Een 18-jarig tienermeisje krijgt levenslang voor moord.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VonDutch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 15:43

knuffeldier schreef:
ik heb haar naam even gegoogled. Volgens mij was ze 15 ipv van 18.

Wat betreft de discussie of zo iemand de dood verdiend of niet: in mijn ogen wel. Ik ben in alle gevallen tegen martelen, wat iemand ook heeft gedaan, marteling is echt not done. Maar als het er om gaat dat iemand de doodstraf zou moeten krijgen (even voorop gesteld dat het echt onomstotelijk bewezen is), daar heb ik eigenlijk totaal geen moeite mee. Overigens vind ik niet dat iedere moordenaar maar met de dood gestraft moet worden, maar mensen zoals Dutroux, daar heb ik dus echt totaal geen moeite mee als die een kopje kleiner gemaakt zouden worden.

En wat betreft het punt van Quellian, dat als je kind vermoord word en dat het dan logisch is dat je die persoon zou willen vermoorden. Helemaal mee eens. Als iemand mijn kind zou vermoorden en ik zou de kans krijgen om die gene wat aan te doen, k weet eerlijk gezegd niet of ik die kans zou laten lopen.

Ik heb het ook nog even nagekeken maar in dit stukje staat toch 18 jaar.
Ze was 15 jaar toen ze dit deed. En is als volwassenen berecht! Volgens mij is de uitspraak nu 3 jaar later pas gekomen.

patatkraam

Re: Een 18-jarig tienermeisje krijgt levenslang voor moord.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:44

Dat is wel apart, op je 15e iets doen en dan als volwassene berecht..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:45

Nou. Komt wel eens vaker voor als het om zo'n absurde volwassen daad gaat. Op haar 15e had ze moeten weten dat dit een misdaad is.
Het is geen zelfverdediging maar een bewuste actie. Dus heel terecht dat ze als volwassene is berecht :j

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:46

ik vraag me af of dat wel helpt?
kan ze niet beter geholpen worden en dan misschien
onder toezicht wonen ofzo? (als ze spijt heeft
en wel zeker weet dat ze fout is)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:47

De ouders van het vermoorde hebben al levenslang... De dader mag ook fijn levenslang krijgen.

Niet iedereen kan je 'redden'.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 09-02-12 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

VonDutch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 15:47

patatkraam schreef:
Dat is wel apart, op je 15e iets doen en dan als volwassene berecht..

Ik citeer:
''Alyssa Bustamante (18) is in Missouri tot een levenslange celstraf veroordeeld voor de moord op haar buurmeisje. De daderes, die als hobby moorden opgaf, wurgde in oktober 2009 de 9-jarige Elizabeth Olten. Nadien sneed ze haar slachtoffer de keel over en diende ze nog meerdere messteken toe. Bustamante, toen 15, werd als een volwassene berecht. Ze kan wel vervroegd worden vrijgelaten.''

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:49

Ik vraag me echt af wat zo'n meisje in de toekomst moet. Om eerlijk te zijn denk ik niet dat er nog iets of iemand is die haar kan helpen :n

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:56

Inderdaad Nederland heeft wat betreft straffen uit delen heel wat te leren van Amerika en hun straffen!!
Ier schreef:
In Amerika weten ze tenminste van aanpakken en stoppen ze die mafketels meteen goed weg. Kan Nederland een voorbeeld aan nemen! Getikt wijf zeg.

Wat een idioot gestoord wijf zeg, en ze lijkt er nog trots op te wezen ook nog bahbah..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:56

Op zich vond de opmerking van het spuitje niet heel gek, omdat ik weet dat in onze nl tbs instellingen echt mensen zitten die bv door hun autisme iets gepleegd hebben en levenslang hebben. Niet te redden, maar ook niet begrijpen waarom ze er zitten. Hersens zijn te in de war.... Enige dat ze willen is dood, maar wat gebeurd er? Juist, zelfmoordwacht! Die mensen mogen niet eens dood.
Tbs klinkt leuk en aardig, maar helaas zijn er veel mensen die echt niet te helpen zijn en waarvan je weet dat ze tot hun einde van het leven er moeten blijven. Maar nee, 'wij' staan hun dood niet eens toe.
Dat is best treurig, want de plekken zijn beperkt in tbs en ja het is erg duur. Even heel plat gezegd; waarom niet die mensen hun gang laten gaan? Er zit geen toekomst in..
(dit gaat nu niet specifiek over dit meisje omdat ik geen idee heb van haar werkelijke achtergrond etc. maar meer om aan te geven dat tbs echt niet zo zaligmakend is voor een specifieke groep en zeker geen oplossing hoeft te zijn. Je kan moeilijk iemands brein eruit tillen en even opnieuw programmeren...)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:05

vuurneon schreef:
Even heel plat gezegd; waarom niet die mensen hun gang laten gaan? Er zit geen toekomst in..

