Helft Nederlanders is te dik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:26

Sleeper schreef:
Is dit nu meteen een 'wij weten wel hoe wel dikkere mensen slank kunnen krijgen' topic?

nou in dat geval meld ik mij aan bij de "beste stuurlui"

ik train 4 x per week zeer intensief, eet veel rauwkost,schijf van vijf en mag van mijzelf 1 x per week wat lekkers eten zoals een vettere pasta of een surinaamse maaltijd
maar voor de rest alleen maar gezond en geen suiker enz enz

en ik ben maat 42 en ik val niet een gram af ;)
en ja de sportschool kost veel geld, net als dat gezonde voedsel want ik ben meer geld kwijt dan wanneer ik ongezond zou eten
en dan zou ik ook nog meer ziektekosten moeten betalen omdat ik meer ben dan maatje 36/38 :?
terwijl uit de testen komt dat ik een perfect cholesterol heb en pas last van mijn overgewicht zou krijgen op mijn 84e

de titel zou veranderd moeten worden in: de denkwijze van de nederlanders wordt steeds gekker 8)7

Dani

Re: Helft Nederlanders is te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:39

En wat te denken van de mensen die overgewicht hebben door een ziekte of beperking?

Ik ken iemand die dusdanig veel medische klachten heeft, en daardoor zoveel pijn, dat het écht onmogelijk is te sporten. Meer dan 50 meter lopen doet al hartstikke pijn. En ze eet gezond en weinig (eerder te weinig dan teveel, ook door medische problemen overigens) maar kan gewoon níet afvallen.

En die moet dan maar meer gaan betalen? Voor iets waar ze zelf niet voor kiest, enorm onder lijdt? Waar iedereen het ermee eens is dat afvallen nauwelijks mogelijk is?

En wat te denken van de groep die weliswaar ongezond eet, maar die eigenlijk een eetstoornis heeft? Die is er namelijk ook. Emoties wegeten kán uiteindelijk een eetstoornis worden. Dan ben je gewoon ziek. En is "stop met dat vette eten en ga sporten!" niet zo gemakkelijk, want er zit van alles achter. Maar ja, dankzij die keiharde veroordeling zal iemand die te dik is niet snel hulp durven zoeken.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:57

Harry Jekkers is leuk! Haha!

Nou ja, eigenlijk zijn we er wel uit hè? Rokers vooral niet aanmoedigen om te stoppen. Bijwerking daarvan is immers dat ze aankomen! En per saldo betaalt een roker mee aan de belastingen. Hij gaat ook nog eens eerder dood, dat scheelt in de pensioenen... Dus mensen die roken, vooral doorgaan! :j

En tja, we kunnen ons vingertje wel uitsteken naar al die mensen die pizza eten en ongezond eten enz. Laten we eerst maar naar ons zelf kijken.

Uit onderzoeken is ook gebleken, dat kinderen die af en toe friet met majo mogen eten minder kans hebben op depressies. :j Dus af en toe zondigen mag best en mbt het geen tijd meer nemen om gezond te koken en te eten, dat hebben we met ons allen gewoon in de hand gewerkt. Thuisblijfmoeder zijn is een heel erg onderwaardeerd beroep. Een beetje vrouw met kids onder de 10 heeft een huishoudster, een oppas en een minimaal een parttime baan. Ow ja en voor eten gaan we uit of we gaan naar de friettent. Idd moet dáár de verandering plaatsvinden. Vakantie doen we languit op een hangmat in Turkije. Daar kan je lang over bijbelen, maar het moet nog altijd uit de eigen wil van deze mensen komen.
Ook daar kies je echt voor. Het is nonsens als mensen beweren dat ze iets moeten. Alles wat je doet, daar heb je een keer voor gekozen.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:02

Ik snap bovenstaande argumenten hoor, maar ik denk niet dat dit de personen zijn waar het artikel over gaat. Want er zijn natuurlijk altijd mensen geweest die helaas om gezondheid redenen niet kunnen sporten of dusdanige medicijnen moeten gebruiken dat afvallen bijna niet mogelijk is! Je kunt dus bij lange na niet iedereen over een kam scheren.

