Wat is de kerk mij waard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel geef jij aan de kerk?

0 -> 10 euro
179 (89%)
10 -> 25 euro
2 (1%)
25 -> 50 euro
2 (1%)
50 -> 100 euro
9 (4%)
100 euro of meer
7 (3%)

Totaal aantal stemmen: 199

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 16:06

skippy1 schreef:
Ik verhuisde binnen de plaats...maar zelfs al zou t buiten de plaats zijn...waarom zo benaderen? Mensen zijn toch over t algemeen mans genoeg zelf de instanties te zoeken waar ze heen willen (kerk, sportschool, whatever). En áls ze t dan al doen, doe dan een briefje wat je bijv. kan retourneren als je bij de kerk wil. Ze gingen er maar gewoon vanuit dat ik t wel wilde. Raar!

Heb het idee dat ze toch veel informatie uit de Gemeentelijke Basis Administraie halen. Dus dat jij je inschreef op je nieuwe woonadres en dat die melding ook is doorgegeven naar de kerk die bekend is bij de GBA.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:07

blokje schreef:
Ja we geloven in één God en bijna alle kerken hebben dezelfde bijbel.
Ik weet dat de Jehovah's een andere bijbel hebben. Die gebruiken niet alle bijbel boeken die wij wel gebruiken. Daar zit in de kerken nog wel eens verschil in. Wij gebruiken een hele oude bijbelvertaling andere kerken juist een hele moderne.

Ik ben Jehovah's Getuige.
Bij ons is er geen collecte tijdens onze diensten. Er staat een bijdragebus achter in de zaal, waar je vrijwillig je bijdrage in kunt doen.
Wel wordt maandelijks openbaar besproken wat er aan vrijwillige bijdragen binnenkomt (anoniem, alleen het totaalbedrag) en hoe dit wordt besteed. Wat de huur / hypotheek is, gas en licht en wat er met de overige binnengekomen bedragen gebeurt (dit gaat dan bijvoorbeeld naar het zendingswerk of naar het bouwen van koninkrijkszalen in landen waar daar geen geld voor is). Zo is ook voor jezelf duidelijk wat precies de kosten zijn.
Voor onze lectuur (bijbels, tijdschriften, boeken) wordt geen geld gevraagd, maar als mensen toch iets willen geven belandt dat in diezelfde bijdragebus.

Voor wat betreft het bovenstaande. Wij hebben geen andere bijbel. Gewoon het oude en nieuwe testament. Wij gebruiken wel een eigen vertaling namelijk, de Nieuwe Wereldvertaling van de Heilige Schrift. Een eerste Nederlandse vertaling vanuit het Engels verscheen in 1963 en omvatte inderdaad slechts de 27 boeken van de christelijke Griekse geschriften. En complete vertaling van de bijbel verscheen in 1968.
Het voornaamste kenmerk van onze vertaling is, dat de unieke goddelijke naam die in de Hebreeuwse geschriften bijna 6973 maal duidelijk voorkomt (als het tetagrammaton JHWH) en in de Griekse geschriften 237 maal is teruggebracht, waarbij de algemeen aanvaarde Nederlandse vorm "Jehovah" is gebruikt.

Tieneke

Re: Wat is de kerk mij waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:09

Het voornaamste kenmerk van die vertaling is iets anders. Maar laten we het daar maar niet over hebben ;)

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:12

Babootje schreef:
blokje schreef:
Ja we geloven in één God en bijna alle kerken hebben dezelfde bijbel.
Ik weet dat de Jehovah's een andere bijbel hebben. Die gebruiken niet alle bijbel boeken die wij wel gebruiken. Daar zit in de kerken nog wel eens verschil in. Wij gebruiken een hele oude bijbelvertaling andere kerken juist een hele moderne.

