De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Re: De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:32

Ik vind dat vreemd ja, we stoppen gewoon alle probleem gevallen in 1 klas, dan weet je zeker dat het niet goedkomt :+

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:32

Alleen maar mopperen lost het probleem ook niet op ...
Wij doen ieder jaar medewerkerstevredenheidsonderzoek en ieder jaar is de uitslag wel zo'n beetje hetzelfde: we zijn ontevreden, maar willen niet weg. Dat maakt het natuurlijk wel ingewikkeld. Ik vind ook dat weinig docenten echt constructief willen meedenken over veranderingen waardoor de werkdruk wat zou afnemen. Ik noem bv. uniformering van lessen en toetsen, waardoor je meer dingen kant en klaar aangeleverd krijgt. Uiteindelijk wil iedere docent het toch weer op z'n eigen manier doen en dat vind ik wel eens een vervelende eigenschap.

Dit laat onverlet dat het een zwaar beroep is, maar dat zit in het lesgeven zelf...daar wordt te weinig aandacht aan besteed en worden docenten ook te weinig in ondersteund.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:34

Ja het lesgeven zelf, maar dat komt vooral door de overvolle klassen met veeeeeeel probleemkinderen die eigenlijk thuis horen in......juist.....kleine klassen. Het zou wat zijn om zorgklassen te maken met max 10 leerlingen ofzo. Dan belast je de andere leerlingen ook niet met het extreem drukke gedrag van de probleemkinderen.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:35

Maar uniformering kost ook bakken vol met tijd Kendra. Daar is op mijn laatste stageschool een begin aan gemaakt, alleen aan een gezamenlijke eindtoets voor de derde klassen zijn als uren en uren aan overleg besteed, laat staan de tijd die de makers erin hebben gestopt om iedereen tevreden te stellen over de inhoud.
En uniformering van lessen is ook niet ideaal, om mijn lessen echt leuk te houden voor leerlingen, doe ik toch wel het liefst mijn eigen ding.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:41

Met uniformering van toetsen, lessen etc sla je alle creativiteit uit het onderwijs. Juist de individuele aanpak van docenten in hun vak, zorgt ervoor dat leerlingen aangezet kunnen worden tot betere prestaties.

Verder verlicht het de werkdruk ook niet op geen enkele manier :n

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:43

Citaat:
Regeltjes en toetsjes
De kwaliteit van het onderwijs zit hem niet in de eerste plaats in een systeem, maar in de kwaliteit van de mensen die het vak uitoefenen. Een vakbekwame, goede leerkracht in het basisonderwijs kan de nadelen van een lage sociaal-economische achtergrond neutraliseren of zelfs opheffen. Maar de vakmensen die nog in het onderwijs zijn, worden weggepest, ziek of monddood gemaakt. De intimidatie in het basisonderwijs is groot. Die goede, bevlogen leerkrachten die nog gewoon les willen geven, durven daarover op hun eigen school niets te zeggen, laat staan dat ze kritische stukken in de krant schrijven.

Maar bij de vereniging Beter Onderwijs Nederland doen ze met grote regelmaat hun verhaal. Zij vertellen ons: 'Aan leerkrachten worden volstrekt onhaalbare eisen gesteld: men ziet ons als een sleutel die op elk slotje moet passen en men wil het liefst dat leerkrachten onderling volkomen inwisselbaar zijn. Het heilige doel is: de Doorgaande Lijn.'

Die doorgaande lijn behelst echter voornamelijk regeltjes en toetsjes en mapjes en handelingsplannetjes en verslagjes en 'dingetjes'. Een goede leerkracht wordt zo gedwongen niet meer een goede leerkracht te zijn, want hij wordt afgerekend op de 'dingetjes'.

