
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Regeltjes en toetsjes
De kwaliteit van het onderwijs zit hem niet in de eerste plaats in een systeem, maar in de kwaliteit van de mensen die het vak uitoefenen. Een vakbekwame, goede leerkracht in het basisonderwijs kan de nadelen van een lage sociaal-economische achtergrond neutraliseren of zelfs opheffen. Maar de vakmensen die nog in het onderwijs zijn, worden weggepest, ziek of monddood gemaakt. De intimidatie in het basisonderwijs is groot. Die goede, bevlogen leerkrachten die nog gewoon les willen geven, durven daarover op hun eigen school niets te zeggen, laat staan dat ze kritische stukken in de krant schrijven.
Maar bij de vereniging Beter Onderwijs Nederland doen ze met grote regelmaat hun verhaal. Zij vertellen ons: 'Aan leerkrachten worden volstrekt onhaalbare eisen gesteld: men ziet ons als een sleutel die op elk slotje moet passen en men wil het liefst dat leerkrachten onderling volkomen inwisselbaar zijn. Het heilige doel is: de Doorgaande Lijn.'
Die doorgaande lijn behelst echter voornamelijk regeltjes en toetsjes en mapjes en handelingsplannetjes en verslagjes en 'dingetjes'. Een goede leerkracht wordt zo gedwongen niet meer een goede leerkracht te zijn, want hij wordt afgerekend op de 'dingetjes'.
Een ander schrijft: 'De handelingsplannen die wij moeten uitvoeren, vergen veel van ons en maken het lesproces complex en heel onrustig. De beschikbare energie van de leerkracht is echter al heel snel op en een goede lesvoorbereiding en begeleiding van de grote middengroep zit er helaas niet meer in. Die kinderen kunnen niet meer worden gevolgd in hun leerproces, hun schriftelijk werk wordt nauwelijks nagekeken, laat staan met hen besproken. We toetsen alleen nog. Het zijn bijna allemaal toetsen met meerkeuzevragen, waarin je alleen maar een kruisje in een hokje met het foute antwoord hoeft te zetten. Zo leert een kind natuurlijk niet spellen en rekenen. Ouders krijgen niet meer te zien wat hun kind in die toetsen fout doet. De uitdrukking 'oefening baart kunst' doet geen opgeld meer in het basisonderwijs.'
martina1 schreef:Wat mij nog het meest pijn doet is de minderwaardigheid die er heerst. Alsof wij alleen meer zeuren en maar gewoon moeten slikken.
Ik ben afgelopen donderdag gaan staken om te laten zien dat we het zat zijn om te worden gezien als voetveeg.
Arabesk schreef:Met uniformering van toetsen, lessen etc sla je alle creativiteit uit het onderwijs. Juist de individuele aanpak van docenten in hun vak, zorgt ervoor dat leerlingen aangezet kunnen worden tot betere prestaties.
Verder verlicht het de werkdruk ook niet op geen enkele manier
Anoli schreef:Natuurlijk moet er wat veranderen aan de kwaliteit van onderwijs, dat heb ik zelf uitgebreid meegemaakt (en daar dan ook nog eens dik voor moeten betalen) Maar inplaats van stakingen, ga dan als leraren om de tafel zitten en bedenk passende oplossingen vanuit een oogpunt van mensen met ervaring in het onderwijs. Jullie zelf dus! Een minister die niet in het onderwijs zit probeert oplossingen te bedenken die dus blijkbaar niet passend (genoeg) zijn.
Citaat:Stakingen geeft irritatie, ministers gaan daarbij (bijna automatisch) er tegenin. Bedenk zelf maar eens als een leerling gelijk begint te zeuren en te drammen over de hoeveelheid huiswerk word je zelf als leraar ook een beetje mopperig en krijg je de neiging om ze even duidelijk te maken dat ze toch écht moeten luisteren. Als zo'n zelfde leerling nou met een idee komt hoe het anders kan, goed doordacht en met goede argumenten, hoe sta je dáár dan tegenover als leraar... Heel anders lijkt mij...
Ik denk persoonlijk dat daar ook grotendeels het beeld over de zeurende/stakende leraar vandaan komt.
