Thirty schreef:Je gift aan de Kerk hoort 10% van je inkomen te zijn. Maar via een brief en acceptgiro is wel heel apart.
Nee, er staat in de bijbel dat 10% van je inkomen zou moeten worden weggegeven. Dat hoeft niet alleen de kerk te zijn. Er zijn nog meer goede doelen 
Vivat schreef:Tja iedereen die de laatste tijden de kranten of het journaal heeft gezien zal best wel snappen dat ze van mij geen stuiver (meer) krijgen

Protestantse kerken hebben vrij weinig te maken met wat RK priesters uitspoken
Suzanne schreef:De kerken zijn schatrijk. Ze doen alleen alsof ze zo weinig te besteden hebben. Zo is het al zolang het christendom bestaat.
Nee hoor, protestantse kerken zijn niet schatrijk. Ik heb ieder jaar een exacte inkijk in de financiën van de kerk waar ik lid van ben.
Suzanne schreef:Ik snap je wel Blokje maar mij bekruipt het gevoel dat je maar moet betalen, anders word je niet geaccepteerd.
Door wie niet? God accepteert en vergeeft toch iedereen en is er toch voor iedereen?
En volgens mij worden kerkgebouwen (ja zelfs de moskeen) bekostigd door de gemeente. Nou veel heb je daarnaast niet nodig. Waarom moet een dominee betaald krijgen? Dat is toch vrijwilligerswerk? Net als het onderhoud van de kerk, is toch ook vrijwilligerswerk?
Dus met een kleine bijdrage van de gemeente in elektra ben je er volgens mij al.
De gemeente Eindhoven dragt geen cent bij aan onze kerk hoor
Een dominee heeft een baan waar hij zo'n 60 uur in de week mee bezig is. Die man moet ook een gezin onderhouden, hoor. Theologie is inderdaad een zesjarige universitaire studie. Die moet ook afbetaald worden.
En niet geaccepteerd worden? De enige die weet of ik betaal is de penningmeester. En ik ben heel benieuwd of die het onthoudt, wie wat betaalt.
Vjestagirl schreef:Heb je dan als betalend lid ook iets te zeggen over waar dat geld naar toe gaat?
In de meeste protestantse kerken heb je dat, ja. Daar kun je gewoon naar vragen, opmerkingen over maken en eens in de zoveel tijd is er een gemeentevergadering waar je aan kunt deelnemen. Ook kun je een brief sturen naar de kerkenraad die dan serieus behandeld zal worden.
vuurneon schreef:Nee, afhankelijk van de stroming.
Kan best zijn dat een club protestanten alleen het nieuwe testament heeft.
Dat komt denk ik weinig voor, maar de meeste charismatische kerken leggen wel veel meer nadruk op het NT. En dan nog interpreteert iedere kerk (iedere persoon zelfs, denk ik) de woorden in de bijbel op zijn eigen manier.
Wat vertalingen betreft: ik heb hier zoveel in de kast staan
En dan nog gebruik ik meestal biblija.net, waar je heel veel vertalingen naast elkaar kunt lezen. Ik lees slecht Hebreeuws en niet heel veel beter Grieks, dus ik probeer dan maar teksten te vergelijken om erachter te komen wat er in de brontekst gestaan moet hebben 
Tieneke schreef:Is het zo in NL dat je automatisch hoort bij de kerk van de plek waar je woont?
Alleen als je lid bent van een 'groter' kerkverband bv RK of PKN (en in het algemeen: als je aangeeft lid te zijn). Kleinere kerken werken niet op woonplaats, dan mag je gewoon zelf kiezen waar je lid wilt zijn.
Zo, dat was even de kinderen van school halen en heel wat blz bijlezen daarna