Een ander schrijft: 'De handelingsplannen die wij moeten uitvoeren, vergen veel van ons en maken het lesproces complex en heel onrustig. De beschikbare energie van de leerkracht is echter al heel snel op en een goede lesvoorbereiding en begeleiding van de grote middengroep zit er helaas niet meer in. Die kinderen kunnen niet meer worden gevolgd in hun leerproces, hun schriftelijk werk wordt nauwelijks nagekeken, laat staan met hen besproken. We toetsen alleen nog. Het zijn bijna allemaal toetsen met meerkeuzevragen, waarin je alleen maar een kruisje in een hokje met het foute antwoord hoeft te zetten. Zo leert een kind natuurlijk niet spellen en rekenen. Ouders krijgen niet meer te zien wat hun kind in die toetsen fout doet. De uitdrukking 'oefening baart kunst' doet geen opgeld meer in het basisonderwijs.'

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:47

martina1 schreef:
Wat mij nog het meest pijn doet is de minderwaardigheid die er heerst. Alsof wij alleen meer zeuren en maar gewoon moeten slikken.
Ik ben afgelopen donderdag gaan staken om te laten zien dat we het zat zijn om te worden gezien als voetveeg.

Dat kan ik mij wel voorstellen, maar in andere sectoren gebeurt precies het zelfde...

Mijn vader is bijvoorbeeld vrachtwagenchauffeur, nee hij heeft geen 300 leerlingen op een dag onder zn hoede. Wat hij wel heeft is een werkdag van 6.00 's morgens tot 19.00 's avonds, 5 dagen in de week. Simpelweg omdat de baas de route's zo belachelijk lang maakt en vindt dat al die klanten best in 1 dag weggereden kunnen worden. Wat hij ook heeft is elke dag tientallen grote/zware vaten tillen omdat er geen steekkarretjes bestaan die daarop passen.
En dit geldt voor zoveel chauffeurs, (mijn oom is ook chauffeur en die heeft de afgelopen 5 maanden voor niks gewerkt, de bass beloofde telkens dat het slaris gestort zou worden, maar hij blijkt nu dus gewoon geen geld te hebben/krijgen)

Toch zie je chauffeurs niet veel staken, niet veel mopperen in het openbaar.

Ik ben 4 jaar paraveterinair geweest, dit hield in dat ik vaak over moest werken door onverwachte spoedgevallen. Ik draaide naast mijn gewone uren nog eens 2 nachten in de week spoeddienst en meestal ook 1 heel weekend in de maand spoeddienst (in die diensten mocht ik nergens naar toe behalve naast de telefoon zitten en wachten tot ik gebeld werd) Niet grappig als je om 03.00 's nachts mag gaan opereren, om 7 uur 's morgens klaar bent met alles schoonmaken en je gewone werkdag begint weer om 9.00 tot 18.00 uur... Daarnaast is er geen CAO voor ons, bij bouwen bijvoorbeeld ook geen Pensioen op (Dierenartsen dan weer wel)
Krijgen wij dagelijks te maken met zeurende klanten. Ik ben meerdere malen aan de telefoon en aan de balie uitgescholden en bedreigd. Tillen wij meer dan de arbo wettelijk voorschrijft aan maximum. (een leonberger van 80 kg til je niet makkelijk met zn 4-en dus met zn 2-en til je ieder 40 kg, dat is 17 kg meer dan wettelijk mag) Heb ik gezeurd en gestaakt? Nee, gezeurd na 3 jaar wel maar toen kwam het besef dat dit beroep dan blijkbaar niet zo goed bij mij past als ik dacht dus heb ik er voor gekozen om opnieuw te gaan studeren.

Ik ben in die 4 jaar tijd ook gebruikt als voetveeg, en niet zo'n klein beetje ook :j

Ik snap wel dat leraren het niet eens zijn met de aanpassingen, en het is ook niet goed dat er zulke grote klassen ontstaan en daardoor de kwaliteit achteruit gaat. Aan de andere kant denk ik dan, als je het er zo zwaar/moeilijk vindt kies dan een ander beroep...