Maar wat opvalt dat er buiten de groep die zelf weinig invloed uit kunnen oefenen op hun gewicht, er een hele groep mensen en zelfs kinderen aan het ontstaan is die met heel ernstig overgewicht kampen! En deze groep heeft de nijging om zichzelf te scharen onder de ik kan er niks aan doen groep! Maar je kunt je in sommige gevallen wel afvragen wat was er het eest? Het overgewicht door omstandigheden waardoor bewegen lastiger wordt? Of het gebrek aan gezond eten en drinken en bewegen waardoor overgewicht ontstaat en bewegen ook steeds lastiger wordt!

En mijn ervaring is dat mensen met overgewicht maar al te graag zichzelf bij de eerste groep scharen, zo van ja ik kan er niks aan doen heb zware botten ja nee ik denk echt om m,n eten maar kom aan van de lucht tuurlijk wil ik wel bewegen maar ja druk he.

En ik zal nooit iemand veroordelen ivm overgewicht, want afvallen is gewoon echt moeilijk maar waar ik echt moeite mee heb is dat ouders hun kinderen maar gewoon uit hun voegen laten groeien, zonder even verder na te denken over de risico,s.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:09

Dát vind ik heel erg kwalijk, de kinderen die te dik zijn. Ouders die denken "Oh, ik geef mijn kind bananen en druiven, want dat is fruit en dus gezond, en maiskolf 's avonds als groente, of appelmoes, en liga tussendoor!" Of het kind steeds snoepjes geven om 't stil te houden, of chipjes.

Ja, jóh..
Meen laatst gelezen te hebben dat peuters met overgewicht een aanzienlijk grotere kans hebben dat te houden. Dat ligt dus 100% bij de ouders. En dáár zou je ook moeten beginnen met de verandering, denk ik. Zorgen dat die kinderen een fatsoenlijk eetpatroon aanleren, weten wat gezond is en wat niet, en in welke hoeveelheden.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:14

bijna.. allemaal verslaafd aan VET eten in combinatie met stokbroodjes of frites
en drinken sloten espresso met melk en suiker
en Coca Cola/gezoete vruchtensap,
tosties en kant en klaar... happa
en pizza'ss en na 21.00 snacken

vinden gewoon dat ze recht hebben op een leven lang 'LEKKER'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:15

Met bananen, druiven, maiskolf en appelmoes is veel minder mis dan met chips of snoepjes.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:19

Maar goed dan moeten die zelfde ouders wel ook eerst in gaan zien dat ze hun kinderen eigenlijk moedwillig de vernieling in helpen, en kinderen volgen het voorbeeld van hun ouders dus zijn we weer terug bij, de redenen en excuses zijn prachtig en zorgen er waarschijnlijk voor dat we s,nachts nog enig zins kunnen slapen, maar dan? Gewoon maar te dik blijven? Kinderen met gemiddelt 20kg overgewicht op laten groeien? Nou dan kunnen ze drank en drugs ook wel vrij gaan uitdelen aan kinderen want op termijn zullen de effecten niet veel verschillen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:23

Lovely schreef:
Met bananen, druiven, maiskolf en appelmoes is veel minder mis dan met chips of snoepjes.

