Partij voor de dieren wil verbod op vuurwerk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 02:24

Langcara schreef:
Als er net zoveel mensen waren geweest als honden en katten die zo bang zijn voor vuurwerk, dan was het allang afgeschaft. Maar dieren mag je een degelijke hel wel laten doorstaan. Mensen niet. DAn is het plotseling wel erg.

Het schijnt niet in sommige mensen op te komen dt echt niet elk dier doodsangsten uitstaat voor vuurwerk. De katten van mijn vriend houden we met moeite binnen, het kan hen echt niks schelen hoor dat geknal maar we vinden het niet veilig om ze naar buiten te laten. Hond gaat liever niet naar buiten, doet haar behoefte net buiten de poort en wil dan weer terug, maar binnen vind ze het niet erg, is tenslotte haar veilige plek. De katten bij mijn ouders merk ik aan dat ze het niet echt leuk vinden, maar dat ze echt strak van de spanning staan.. nee. Rond 12 uur doen mijn ouders ze meestal in de badkamer met wat voer (dikke muren, geen ramen, soort van geluidsdicht) en als ze dan de deur weer open doen liggen ze lekker in de wasmand te tukken.

Verder zijn dieren nog steeds anders dan mensen.. We schaffen het verkeer ook niet af omdat er dieren bang van zijn.

Edit: FOEI @ mijzelf, als-dan fout :o

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 06:34

Voor de posters die denken dat er alleen zielige honden en katten zijn...............er wonen ook nog andere dieren in Nederland; wilde dieren.
Zodra het knallen begint, vluchten honderden vogels de stad uit, in paniek; duiven, ganzen, eenden, mussen, etc. Het is hier in de polder na 0.00 u vol met vogels in paniek. Ik heb het altijd erg met ze te doen. In hun paniek worden ze 'beschoten' met duizenden knallende vuurpijlen.
Maar ach, die mensen mogen toch ook wel wat. De rest van het jaar laten ze de dieren toch met rust. {:)-:(

Nederland is overigens een van de weinige landen ter wereld waar iedereen zelf massaal vuurwerk afsteekt.

Lusitano

Re: Partij voor de dieren wil verbod op vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:34

Hoeveel miljoen wordt er de lucht weer ingeknald? 65 geloof ik.....
ik vind het diep triest en van mij mag het per direct verboden worden. Is ook nog maar 22% van de NL bevolking die koopt volgens cijfers. Dat is een minderheid....

Ook ik vind het belachelijk om meerdere redenen, geluidsoverlast, wilde dieren, angstige huisdieren, MILIEUVERVUILING (die echt volslagen nutteloos is en probleemloos kan worden voorkomen door het te VERBIEDEN)

Waar kan ik tekenen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:42

inderdaad 65 miljoen euro wordt de lucht ingeschoten....hoezo heeft iedereen te weinig geld om van rond te komen?
Een beter idee zou zijn een aantal centrale plekken waar iedereen heen kan,dan is het veel economischer.
En de herrie maar op een plek,dat maakt het mogelijk ook voor de vogels om ervan te vluchten,dat kan nu niet wat het is overal.

Het probleem is dan dat je weer rottigheid kijgt met mensen die teveel gezopen hebben en weer in de auto stappen.

Hier in frankrijk wordt alleen de 14 juli vuurwerk afgestoken en soms bij dorpsfeesten.
Maar dan regelt de gemeente het....er komen in Bergerac duizenden mensen kijken in de zomer.
Zonder problemen,politie en M.E. ;)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:58

janouk schreef:
Voor de posters die denken dat er alleen zielige honden en katten zijn...............er wonen ook nog andere dieren in Nederland; wilde dieren.
Zodra het knallen begint, vluchten honderden vogels de stad uit, in paniek; duiven, ganzen, eenden, mussen, etc. Het is hier in de polder na 0.00 u vol met vogels in paniek. Ik heb het altijd erg met ze te doen. In hun paniek worden ze 'beschoten' met duizenden knallende vuurpijlen.
Maar ach, die mensen mogen toch ook wel wat. De rest van het jaar laten ze de dieren toch met rust. {:)-:(

Nederland is overigens een van de weinige landen ter wereld waar iedereen zelf massaal vuurwerk afsteekt.

Die dieren komen vanzelf wel terug.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:31

Ik ga voor 3 euro een kilootje carbid halen, meer knal, minder geldverspilling {:)

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:35

Ik zou er niet zoveel moeite mee hebben.
Vuurwerk is zoooooo ouderwets. :')
We moeten maar es een keertje iets nieuws verzinnen...

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:41

Magrathea schreef:
[
Het schijnt niet in sommige mensen op te komen dt echt niet elk dier doodsangsten uitstaat voor vuurwerk. De katten van mijn vriend houden we met moeite binnen, het kan hen echt niks schelen hoor dat geknal maar we vinden het niet veilig om ze naar buiten te laten. Hond gaat liever niet naar buiten, doet haar behoefte net buiten de poort en wil dan weer terug, maar binnen vind ze het niet erg, is tenslotte haar veilige plek. De katten bij mijn ouders merk ik aan dat ze het niet echt leuk vinden, maar dat ze echt strak van de spanning staan.. nee. Rond 12 uur doen mijn ouders ze meestal in de badkamer met wat voer (dikke muren, geen ramen, soort van geluidsdicht) en als ze dan de deur weer open doen liggen ze lekker in de wasmand te tukken.