Citaat:De vereniging Beter Onderwijs Nederland is in begin 2006 opgericht met als doelstelling:
het zo goed mogelijk tot bloei laten komen van de potenties van leerlingen en studenten door gedegen vakinhoudelijke en algemene vorming.
1.Bestuur, beheer en inrichting van onderwijsinstellingen moeten in het teken staan van gedegen onderwijs door gekwalificeerde en inspirerende docenten. Het beschikbare budget van niet-universitaire onderwijsinstellingen moet primair besteed worden aan onderwijs en aan alles wat daartoe aantoonbaar bijdraagt.
2.Directie- en beheersfuncties mogen niet exuberant beloond worden en moeten primair worden vervuld door mensen met onderwijservaring, die bij voorkeur naast hun bestuurs- of beheerswerkzaamheden zelf onderwijs verzorgen. Zeggenschap over de inrichting van het onderwijs binnen de instituten moet liggen bij leraren en docenten.
3.De onderwijsinstelling biedt primair vakinhoudelijke en algemene vorming aan leerlingen en studenten en heeft alleen binnen die context ook een opvoedende taak. In het geval van nevenactiviteiten van de opleiding (brede school) is het onderwijsdeel daarvan strikt gescheiden.
4.Leerlingen van verschillende intelligentieniveaus, met verschillende vaardigheden en interesses, moeten na de basisschool in onderscheiden schooltypen lessen volgen met op hun capaciteiten toegesneden vormen van onderwijs.
5.Het verschil tussen (overwegend) theoretische en (overwegend) praktische opleidingen moet worden gehandhaafd, dan wel hersteld.
6.Directe instructie en oefening onder leiding van een vakkundig docent, in overzichtelijke groepen met een royaal aantal contacturen per vak, is in beginsel de meest effectieve vorm van onderwijs, mits goed uitgevoerd door de docent en binnen de opleiding ondersteund.
7.Omdat gestreefd wordt naar het onderbrengen van leerlingen met ongeveer gelijke potenties in groepen of klassen, kan het onderwijs grotendeels klassikaal zijn; aan allen worden op hetzelfde moment, op dezelfde manier dezelfde eisen gesteld. Aandacht voor de individuele leerling is er, waar nodig of wenselijk, binnen de structuur van een gemeenschappelijk programma.
8.Ernstige probleemleerlingen moeten worden verwezen naar op hun problematiek toegesneden vormen van speciaal onderwijs. Er moet niet minder maar juist meer onderscheid gemaakt worden tussen typen onderwijs, om kinderen in hun verscheidenheid tot hun recht te laten komen.
9.Bij het afnemen van eindexamens/afstuderen moet de overheid onafhankelijk en bij elke gelegenheid controle uitoefenen, om de kwaliteit van diploma’s te waarborgen.
10.De salariëring van leraren en docenten moet over de gehele linie worden verhoogd en gedifferentieerd naar gelang het schooltype waaraan ze les geven en hun niveau van opleiding. Vakinhoudelijke bijscholing moet worden gefaciliteerd en beloond.
MamboBeach schreef:Blue_Eyes schreef:Het gaat de meeste leerkrachten hier dan ook niet om de zware uren, maar om de kwaliteit van het onderwijs die achteruit gaat door de maatregelen, MamboBeach. Alleen is dat moeilijker te meten en voor veel mensen ook nóg moeilijker te begrijpen.
Verder: wees blij met de mensen die leerkracht willen worden, want ze zijn hard nodig. Laten we zeggen dat we vaak een groot deel van de opvoeding van andermans kind voor ons rekening nemen
Ik begrijp het allemaal heel goed hoor en weet ook dat je niet klaar bent als de laatste leerling de klas uitstapt. Maar als je dat wil, dan moet je ook niet piepen, dat is mijn mening. Opvoeden doe ik zelf wel als ouder zijnde.
Arabesk schreef:Anoli schreef:Natuurlijk moet er wat veranderen aan de kwaliteit van onderwijs, dat heb ik zelf uitgebreid meegemaakt (en daar dan ook nog eens dik voor moeten betalen) Maar inplaats van stakingen, ga dan als leraren om de tafel zitten en bedenk passende oplossingen vanuit een oogpunt van mensen met ervaring in het onderwijs. Jullie zelf dus! Een minister die niet in het onderwijs zit probeert oplossingen te bedenken die dus blijkbaar niet passend (genoeg) zijn.
