Citaat:ik probeer te achterhalen wat de reden is dat sommige mensen een algemeen oordeel hebben over een zaak die per concrete situatie anders is.
Ik probeer te analyseren waar die algemene oordelen op gebaseerd KUNNEN zijn. Een mogelijke reden, die hier ook al meerdere malen is onderstreept, dat is dat mensen vanuit hun ervaringen met uitkeringstrekkers die ze persoonlijk kennen reageren. Een reden die IK probeer te belichten, is dat er mogelijk sprake is van projectie, van oordelen op basis van onjuiste veronderstellingen zoals: "werken is niet leuk, als je niet werkt ben je lui, etc."
Mijn persoonlijke opvatting is dat ik het onlogisch vind afgunstig te zijn jegens iemand die van een uitkering leeft. En dat komt door mijn ervaringen, achtergrond, mentaliteit, etc. Een ander vindt het juist logisch om wel afgunstig te zijn. Omdat ik dat niet begrijp, vanuit mijn referentiekader, wil ik graag ontdekken waar dat vandaan komt. Om welke reden zou wie dan ook jaloers kunnen zijn op een uitkeringstrekker.
Maar Gummie, hoe kom je er dan bij dat andere mensen jaloers zouden zijn op uitkeringstrekkers? Ik heb niemand horen zeggen dat ze hier jaloers op zijn en ik denk ook niet dat er uberhaupt veel mensen zijn die jaloers zijn op uitkeringstrekkers. Het is meer een geval van ergernis, niet van jaloezie. Werkende mensen ergeren zich eraan dat er mensen zijn die misbruik maken van de regeling. Maar het gros van de werkende mensen zal het niet erg vinden om belasting te betalen voor de mensen in de samenleving die het echt nodig hebben. Dus ik denk niet dat je kan spreken van jaloezie.
Als ik bijvoorbeeld naar mezelf kijk, ik ben ontzettend blij dat ik een goede vaste baan heb, dat ik van niemand afhankelijk ben, al op jonge leeftijd een koophuis kon veroorloven etc. Maar mocht ik het ooit nodig hebben, dan ben ik wel heel blij dat deze regelingen bestaan en daar wil ik ook best belasting voor betalen. Alleen snap ik niet dat er mensen zijn die er misbruik van willen maken, of die het alleen maar fijn vinden om hun handje op te houden en andere mensen voor zich te laten werken. Maar dat is geen jaloezie, maar ergernis. En ik vind ook dat hier veel beter op gecontroleerd moet worden. En idd de mensen die gezond zijn, maar geen werk kunnen vinden moeten heel veel solliciteren en daarnaast vrijwilligerswerk doen. Al is het maar zwerfafval prikken. Dan doen ze toch nog wat nuttigs voor hun geld en blijven ze in het ritme. En van mensen die zwart bijklussen naast hun uitkering, moeten ze echt meteen hun uitkering stop zetten en ze alles terug laten betalen. Maar gelukkig worden de regels al wat aangescherpt.
En wat betreft het vakantiegeld, mensen die chronisch ziek zijn of gehandicapt en daardoor echt niet kunnen werken, mogen best wat vakantiegeld meekrijgen. Maar mensen die gewoon in de bijstand zitten omdat ze geen werk kunnen vinden hebben daar naar mijn mening geen recht op. Waarom zouden die vakantie nodig hebben?
Een paard naast een langdurige uitkering vind ik ook niet kunnen. Een paard is een luxe die je je dan niet meer kan veroorloven. Voor de ontspanning kunnen deze personen ook bijv. 1x in de week een lesje nemen op de manege of een verzorgpaard nemen. Het geld van een uitkering is bedoeld voor de meest noodzakelijke basisbehoeften. Niet om een paard van te kopen.
Ik denk dat je toch wel snapt dat de meningen van mensen daarmee samen hangen? Niet iedereen scheert uitkeringstrekkers over 1 kam, maar er zijn veel verhalen van mensen die er misbruik van maken. En ja, daar komen negatieve reacties op. Lijkt me niet meer dan logisch. Dat heeft er niks mee te maken of mensen hun baan wel of niet leuk vinden..

Volgens mij heb jij meer een algemeen oordeel en dat is dat werkende mensen jaloers zijn op uitkeringstrekkers omdat ze hun eigen baan niet leuk vinden en daarom maar alle uitkeringstrekkers over 1 kam scheren. Dat is jouw opvatting in 1 zin samengevat. Beetje vreemd om anderen zo stellig te veroordelen op hun evt. opvatting terwijl je zelf je mening al klaar hebt zonder enige onderbouwing...