Wanneer gaan wij (Nederlanders) eens tegen de overheid in?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:20

Hier een voorbeeldje om het simpel te houden. Een patient van mij, oudere man, laag niveau. Voorstadia diabetes. Ik wilde bij hem bloed af laten nemen om te zien hoe het ervoor staat met zijn organen.
Meneer heeft geweigerd. Dit bloedprikken moet je tegenwoordig nl zelf betalen (gaat van je eigen risico af). De vorige keer kostte het hem 140 euro. Dit kan hij gewoon niet missen.

Met het huidige ziektekostenbeleid zou het juist zo kunnen zijn dat wij ziekten in een te laat stadium ontdekken. Het gevolg is dan dus dat juist zo iemand ziek wordt en uiteindelijk opgenomen moet worden. Wat denk je dat dat kost? Veel meer dan een simpele bloedafname en misschien wat pilletjes om erger te voorkomen. Oplopende kosten in de zorg werk je zo mogelijk alleen maar in de hand.

Juist de mensen die al van een klein inkomen moeten rondkomen hebben het steeds wat moeilijker.
Laatst bijgewerkt door IMJ op 01-03-12 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:23

Ze moeten gewoon een maximaal bedrag handhaven voor een declaratie
10 euro voor een maaltijd
75 euro voor een hotelovernachting
Etc etc
En als je duurder en luxer wil betaal je de rest zelf maar bij

IMJ

Re: Wanneer gaan wij (Nederlanders) eens tegen de overheid in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:24

Lijkt me een prima regeling Limanade!
Wil je lux? Prima, draag zelf maar wat bij.

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:28

IMJ en Limanade: Juist!

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 17:37

Caroline1985 schreef:
Vjestagirl schreef:
Dan moeten leraren hun baan eens overdenken. Als je niet op wilt letten? Daar is de gang, succes ermee. Leerlingen voelen het feilloos aan of ze kunnen sollen met iemand of niet.

Oké je hebt me overtuigd jij kan inderdaad beter niet de politiek in ;) want met jouw beleid/ jouw visie op leraren en het onderwijs zorg je ervoor dat de capabele mensen en de leraren die wel overzicht kunnen houden (leerlingen wat kunnen leren en passie en gedrevenheid voor een vak hebben), nu zeer zeker niet leraar gaan worden maar gewoon een baantje nemen in het bedrijfsleven. Kortom het onderwijs zal nog harder achteruit gaan.

Vjestagirl schreef:
Sterker nog, ik heb geen baan, ik studeer. Lekker de belastingcentjes van anderen verbrassen. Nou ja, afstudeer stage, dus 40 uur per week stage lopen, daarnaast op zondag een baantje, paar vrijwillgers baantjes. Ik moet nog maar zien dat ik werk kan vinden als ik klaar ben.

Maar crisis? Hoepel op, we zitten in een laag conjunctuur. Mensen praten zichzelf aan dat het crisis is, maar als ik kijk hoeveel miljarden er nogsteeds omgaan in het bedrijf waar ik zit, als ik mensen op de werkvloer EN in het management spreek die zeggen 'crisis? Merken we niets van' dan valt het allemaal nog wel mee, ik werk niet bepaald in een goedkoop segment van de markt.

Laag conjunctuur of niet bedrijven zoals de grote banken hebben nog nooit zoveel winst gemaakt als in deze periode. Dankzij reorganisaties, ontslag van personeel en overheidssteun op leningen obligaties aan bijv. Griekenland en dat soort dingen. Dus nee in het hogere bedrijfsleven gaat het fantastisch maar wel over de rug van de arbeidsklasse. Want die zijn overbodig. Alles wordt ge-outsourced. Er verdwijnt zoveel naar China, India etc.

De rijkere worden rijker en de armere armen.. Leven het kapitalisme.
Dus omdat er rijkere bedrijven zijn mag de rest van NL die werkeloos thuis zit of met een schijtloontje niet klagen op het moment dat er belachelijk wordt gestrooid met geld.

Vjestagirl schreef:
Nee hoor, niet alleen in Afrika. Ook een Griekenland waar mensen hun kinderen geen eten meer kunnen geven. Gewoon helemaal niet meer, geen voedselbank, geen hulp vanuit de kerk, geen hulp van familie, gewoon NIETS. Ik vidn het héél realistisch om ons land te vergelijken met een mede EU land, wat het altijd behoorlijk aardig heeft gedaan.

Maar nogmaals, wat is 'onwijs slecht'?

Griekenland is inderdaad een triest verhaal. Helemaal omdat het hier ook weer gaat om het feit dat de top verdiend over de rug van de gemiddelde griek!

Wat ik zeggen wil is dat mensen best mogen klagen aangezien het geld wat er is verdwijnt in de zakken van de top.