Voor wat betreft het bovenstaande. Wij hebben geen andere bijbel. Gewoon het oude en nieuwe testament. Wij gebruiken wel een eigen vertaling namelijk, de Nieuwe Wereldvertaling van de Heilige Schrift. Een eerste Nederlandse vertaling vanuit het Engels verscheen in 1963 en omvatte inderdaad slechts de 27 boeken van de christelijke Griekse geschriften. En complete vertaling van de bijbel verscheen in 1968.
Het voornaamste kenmerk van onze vertaling is, dat de unieke goddelijke naam die in de Hebreeuwse geschriften bijna 6973 maal duidelijk voorkomt (als het tetagrammaton JHWH) en in de Griekse geschriften 237 maal is teruggebracht, waarbij de algemeen aanvaarde Nederlandse vorm "Jehovah" is gebruikt.

Sorry, heb het altijd anders begrepen van een vriendin die ook Jehovah getuigen was.
Ik weet dat in jullie bijbel God Jehovah wordt genoemt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:12

@ Tieneke: Mag ik vragen wat je daarmee bedoelt? Want ik heb echt geen idee.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:14

Ik betaal altijd via de collecte tijdens de dienst. Ik ben niet lid van de PKN, maar ik ga regelmatig naar een dienst.

Toen ik nog in een studentenhuis woonde, was 1 van mijn huisgenoten lid van de kerk bij ons in de straat, een katholieke kerk. Zij kreeg elk jaar een blanke acceptgiro met een begeleidende brief dat een afdrage van 10% van het verzamelinkomen een normale maatstaf was.... Dat vind ik eerlijk gezegd weer too much!

Ik kom denk ik aan iets boven de 50 euro en ongeveer de helft aan de goede doelen waar de kerk voor collecteert tijdens de dienst (als het doel mij aanstaat).

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 16:14

Babootje schreef:
Wel wordt maandelijks openbaar besproken wat er aan vrijwillige bijdragen binnenkomt (anoniem, alleen het totaalbedrag) en hoe dit wordt besteed. Wat de huur / hypotheek is, gas en licht en wat er met de overige binnengekomen bedragen gebeurt (dit gaat dan bijvoorbeeld naar het zendingswerk of naar het bouwen van koninkrijkszalen in landen waar daar geen geld voor is). Zo is ook voor jezelf duidelijk wat precies de kosten zijn.
Voor onze lectuur (bijbels, tijdschriften, boeken) wordt geen geld gevraagd, maar als mensen toch iets willen geven belandt dat in diezelfde bijdragebus.

De bijdrage aan deze collecte is dus niet anoniem. Aangezien ze die volgend jaar netjes in de begeleidende brief zetten: U heeft vorig jaar zoveel gegegeven.....

En dat staat mij ook tegen. Het is niet anoniem.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:16

blokje schreef:
Sorry, heb het altijd anders begrepen van een vriendin die ook Jehovah getuigen was.
Ik weet dat in jullie bijbel God Jehovah wordt genoemt.

Klopt, alhoewel de titel God in onze vertaling natuurlijk ook voorkomt. In de oorspronkelijke Hebreeuwse en Griekse geschriften wordt op een aantal plaatsen God aangesproken met zijn persoonlijke naam. JHWH uitgesproken is dit Jaweh of Jehovah.

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:21

Evelli, dat is geen collecte maar eerder een Vrijwillige (nou ja...) Vaste Bijdrage ;) VVB.

Babootje, is Jaweh zijn persoonlijke naam?
(ik ben erniet zo in thuis 6 jaar geleden wel heel veel over opgezocht en over gesproken maar veel weer vergeten)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:22

Thirty schreef:
Je gift aan de Kerk hoort 10% van je inkomen te zijn. Maar via een brief en acceptgiro is wel heel apart.

Nee, er staat in de bijbel dat 10% van je inkomen zou moeten worden weggegeven. Dat hoeft niet alleen de kerk te zijn. Er zijn nog meer goede doelen ;)

Vivat schreef:
Tja iedereen die de laatste tijden de kranten of het journaal heeft gezien zal best wel snappen dat ze van mij geen stuiver (meer) krijgen :Y)

Protestantse kerken hebben vrij weinig te maken met wat RK priesters uitspoken ;)

Suzanne schreef:
De kerken zijn schatrijk. Ze doen alleen alsof ze zo weinig te besteden hebben. Zo is het al zolang het christendom bestaat.

