Kabinet overweegt studiefinanciering te schrappen, nu echt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:54

magda_90 schreef:
In de Leeuwarder Courant staat dat deze regeling alleen van kracht is als je van bachelor naar de master gaat binnen het HBO. Ik zal het artikel proberen op te zoek op het internet of anders inscannen.

Dat zijn de al eerder aangekondigd bezuinigingen dit gaat over totaaaaaal iets anders ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:55

met een kleine nuance...
denken jullie niet dat de MBO-ers niet ook liever HBO-ers of een universitaire opleiding hadden willen doen?
ik wel hoor :))
heb altijd gedroomd van een grootste toekomst, met veel geld, een belangrijke baan...
maar helaas... schijnbaar heb ik discalculie, en ben ik niet inteligent genoeg om naar het vwo te gaan...
dus die universitaire opleiding viel al af...
tsjah, mijn iq was ook niet hoog genoeg voor de wiskunde sommen van het havo... (dat vond ik overgens zelf, ik had havo mogen doen na een half jaar op het vmbo te hebben gezeten maar ik durfde het niet aan) dus viel het HBO ook af...
tsjah dan wordt het maar het MBO met een minimum inkomen en de hoop op een belangrijke baan vervliegt...

maar goed, dit doet eigenlijk niet ter zake...
wat ik wil zeggen is, als mensen konden kiezen... denken jullie dan niet dat ze zouden kiezen voor het geen waarbij ze de meeste kansen op een goede toekomst hebben?
denken jullie niet dat mensen ( over het algemeen) alle kansen benutten om die toekomst te pakken te krijgen?
ik in ieder geval wel...
maar als je nu bij een niveau (qua opleidingen) de kansen weg neemt...
gewoon, omdat het niveau te laag is, waardoor de studenten toch niks kunnen betekenen voor de economie...
denken jullie dan niet dat je die mensen hun kansen af pakt?

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:55

Kijk eens naar de landen om ons heen, die hebben het een stuk slechter.
Wij krijgen een vergoeding voor dit, een vergoeding voor dat, een vergoeding voor zus...

Zo slecht hebben wij het totaal niet!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:56

M_D_H: soms had ik liever HBO willen doen. Maar dan vinden mensen het 'zonde van je kennis' en eigenlijk vind ik dat dan zelf ook wel, bang dat ik spijt krijg... maar alle HBO-opleidingen lijken me een stuk leuker :j

M_D_H

Re: Kabinet overweegt studiefinanciering te schrappen, nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:58

ik had graag de universiteit willen doen :))
lijkt me zo onwijs <3
mijn hele leven zou ik dat al willen doen...
maar goed, hoger als het hbo gaat me... vanwege financiele middelen (en leeftijd)... niet lukken

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 19:58

M_D_H, tuurlijk wil iedereen dat, maar binnen een maatschappij zijn zowel de MBO'er, HBO'er & WO'er essentieel. Iedereen kan wel professor zijn maar wie bouwt er dan huizen? Of repareert de kachel als ie stuk is? Zoals het nu lijkt zijn de MBO'ers juist degenen die er het beste uit komen aangezien MBO opleidingen vaak dichterbij huis zijn dan Universitaire of HBO opleidingen.

DebGizmo, deze discussie gaat even specifiek over nederland. Tuurlijk zijn die mensen ook zielig maar er is altijd baas boven baas natuurlijk! :)

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:58

Renee schreef:
lieziej schreef:
Misschien moeten ze stufie gaan maken voor studies die écht nodig zijn, en dat studies als sociologie en vrije tijdswetenschappen waar al een overschot aan studenten is, dat niet meer hebben waardoor alleen mensen die het écht willen dat gaan studeren.

Ik denk wel dat elke studie een functie heeft in een samenleving, dus ik denk niet dat je zo maar studies zonder stufi kan zetten. Maar ik snap wel wat je bedoelt investeren in iets waar je zekerheid hebt om er iets terug voor te krijgen.

wat een betere optie zou zijn zijn strengere limieten voor studies waarbij er een marktoverschot is. dus bijvoorbeeld bij fysio (is al een limiet maar ook nog steeds enorm overschot dus zet nog maar een wat strakker limiet) en andere opleidingen waarbij er een overschot van is op de arbeidsmarkt.
dit zou in combinatie met eventuele bezuinigingen al zorgen dat er meer nagedacht wordt over het wel of niet beginnen met die studie, het lost een deel van de werkeloosheid op (andere studie met beter baanperspectief -> minder werkeloosheid na studie) en een deel van de potentiele studenten zal er voor kiezen om te gaan werken ipv te studeren

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:59

M_D_H schreef:
lijkt me zo onwijs <3
maar goed, hoger als het hbo gaat me... vanwege financiele middelen (en leeftijd)... niet lukken

Serieus? Wat lijkt je zo onwijs aan een universitaire studie? :) (misschien ben ik dan blijer met de mijne, haha)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:00