Voorbeeldje: Die straaljagers voor veels teveel geld.........

Zo zie je hier ook weer. Strooien met geld alsof het water is. Maar we moeten wel bezuinigen.. Dat is toch zo krom als een hoepel???? Zijn we weer terug op bij het begin. ;) En dat is nu net waar ik het niet mee eens ben!

En ondertussen wel mooi een groot deel van het leger + materiaal eruit kiepen want we moeten oh zo bezuinigen. Zo doorgaan en ze hebben niemand meer om er in te vliegen :') mochten wij under attack komen is eht vrijwel zeker een verloren strijd zodner steun.

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:40

Caroline1985 schreef:
Griekenland is inderdaad een triest verhaal. Helemaal omdat het hier ook weer gaat om het feit dat de top verdiend over de rug van de gemiddelde griek!

Wat ik zeggen wil is dat mensen best mogen klagen aangezien het geld wat er is verdwijnt in de zakken van de top.

Voorbeeldje: Die straaljagers voor veels teveel geld.........

Zo zie je hier ook weer. Strooien met geld alsof het water is. Maar we moeten wel bezuinigen.. Dat is toch zo krom als een hoepel???? Zijn we weer terug op bij het begin. ;) En dat is nu net waar ik het niet mee eens ben!

Squawk schreef:
En ondertussen wel mooi een groot deel van het leger + materiaal eruit kiepen. Zo doorgaan en ze hebben niemand meer om er in te vliegen :')

Nee met die bezuinigingen in het onderwijs en dergelijke zal er ook nog amper iemand opgeleid worden.... Maar gelukkig gaat het SUPER!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:41

Limanade schreef:
Etc etc

In welk restaurant kun jij nog voor €10 eten? In welk hotel kun je nog slapen voor €75?
€30 voor een maaltijd is heel erg redelijk. Ik heb laatst gezocht naar een hotelletje bij Brussel (dus niet eens erin), niet te duur. Het goedkoopste begon op €130 voor een nacht...

je zou kunnen zeggen dat je van iedere restaurantrekening €8,- zelf betaald, omdat je dat anders thuis ook wel uitgegeven zou hebben. Maar mensen zelf laten betalen voor een nacht in een hotel omdat ze voor de zaak aan het reizen zijn, dat vind ik echt niet kies.

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:43

Nee je hebt gelijk Vjestagirl.. Gewoon de volle 300 euro voor hotelletje want het gaat geweldiggg!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:44

Nu heb je het over een hotel IN Brussel. Heb je er al net buiten gekeken?

En wat vind je dan van mijn voorbeeld van mijn patient? Ik vind het schrijnend nl!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:45

Ik vind het niet zo spannend, ben zelf secretaresse en boek hotels voor medewerkers die duurder zijn dan wat er op de rekening van Mark Rutte staat zie ik.

En ik vind het niet meer dan logisch dat een MP of minister niet bij de plaatselijke afhaalchinees gaat zitten voor een zakendiner. Dan moet je wel een beetje knap uit eten. Als het met externen is dan he, onderling overleg met eten kan gewoon op kantoor neem ik aan.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:47

Vjestagirl schreef:
Limanade schreef:
Etc etc

In welk restaurant kun jij nog voor €10 eten? In welk hotel kun je nog slapen voor €75?
€30 voor een maaltijd is heel erg redelijk. Ik heb laatst gezocht naar een hotelletje bij Brussel (dus niet eens erin), niet te duur. Het goedkoopste begon op €130 voor een nacht...

je zou kunnen zeggen dat je van iedere restaurantrekening €8,- zelf betaald, omdat je dat anders thuis ook wel uitgegeven zou hebben. Maar mensen zelf laten betalen voor een nacht in een hotel omdat ze voor de zaak aan het reizen zijn, dat vind ik echt niet kies.

Dan kopen ze maar een maaltijd van de appie heijn die kosten nog geen 4 euro
Hotelletjes heb je hier in nederland echt al wel vanaf 50 euro pp per nacht hoor
Niet zo luxe als een hilton.. Maar de bedden in een vd valk liggen precies hetzelfde hoor ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:48

IMJ schreef:

En wat vind je dan van mijn voorbeeld van mijn patient? Ik vind het schrijnend nl!

Citaat:
Ik heb laatst gezocht naar een hotelletje bij Brussel (dus niet eens erin)
;). Dit was BIJ Brussel.

Ik vind je patient onverstandig. Als hij ziek wordt moet hij toch de medicatie gaan betalen, dan kan hij beter nu een bloedonderzoek laten doen.