Tuurlijk. :) Maar er is gezonder fruit en er zijn gezondere groentes. Ouders weten dat chips en snoepjes niet goed zijn. Maar als ze hun kids vervolgens handenvol druiven geven 'want dat is gezond', schiet het nog niet op. Kennis van mij zit in het basisonderwijs (kleuters) en had een kindje in de klas wat af moest vallen. Wat kreeg hij mee? Twee trosjes druiven en een pakje liga. Ouders denken dat dat goed en gezond is. In werkelijkheid krijgt 't kind nog steeds veel suikers binnen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:24

Fruitsuikers zijn ook niet goed. Mijn zoontje had met 2 al caries om die reden. Als ie mag kiezen, pakt ie fruit ipv snoep. Het snoep vinden ze of niet lekker, of het wordt veel vergeten, maar ook hier mag gesnoept worden hoor, met mate. :+ Het viel mij op op school, hoeveel er daar al flink aan het gewicht zitten. Dat wordt vergoelijkt met: "Hij eet zo goed!" of "Hij is in de groei"
Om die reden zwemt mijn zoontje 2x per week een half uur ipv eens per week een uur. Veel ouders hebben daar geen tijd voor, want ze moeten werken. Ik máák daar tijd voor.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:28

en dan mag je als school weer voorlichting gaan geven over goede voeding, omdat ouders daar geen tijd meer voor hebben. (basis)scholen worden zó overladen met allerlei randexcercities dat ze amper meer toekomen aan rekenen en taal.

Als school voorlichting geven heeft volgens mij ook niet zoveel nut; thuis wordt er toch niet gekookt en krijgen ze een zak chips voor de tv om koest te zijn.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:31

Tja, het verbaast me niets eigenlijk. Amerika is zelfs alweer verder vooruit dan dat wij zijn. Wij zullen eerst op het 'Amerika' punt komen, voordat er systematisch iets gaat verbeteren. In Amerika zijn ze al op het punt dat ze zich systematisch gaan verbeteren met betrekking tot voorlichting en ook daadwerkelijk gezondere producten. Zij zijn iig richting de goede weg.
Als wij niet opletten, dan zullen wij binnen nu en een paar jaar ook op het amerikaanse punt aankomen.

Vet eten is niet de enige boosdoener, voornamelijk de grote hoeveelheid suikers die samengaan met het vele vet, en het daarin overeten is het grootste probleem. Ongezond voedsel lijkt goedkoper te zijn, maar vaak is het verzadigingsgevoel maar tijdelijk. Wanneer ik een portie patat met mayo op heb, zit ik nog niet vol, en heb ik ook nog zin in een kaassoufle daarbij, en dan zit ik nog niet vol, er zit gewoon 0,0 vezel in dit soort producten. Ze zijn wel goedkoop, bevatten veel calorieën, maar aan die calorieën heeft men niet zoveel.

Het bewustzijn moet komen dat vezels de werkelijke verzadiging bepalen, vitamines en mineralen helpen je weefsels gezond te houden, en de eiwitten, vetten en zetmelen zorgen voor genoeg brandstof. Helaas wordt momenteel door veel mensen nog de nadruk gezet op suikers ipv zetmelen, en verzadigde vetten ipv. de veel gezondere onverzadigde vetten.

Ik ben zelf ook een voorstander van natuurlijk eten, weinig vlees, veel plant, graag rauwe groenten, en zelfgemaakte sauzen door de pasta, geen pakjesvoedsel met allerlei Enummers erin, en stoffen waarvan ik de naam nauwelijks kan uitspreken. En ik moet zeggen dat deze aanpak voor mij goed werkt, heb een keurig bmi van 20, voel me gezond, en eet erg graag.

Mijn mening is, dat we smaak moeten ontdekken, weer echt gaan proeven, en je afvragen, wat is nou lekkerder, iets met echte producten, of alleen maar bewerkt voedsel.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:33

en kwaliteit; laatst kocht ik radijsjes die overduidelijk op water gekweekt waren en ook zo smaakten :r

We moeten weer terug naar écht eten, dat op echte grond gegroeid heeft.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:35

Ik ben erg verbaasd over dat er gevallen wordt over fruit bij kinderen, want 'daar zitten teveel suikers in'. Ja, in fruit zit héél veel suiker, maar kinderen moeten groeien!
Mijn zoontje (bijna 2 jaar) eet zó een bak druiven of aardbeien leeg.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:40

Idd Diaan, hier eten ze het liefst ook de hele dag mandarijntjes en appels, nou liever dan dat ze
de hele dag om snoepjes "slechte suikers' vragen.