Dit zei ik afgelopen week dus precies zo.
Mijn schoonmoeder ligt in het ziekenhuis en bij haar op de afdeling ligt een 22 jarig meisje met anorexia die zelfmoordpoging na zelfmoordpoging onderneemt, maar helaas voor het meisje; het wil niet lukken.
Nu is ze voldoende aangesterkt en wordt overgeplaatst naar een psychiatrische instelling en dan denk ik -inderdaad heel plat- 'laat haar haar gang dan gaan'. Als ze denkt dat ze dat moet doen, dan moet ze dat maar doen. De stress van constant wel/niet is voor de familie ook hel.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:07

Arm klein meisje :(:)

Wat een zieke gestoorde psycho _-:( _-:( _-:(

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:08

Fijn om jouw reactie hier te lezen Joyce, ik schrik me al rot van dit nieuwsbericht maar zo mogelijk nog meer van sommige reacties hier. Het gaat hier om een kind van 15, dat na een bizarre verknipte jeugd (waar de maatschappij die nu zo ongeveer om een marteldood roept kennelijk nergens capabel is geweest om in te grijpen) een daad heeft gepleegd waardoor ze nu een verbeurd leven heeft. JA, natuurlijk een onbeschrijfelijke tragedie voor het vermoorde meisje en haar nabestaanden.... Maar hier zie ik nog wel een tweede tragedie.

Quellian schreef:
vuurneon schreef:
Even heel plat gezegd; waarom niet die mensen hun gang laten gaan? Er zit geen toekomst in..

Dit zei ik afgelopen week dus precies zo.
Mijn schoonmoeder ligt in het ziekenhuis en bij haar op de afdeling ligt een 22 jarig meisje met anorexia die zelfmoordpoging na zelfmoordpoging onderneemt, maar helaas voor het meisje; het wil niet lukken.
Nu is ze voldoende aangesterkt en wordt overgeplaatst naar een psychiatrische instelling en dan denk ik -inderdaad heel plat- 'laat haar haar gang dan gaan'. Als ze denkt dat ze dat moet doen, dan moet ze dat maar doen. De stress van constant wel/niet is voor de familie ook hel.

Als dat meisje jouw kind was, zou je dat dan nog steeds een goede oplossing vinden? Zou je dan ook zeggen: tsja, er 'zit toch geen toekomst in'?
Laatst bijgewerkt door Elanor op 09-02-12 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:10

Elanor schreef:
Als dat meisje jouw kind was, zou je dat dan nog steeds een goede oplossing vinden?

Ik hóóp dat ik er op die manier naar zou kunnen kijken ja.
Als je kind constant met zichzelf in de knoop zit en geen geluk kan vinden... waarom moet je dan als ouder zijnde zo egoïstisch zijn om je kind per se die kwelling te gunnen? Ik denk dat ik dan heel blij zou zijn dat ze rust zou vinden :)

Wat het overigens niet minder verdrietig maakt, maar ik zou wel begrip hebben.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:11

Ik weet dat het voor een aantal behandelaars ook vreselijk is (laat staan voor familie) man zit levenslang voor tbs maar is erg autistisch. Hij gunt hem zijn eeuwige rust, maar helaas... Je kan niet wegkijken. Dus die man zit voor de rest van zijn leven in de speciale cel. Zitten wel creatieve mensen tussen bij die het lukt.
Maar daar schiet tbs zijn doel voorbij, als je mensen niet kan helpen die echt levenslang daardoor zitten.
Te ziek (laat die euthanasie wet ook maar doorkomen voor ernstig psychisch lijden...).
Want ja, ook Nederland heeft wel degelijk strenge wetten. Letterlijk met je rug tegen de muur.

Daarom hoop ik ook echt dat ze deze meid grondig onderzoeken, al is het maar voor de wetenschap. Zo heeft haar 'aanwezigheid' toch nog een beetje zin.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:13

Like WTF komt in mij op , meer niet .
Lees het topic later door.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:28

Joyce_ schreef:
Jezus wat schrik ik van de berichten hier zeg. “Mochten we maar weer martelen”, “Laat haar leven op oud brood” en “er zou haar hetzelfde aangedaan mogen worden”, beseffen jullie wel dat dit qua gedachtegang in hetzelfde bizarre straatje thuishoort als hoe dit meisje dacht? Als jij martelen en moorden goed vindt, waarom mag een ander dat dan niet?

Volgens mij beseffen veel mensen niet waar ze het hier over hebben. Het wegnemen van andermans leven is altijd fout, of je het nu uit plezier doet, uit wraak, uit straf of uit wanhoop. Ik vind de gedachtegang van de mensen die in dit topic zich positief uitlaten over martelen en hetzelfde aandoen bij de dader, minstens net zo ziek als de gedachtegang van dit meisje… Zieke wereld toch, kwaad met kwaad vergelden. Monsterlijke ideeën, sorry dat ik het zo zeg..