Nee hoor, protestantse kerken zijn niet schatrijk. Ik heb ieder jaar een exacte inkijk in de financiën van de kerk waar ik lid van ben.

Suzanne schreef:
Ik snap je wel Blokje maar mij bekruipt het gevoel dat je maar moet betalen, anders word je niet geaccepteerd.
Door wie niet? God accepteert en vergeeft toch iedereen en is er toch voor iedereen?

En volgens mij worden kerkgebouwen (ja zelfs de moskeen) bekostigd door de gemeente. Nou veel heb je daarnaast niet nodig. Waarom moet een dominee betaald krijgen? Dat is toch vrijwilligerswerk? Net als het onderhoud van de kerk, is toch ook vrijwilligerswerk?

Dus met een kleine bijdrage van de gemeente in elektra ben je er volgens mij al.

De gemeente Eindhoven dragt geen cent bij aan onze kerk hoor :n
Een dominee heeft een baan waar hij zo'n 60 uur in de week mee bezig is. Die man moet ook een gezin onderhouden, hoor. Theologie is inderdaad een zesjarige universitaire studie. Die moet ook afbetaald worden.

En niet geaccepteerd worden? De enige die weet of ik betaal is de penningmeester. En ik ben heel benieuwd of die het onthoudt, wie wat betaalt.

Vjestagirl schreef:
Heb je dan als betalend lid ook iets te zeggen over waar dat geld naar toe gaat?

In de meeste protestantse kerken heb je dat, ja. Daar kun je gewoon naar vragen, opmerkingen over maken en eens in de zoveel tijd is er een gemeentevergadering waar je aan kunt deelnemen. Ook kun je een brief sturen naar de kerkenraad die dan serieus behandeld zal worden.

vuurneon schreef:
Nee, afhankelijk van de stroming.
Kan best zijn dat een club protestanten alleen het nieuwe testament heeft.

Dat komt denk ik weinig voor, maar de meeste charismatische kerken leggen wel veel meer nadruk op het NT. En dan nog interpreteert iedere kerk (iedere persoon zelfs, denk ik) de woorden in de bijbel op zijn eigen manier.

Wat vertalingen betreft: ik heb hier zoveel in de kast staan := En dan nog gebruik ik meestal biblija.net, waar je heel veel vertalingen naast elkaar kunt lezen. Ik lees slecht Hebreeuws en niet heel veel beter Grieks, dus ik probeer dan maar teksten te vergelijken om erachter te komen wat er in de brontekst gestaan moet hebben :D

Tieneke schreef:
Is het zo in NL dat je automatisch hoort bij de kerk van de plek waar je woont?
Alleen als je lid bent van een 'groter' kerkverband bv RK of PKN (en in het algemeen: als je aangeeft lid te zijn). Kleinere kerken werken niet op woonplaats, dan mag je gewoon zelf kiezen waar je lid wilt zijn.

Zo, dat was even de kinderen van school halen en heel wat blz bijlezen daarna :+

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 16:23

Collecte, vaste vrijwillige bijdrage, vraag-om-geldactie :+ een pot nat :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:23

Evelli schreef:
Babootje schreef:

De bijdrage aan deze collecte is dus niet anoniem. Aangezien ze die volgend jaar netjes in de begeleidende brief zetten: U heeft vorig jaar zoveel gegegeven.....

En dat staat mij ook tegen. Het is niet anoniem.

Bij ons wel. Want wij krijgen geen persoonlijke brief thuis. Er wordt ook niet gerefereerd aan eerdere giften. Je kunt vrijwillig een bijdrage doen in een bijdragebus die achter in de zaal staat. Je kunt ook via bank of giro geld overmaken, maar dat is voor iedereen vrij om te kiezen.
In het maandoverzicht wordt alleen informatie gegeven hoe het geld wordt besteed. En voor giften van onze gemeente aan andere doelen dan onze gemeente zelf, wordt toestemming gevraagd aan de leden van de gemeente (wij dus).