Natuurlijk moet er wat veranderen aan de kwaliteit van onderwijs, dat heb ik zelf uitgebreid meegemaakt (en daar dan ook nog eens dik voor moeten betalen :roll: ) Maar inplaats van stakingen, ga dan als leraren om de tafel zitten en bedenk passende oplossingen vanuit een oogpunt van mensen met ervaring in het onderwijs. Jullie zelf dus! Een minister die niet in het onderwijs zit probeert oplossingen te bedenken die dus blijkbaar niet passend (genoeg) zijn.

Stakingen geeft irritatie, ministers gaan daarbij (bijna automatisch) er tegenin. Bedenk zelf maar eens als een leerling gelijk begint te zeuren en te drammen over de hoeveelheid huiswerk word je zelf als leraar ook een beetje mopperig en krijg je de neiging om ze even duidelijk te maken dat ze toch écht moeten luisteren. Als zo'n zelfde leerling nou met een idee komt hoe het anders kan, goed doordacht en met goede argumenten, hoe sta je dáár dan tegenover als leraar... Heel anders lijkt mij...

Ik denk persoonlijk dat daar ook grotendeels het beeld over de zeurende/stakende leraar vandaan komt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:47

Arabesk schreef:
Met uniformering van toetsen, lessen etc sla je alle creativiteit uit het onderwijs. Juist de individuele aanpak van docenten in hun vak, zorgt ervoor dat leerlingen aangezet kunnen worden tot betere prestaties.

Verder verlicht het de werkdruk ook niet op geen enkele manier :n

+:)+ al die onpersoonlijke toetsen :r dan weet straks iedereen precies hetzelfde (lees: zoveel is dat al niet :+ )

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:52

Anoli, die ene staking van relatief weinig leerkrachten geeft al irritatie :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:55

Over die opvul uren.. ik zit uren per week in een of andere klote studiezaal waar iedereen vervelend doet en je je niet eens kan concentreren. PUUR omdat we onze uren moeten halen. Doet iemand ook maar iets in die uren? Nee, maar als je niet gaat krijg je uren corvee achter je aan.. Vind het zo'n rotzooi bij ons op school omdat we die uren moeten halen.. Ook toen ik nog in klas 1 en 2 zat; viel er zooo veel les uit dat ik om 11 uur 's ochtends uit was i.p.v. 4 uur, maar dan kregen we 'invaluren' tot 4 uur! 5 UUR INVALUREN DUS. Terwijl we GEEN les hadden. 'Ga je huiswerk maar maken'. Ja.. als je dat zoveel hebt, heb je niet eens meer huiswerk. Zelfs vooruit werken kon dan niet meer verder.. echt belachelijk, het aantal uren. Je bereikt er geen hol mee, alleen opstandige en chagrijnige leerlingen..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:56

Anoli schreef:
Natuurlijk moet er wat veranderen aan de kwaliteit van onderwijs, dat heb ik zelf uitgebreid meegemaakt (en daar dan ook nog eens dik voor moeten betalen :roll: ) Maar inplaats van stakingen, ga dan als leraren om de tafel zitten en bedenk passende oplossingen vanuit een oogpunt van mensen met ervaring in het onderwijs. Jullie zelf dus! Een minister die niet in het onderwijs zit probeert oplossingen te bedenken die dus blijkbaar niet passend (genoeg) zijn.

Er wordt al 20 jaar niet meer geluisterd naar docenten op de werkvloer. Op de werkvloer werd gezegd

- basisvorming gaat niet werken -> werd toch ingevoerd, pas na overduidelijke mislukking werd het weer afgevoerd
- studiehuis gaat niet werken -> werd toch ingevoerd, idem
- etc etc

Docenten zijn het nu ZAT en gooien het werk NU eindelijk een keer neer.

Citaat:
Stakingen geeft irritatie, ministers gaan daarbij (bijna automatisch) er tegenin. Bedenk zelf maar eens als een leerling gelijk begint te zeuren en te drammen over de hoeveelheid huiswerk word je zelf als leraar ook een beetje mopperig en krijg je de neiging om ze even duidelijk te maken dat ze toch écht moeten luisteren. Als zo'n zelfde leerling nou met een idee komt hoe het anders kan, goed doordacht en met goede argumenten, hoe sta je dáár dan tegenover als leraar... Heel anders lijkt mij...

