Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Elin_ schreef:Ik lees mee, vind het interessant.
Maar ben wel benieuwd hoe jullie over het feit denken dat nederland zo onbeschoft en onrespectvol was om westerbork na de oorlog weer te gebruiken?
mayniac_val schreef:Ja want zo iemand die geschiedenis studeert, die weet er niks vanLees je voor de lol eens in de geschiedenis van Zwitserland in, die waren nog veel erger dan de nazi's wat betreft 'ethnic cleanising'. 'Duister Continent' van Mark Mazower is daar wel een goed en leesbaar werk voor
mayniac_val schreef:Wat ik in dit topic merk, is een compleet gebrek aan nuance. Prima dat jullie afgaan op verhalen van een, twee personen, maar lees er ook eens een echt fatsoenlijk werk op na. Geschiedenis is niet zo zwart-wit als hier wordt aangenomen, de Tweede Wereldoorlog al helemaal niet.
irmaz schreef:Westerbork is een doorgangskamp geweest, daar werd op zeer gezette tijden de keuze gemaakt of iemand (voorlopig) mocht blijven leven of dat deze die dag op transport naar de dood werd gezet. Leg mij eens uit hoe zo'n gegeven de kwalificatie "valt wel mee" kan krijgen?
Kwanyin schreef:Elin_ schreef:Ik lees mee, vind het interessant.
Maar ben wel benieuwd hoe jullie over het feit denken dat nederland zo onbeschoft en onrespectvol was om westerbork na de oorlog weer te gebruiken?
Wat is daarmee geweest? *Belg*
Ik denk dat je kan stellen, 'een werkkamp was slecht, maar vernietigingskamp nog veel slechter' . Of 'een werkkamp was nog niet zo slecht ALS een vernietingskamp', in de zin van als je het ene al erg vindt, wacht maar tot je hoort wat er in het andere allemaal gebeurde. Volgens mij wordt dat ook zo bedoelt. Alleen staat het heel ongelukkig en lijkt het alsof er gezegd wordt dat mensen het er best wel naar hun zin hadden, met eten en voetbalpartijtjes ed...altans dat hoop ik toch, want zelfs indien ze bepaalde dingen effectief gehad hebben zoals huisdieren of een voetbal kan je absoluut niet stellen dat het over het algemeen wel meeviel, zo'n kamp. Het bleef een verschrikking.
martina1 schreef:Ik heb meegewerkt aan een onderzoek naar de herdenkingscultuur in Oekraine naar aanleiding van de holocaust by bullets. Want daar is er bijna geen enkel monument te vinden terwijl er daar duizenden joden zijn vermoord doormiddel van de kogel. Dit was voor de grote vernietigingskampen gebouwd waren en was eigenlijk een voorloper daarvan.
De joden moesten zelf het massagraf graven en werden dan omstebeurt dood geschoten, ieder met 1 kogel. En zo trokken ze van dorp naar dorp.
Pletje123 schreef:In Frankrijk zijn relatief gezien veel minder Joden op de trein gezet, want daar gaven ze de informatie niet zomaar vrij en ze maakten het de Duitsers veel moeilijker.
CenD schreef:Vergis je niet in Frankrijk, misschien is hier veel minder informatie over te vinden maar de fransen hebben wel degelijk meegeholpen aan het deporteren van vele Joden. (Fransen zwijgen, zelfs nu nog, het is een zwarte pagina die niemand wil erkennen)
martina1 schreef:Ik denk niet dat we moeten oordelen over het feit dat Westerbork is hergebruikt.
Vlak na de oorlog heerste er een heel andere cultuur in Nederland.
We wilden doorgaan en niet bij alle verschrikkelijke dingen stilstaan.
De gehele herdenkingscultuur is pas later gekomen. En dus was het na de oorlog niet raar dat ook Westerbork weer werd hergebruikt.
Dodenherdenking en alle monumenten zijn ook allemaal pas later gekomen, en men is er vaak ook pas later over gaan praten.
patatkraam schreef:Hoe zit dat nou met hitler die geinteresseerd raakte in de joden om het maar zo te zeggen. Dat was toch pas in zwitserland?
Suzanne F. schreef:CenD schreef:Vergis je niet in Frankrijk, misschien is hier veel minder informatie over te vinden maar de fransen hebben wel degelijk meegeholpen aan het deporteren van vele Joden. (Fransen zwijgen, zelfs nu nog, het is een zwarte pagina die niemand wil erkennen)
'Haar naam is Sarah' vertelt het verhaal heel goed.
Elin_ schreef:martina1 schreef:Ik denk niet dat we moeten oordelen over het feit dat Westerbork is hergebruikt.
Vlak na de oorlog heerste er een heel andere cultuur in Nederland.
We wilden doorgaan en niet bij alle verschrikkelijke dingen stilstaan.
De gehele herdenkingscultuur is pas later gekomen. En dus was het na de oorlog niet raar dat ook Westerbork weer werd hergebruikt.
Dodenherdenking en alle monumenten zijn ook allemaal pas later gekomen, en men is er vaak ook pas later over gaan praten.
Hoe kun je dat nou goedpraten?!
Je verschuilt het maar achter excuses.
Doorgaan en niet stilstaan? Oftwel niets van leren.
Zo werkt het niet. Daarom komen er steeds nieuwe oorlogen.
Na de 1ste wereldoorlog: ''nee hoor! zo'n oorlog mag er nooit meer komen!'' @ verdrag van versailles.
Nog geen paar jaar later was het alweer zover.
http://historiek.net/overig/molukkers-i ... 3/pagina-2
Mischien is dit (kort samengevat) leerzaam voor mensen die zwart op wit denken.
Er was zelfs een kampbeheerder daar.
Ja na die verschrikkelijke oorlog waar joden in kampen zaten met kampbeheerders, durven ze (nederland) nog iemand na de oorlog als kampbeheerder aan te wijzen om alles te regelen!?
vinos schreef:Bij ons thuis zeggen ze dat er door de crisis van nu ook een 'oorlog' zal volgen.
hoop maar dat ze 't niet bij 't rechte eind hebben.