Eigen risico is een bedrag waarvan je weet dat het kan gebeuren dat je het uit moet gaan geven. Dat zou je dus apart kunnen zetten/voor kunnen sparen. Kun je het zelf niet betalen, misschien kun je dan familie om hulp vragen, of (als je daar lid van bent) de kerk. Zo ging het jaren en jaren voordat we een centraal zorgstelsel kregen, waarom zou dat nu niet meer werken?

Ik vind het idd zielig voor deze man, maar het is een individu. Je kunt geen wetten maken op individuen, dat werkt niet.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:50

Nou leuk dat je het zegt, want ik boek hier dus altijd vd Valk voor de medewerkers. Een nachtje daar in een standaardkamer is € 92,50 excl. ontbijt, lunch, diner en belasting. NH Hotel? Heb net een rekening binnen van € 547 euro voor 3 nachten voor 1 persoon. Bastion Hotel? €186,- voor 2 nachten.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 17:51

Is ook zeker waar IMJ. Heb het ook zelf van dichtbij gezien, vind het verschrikkelijk. Zoiets zou niet moeten kunnen in een land als Nederland.

Nederland staat of beter gezegd stond bekend als een kennisland. Als we dat niet meer hebben, waar staan we dan nog bekend om? Komen alleen maar slecht in het nieuws met Wilders, minimaal 9 miljard bezuinigen, boven het schuldtekort die door Europa opgesteld is, plaszakken in sprinters omdat het anders te duur zou zijn, zorg niet meer voor iedereen betaalbaar, onderwijs wordt straks alleen nog voor de elite..top bezig! Bij de overheid zijn ze heel goed bezig, neem nou prorail in de winter..roepen al jaren dat het treinverkeer het in de herfst en winter weer volgens spoorboekje zal rijden. 1 blaadje in de herfst en 1 vlokje sneeuw of 1 graad vorst in de winter en alles ligt plat. Wat doet prorail? Gewoon de dienstregeling aanpassen en beweren dat ze wel via dienstregeling rijden. Wat doet de overheid? Foei prorail, volgend jaar niet meer doen he. En ieder jaar opnieuw hetzelfde. Maargoed dat heeft dan weer weinig met die declaraties te maken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:52

Nuage schreef:
Ik vind het niet zo spannend, ben zelf secretaresse en boek hotels voor medewerkers die duurder zijn dan wat er op de rekening van Mark Rutte staat zie ik.

En ik vind het niet meer dan logisch dat een MP of minister niet bij de plaatselijke afhaalchinees gaat zitten voor een zakendiner. Dan moet je wel een beetje knap uit eten. Als het met externen is dan he, onderling overleg met eten kan gewoon op kantoor neem ik aan.

Het lijkt me ook logisch dat een MP of minister niet een of andere sloeberlamp in zijn kantoor laat zetten om het volk tevreden te houden en ik denk dat een Van der Valk toch iets te weinig service geeft bij een overnachting.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:53

Nuage schreef:
Nou leuk dat je het zegt, want ik boek hier dus altijd vd Valk voor de medewerkers. Een nachtje daar in een standaardkamer is € 92,50 excl. ontbijt, lunch, diner en belasting. NH Hotel? Heb net een rekening binnen van € 547 euro voor 3 nachten voor 1 persoon. Bastion Hotel? €186,- voor 2 nachten.

Vreemd.. Ik had laatst een vd valkje geboekt.. 1 nacht met ontbijt EN bubbelbad voor nog geen 50 euro pp

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 17:54

Vjestagirl schreef:
IMJ schreef:

Citaat:
Ik heb laatst gezocht naar een hotelletje bij Brussel (dus niet eens erin)
;). Dit was BIJ Brussel.

Ik vind je patient onverstandig. Als hij ziek wordt moet hij toch de medicatie gaan betalen, dan kan hij beter nu een bloedonderzoek laten doen.

Eigen risico is een bedrag waarvan je weet dat het kan gebeuren dat je het uit moet gaan geven. Dat zou je dus apart kunnen zetten/voor kunnen sparen. Kun je het zelf niet betalen, misschien kun je dan familie om hulp vragen, of (als je daar lid van bent) de kerk. Zo ging het jaren en jaren voordat we een centraal zorgstelsel kregen, waarom zou dat nu niet meer werken?

Ik vind het idd zielig voor deze man, maar het is een individu. Je kunt geen wetten maken op individuen, dat werkt niet.

Vergeet alleen niet dat er een aardige groep is in NL die niet KAN sparen hoe graag ze ook zouden willen. Niet alle scenario's die je noemt zijn meteen op iedereen van toepassing. Veel kunnen nieteens van 1 van die dingen gebruik maken..