Ik denk persoonlijk dat daar ook grotendeels het beeld over de zeurende/stakende leraar vandaan komt.

:list:

Citaat:
De vereniging Beter Onderwijs Nederland is in begin 2006 opgericht met als doelstelling:

het zo goed mogelijk tot bloei laten komen van de potenties van leerlingen en studenten door gedegen vakinhoudelijke en algemene vorming.

1.Bestuur, beheer en inrichting van onderwijsinstellingen moeten in het teken staan van gedegen onderwijs door gekwalificeerde en inspirerende docenten. Het beschikbare budget van niet-universitaire onderwijsinstellingen moet primair besteed worden aan onderwijs en aan alles wat daartoe aantoonbaar bijdraagt.
2.Directie- en beheersfuncties mogen niet exuberant beloond worden en moeten primair worden vervuld door mensen met onderwijservaring, die bij voorkeur naast hun bestuurs- of beheerswerkzaamheden zelf onderwijs verzorgen. Zeggenschap over de inrichting van het onderwijs binnen de instituten moet liggen bij leraren en docenten.
3.De onderwijsinstelling biedt primair vakinhoudelijke en algemene vorming aan leerlingen en studenten en heeft alleen binnen die context ook een opvoedende taak. In het geval van nevenactiviteiten van de opleiding (brede school) is het onderwijsdeel daarvan strikt gescheiden.
4.Leerlingen van verschillende intelligentieniveaus, met verschillende vaardigheden en interesses, moeten na de basisschool in onderscheiden schooltypen lessen volgen met op hun capaciteiten toegesneden vormen van onderwijs.
5.Het verschil tussen (overwegend) theoretische en (overwegend) praktische opleidingen moet worden gehandhaafd, dan wel hersteld.
6.Directe instructie en oefening onder leiding van een vakkundig docent, in overzichtelijke groepen met een royaal aantal contacturen per vak, is in beginsel de meest effectieve vorm van onderwijs, mits goed uitgevoerd door de docent en binnen de opleiding ondersteund.
7.Omdat gestreefd wordt naar het onderbrengen van leerlingen met ongeveer gelijke potenties in groepen of klassen, kan het onderwijs grotendeels klassikaal zijn; aan allen worden op hetzelfde moment, op dezelfde manier dezelfde eisen gesteld. Aandacht voor de individuele leerling is er, waar nodig of wenselijk, binnen de structuur van een gemeenschappelijk programma.
8.Ernstige probleemleerlingen moeten worden verwezen naar op hun problematiek toegesneden vormen van speciaal onderwijs. Er moet niet minder maar juist meer onderscheid gemaakt worden tussen typen onderwijs, om kinderen in hun verscheidenheid tot hun recht te laten komen.
9.Bij het afnemen van eindexamens/afstuderen moet de overheid onafhankelijk en bij elke gelegenheid controle uitoefenen, om de kwaliteit van diploma’s te waarborgen.
10.De salariëring van leraren en docenten moet over de gehele linie worden verhoogd en gedifferentieerd naar gelang het schooltype waaraan ze les geven en hun niveau van opleiding. Vakinhoudelijke bijscholing moet worden gefaciliteerd en beloond.

Er zijn dus wel degelijk docenten die onderbouwd en beargumenteerd iets proberen te doen, opgericht in 2006 en we zijn nog geen ruk opgeschoten.

Vind je het dan héél erg gek dat die 1040 uur de druppel is, plus het 'passend onderwijs' dat mensen het nu ZAT zijn?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:58

Ja misschien wel...

En hoezo die ene... in het verleden is er dus nooit gestaakt wil je zeggen?

Ik kom maar met opties hoor, met ideeën, het zou mensen sieren als ze daar voor open staan en mee denken in plaats van direct er negatief over te doen.
Ik lees in dit topic heel veel negativiteit, maar probeer dit dan om te buigen in iets positiefs :j

Misschien lukt het en krijg je het voor elkaar bij de regering, misschien ook niet. Maar nee heb je, en ja kun je krijgen...