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 16:24

Giro/bank vind ik ook niet anoniem :) thuis ophalen ook niet :)
Een collecte bus achterin de kerk wel :)

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:26

Collecte is bij ons wel anoniem dat gaat in een zakje in de kerk. Of dat zakje moet ogen en een geheugen hebben :+

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 16:28

blokje schreef:
Collecte is bij ons wel anoniem dat gaat in een zakje in de kerk. Of dat zakje moet ogen en een geheugen hebben :+

Bij ons worden van deze actie de enveloppen thuis opgehaald door een lid van de kerk :) vind ik niet erg anoniem.
Maar die komt alleen een envelop ophalen met daarin de brief hoeveel je wilt geven (je kan zelfs in termijnen betalen en dan aangeven in welke maanden) De acceptgiro moet je eraf halen (en gebruiken) die is blanco.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:30

blokje schreef:
Evelli, dat is geen collecte maar eerder een Vrijwillige (nou ja...) Vaste Bijdrage ;) VVB.

Babootje, is Jaweh zijn persoonlijke naam?
(ik ben erniet zo in thuis 6 jaar geleden wel heel veel over opgezocht en over gesproken maar veel weer vergeten)

Ja dat klopt. Een hele leuke site om hierover meer te weten te komen is: http://www.godsnaam.be. Dit is overigens geen site van Jehovah's Getuigen

Onderstaand de introductietekst van de site. Het leuke van deze site is dat je in archeologische vondsten maar ook foto's uit allerlei plaatsen in de wereld Gods naam tegenkomt. Tegenwoordig kennen nog maar weinigen Gods persoonlijke naam. Helaas, want het gebruiken van Gods persoonlijke naam in bijvoorbeeld onze gebeden geeft dit toch een andere meer persoonlijke dimensie.

GOD HEEFT EEN NAAM ! En het kennen van zijn Naam is belangrijk !...

Als eerste punt zei Jezus in het 'Onze Vader' : "Uw Naam worde geheiligd". Maar wat is Gods naam? Het is niet 'Heer', 'Eeuwige' of 'Almachtige'. Dit zijn immers beschrijvende titels. Het is ook niet Jezus Christus. Jezus zei zelf in een gebed tot zijn vader: "Ik heb hun uw naam bekendgemaakt en dat zal ik blijven doen." (Johannes 17:26 - NBV). Ondanks het feit dat Gods naam meer dan 7000 maal in de Bijbel voorkomt, zie onze pagina "Wat Uitleg", zijn er door de eeuwen heen verwoede inspanningen geweest om hem in de vergetelheid te brengen. Dit is in contradictie met Bijbelteksten zoals Jeremia 10:6, Johannes 17:6. 26; Romeinen 10:13, 14 en vele vele teksten meer.

Het enige doel van onze website is Gods Naam in de kijker te plaatsen. Op onze pagina "Wat Uitleg" geven we meer informatie. Via de andere pagina's zult U merken dat onze website zich vooral toespitst op "tonen". Door middel van vele foto's en documenten tonen we het gebruik van Gods naam in de archeologie, literatuur, in de muziek en op uitzonderlijke voorwerpen. We bewegen ons over de grenzen van religie heen - immers Gods naam is terug te vinden in vele religies, op plaatsen en voorwerpen waarvan de bezoekers het zich misschien niet eens bewust zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:30

Weet je wat nog erger was? Wij kregen die brief op.... Zondag! :')
Post op zondag! Haha foei

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:31

Dit topic gaat niet over het geloof op zich of over de naam van God.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 16:32

Tieneke schreef:

Precies, zullen we weer ontopic gaan?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:33

Evelli schreef:

Giro/bank is natuurlijk niet anoniem. Maar het is wat mensen zelf het fijnst vinden. Het is wel zo dat giften aan bijvoorbeeld kerkgenootschappen aftrekbaar zijn van de belasting. Althans, dat was altijd wel het geval. Eerlijk gezegd weet ik niet of dat nog zo is. Maar wil je het kunnen aftrekken van de belasting dan is het gemakkelijk als je kunt aantonen hoeveel je dan hebt gegeven. Zelf doen wij dit niet en geven altijd via de bijdragebus.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:35

Tieneke schreef:

Klopt, ik geef alleen antwoord op de vraag van Blokje.
Ik heb alleen van jou nog geen antwoord gekregen op mijn vraag geloof ik. Mag ook in PB hoor :D

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 16:37

Babootje schreef:
Evelli schreef:

Giro/bank is natuurlijk niet anoniem. Maar het is wat mensen zelf het fijnst vinden. Het is wel zo dat giften aan bijvoorbeeld kerkgenootschappen aftrekbaar zijn van de belasting. Althans, dat was altijd wel het geval. Eerlijk gezegd weet ik niet of dat nog zo is. Maar wil je het kunnen aftrekken van de belasting dan is het gemakkelijk als je kunt aantonen hoeveel je dan hebt gegeven. Zelf doen wij dit niet en geven altijd via de bijdragebus.

Ja, dat klopt. Staat ook achterop het foldertje:

Citaat:
Uw bijdrage aan kerkbalans komt in aanmerking voor belastingaftrek: Als u meer dan 1% van uw verzamelinkomen en tevens meer dan 60 euro aan giften per jaar uitgeeft is het meerdere tot maximaal 10% van het verzamelinkomen aftrekbaar

Bron: letterlijk overgetypt uit het foldertje van kerkbalans.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:38

Babootje schreef:

Dat is inderdaad wel waar; giften die je kunt aantonen zijn aftrekbaar van de belasting. De meeste (!) kerken zijn ANBI-instellingen.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:41

Blue_Eyes ik doelde ook meer op de kerk waar wij vroeger als gezin naartoe gingen, sinds die schandalen bekend zijn geworden, zijn pa en ma er niet meer geweest ;) Je kunt ook op je eigen manier geloven, zonder daarvoor naar een speciaal gebouw te moeten gaan vinden zij.
Ik weet niet meer wat ik ervan vind... :o vind het zo moeilijk allemaal, iedere 'stroming' van geloof vind ik goed en minder goede kanten hebben en ik ben er ook niet uit of ik nou geloof wat je in een bepaald geloof moet geloven (snap je het nog? := )

Wel vind ik als ik in een kerk of bepaalde gebedsruimte ben, dat ik dan gebruik maak van hun diensten en daar best een steentje aan kan bijdragen, en ik geef dan ook tijdens een collecte of in een bus achterin de kerk of bijvoorbeeld sommige kerken kun je voor 1,- een kaarsje aansteken voor (overleden)dierbaren en daar doe ik dan wel aan mee.

Ik denk dat 10% die ze verwachten van je inkomen wat veel is, zeker als ik dan lees dat het vroeger ook was om bijv. zieken/ouderen/armen te helpen, dat gebeurt nu nog wel maar veel minder, want nu hebben we pensioenen en AOW/WW/Wajong etc en daar betaal ik natuurlijk ook (vrijwillig verplicht :Y) ) aan mee. Maar ik vind het wel goed dat de kerken mensen helpen als die dat echt nodig hebben.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:42

Ik ben Rooms Katholiek van huis uit, maar doe daar verder helemaal niets mee. Ik ga nooit naar de kerk en geloof helemaal niet. Ik ben van gemeente verhuist en toen kreeg ik opeens ook ladingen post van de kerk. Ook met acceptgirokaarten en alles. Ik heb alles in de oud papierbak gedeponeerd en er dus niets mee gedaan. Op een gegeven moment kreeg ik ook geen post meer van de kerk. Ik geef trouwens niets aan de kerk.