Edit: hier in de schoolgids staat bijvoorbeeld dat de kids 's morgens een stuk fruit en wat drinken mee mogen nemen voor in de pauze.
Als ik dan zie wat sommige kids meekrijgen naar school: liga's, witte bolletjes met hagelslag, koekjes, nou sorry hoor.
Die van mij krijgt een banaan mee.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:54

verantwoorde tussendoortjes mee voor in de pauze, een snoepwinkel op de hoek ...
ik heb nog nooit zoveel gelukkige kinderen bij elkaar gezien :D :D :D

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:56

Quellian schreef:
Ik ben erg verbaasd over dat er gevallen wordt over fruit bij kinderen, want 'daar zitten teveel suikers in'.

Mij ook eigenlijk wel.

En dat niet alleen, het is ook ongezond om continue te lijnen, daar word je alleen maar dik van uiteindelijk.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:28

Ik had altijd een gemiddeld kind; netjes op de lijntjes van gemiddelden in de groeistatistieken. Alleen zijn de statistieken aangepast en lijkt ze ineens richting ondergewicht te gaan. Volgens de oude statistieken zit ze nog steeds mooi op het gemiddelde. Kleren kopen is ook steeds lastiger; veel broeken zijn in de lengte prima maar in de taille past ze er twee keer in. Tja, maten voor gemiddelde kinderen....

Ze is in prima conditie; net als een hond/paard ribben te voelen maar niet zichtbaar. :+

Ze krijgt van huis uit een normaal voedingspatroon mee: 1x per week vette hap en de rest normaal eten. Elke dag fruit maar ook gewoon een koekje bij de thee en een paar snoepjes per dag maar geen zakken vol. Lekker buitenspelen maar ook zo af en toe lam op de bank film kijken. Heb haar voor de grap ook eens die stappenteller laten meesjouwen; die beweegt op topsportniveau dus daar moet ook tegen gegeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:40

Quellian schreef:
Ik ben erg verbaasd over dat er gevallen wordt over fruit bij kinderen, want 'daar zitten teveel suikers in'. Ja, in fruit zit héél veel suiker, maar kinderen moeten groeien!

En dat is maar goed ook, daar groeien zijn hersenen van :).

Even over de vergelijking met Amerika, het is daar heel anders dan hier en het voedselbewustzijn is daar ook heel anders dan hier in NL. In de US hebben ze echt moeite om met groenten te koken, terwijl wij hier in NL natuurlijk een echt AGV land zijn.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:42

Arabesk schreef:
en dan mag je als school weer voorlichting gaan geven over goede voeding, omdat ouders daar geen tijd meer voor hebben. (basis)scholen worden zó overladen met allerlei randexcercities dat ze amper meer toekomen aan rekenen en taal.

Als school voorlichting geven heeft volgens mij ook niet zoveel nut; thuis wordt er toch niet gekookt en krijgen ze een zak chips voor de tv om koest te zijn.

Ik vind opvoeden een taak die bij de ouders hoort. Ik erger me groen en geel aan ouders die er nooit zijn voor hun kids. Kopen ze geen hond, omdat ze daar geen tijd voor hebben, maar een kind zetten ze zo wel op de wereld. Als je al over kinderen gaat denken, moet je je realiseren dat dat geld en tijd kost en dat je dit moet vrijmaken voor zo'n kleintje.
School is school, dat is geen veredelde Kinderdag opvang. Je moet ze de kost eens geven die dat wel zo zien.
Maar ja, even vrijwillig komen helpen voor een leuk uitje voor je kinderen is tegenwoordig ook het werk van een paar moeders. Die zien hun kids groeien. Die andere ouders zeggen na 18 jaar: "Goh, waar is de tijd gebleven?" (En vaak ook: "Waar is ie eigenlijk?" De hangjongere van de toekomst!)
Laten we wel wezen: Dát is in Amerika ook een probleem.