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 14:59

Leraren staken niet zo vaak als bijvoorbeeld schoonmakers, maar voor die laatste groep kan iedereen wel een hele hoop begrip opbrengen :roll:
Laatst bijgewerkt door mayniac_val op 29-01-12 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 15:01

MamboBeach schreef:
Blue_Eyes schreef:
Het gaat de meeste leerkrachten hier dan ook niet om de zware uren, maar om de kwaliteit van het onderwijs die achteruit gaat door de maatregelen, MamboBeach. Alleen is dat moeilijker te meten en voor veel mensen ook nóg moeilijker te begrijpen.
Verder: wees blij met de mensen die leerkracht willen worden, want ze zijn hard nodig. Laten we zeggen dat we vaak een groot deel van de opvoeding van andermans kind voor ons rekening nemen :')

Ik begrijp het allemaal heel goed hoor en weet ook dat je niet klaar bent als de laatste leerling de klas uitstapt. Maar als je dat wil, dan moet je ook niet piepen, dat is mijn mening. Opvoeden doe ik zelf wel als ouder zijnde. :)

Piepen...piepen is iets wat niet terecht is, zoals je het benoemt nu.
Ja, je weet dat het een intensief vak is, met een heerlijke interactie en gezelligheid. Ja, er komt veel bij, en ook dat weet je.
Maar...de druk wordt steeds groter nu er geen oog meer is voor de zorgleerling. Speciaal bo wordt genadeloos ingekrompen, ten koste van de leerlingen die allemaal naar die enorme klassen moeten. Zonder ondersteuning. Dát geeft ook werkdruk, het zien dat je leerling het moeilijk heeft en er niet alles aan kunnen doen wat mogelijk is, omdat je maar 2 handen hebt.
Dat doet je als leerkracht gewoon pijn. Je wil wel, maar je kunt niet.
Daarnaast is de verharding van de maatschappij ook zichtbaar en voelbaar in de klas. Kinderen dieverwaarloost woden, agressie onderling en vanuit ouders naar leerlingen en leraren. Daar moet je dan maar vrolijk fluitend mee omgaan maar je bent niet in álles opgeleid. Wie vertelt je hoe je omgaat met ouders met stoornissen? Die onredelijk veel vragen en eisen?
En simpelweg: geen enkele dag kun je een beetje gas terugnemen, je kunt niet gaan plassen als je moet maar als het pauze is, je eet vaak al werkende en dan komt er meer en meer adminsistratie bij. Voor de inspectie en NIET voor je leerling. Ga ik na school op huisbezoek of formulieren invullen?

Dus nee, het is geen gepiep dat onterecht is. Het is oprecht een zwaar beroep wat veel energie geeft, magisch is, geweldig om te doen maar door regels en regeltjes steeds moeilijker uitvoerbaar is. Of, iig om de kwaliteit te leveren die je ieder kind zou gunnen. :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 15:03

Arabesk schreef:
Anoli schreef:

Er wordt al 20 jaar niet meer geluisterd naar docenten op de werkvloer. Op de werkvloer werd gezegd

- basisvorming gaat niet werken -> werd toch ingevoerd, pas na overduidelijke mislukking werd het weer afgevoerd
- studiehuis gaat niet werken -> werd toch ingevoerd, idem
- etc etc

Docenten zijn het nu ZAT en gooien het werk NU eindelijk een keer neer.

Citaat:

:list:

Citaat:
De vereniging Beter Onderwijs Nederland is in begin 2006 opgericht met als doelstelling:

het zo goed mogelijk tot bloei laten komen van de potenties van leerlingen en studenten door gedegen vakinhoudelijke en algemene vorming.

