‘Moeders moeten thuis blijven en niet werken’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 16:01

papagroom schreef:
Als een vrouw wil werken,moet ze dat gewoon doen,,zo lang de kinderen daar niet onder lijden althands.......de financiele noodzaak zie ik wat minder......

Eerlijk gezegd had ik van jou een modernere opvatting verwacht dan dit SGP standpunt.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 17:39

DebGizmo schreef:
Je zegt het precies goed, jij hebt de mogelijkheid om vanuit huis te werken, maar heel veel vrouwen hebben die mogelijkheid niet!

Ja? En? ik móet het ook niet, ik vind het leuk. Als ik het niet leuk vond, was het geen noodzaak geweest het tóch te doen. En die mogelijkheid heb ik zelf hard genoeg naar gezocht hoor, het komt ook mij niet aanwaaien.

Sammyoo schreef:
Diablo, fijn dat je zo'n goede en langdurige relatie hebt, dat kan je na 23 jaar zeggen. Maar wie heeft een glazen bol en de garantie dat haar relatie ook zo gaat lopen? Er zijn zoveel factoren waar je geen invloed op hebt waardoor je relatie op de klippen kan lopen.
En los van het zeuren, het is voor een moeder toch niet leuk als je alleen maar kleren a la Zeeman voor je kinderen kan kopen en geen geld hebt voor een clubje, dagjes uit, vakantie of schooluitjes?

Daar heb je gelijk in, maar niemand kan in de toekomst kijken, dan kun je maar beter helemaal geen kinderen nemen, stel dat ze wat overkomt, ben je de rest van je leven ongelukkig. Ik was van mening dat onze relatie sterk genoeg was om dit zo te doen. Als ik er vanuit was gegaan dat mijn relatie stuk zou lopen, deed ik dit natuurlijk niet.

Enne, die stofzuiger wil ik ook, heb ik nóg meer tijd :D .

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 17:55

Sammyoo schreef:
Diablo, fijn dat je zo'n goede en langdurige relatie hebt, dat kan je na 23 jaar zeggen. Maar wie heeft een glazen bol en de garantie dat haar relatie ook zo gaat lopen? Er zijn zoveel factoren waar je geen invloed op hebt waardoor je relatie op de klippen kan lopen.
En los van het zeuren, het is voor een moeder toch niet leuk als je alleen maar kleren a la Zeeman voor je kinderen kan kopen en geen geld hebt voor een clubje, dagjes uit, vakantie of schooluitjes?

Lieveli, leuk dat het boek bij jullie generatie op generatie wordt doorgegeven. Mijn moeder vond het ook een prachtig boek en heeft het al haar zussen gegeven. Ben eerlijk gezegd wel afgehaakt bij de latere boeken van Marilyn French. Helaas krijg ik mijn dochter niet aan het lezen. Maar ze heeft de boodschap heus wel meegekregen en weet dat ze haar paard en opleiding in Deurne aan haar financieel onafhankelijke moeder en niet aan een ander te danken heeft.

Ik ben de 1e jaren nadat mijn kinderen geboren waren ook gewoon thuis geweest en ik hoefde geen Zeemankleding te kopen en mijn kinderen zaten gewoon op clubjes. We gingen ook met vakantie, alleen maar 1 x per jaar en we hadden een caravan voor de weekends e.d.

Als een vrouw (of man) thuis wil blijven voor de kinderen, laat ze lekker. Zij zijn vaak de overblijfmoeder of luizenmoeder of moeder die meegaat naar excursies.

Viennanova

Re: ‘Moeders moeten thuis blijven en niet werken’

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 18:14

Is dat wel zo? Volgens mij zijn dat de parttime werkende moeders die hun vrije tijd daar aan op offeren. Tenminste, in mijn omgeving wel.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 18:17

Viennanova schreef:
Is dat wel zo? Volgens mij zijn dat de parttime werkende moeders die hun vrije tijd daar aan op offeren. Tenminste, in mijn omgeving wel.

Die parttime-moeders ook inderdaad :)

Maar niet iedere vrouw wil carriere maken en er zijn heel veel beroepen gewoon niet leuk, maar worden gedaan voor het geld. Als je dat geld dan niet nodig hebt, dan blijf je toch lekker thuis.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 18:22

Diablo schreef:
Enne, die stofzuiger wil ik ook, heb ik nóg meer tijd :D .