Ik vind het oneerlijk om wie dan ook af te straffen voor een staatsschuld die er al zo'n 100 jaar is.
Kunnen ze wel lopen bazelen met bezint eer ge begint en dat de inzet groter is als je leent, maar dat is bullshit. De inzet is volgens mij al groot genoeg als je weet dat je een dikke langstudeerboete krijgt als je "faalt". :=

Diplomaloos werken is weinig verdienen, maar het is wel allemaal voor jou.
Met diploma werken is net iets minder weinig verdienen, maar zoveel in moeten leveren dat je alsnog arm bent. :\

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:01

Sheran schreef:
M_D_H schreef:
lijkt me zo onwijs <3

Serieus? Wat lijkt je zo onwijs aan een universitaire studie? :) (misschien ben ik dan blijer met de mijne, haha)

Ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar : ) (Al ben ik wel blij met mijn studie hoor :+ )

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:02

En zou het kabinet ooit al eens gehoord hebben van faalangst? := en mensen onder druk zetten?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:03

Nouja, ze lossen wel de overbevolking op... Ik denk dat ik maar bij m'n oom en tante in Australië ga wonen.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:03

Konstantine schreef:
Ik vind het oneerlijk om wie dan ook af te straffen voor een staatsschuld die er al zo'n 100 jaar is.
Kunnen ze wel lopen bazelen met bezint eer ge begint en dat de inzet groter is als je leent, maar dat is bullshit. De inzet is volgens mij al groot genoeg als je weet dat je een dikke langstudeerboete krijgt als je "faalt". :=

Met diploma werken is net iets minder weinig verdienen, maar zoveel in moeten leveren dat je alsnog arm bent. :\

Er moet nu iets aan die staatsschuld gedaan worden anders hebben we straks nog een veel groter probleem. Iedereen er goed af laten komen is dus geen optie. Wel kan je varieren in de dingen waarop je bezuinigd, maar de bezuinigingen die nu moeten worden doorgevoerd zijn gewoon heel streng.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:04

Konstantine schreef:
Nouja, ze lossen wel de overbevolking op... Ik denk dat ik maar bij m'n oom en tante in Australië ga wonen.

Waar je nog langer moet reizen naar een school en je helemaal geen stufi hebt?

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:05

M_D_H schreef:
met een kleine nuance...
denken jullie niet dat de MBO-ers niet ook liever HBO-ers of een universitaire opleiding hadden willen doen?
ik wel hoor :))
heb altijd gedroomd van een grootste toekomst, met veel geld, een belangrijke baan...
maar helaas... schijnbaar heb ik discalculie, en ben ik niet inteligent genoeg om naar het vwo te gaan...
dus die universitaire opleiding viel al af...
tsjah, mijn iq was ook niet hoog genoeg voor de wiskunde sommen van het havo... (dat vond ik overgens zelf, ik had havo mogen doen na een half jaar op het vmbo te hebben gezeten maar ik durfde het niet aan) dus viel het HBO ook af...
tsjah dan wordt het maar het MBO met een minimum inkomen en de hoop op een belangrijke baan vervliegt...

maar goed, dit doet eigenlijk niet ter zake...
wat ik wil zeggen is, als mensen konden kiezen... denken jullie dan niet dat ze zouden kiezen voor het geen waarbij ze de meeste kansen op een goede toekomst hebben?
denken jullie niet dat mensen ( over het algemeen) alle kansen benutten om die toekomst te pakken te krijgen?
ik in ieder geval wel...
maar als je nu bij een niveau (qua opleidingen) de kansen weg neemt...
gewoon, omdat het niveau te laag is, waardoor de studenten toch niks kunnen betekenen voor de economie...
denken jullie dan niet dat je die mensen hun kansen af pakt?

Tsja ik heb ook niet alle gebieden de kennis voor het HBO maar ik heb (zelfs tijdens de moeilijkste tijd in mijn leven) moeten knokken voor mijn havo-diploma. Ik heb dyslexie en hoogstwaarschijnlijk dyscalculie, dus ik heb er moeite mee maar ik fix het maar mooi wel weer. En ik heb ook op het VMBO gezeten (en gehaald) en ik vind de vooroordelen op het VMBO ook niet geheel onterecht, het is ook gewoon een hele andere groep mensen. En behalve dat had jij ook uiteindelijk een havo profiel zonder wiskunde kunnen kiezen en een HBO-opleiding kunnen doen.

MBO staat niet gelijk aan een minimum inkomen ;) Mijn broer (MBO gedaan nooit afgemaakt, gezakt op taalvaardigheid) die zat aan de top van de ICT en had een prima loon en HBO-ers onder zich. Dus het zegt helemaal niks het is ook een stukje talent.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:05

Waar ik gewoon op hun boerderij kan gaan wonen, zelfvoorzienend zijn, beetje wijn verbouwen... Simple life. :')

Ik snap dat er wat aan die schuld moet gebeuren, maar dit is níet de oplossing. :n

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:07

Sheran schreef:

Ik antwoord ook even... :o

WO onderwijs is gewoon gewoon het meest interessant. Als ik het over had kunnen doen was ik graag diergeneeskunde of humane geneeskunde gaan doen..je houdt er gewoon een leukere baan aan over.