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:54

Nou die vd Valk heb ik nog niet kunnen vinden :D Ik was voor mijn huwelijksnacht gewoon 230 euro kwijt hoor voor een nachtje :)
Waarschijnlijk een actie? Maar daar kun je als bedrijf geen gebruik van maken ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:54

Limanade schreef:
Vjestagirl schreef:

Dan kopen ze maar een maaltijd van de appie heijn die kosten nog geen 4 euro
Hotelletjes heb je hier in nederland echt al wel vanaf 50 euro pp per nacht hoor
Niet zo luxe als een hilton.. Maar de bedden in een vd valk liggen precies hetzelfde hoor ;)

Dus als iemand eerst de hele dag gewerkt heeft (werkdagen beginnen rond een uurtje of half 8 en gaan door tot een uurtje of 8 als niet later) moet iemand daar tussendoor tijd vinden om naar de AH te gaan, en die maaltijd op te warmen?

In lang niet ieder hotel heb je trouwens een magnetron om het op te warmen.

Van der Valk bij Amsterdam, flink eind in de toekomst, incl ontbijt €89 per kamer. Komt nog €4,13 toeristen belasting bovenop €93,19 totaalprijs. Dan moet de chaufeur uiteraard ook een kamer, want die moet er wel de volgende ochtend zijn om de minister naar de bestemming te rijden, want van der Valkjes (en andere goedkope hotels) liggen vaak niet bepaald in een stadscentrum. Dus dan Wordt het €186,38 voor een nacht. Daar gaat je goedkope hotelletje.

En ik snap best dat er goedkopere hotels zijn, maar wat je echt goedkoop vindt boek je OF maanden van te voren, of juist last minute, 2 dingen die niet werken in dit geval. En chauffeur zal eigenlijk altijd mee moeten, er moet een ontbijtje bij... Je zit zó aan de €100 voor een nacht, zeker als je een 1 persoonskamer boekt.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:55

Precies, en ik denk dat een MP ook beveiliging nodig heeft :j

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 17:56

Lovely schreef:
Nuage schreef:

Het lijkt me ook logisch dat een MP of minister niet een of andere sloeberlamp in zijn kantoor laat zetten om het volk tevreden te houden en ik denk dat een Van der Valk toch iets te weinig service geeft bij een overnachting.

Dan slaap je maar thuis of brengt je privé-chauffeur je weg met je privé-auto. Ik moest voorheen ook gewoon om 2 uur in de nacht naar huis en de volgende dag weer om 5 weer van huis. Hotelletje pakken ala maar iets minder luxe gaan ze ook niet dood aan. Je hebt altijd nog iets tussen een gewone TL-lamp en een lamp van dik duizend euro of een afhaalchinees en een superdeluxe restaurant. Of een kantoor van 45000 en afdankspul. Die ministers zijn ook maar gewoon mensen.
Laatst bijgewerkt door Squawk op 01-03-12 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:58

Even hoor, voor mijn beeldvorming: wat is er zo problematisch aan een lamp van duizend euro? En waarom snappen jullie niet waarom een duur restaurant of hotel vaak beter en prettiger is dan bij Van der Valk? Eerlijk gezegd moet ik er niet aan denken om bij VdV aan een tafeltje moet zitten om een bespreking te houden tijdens een diner. MEt een beetje pech rennen er allemaal kleine koters rond.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 18:00

Ik snap heus wel dat je een hoge buitenlandse gast niet in een hostelletje gooit..
Maar een hotelovernachting van 300 euro omdat je de volgende ochtend een tv opname hebt vind ik echt te ver gaan.. en dat is wat er nu wel gebeurt
Net zoals dat ik heus wel snap dar je met die hoge piefjes niet een albert heijn binnen wandeld
Maar als er een vergadering is of je moet overwerken kan je best wel een maaltijd nuttigen van een eurootje of 10

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 18:01

Ik denk ook dat het beeld niet helemaal realistisch is idd.

Zelf heb ik veel meer moeite met de kosten die hogere ambtenaren declareren. Onze ministers en MP vind ik nou juist de personen van wie ik het wél kan hebben. Maar al die wethouders en secretaris-generalen en noem ze allemaal maar op.. die kosten ook een bak geld. Ik heb ervoor gewerkt, dus ik weet het zeker. Daar kan het allemaal echt een tandje terug naar mijn mening. En dan heb ik het nog niet eens over het koningshuis.

Ik vind ook dat er teveel geld wordt uitgegeven door de overheid en dat we worden uitgeknepen. Maar dat probleem zit niet in de keuze van hotels of restaurants van de MP en zijn regering naar mijn mening. Ik had het vele malen duurder verwacht namelijk.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 18:02

Ik wou dat ik mijn onkosten ook kon declareren bij mijn baas. :') Betaal ik daar belasting voor? Voor de nieuwe inrichting van een keuken en voor een hamburger bij de burger king? Come on... :+ Ze zijn niet al te zuinig op de centen.