Anne: Ik heb ook van die bonenstaken die geen broek aan kunnen zonder riem! :j Herkenbaar probleem.

En op onze school mag er ook alleen fruit worden gegeten tussendoor. Maar ja, ergens is het zot om te doen. Ze beginnen om half 9 met als het goed is, een goed ontbijt achter de kiezen, dan heb je om half 10 toch nog geen honger? Die van mij laten het bakje voor wat het is, als er getrakteerd wordt, omdat ze in die tijd niet én de traktatie én hun fruit kunnen weg eten. Dan kunnen ze namelijk niet meer spelen. Ik ga daar niet moeilijk over liggen doen. Ik vind het juist prima, dat ze naar hun lijf luisteren en niet gaan doorproppen, omdat mama dat bakje zo nodig leeg terug wil. Je grenzen kennen is een voorrecht.

Daarbij komt dat ik me afvraag of het nut heeft om ze fruit te geven, als ze met de auto worden gebracht met een koekje in de hand. Die gewoonte moet er van huis uit in zitten en niet worden afgedwongen voor één maaltijd op school.

Ik heb ooit ook wel eens gelezen, dat kinderen die borstvoeding hebben gekregen, ook minder kans hebben om dik te worden, omdat ze bij borstvoeding onbeperkt mogen drinken tot ze genoeg hebben. Een fles mót en zal leeg en dat is toch maatwerk. Je geeft wat een 'gemiddeld' kind met die leeftijd nodig heeft en die wordt als je naar het CB luistert, alleen gegeven op vaste tijden. Ik denk altijd maar: "Koeienmelk is voor kalfjes en mensenmelk is voor baby's." 8-) Er is gewoon bekend, dat koeienmelk heel anders is samengesteld dan mensenmelk. Als je het echt goed zou doen, zou paardenmelk beter voldoen. Ik heb mijn kinderen alledrie een jaar lang op verzoek gevoed. En ze zijn alledrie eerder mager dan dik. Ze hebben ook nooit die heel bolle toeten gehad, die ik bij sommige flessenbaby's wel zie.
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 31-01-12 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:43

Lovely schreef:
Quellian schreef:

Even over de vergelijking met Amerika, het is daar heel anders dan hier en het voedselbewustzijn is daar ook heel anders dan hier in NL. In de US hebben ze echt moeite om met groenten te koken, terwijl wij hier in NL natuurlijk een echt AGV land zijn.

Maar in de US zijn ze al richting de goede weg, terwijl het goed mogelijk is, dat wij nog naar de kant van de US groeien. Er zijn al steeds meer mensen die niet meer koken maar voornamelijk afhalen...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:45

Ik herken dat in mijn omgeving niet zo Ann-moi. Mss is dat meer een issue in de randstad? Maar daar wonen ook mensen die denken dat melk uit een fabriek komt. :+ Toch is er een heel grote markt daar toch? De Albert Kuijp enzo? Dat is er in Amerika volgens mij niet.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:48

Als je kijkt naar "Help mijn kind is te dik" weet je waarde kern van het probleem ligt: de opvoeding!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:49

Zo is het maar net!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:50

Quellian schreef:
Ann_moi schreef:
Lovely schreef:

Maar in de US zijn ze al richting de goede weg, terwijl het goed mogelijk is, dat wij nog naar de kant van de US groeien. Er zijn al steeds meer mensen die niet meer koken maar voornamelijk afhalen...

Nou, ik ga liever niet de kant van de US op, daar hebben ze nog uitleg nodig over wat te doen met een sperzieboon.

Idefix4, ook in de randstad is veel tuinbouw en je ziet hier ook genoeg landbouwgrond waar aardappelen, mais enzovoort worden verbouwd. Het is hier geen kilomterslang betonnen gebeuren. En in Amsterdam alleen al heb je diverse dagmarkten waar je altijd verse groenten kunt krijgen en de bio-winkels zijn erg in opkomst.