Als deze maatregel doorgaat: Belachelijk! Studeren alleen weer voor de rijken.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:09

Sheran schreef:
M_D_H schreef:
lijkt me zo onwijs <3

Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar, ik doe nu HBO en heb niet meer de intentie om naar de unie te gaan omdat er zo weinig praktijk is en zo ontiegelijk veel theorie (in MIJN beleving, zo ervaar IK het) wil ik het gewoon houden bij HBO. :)

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:09

Konstantine schreef:
Ik snap dat er wat aan die schuld moet gebeuren, maar dit is níet de oplossing. :n

Waarom niet? Om het helemaal af te schaffen, zeg ik van, ok dat is ook niet de oplossing, maar overal moet in gesneden worden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:10

Renee schreef:
MBO staat niet gelijk aan een minimum inkomen ;) Mijn broer (MBO gedaan nooit afgemaakt, gezakt op taalvaardigheid) die zat aan de top van de ICT en had een prima loon en HBO-ers onder zich. Dus het zegt helemaal niks het is ook een stukje talent.

Nou als je een baan op MBO nivo hebt.... Ik heb ook een doktersassistente opleiding en als je als doktersassistente werkt...nou ik vond het echt een karig loon. (ben dan ook wat anders gaan doen, had gelukkig ook HBO op zak.)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:12

Tessa_1 schreef:
Konstantine schreef:

Er moet nu iets aan die staatsschuld gedaan worden anders hebben we straks nog een veel groter probleem. Iedereen er goed af laten komen is dus geen optie. Wel kan je varieren in de dingen waarop je bezuinigd, maar de bezuinigingen die nu moeten worden doorgevoerd zijn gewoon heel streng.

En waar gaat dat geld heen dan? Krijgen wij ooit een inzage in wat er allemaal is ingelopen? Dus hoe kunnen wij dan weten wat er allemaal is ingelopen en hoeveel staatsschuld er nog open staat...
Als ik 100 euro heb weet ik waar mijn geld heen gaat, ik weet wat ik uitgeef enzo.
Ik vind dat als zelfs de basisbeurs afgeschaft word, je de kans ontneemt om mensen aan een toekomst te bouwen ontneemt. Want dan gaat niemand meer studeren, dan kunnen prinsen alleen nog studeren. En zo krijg je veel te veel werkloosheid in NL.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:14

DebGizmo schreef:
Konstantine schreef:

Waarom niet? Om het helemaal af te schaffen, zeg ik van, ok dat is ook niet de oplossing, maar overal moet in gesneden worden.

Omdat "arm zijn" iets is waar mensen van mijn leeftijd niks aan kunnen doen. Ik was ook graaaag bij een stel miljonairs in het Gooi als enig kind geboren, maar het is helaas niet zo.
Zo waren gehandicapte mensen vast ook graag "normaal" geboren. Maar dat is helaas ook niet zo.
En in "hun" geld vind ik dat ook niet gesneden moet worden.

Laat ze eerst maar snijden in de hoge lonen van die piefen die dit soort bullshit bedenken, dan kunnen ze meer tijd steken in beter nadenken in plaats van dat ze uitgebreid gaan bekokstoven naar welke tropische oorden de 6 vakanties dit jaar weer eens zullen gaan.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:32

ik zal straks antwoorden waarom :))
zit nu op mijn telefoon en die wil niet mee werken!a

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:37

M_D_H schreef:
ik zal straks antwoorden waarom :))
zit nu op mijn telefoon en die wil niet mee werken!a

Op? haha :')

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:44

Konstantine schreef:
DebGizmo schreef:

Omdat "arm zijn" iets is waar mensen van mijn leeftijd niks aan kunnen doen. Ik was ook graaaag bij een stel miljonairs in het Gooi als enig kind geboren, maar het is helaas niet zo.
Zo waren gehandicapte mensen vast ook graag "normaal" geboren. Maar dat is helaas ook niet zo.
En in "hun" geld vind ik dat ook niet gesneden moet worden.

Laat ze eerst maar snijden in de hoge lonen van die piefen die dit soort bullshit bedenken, dan kunnen ze meer tijd steken in beter nadenken in plaats van dat ze uitgebreid gaan bekokstoven naar welke tropische oorden de 6 vakanties dit jaar weer eens zullen gaan.

Ik ben het met je eens dat er in het inkomen van hoge pieten flink, maar dan ook flink geknipt mag worden, laten we dat voorop stellen! Maar met alleen die maatregel komen we er nog niet, er zal meer gesneden moeten worden, hoe vervelend ook. Ik heb ook al veel in moeten leveren, maar het is helaas niet anders, opschruiven naar de volgende generatie, onze kinderen, is ook geen optie.