1.Bestuur, beheer en inrichting van onderwijsinstellingen moeten in het teken staan van gedegen onderwijs door gekwalificeerde en inspirerende docenten. Het beschikbare budget van niet-universitaire onderwijsinstellingen moet primair besteed worden aan onderwijs en aan alles wat daartoe aantoonbaar bijdraagt.
2.Directie- en beheersfuncties mogen niet exuberant beloond worden en moeten primair worden vervuld door mensen met onderwijservaring, die bij voorkeur naast hun bestuurs- of beheerswerkzaamheden zelf onderwijs verzorgen. Zeggenschap over de inrichting van het onderwijs binnen de instituten moet liggen bij leraren en docenten.
3.De onderwijsinstelling biedt primair vakinhoudelijke en algemene vorming aan leerlingen en studenten en heeft alleen binnen die context ook een opvoedende taak. In het geval van nevenactiviteiten van de opleiding (brede school) is het onderwijsdeel daarvan strikt gescheiden.
4.Leerlingen van verschillende intelligentieniveaus, met verschillende vaardigheden en interesses, moeten na de basisschool in onderscheiden schooltypen lessen volgen met op hun capaciteiten toegesneden vormen van onderwijs.
5.Het verschil tussen (overwegend) theoretische en (overwegend) praktische opleidingen moet worden gehandhaafd, dan wel hersteld.
6.Directe instructie en oefening onder leiding van een vakkundig docent, in overzichtelijke groepen met een royaal aantal contacturen per vak, is in beginsel de meest effectieve vorm van onderwijs, mits goed uitgevoerd door de docent en binnen de opleiding ondersteund.
7.Omdat gestreefd wordt naar het onderbrengen van leerlingen met ongeveer gelijke potenties in groepen of klassen, kan het onderwijs grotendeels klassikaal zijn; aan allen worden op hetzelfde moment, op dezelfde manier dezelfde eisen gesteld. Aandacht voor de individuele leerling is er, waar nodig of wenselijk, binnen de structuur van een gemeenschappelijk programma.
8.Ernstige probleemleerlingen moeten worden verwezen naar op hun problematiek toegesneden vormen van speciaal onderwijs. Er moet niet minder maar juist meer onderscheid gemaakt worden tussen typen onderwijs, om kinderen in hun verscheidenheid tot hun recht te laten komen.
9.Bij het afnemen van eindexamens/afstuderen moet de overheid onafhankelijk en bij elke gelegenheid controle uitoefenen, om de kwaliteit van diploma’s te waarborgen.
10.De salariëring van leraren en docenten moet over de gehele linie worden verhoogd en gedifferentieerd naar gelang het schooltype waaraan ze les geven en hun niveau van opleiding. Vakinhoudelijke bijscholing moet worden gefaciliteerd en beloond.

Er zijn dus wel degelijk docenten die onderbouwd en beargumenteerd iets proberen te doen, opgericht in 2006 en we zijn nog geen ruk opgeschoten.

Vind je het dan héél erg gek dat die 1040 uur de druppel is, plus het 'passend onderwijs' dat mensen het nu ZAT zijn?

Tja werd er ooit geluisterd naar vrachtwagenchauffeurd? Nee, als ze bij mijn vader op het werk klagen en zeuren dan krijgen ze nog nét geen ontslag. Ik heb genoeg gemopperd en gezeurd, kwam met nieuwe verfrissende ideeën op de werkvloer resultaat --> mijn contract werd niet verlengt...

Ik snap wel dat het een keer genoeg is, maar er is in zoveel sectoren dit soort vergelijkbare dingen aan de hand...

Daarnaast ik wist dus niet dat er zoiets is opgericht in 2006, maar is het allemaal wel haalbaar??
Kijk als de leraren "eisen" dat álle punten worden veranderd en de regering "eist" dat géén enkel punt wordt veranderd op dat briefje schiet je geen van allen op... toch?

Probeer dan 2/3/4 punten voor elkaar te krijgen en ga na een tijdje weer in onderhandeling voor nog meer punten...

(en met zn allen op SP stemmen uiteraard :D )

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 15:05

mayniac_val schreef:
Leraren staken niet zo vaak als bijvoorbeeld schoonmakers, maar voor die laatste groep kan iedereen wel een hele hoop begrip opbrengen :roll:

Hoezo íedereen??