LOL!! :D

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 18:44

Viennanova schreef:

Fulltime moeders ook hoor, ik neem gewoon vrij voor dat soort zaken. Het enige wat echt niet kon was overblijfmoeder, dat kreeg ik niet in mijn rooster ingebouwd, erg jammer, want ik had het graag gedaan.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 18:44

Electra63 schreef:
Sammyoo schreef:

Lieveli, leuk dat het boek bij jullie generatie op generatie wordt doorgegeven. Mijn moeder vond het ook een prachtig boek en heeft het al haar zussen gegeven. Ben eerlijk gezegd wel afgehaakt bij de latere boeken van Marilyn French. Helaas krijg ik mijn dochter niet aan het lezen. Maar ze heeft de boodschap heus wel meegekregen en weet dat ze haar paard en opleiding in Deurne aan haar financieel onafhankelijke moeder en niet aan een ander te danken heeft.

Ik ben de 1e jaren nadat mijn kinderen geboren waren ook gewoon thuis geweest en ik hoefde geen Zeemankleding te kopen en mijn kinderen zaten gewoon op clubjes. We gingen ook met vakantie, alleen maar 1 x per jaar en we hadden een caravan voor de weekends e.d.

Als een vrouw (of man) thuis wil blijven voor de kinderen, laat ze lekker. Zij zijn vaak de overblijfmoeder of luizenmoeder of moeder die meegaat naar excursies.

Electra, je hebt me verkeerd begrepen.
Ik heb het over de financiele consequenties als je er alleen voor komt te staan en de ex-partner draagt niet of te weinig bij.
Daarbij heb ik eerder gezegd dat ieder zijn eigen keuzes moet maken, maar realiseer je wel wat de (financiele) consequenties zijn als je er alleen voor komt te staan.
Hoe had jij financieel voor je kinderen gezorgd als je partner en inkomstenbron was weggevallen?

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 18:54

Electra63 schreef:
Dan is het toch heerlijk, dat zij wel die mogelijkheid heeft? Het komt een beetje jaloers over.

Jalours? Nee absoluut niet, ik zou gek worden thuis, vind het heerlijk om te werken, onder schooltijd welteverstaan, zodat ik voor en na schooltijd er ben voor de kinderen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:15

Viennanova schreef:

Als ik bij ons op school rondkijk, is dat erg wisselend. Ik doe veel op school, maar ik dnek dat mijn thuisblijvende vriendinnen nog wel een tandje meer bijzetten. En fulltime werkende moeders kom ik eigenlijk nooit tegen tijdens de activiteiten... Of het moet schoolreisje zijn, dat is dan ineens weer wel leuk :')

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:40

Oh, ik was echt wel betrokken bij de activiteiten op de school van de kinderen. Standaard helpen met de kerst, sportdagen en zonodig nog tussendoor!
Ik heb overigens nooit het idee gehad dat het voor de niet-werkende moeders een enorme opoffering was om op school te helpen O:) Sterker nog, ik heb ze op de school van mijn jongste wel over elkaar heen zien rollen om vooraan te staan als er voor een klusje een vrijwilliger werd gevraagd :D Voor een aantal moeders ontstond er een leegte als de kinderen van de basisschool afgingen.

Maar goed, het onderwerp van dit topic is niet 'moeders horen te helpen op de school van de kinderen' en vind het ook eigenlijk niks bijdragen in deze discussie.

Meegaan met een schoolreisje lijkt me trouwens verschrikkelijk :o Gelukkig was op de school van mijn kinderen dit 'voorrecht' voorbehouden aan de moeders die nog veel meer dan ik hielpen.
Laatst bijgewerkt door Sammyoo op 04-02-12 19:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:40

Sammyoo,
Dan had ik mijn man kaalgeplukt :D

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:47

Sammyoo schreef:
Meegaan met een schoolreisje lijkt me trouwens verschrikkelijk :o Gelukkig was op de school van mijn kinderen dit 'voorrecht' voorbehouden aan de moeders die nog veel meer dan ik hielpen.

Wahah, schoolreisje lijkt me ook echt een ramp, daar heb ik echt geen geduld voor :') Laat mij maar bieb/voorleesmoeder zijn ofzo, lekker rustig. Of met sportdag helpen, lijkt me ook wel leuk, lekker actief, spelletjes verzinnen e.d.

Wat betreft financiële onafhankelijkheid: dat is voor mij toch ook wel belangrijk. wij hebben ons leven zo ingericht dat, mochten we uit elkaar gaan, we allebei de lasten apart kunnen dragen. Het zou dus (financieel) mogelijk zijn om in hetzelfde huis te blijven wonen e.d. Ik vind dat wel een geruststellend idee. Ik kom zelf uit een gebroken gezin, en ik weet hoeveel moeite mijn moeder heeft moeten doen, twee kindjes in de bijstand. Niet dat ik het idee heb dat ik ooit iets tekort ben gekomen, maar voor mijn moeder moet het echt niet makkelijk geweest zijn.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:50

Electra, dus jij wil dan afhankelijk blijven van die ex-man en je hand ophouden?

