan,mij is atijd geleerd dat je moet werken voor je geld....ik heb ook nog nooit een uitkering gehad ofzo.)

Waarom om 7 uur je bed uit als het ook om 11 uur kan?Lekker je eten halen bij de voedselbank dan kun je de rest van het geld gebruiken om bier en sigaretten van te kopen.Niet iedereen is zo uiteraard,maar wel een flink aantal. ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:48

_rosita_ schreef:
Ik kan hier zoooo slecht tegen he!
Hoezo niet willen werken? Je komt maar opdagen en zo niet.. Geen stuiver meer! Mijn buurvrouw van vroeger heeft zeker 20 jaar in een uitkering gezeten, kwam de tijd weer dat ze echt aan het werk werd getrapt, ging ze. Verpestte het zo dat ze haar ontslag weer kreeg, kreeg dan een 'depressie' en hyperventilatie en zat vervolgens weer 8 jaar lekker thuius. Ondertussen uiteraard wel het eea aan werkhuisjes en zwart werk bij verschillende bedrijven..

Een ander die ik ken, heeft 4 jaar een uitkering, is nu aan het werk gestuurd en werkt nu een jaar. Deze maand krijgt ze een beloning: 2000 euro omdat ze een jaar uit de uitkering is en dit ter motivatie om uit de uitkering te blijven.
Ik heb me potverdomme vanaf mijn 16e uit de naad gewerkt bij bijbaantjes naast mijn studie en werk nu 9 jaar in dezelfde sector en heb ondertussen mijn HBO behaald. Een beloning voor het harde werk? Hou maar op, met al die bezuinigingen ga ik erop achteruit, net als elk ander werkende Nederlander.

@wooffie: iedereen kan werkeloos raken, maar je kan er ook voor zorgen dat je werkeloos raakt en lekker geniet van een uitkering en zwart werk ernaast. En echt... ik heb in hartje Utrecht gewoond. Kan je er zo 20 opnoemen en dan tel ik nog voorzichtig, die het op deze manier al jaaaren doen!
En ja.. als ik dan werkeloos raak, zal ik ongetwijfeld genieten van 3 weken vrij, maar daarna zal ik het snel zat zijn en desnoods dus idd in een kas gaan werken, helpen in het bejaardenhuis of papier prikken of wat dan ook. En voor dát soort werk mogen ze van mij uitkeringstrekkers heel hard inzetten.

Zoals jou buurvrouw zijn er zoveel ;)
Toen mijn vriend nog in het onderwijs werkte had hij een collega die was ook overspannen.Kwam weer een ochtend,gooide een stoel door het raam....en zat daarne weer geruime tijd op Aruba,lekker doorbetaald.
Tja....wie is er nu gek denk ik dan weleens?

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:49

Ik werk ook hard voor een laag inkomen (supermarkt)
Maar ben niet blind voor het verdriet van mensen die na jaren trouwe dienst om "bedrijfseconomische" redenen aan de kant worden geschoven en vervolgens in een uitkering belanden.
Een uitkering waar ze amper uit komen omdat ze als te oud of duur worden gekwalificeerd.....
Natuurlijk kent iedereen wel mensen die het op het oog prima vinden om een uitkering te ontvangen....maar je kijkt erop, niet erin...
Wie weet hoeveel verdriet er achter een voordeur schuilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:54

Ik doel voornamelijk op de jongere mensen...mensen voor de 50 kunnen nog van alles aanpakken...ben je 50 en heb je 30 jaar je te pleuris gewerkt en je wordt er uit ge bonjoerd omdat je collega's je te oud vinden en de "boss" graag jong ziet omdat hij dan "wijs" kan doen...

Relatief zijn er nog veeeel te veeel mensen die amper in hun leven gewerkt hebben...laten die eerst maar eens rugpijn en wallen onder hun ogen krijgen een aantal jaren beulen....als ze 50 zijn dan mogen ze van mij...dan hebben ze de sporen getrokken voor hun nazaten...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:54

geerke schreef:
Zoals jou buurvrouw zijn er zoveel ;)
Toen mijn vriend nog in het onderwijs werkte had hij een collega die was ook overspannen.Kwam weer een ochtend,gooide een stoel door het raam....en zat daarne weer geruime tijd op Aruba,lekker doorbetaald.
Tja....wie is er nu gek denk ik dan weleens?

Jup, kan er helaas zo 20 optellen en dan tel ik voorzichtig. Het gaat allemaal zó makkelijk! En uiteindelijk zijn zij er financieel beter aan toe dan veel werkende mensen. Zo is er in Utrecht de U-pas. Kun je gezellig met het hele gezin met de bus, incl lunch, incl entree een dagje naar Slagharen voor 6,50 p/p. Zwemmen voor een paar stuivers, Sporten voor weinig etc etc. Een dagje Slagharen voor mensen die werken tegen een laag salaris, is gewoon bijna niet te betalen en zo zijn er tíg 'voordelen' aan een uitkering trekken. Kun je werken, dan ga je maar werken.

@woofie: die vele mensen waar ik het over heb, daar gaat écht geen verdrietig verhaal achter schuil. Die genieten van hun middagjes op de stoep voor hun huis en kiezen er bewust voor een 'plannetje' te bedenken om de uitkering lekker te behouden. Gaan 3 weken werken en mankeren dan weer van alles, zodat ze weer kunnen 'genieten'

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:55

mick75 schreef:

Ja :j als ze zouden solliciteren op een vacature, zouden we ze zo aannemen :)

woofie schreef:
En voor degenen die zo neerkijken op werkelozen......ook jij komt aan de beurt als je baas kans ziet om jou te vervangen voor een goedkopere kracht!

Dit geldt niet voor alle banen natuurlijk :) op sommige functies gaat kennis en ervaring voor salaris :)