Prins Johan Friso bedolven onder lawine

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dany94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:34

Evelli schreef:
Citaat:
Volgens de Oostenrijkse nieuwssite oe24.at heeft Friso een schedelbasisfractuur opgelopen.

Dat wou ik ook precies nu zeggen! Gadsie... Nooit leuk om te horen, of nou een bekend iemand is
of een 'normale' nederlander! Sterkte Friso!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:35

Wat mij betreft is off piste skieën gewoon altijd onverstandig :j Je brengt met off piste skieën niet alleen jezelf in eventueel gevaar :n

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:35

Er is heel veel sneeuw gevallen de afgelopen dagen, dus het was geen slimme actie.De beveiligers brachten zich zelf dus ook in gevaar, hoe doen die dat dan? Ik ga niet mee, en je bent ontslagen of zo?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:36

marleen_usar schreef:
Er is heel veel sneeuw gevallen de afgelopen dagen, dus het was geen slimme actie.De beveiligers brachten zich zelf dus ook in gevaar, hoe doen die dat dan? Ik ga niet mee, en je bent ontslagen of zo?

Risico van het vak lijkt me, zal wel vaker gebeuren.

Ik hoop dat alles goed komt!

Thirty

Re: Prins Johan Friso bedolven onder lawine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:37

Ik bedoel, als iemand zelf zijn huis in brand heeft gestoken, moet de brandweer toch ook naar binnen?

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:38

Nicolletje schreef:
Als eerste: sterkte voor alle betrokkenen....
Maar off piste skiën op dit moment, is niet handig en wordt op alle pistekaarten weergegeven middels borden die de actuele situatie weergeven.

Het kan wel, als je het gebied en de sneeuw op je duimpje kent en dan bedoel ik dat je er woont, elk vlokje weet en leeft en opstaat en gaat slapen met sneeuw... en je off piste gear meeneemt.
Was net ook op tv, die off piste gear en off piste uitleg.

Ik vind het altijd jammer dat wintersporten en off piste op deze manier, door Nederlanders die eigenlijk geen kennis van zaken hebben tóch off piste gaan terwijl ze een weekje per jaar in de sneeuw zitten, altijd een slechte naam krijgt.

In de kerstvakantie zijn wij op wintersport geweest in Val Thorens en daar werden ook ontzettend veel waarschuwingen afgegeven voor lawines. Maar dat lawinegevaar wordt veroorzaakt door heel veel sneeuwval.
Door die sneeuwval zagen wij echt geen hand voor ogen meer. Op een gegeven was er zulke dichte mist en zo ontzettend veel sneeuw, dat het soms zelfs lastig was om te merken of je stil stond, of doorgleed. Ook was het ontzettend lastig om op de (juiste) piste te blijven. Wij zijn gigantisch verdwaald, maar wel op de pistes gebleven gelukkig. Misschien was zoiets ook wel het geval? Dan zou ik me voor kunnen stellen dat je per ongeluk naast de piste beland.

Oh ja, bordjes en dergelijk had je in dit geval ook niets meer aan, omdat je er ten eerste voorbij gaat als je nog geen meter zicht hebt en ten tweede waren ze helemaal volgesneeuwd en stijfbevroren. De sneeuw kreeg je er niet vanaf en je kon niets lezen van wat er op staat.

In al die jaren wintersport had ik dit nog nooit eerder meegemaakt overigens.

tita

WillemYntJee schreef:
D'r is in principe niets mis met off piste skiën behalve dat je als je ver wil gaan, gewoon een goede gids mee moet nemen en uit de berichten begrijp ik dat ze dat hadden. Dus kwaad daglicht heeft t volgens mij niets mee te maken. Maar met lawinegevaar 4 kan je je afvragen hoe slim het is om off piste te gaan..

Ik vraag me af of jij wel precies weet hoe die codes werken in Oosterijk, en je geloof toch niet iemand (ikke) die jaren op de latten staat en off-piste gaat, er een gids bij haalt.
Hij gaat daar al jaren heen kent de locatie goed dus een gids daar geloof ik niet in.

Bovendien is het heikel om te skieeën op de gewone piste, waarom zou je dan off-piste gaan.

Vervelendst vind ik nog wel dat dit soort mensen (bekende) onbewust ontzettend veel ellende veroorzaken voor gewoon volk want het ziekenhuis is geheel afgesloten alle publieke doorgangen enkel omdat iemand ontzettend dwars en eigenwijs moest zijn.

secricible

Citaat:
Volgens de woordvoerder nemen de levenskansen na 9 minuten in een lawine sterk af. De overlevingskansen hangen ook af van het gewicht van de sneeuw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:39

Nog een prins die 'een beetje dom is'...

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:39

Bij lawines schuift 9 van de 10 keer de bovenste sneeuwlaag naar beneden door de druk en bewegingen die je maakt tijdens skiën/boarden. Met lopen is dit volgens mij anders + dat die gevaarlijke bovenste laag dan al is ingestort...(pin je er niet op vast, weet het niet 100% zeker) daarbij inderdaad het risico van het vak + dat leraren lawinetraining ed. gehad hebben en veiliger op weg kunnen.