Er wordt al 20 jaar niet meer geluisterd naar docenten op de werkvloer. Op de werkvloer werd gezegd
- basisvorming gaat niet werken -> werd toch ingevoerd, pas na overduidelijke mislukking werd het weer afgevoerd
- studiehuis gaat niet werken -> werd toch ingevoerd, idem
- etc etc
Docenten zijn het nu ZAT en gooien het werk NU eindelijk een keer neer.Citaat:Stakingen geeft irritatie, ministers gaan daarbij (bijna automatisch) er tegenin. Bedenk zelf maar eens als een leerling gelijk begint te zeuren en te drammen over de hoeveelheid huiswerk word je zelf als leraar ook een beetje mopperig en krijg je de neiging om ze even duidelijk te maken dat ze toch écht moeten luisteren. Als zo'n zelfde leerling nou met een idee komt hoe het anders kan, goed doordacht en met goede argumenten, hoe sta je dáár dan tegenover als leraar... Heel anders lijkt mij...
Ik denk persoonlijk dat daar ook grotendeels het beeld over de zeurende/stakende leraar vandaan komt.Citaat:De vereniging Beter Onderwijs Nederland is in begin 2006 opgericht met als doelstelling:
het zo goed mogelijk tot bloei laten komen van de potenties van leerlingen en studenten door gedegen vakinhoudelijke en algemene vorming.
1.Bestuur, beheer en inrichting van onderwijsinstellingen moeten in het teken staan van gedegen onderwijs door gekwalificeerde en inspirerende docenten. Het beschikbare budget van niet-universitaire onderwijsinstellingen moet primair besteed worden aan onderwijs en aan alles wat daartoe aantoonbaar bijdraagt.
2.Directie- en beheersfuncties mogen niet exuberant beloond worden en moeten primair worden vervuld door mensen met onderwijservaring, die bij voorkeur naast hun bestuurs- of beheerswerkzaamheden zelf onderwijs verzorgen. Zeggenschap over de inrichting van het onderwijs binnen de instituten moet liggen bij leraren en docenten.
3.De onderwijsinstelling biedt primair vakinhoudelijke en algemene vorming aan leerlingen en studenten en heeft alleen binnen die context ook een opvoedende taak. In het geval van nevenactiviteiten van de opleiding (brede school) is het onderwijsdeel daarvan strikt gescheiden.
4.Leerlingen van verschillende intelligentieniveaus, met verschillende vaardigheden en interesses, moeten na de basisschool in onderscheiden schooltypen lessen volgen met op hun capaciteiten toegesneden vormen van onderwijs.
5.Het verschil tussen (overwegend) theoretische en (overwegend) praktische opleidingen moet worden gehandhaafd, dan wel hersteld.
6.Directe instructie en oefening onder leiding van een vakkundig docent, in overzichtelijke groepen met een royaal aantal contacturen per vak, is in beginsel de meest effectieve vorm van onderwijs, mits goed uitgevoerd door de docent en binnen de opleiding ondersteund.
7.Omdat gestreefd wordt naar het onderbrengen van leerlingen met ongeveer gelijke potenties in groepen of klassen, kan het onderwijs grotendeels klassikaal zijn; aan allen worden op hetzelfde moment, op dezelfde manier dezelfde eisen gesteld. Aandacht voor de individuele leerling is er, waar nodig of wenselijk, binnen de structuur van een gemeenschappelijk programma.
8.Ernstige probleemleerlingen moeten worden verwezen naar op hun problematiek toegesneden vormen van speciaal onderwijs. Er moet niet minder maar juist meer onderscheid gemaakt worden tussen typen onderwijs, om kinderen in hun verscheidenheid tot hun recht te laten komen.
9.Bij het afnemen van eindexamens/afstuderen moet de overheid onafhankelijk en bij elke gelegenheid controle uitoefenen, om de kwaliteit van diploma’s te waarborgen.
10.De salariëring van leraren en docenten moet over de gehele linie worden verhoogd en gedifferentieerd naar gelang het schooltype waaraan ze les geven en hun niveau van opleiding. Vakinhoudelijke bijscholing moet worden gefaciliteerd en beloond.