Ik snap dat ze staken om het feit dat ze niet doorbetaald krijgen bij ziekte (is ook belachelijk) aan de andere kant denk ik, tja jij wilde schoonmaker worden. Je hebt altijd een keuze hoor, je kunt altijd nog wat anders gaan doen.
Dus ik ben het gedeeltelijk met ze eens, gedeeltelijk ook niet.
Maar dat geldt ook voor de stakingen van de leraren, ik snap dat ze staken om de verbetering van de lessen, maar andere dingen denk ik dan weer, jij wilde toch leraar worden terwijl je weet hoe het is geregelt in dan vak...

Dus niet iedereen over 1 kam scheren Mayniac :n

Je moet goed beseffen dat de media een beeld kan vormen door bepaalde reacties te laten zien...

Voor nu laat ik dit even voor wat het is, misschien dat ik vanavond nog wat tijd heb maar nu moet ik eerst leren voor mn toetsen :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 15:09

Pauline schreef:
Het is oprecht een zwaar beroep wat veel energie geeft, magisch is, geweldig om te doen maar door regels en regeltjes steeds moeilijker uitvoerbaar is. Of, iig om de kwaliteit te leveren die je ieder kind zou gunnen. :)

Ik vind er niets magisch aan, het is gewoon mijn broodwinning. Frustrerend is wel dat je de kwaliteit die je wíl bieden niet kúnt bieden.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 15:10

Ik vind het we geweldig, magisch, om een kind te zien groeien. Om te zien hoe ik, door mijn benadering, zelfvertrouwen kan laten groeien waardoor een kind beter leert. Of, ook geweldig, een blik te zien veranderen wanneer er opeens inzicht is in een som. :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 15:10

Anoli schreef:
mayniac_val schreef:

Hoezo íedereen??

Ik snap dat ze staken om het feit dat ze niet doorbetaald krijgen bij ziekte (is ook belachelijk) aan de andere kant denk ik, tja jij wilde schoonmaker worden. Je hebt altijd een keuze hoor, je kunt altijd nog wat anders gaan doen.
Dus ik ben het gedeeltelijk met ze eens, gedeeltelijk ook niet.
Maar dat geldt ook voor de stakingen van de leraren, ik snap dat ze staken om de verbetering van de lessen, maar andere dingen denk ik dan weer, jij wilde toch leraar worden terwijl je weet hoe het is geregelt in dan vak...

Dus niet iedereen over 1 kam scheren Mayniac :n

Je moet goed beseffen dat de media een beeld kan vormen door bepaalde reacties te laten zien...

Voor nu laat ik dit even voor wat het is, misschien dat ik vanavond nog wat tijd heb maar nu moet ik eerst leren voor mn toetsen :)

'jij wilde leraar worden...' dus moeten we ook maar alles slikken???????

Ik ben 10 jaar geleden weggerend uit het onderwijs, omdat ik het niet meer zag zitten met alle idiote vernieuwingen. ^)

Als iedereen dat doet, is er straks niemand meer om les te gaan geven en kun jij je toetsen leren wel vergeten. :+ en je diploma ook.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 15:21

Anoli, je pa zijn werkuren worden niet door de overheid opgelegd, hij kan ook bij een ander bedrijf gaan werken wat zich wel aan de rijtijdenwet houdt. Als de overheid zou zeggen dat ze 70 uur pweek MOETEN gaan werken voor hetzelfde salaris dan zouden ze wel gaan staken ;)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 15:22

Mayniac_val, begrijp ik nu goed dat jij het onderwijs in wil terwijl je de werkdruk nu al te hoog vindt?

Ik begrijp ook dat jij van mij wil weten wat de leerlingen doen als de leraren minder vakantie hebben? Ik zou zeggen deels vakantie, deels lessen volgen (uren die ontstaan doordat je minder lesuren in 40 weken hoeft te stoppen).