Helemaal mee eens, kan er niks meer aan toevoegen. Jullie zijn boos omdat het meisje moord, dus dan vinden jullie het correct dat zij vermoord mag worden?
Hoe dubbel is dat. Meisje is waarschijnlijk psychisch totaal niet in orde - moet ze daarom maar euthanasie? Omdat ze ook teveel geld kost? Waar ga je dan de grens trekken?
'Oh, ja, dat kost de staat alleen maar geld, gooi er maar een spuitje in'.

Ik vond sommige reacties echt zo schokkend van bokkers hier. Heb met open mond sommige zitten te lezen..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:10

Sabinee__ schreef:
Helemaal mee eens, kan er niks meer aan toevoegen. Jullie zijn boos omdat het meisje moord, dus dan vinden jullie het correct dat zij vermoord mag worden?

Jullie? >;)

Nee niet vermoord.. humaan ingeslapen.. dat kan ook :j

Citaat:
Hoe dubbel is dat. Meisje is waarschijnlijk psychisch totaal niet in orde - moet ze daarom maar euthanasie? Omdat ze ook teveel geld kost? Waar ga je dan de grens trekken?

Nee hoor, omdat voor sommigen het leven gewoon te ingewikkeld in elkaar zit. Wie weet wat zich in haar hoofd afspeeld en waar ze dus diepongelukkig van wordt.
Hoezo is het leven voor iedereen altijd maar fijn :?

Citaat:
Ik vond sommige reacties echt zo schokkend van bokkers hier. Heb met open mond sommige zitten te lezen..

Sja

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:31

Joyce_ schreef:
Jezus wat schrik ik van de berichten hier zeg. “Mochten we maar weer martelen”, “Laat haar leven op oud brood” en “er zou haar hetzelfde aangedaan mogen worden”, beseffen jullie wel dat dit qua gedachtegang in hetzelfde bizarre straatje thuishoort als hoe dit meisje dacht? Als jij martelen en moorden goed vindt, waarom mag een ander dat dan niet?

Volgens mij beseffen veel mensen niet waar ze het hier over hebben. Het wegnemen van andermans leven is altijd fout, of je het nu uit plezier doet, uit wraak, uit straf of uit wanhoop. Ik vind de gedachtegang van de mensen die in dit topic zich positief uitlaten over martelen en hetzelfde aandoen bij de dader, minstens net zo ziek als de gedachtegang van dit meisje… Zieke wereld toch, kwaad met kwaad vergelden. Monsterlijke ideeën, sorry dat ik het zo zeg..

Je neemt me de woorden uit de mond. Goed gezegd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:33

Betekend ook dat je tegen euthenasie bent. Ondragelijk, uitzichtloos lijden voor lichamelijk maar ook psychisch maar door laten leven omdat je het leven van een ander niet mag ontnemen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:43

Blegh... zag een filmpje van haar en haar broertjes... krijg kippenvel van haar stem en haar gelach :\

Het is maar goed dat ze vast zit... maar is levenslang daar ook echt levenslang of?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:45

Ligt aan de voorwaarden; alleen levenslang of levenslang met kans op gratie (nou ja cq mogelijkheid tot omzetten van de straf tot een deel voorwaardelijk na een aantal jaar)

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:51

Even voor de duidelijkheid: ik ben helemaal niet tegen euthenasie. Maar dat lijkt me weer heel iets anders dan de doodstraf? De doodstraf, omdat iemand depressief is, of omdat er sprake is van uitzichtloos lijden door een psychiatrische stoornis, lijkt me nogal dubieus? Of lees/begrijp ik het verkeerd? :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:52

Je mag een euthanasie verklaring aanvragen ook op grond van chronische depressies, dus het bestaat al in Nederland.
Dat kan namelijk net zo uitzichtloos zijn als fysiek en ja het is lijden... Echt zwaar lijden.

In het geval van de zwaar autistische man die tbs heeft en voor de rest van zijn leven mag 'genieten' van de zelfmoordwacht omdat hij echt niet meer verder wil leven, zou een euthanasie aanvraag niet eens zo heel gek zijn. Maar helaas voor hem is het niet mogelijk.

Over deze meid verg ik geen oordeel natuurlijk, weet er echt te weinig van.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 09-02-12 18:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 17:52

Ik heb zelf nooit iemand vermoord en heb zelf ook zeer zeker niet de intentie dat ooit te willen gaan doen, maar ik heb vaker gehoord dat mensen vermoorden als iets plezierigs wordt ervaren. Ik geloof zeker dat er sommige mensen in het leger zitten die daar echt een kick van kunnen krijgen. En dat het fout is een mensenleven te 'nemen' snap ik ook wel, maar dat neemt niet weg dat het gevoel wat daarbij vrij kan komen toch echt door meerdere mensen als 'aangenaam' wordt omschreven. Ik ga er niet van uit dat dit dan met het doden zelf te maken heeft, maar meer met de macht die die situatie met zich meebrengt.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 18:27

In een woord: Ziek!!