Hoop dat het allemaal goed komt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:40

Joolien schreef:
Nog een prins die 'een beetje dom is'...

grapjes zijn verboden :')

eenitraM

De prins is ook maar een mens.................................... meer kan ik er niet over zeggen. :O :n

Dan nog wens ik hem sterkte.

Keet

Re: Prins Johan Friso bedolven onder lawine

Als de gids aangeeft dat dat gebied veilig is, ga je ervanuit dat het veilig is toch?

eenitraM

De prins is ook maar een mens.................................... meer kan ik er niet over zeggen. :O :n

Dan nog wens ik hem sterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:41

Maar als ze overal code 4 geven, wie ben jij dan om te denken dat het toch veilig is, als prins maar ook als gids.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-02-12 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Meschien weer een begravenis van het koningshuis op komst...........

NdV74

Het ongeluk vond plaats in zogenaamd vrij skigebied, buiten de piste. In Lech was vrijdag een waarschuwing voor lawines van kracht, op het niveau 4 ('groot') op een schaal van 5.
Er is een ''dringend'' advies gegeven de skipistes niet te verlaten, omdat anders lawines kunnen worden veroorzaakt.

Waarom het gevaar opzoeken na al die waarschuwingen, dat snap ik dan weer niet.

Het is allemaal heel vervelend en erg (ook voor zijn kinderen) maar dit had natuurlijk voorkomen kunnen worden (lijkt me).

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:42

Evelli schreef:
Als de gids aangeeft dat dat gebied veilig is, ga je ervanuit dat het veilig is toch?

Met code 4 :n dacht het niet mij niet gezien, als er signaal afgeven is dat het je beter helemaal niet kan skieeën ga dan helemaal niet off-piste

Splash_

Joolien :D Je hebt grapjes, en grapjes.

Ach, soms doe je wel eens dingen die niet zo verstandig zijn. Ik hoop dat hij het gaat redden!

WillemYntJee

Ik sta zelf ook al jaren op de latten Tita, dus ik weet heel goed hoe lawinegevaar aangegeven wordt. En dat jij zo eigenwijs bent om een hele tour ver buiten de piste (en dan heb ik t dus niet over een route aangegeven met geel/zwarte stokken) te gaan doen zonder gids moet je zelf weten, maar dat lijkt me vrij normaal. En uit de berichten van de NOS begreep ik dat ze ook een gids bij zich hadden.

secricible

het ging in deze waarschijnlijk om een zogenaamde "Plaklawine" Ik heb er geen verstand van, maar vond dit op internet:

Citaat:
De plaklawine is voor ons het meest gevaarlijk. Ook eist deze lawine de meeste slachtoffers. De meeste slachtoffers hebben deze lawines dan ook zelf veroorzaakt. Doordat er in de opbouw van het sneeuwdek iets niet goed is gegaan, staat het geheel op springen. Het gewicht van een skier is genoeg om hele helling doen afbreken. Een plaklawine ook wel plaatlawine, heeft een herkenbare breukrand aan de bovenkant van het spoor en start direct breed.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:44

Citaat:
De groep skiede buiten de piste op een flank waar wel geskied mocht worden, aldus Muxel tegen het ANP. Friso zou na zo'n 15 minuten zijn bevrijd, "een zeer snelle reddingsoperatie".

Het is dus een gebied waar wel geskied mocht worden... Maar geen officiele piste? %) Ik snap er niets van, haha.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:45

WillemYntJee schreef:
Ik sta zelf ook al jaren op de latten Tita, dus ik weet heel goed hoe lawinegevaar aangegeven wordt. En dat jij zo eigenwijs bent om een hele tour ver buiten de piste (en dan heb ik t dus niet over een route aangegeven met geel/zwarte stokken) te gaan doen zonder gids moet je zelf weten, maar dat lijkt me vrij normaal. En uit de berichten van de NOS begreep ik dat ze ook een gids bij zich hadden.

Ga mij er niet bij betrekken als je niet weet wat ik doe en gedaan heb.

Code 4 is 4

4 levensgevaarlijk is en heel sterk wordt afgeraden. Risicograad 4 komt maar een paar dagen per seizoen voor.

Splash_

Nou het filmpje dat ze op nederland 1 laten zien lijkt al alsof ie dood is.

geerke

hoor net dat de levenskansen dramatisch afnemen na 15 minuten onder een lawine te liggen...het is zeer fijne sneeuw waar zo goed als geen zuurstof inzit.
Het gewicht is enorm,als of je in beton gegoten wordt.
Er was code vier voor dat gebied dat is erg hoog(vijf is het hoogst)....normaal sluiten pistes dan.Deze piste was nog open.
De lawine was 30 breed,niet heel breed maar toch zijn dat tonnen.
Heb er een hard hoofd in.

Schedelbasisfractuur en een 'olietrauma' wat wil zeggen dat meerdere organen in gevaar zijn.