Ik las een aantal keren dat er iemand op zijn spelfouten werd afgerekend? Dat vind ik echt niet kunnen. Heeft niets met deze discussie te maken en doet niets af aan de argumentatie.

Als ik het topic doorlees, krijg ik de indruk dat het de leraren niet lukt om hun punt duidelijk te maken aan de niet-docenten. Een vergelijking met andere beroepen doet afbraak aan de discussie. Met een opmerking dat ouders de kinderen niet opvoeden zullen zij ook weinig steun verwerven. Wellicht moeten de leraren zich bezinnen hoe zij de publieke opinie in hun voordeel kunnen veranderen. Op deze manier lukt het ze in ieder geval niet, de weerstand lijkt alleen maar groter te worden. En dat heeft uiteraard gevolgen voor de politieke besluitvorming.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 15:22

Men kiest over het algemeen bewust voor het vak leraar. Schoonmaker wordt je meestal bij gebrek aan andere mogelijkheden. De werkomstandigheden, maar ook de beloning is totaal niet te vergelijken. Ook de reden voor de staking is anders.
Het getuigt van sterkte als je de argumenten bij je eigen beroepsgroep kan houden en niet wijst naar andere beroepsgroepen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 15:23

Sammyoo schreef:
Mayniac_val, begrijp ik nu goed dat jij het onderwijs in wil terwijl je de werkdruk nu al te hoog vindt?

Ik begrijp ook dat jij van mij wil weten wat de leerlingen doen als de leraren minder vakantie hebben? Ik zou zeggen deels vakantie, deels lessen volgen (uren die ontstaan doordat je minder lesuren in 40 weken hoeft te stoppen).

Ik las een aantal keren dat er iemand op zijn spelfouten werd afgerekend? Dat vind ik echt niet kunnen. Heeft niets met deze discussie te maken en doet niets af aan de argumentatie.

Als ik het topic doorlees, krijg ik de indruk dat het de leraren niet lukt om hun punt duidelijk te maken aan de niet-docenten. Een vergelijking met andere beroepen doet afbraak aan de discussie. Met een opmerking dat ouders de kinderen niet opvoeden zullen zij ook weinig steun verwerven. Wellicht moeten de leraren zich bezinnen hoe zij de publieke opinie in hun voordeel kunnen veranderen. Op deze manier lukt het ze in ieder geval niet, de weerstand lijkt alleen maar groter te worden. En dat heeft uiteraard gevolgen voor de politieke besluitvorming.

+:)+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 15:25

Sammyoo schreef:
Als ik het topic doorlees, krijg ik de indruk dat het de leraren niet lukt om hun punt duidelijk te maken aan de niet-docenten.

De punten aangegeven door docenten zijn juist bijzonder sterk, maar niet-docenten kunnen (en willen) zich er niet in vinden. Logisch, zonder enige ervaring kun je ook niet een duidelijke mening vormen, maar neem dan op zijn minst de punten die aangegeven worden door degenen in dit topic die ervaring hebben in het onderwijs aan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 15:27

Electra63 schreef:
mayniac_val schreef:
Belgiske wordt door mij aangevallen omdat hij denkt dat hij weet waar hij het over heeft. Over zijn spelfouten zeg ik maar niks en ik reageer beleefd op zijn aanval op mijn studie.

@Stefan: maar wij wonen hier en hier is het niet te doen.

Mijn hemel, iedereen die hier een grote mond heeft, moet echt eens een weekje voor de klas.

Misschien moet jij eens een weekje als stratenmaker, verzorgende/verpleegkundige in de psychiatrsche zorg, ambulancebroeder, politie-agent, havenarbeider etc. etc. werken. Mijn hemel, als je het beroep van leraar zo zwaar vindt, moet je jezelf eens afvragen of je wel het juiste beroep hebt gekozen.

Electra, ben het helemaal met je eens dat vergelijkingen met andere beroepen hier niet aan de orde zijn, maar doe dan zelf ook niet waar je anderen wel op wijst ;)