Er zijn dus wel degelijk docenten die onderbouwd en beargumenteerd iets proberen te doen, opgericht in 2006 en we zijn nog geen ruk opgeschoten.
Vind je het dan héél erg gek dat die 1040 uur de druppel is, plus het 'passend onderwijs' dat mensen het nu ZAT zijn?
mayniac_val schreef:Leraren staken niet zo vaak als bijvoorbeeld schoonmakers, maar voor die laatste groep kan iedereen wel een hele hoop begrip opbrengen
Pauline schreef:Het is oprecht een zwaar beroep wat veel energie geeft, magisch is, geweldig om te doen maar door regels en regeltjes steeds moeilijker uitvoerbaar is. Of, iig om de kwaliteit te leveren die je ieder kind zou gunnen.
Anoli schreef:mayniac_val schreef:Leraren staken niet zo vaak als bijvoorbeeld schoonmakers, maar voor die laatste groep kan iedereen wel een hele hoop begrip opbrengen
Hoezo íedereen??
Ik snap dat ze staken om het feit dat ze niet doorbetaald krijgen bij ziekte (is ook belachelijk) aan de andere kant denk ik, tja jij wilde schoonmaker worden. Je hebt altijd een keuze hoor, je kunt altijd nog wat anders gaan doen.
Dus ik ben het gedeeltelijk met ze eens, gedeeltelijk ook niet.
Maar dat geldt ook voor de stakingen van de leraren, ik snap dat ze staken om de verbetering van de lessen, maar andere dingen denk ik dan weer, jij wilde toch leraar worden terwijl je weet hoe het is geregelt in dan vak...
Dus niet iedereen over 1 kam scheren Mayniac
Je moet goed beseffen dat de media een beeld kan vormen door bepaalde reacties te laten zien...
Voor nu laat ik dit even voor wat het is, misschien dat ik vanavond nog wat tijd heb maar nu moet ik eerst leren voor mn toetsen
Sammyoo schreef:Mayniac_val, begrijp ik nu goed dat jij het onderwijs in wil terwijl je de werkdruk nu al te hoog vindt?
Ik begrijp ook dat jij van mij wil weten wat de leerlingen doen als de leraren minder vakantie hebben? Ik zou zeggen deels vakantie, deels lessen volgen (uren die ontstaan doordat je minder lesuren in 40 weken hoeft te stoppen).
Ik las een aantal keren dat er iemand op zijn spelfouten werd afgerekend? Dat vind ik echt niet kunnen. Heeft niets met deze discussie te maken en doet niets af aan de argumentatie.
Als ik het topic doorlees, krijg ik de indruk dat het de leraren niet lukt om hun punt duidelijk te maken aan de niet-docenten. Een vergelijking met andere beroepen doet afbraak aan de discussie. Met een opmerking dat ouders de kinderen niet opvoeden zullen zij ook weinig steun verwerven. Wellicht moeten de leraren zich bezinnen hoe zij de publieke opinie in hun voordeel kunnen veranderen. Op deze manier lukt het ze in ieder geval niet, de weerstand lijkt alleen maar groter te worden. En dat heeft uiteraard gevolgen voor de politieke besluitvorming.
Sammyoo schreef:Als ik het topic doorlees, krijg ik de indruk dat het de leraren niet lukt om hun punt duidelijk te maken aan de niet-docenten.
Electra63 schreef:mayniac_val schreef:Belgiske wordt door mij aangevallen omdat hij denkt dat hij weet waar hij het over heeft. Over zijn spelfouten zeg ik maar niks en ik reageer beleefd op zijn aanval op mijn studie.
@Stefan: maar wij wonen hier en hier is het niet te doen.
Mijn hemel, iedereen die hier een grote mond heeft, moet echt eens een weekje voor de klas.
Misschien moet jij eens een weekje als stratenmaker, verzorgende/verpleegkundige in de psychiatrsche zorg, ambulancebroeder, politie-agent, havenarbeider etc. etc. werken. Mijn hemel, als je het beroep van leraar zo zwaar vindt, moet je jezelf eens afvragen of je wel het juiste beroep hebt gekozen.