En als die man zijn inkomen onvoldoende is om kaalgeplukt te worden (al dan niet expres)? Twee huishoudens is duurder dan één. Wellicht raakt hij door drank, drugs of psychische stoornis aan lager wal? Of hij vertrekt met de noorderzon naar het buitenland? Komt vast te zitten? Of hij laat je achter met een berg schulden waarvan jij niet eens wist dat die er waren?
Dit komt allemaal echt voor, en denk niet dat het jou nooit kan overkomen. Dat zeggen namelijk al die vrouwen die dit is overkomen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:53

Als ik mezelf teruglees lijk ik wel een radicale feministe :+
Is niet zo hoor, maar (financiele) onafhankelijkheid vind ik nou net wel heel erg belangrijk.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:55

Wel grappig dat er elke keer advertenties over alleenstaande papa's in de banner verschijnen...... :')

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:57

Ik zie advertenties voor opslagruimte :?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:00

Ik denk dat grootschalig onderzoek naar het verschil in 'eindresultaat' heel wat uitkomst bied. (fulltime kdv 1-4 jaar, fulltime bij mama 1-4 jaar, 50/50 1 -4 jaar etc. etc.) Maar ook natuurlijk oudere kinderen, maar gezien de 1e 4 jaar heel erg belangrijk zijn voor een kind.

Ik denk dat je alles wel kunt vinden, maar wie zegt dat dat ook juist is?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:05

ik kan alleen vanuit ons zelf spreken.. ik ben thuis geweest. een keertje een klein jar een paar uur gewerkt maar nee was t niet.
Nu zijn ze ouder en nu wil ik graag weer iets doen, maar alleen iets wat ik leuk vind. Dus zoeken en je hoofd stoten omdat je vaak te oud bent ;)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 00:16

Sammyoo schreef:
papagroom schreef:
Als een vrouw wil werken,moet ze dat gewoon doen,,zo lang de kinderen daar niet onder lijden althands.......de financiele noodzaak zie ik wat minder......

Eerlijk gezegd had ik van jou een modernere opvatting verwacht dan dit SGP standpunt.

Hoe zoSGPstand punt......ik bedoel hier mee te zeggen dat in mijn oogpunt het belang van het kind ,ten aller tijde voor op dient te staan,en niet het financieele.
of paps of mams thuis is maakt geen biet uit

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 00:27

Het enige wat ik zwaar schokkend vindt aan dit artikel is dat ik er net achter kom dat zíj met Chris Martin getrouwd is :Y) Daar gáát m'n potentionele echtgenoot...

Had eigenlijk niet verwacht dat een vrouw als zij dit zou zeggen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 00:36

Juist in het belang van het kind zou ik heel graag zien dat het normaal wordt dat ook vaders gedeeltelijk thuisblijven en zorgen. Dat lijkt me een goede vooruitgang.
Moeder moet thuisblijven, moeder moet niet werken vind ik achteruitgang. Weg met dat gemoet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 00:42

Sammyoo schreef:
Electra, dus jij wil dan afhankelijk blijven van die ex-man en je hand ophouden?

En als die man zijn inkomen onvoldoende is om kaalgeplukt te worden (al dan niet expres)? Twee huishoudens is duurder dan één. Wellicht raakt hij door drank, drugs of psychische stoornis aan lager wal? Of hij vertrekt met de noorderzon naar het buitenland? Komt vast te zitten? Of hij laat je achter met een berg schulden waarvan jij niet eens wist dat die er waren?
Dit komt allemaal echt voor, en denk niet dat het jou nooit kan overkomen. Dat zeggen namelijk al die vrouwen die dit is overkomen.

Ik heb gewoon een goede opleiding en baan, dus maak je om mij maar geen zorgen :D . Maar ik ben wel een paar jaar eruit geweest, toen de kinderen klein waren (ik deed wel de administratie van mijn vaders bedrijf). Dat was een keuze van ons samen en ik vond het heerlijk. En nu werk ik al weer jaren met plezier.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 00:53

Werkende moeders,met een goed salaris hebben wel het voordeel, dat als ze er vandoor gaan Pa niet plat hoeft te leggen voor de alimentatie,en dus ook de kans krijgt een normaal nieuw leven op te bouwen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:28

Maar de pappa's mogen het geld van de belasting aftrekken en krijgen er dus een deel van terug. De Mamma's moeten het geld aan de belasting opgeven en moeten er dus aan het eind van de rit weer een deel inkomstenbelasting over betalen....dus het cirkeltje is rond.

Kinderen neem je samen en daar hoort een verplichting bij totdat ze 21 zijn..helaas en een goede vader neemt levenslang zijn verplichting naar zijn kinderen en springt bij als de nood hoog is...

De nieuwe partij weet dat ze een gescheiden vader in haar leven sluit en neemt daardoor automatisch ook een extra verplichting mee, die verder gaat dan een paar euries die automatisch iedere maand worden overgemaakt.