Verder zijn dieren nog steeds anders dan mensen.. We schaffen het verkeer ook niet af omdat er dieren bang van zijn.

Edit: FOEI @ mijzelf, als-dan fout :o

Je verdraait mijn woorden. Ik heb nergens gezegd dat alle dieren bang zijn voor vuurwerk. Ik heb altijd honden gehad en nu eentje die bang is voor vuurwerk. Voor het eerst. En dat is rot. Mijn paarden geven helemaal niets om geknal, worden ze niet warm of koud van. Dus niet beweren dat ik zou stellen dat alle dieren bang zijn.

Maar er zijn wel veel dieren bang. Stel dat er net zoveel kinderen bang zouden zijn (die zijn er trouwens) en die ouders zouden klagen. Wat zou er dan gebeuren?
Het is niet vergelijkbaar met verkeer trouwens, en dieren zijn helaas ook niet bang van verkeer. Waren ze dat maar.

Maar punt is dat er te veel mensen rondlopen die niet met vuurwerk kunnen omgaan en de verantwoordelijkheid niet aankunnen. Te veel. Het is een kleine groep in het geheel, maar die kleine groep is nog altijd te groot en ze berokkenen veel leed bij zichzelf en bij anderen. Vuurwerk kan gebruikt worden als wapen en dat gebeurt ook. WApens zijn toch niet voor niets verboden?

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:08

Hier wordt het vuurwerk al jaren gewoon gezamelijk door de mensen uit de buurt opgeruimd.. inclusief de vuurwerk afstekende mensen dan welteverstaan. Moet ook zeggen dat er hier om twaalf uur s nachts vooral siervuurwerk de lucht in gaat..
Onze hond is wel bang voor harde knallen (en de stofzuiger), maar die gaat gewoon op zijn hondenkussen liggen dat we in de badkamer (midden van het huis, hoor je het minste) neerleggen en gaat daar lekker liggen slapen en dan is het ook goed.
Katten vroeger vonden het helemaal niet erg.

Bovendien is het grootste probleem met vuurwerk illegaal vuurwerk en dat ga je er niet uit krijgen door legaal vuurwerk te verbieden..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:13

vanmiddag alweer zo'n pieeeeeeeeuw vuurpijl die hoog in de lucht uiteenspatte. Dat was de eerste dit jaar voor mijn paarden. Ze bleven nog vrij relaxed, alleen de buurpaarden (jonge ruinen) gingen totaal over de zeik. Ik hoop dat ze in de weide blijven zaterdag....

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:20

Kan je ze niet alvast een beetje voorbereiden? Een soort schriktraining zegmaar, zodat ze al wel wat ervan gezien hebben?

Er was hier buiten daarnet een hele harde knal en 2 seconden later hoorde ik onze hond de trap op hobbelen. Nu ligt ie rustig onder mijn bureau te slapen :P (Al kan ie ook zelf in de badkamer gaan liggen als ie wil, de deur staat op een kier nu :) )

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:21

Hier wordt praktisch geen vuurwerk afgestoken voor zaterdagavond, dit was echt onverwacht. Het was dat ik ze niet kon zien want ik had met alle liefde mijn herder erop afgestuurd...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:27

Lusitano schreef:
ik vind het diep triest en van mij mag het per direct verboden worden. Is ook nog maar 22% van de NL bevolking die koopt volgens cijfers. Dat is een minderheid....

Ook ik vind het belachelijk om meerdere redenen, geluidsoverlast, wilde dieren, angstige huisdieren, MILIEUVERVUILING (die echt volslagen nutteloos is en probleemloos kan worden voorkomen door het te VERBIEDEN)

Waar kan ik tekenen?

Mjaaa je hebt op zich gelijk hoor....Ik zou het niet per definitie missen, al koop ik dit jaar wel voor het eerst sinds jaaaaaren vuurwerk :+ (we hebben een feestje thuis)

Maar waarom maakt iedereen zich druk om het geld? Als iemand 500,00 wil uitgeven....Kan je zeggen 'geef het dan aan een goed doel' dat bereik je toch niet door te verbieden...Dan gaat het wel op aan drank of andere nutteloze dingen ;-)

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:28

Tja, ben meer dieren kwijt geraakt door de auto's die scheuren in een 30 km zone dan het vuurwerk.

Katten vinden het wel eng, vooral de knallers die voor 12 uur worden afgestoken, maar ach. Dat ene dagje binnen op de kattenbak tegenover die 364 dat ze naar buiten kunnen, dat kunnen ze wel lijden :)

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:32

En dit vind ik niet eens een nr 1 reden om vuurwerk te verbieden. Ik ben echt als de dood voor vuurwerk! Hier in de wijk kun je je op oudjaarsdag amper vertonen omdat de jongeren voor de grap mensen bekogelen met vuurwerk. Vorig jaar waren er zelfs jongeren die vuurwerk in de bus gooiden. Het is wel mooi als het 12 uur is, maar die rotjes etc. kunnen van mij part echt wel afgeschaft worden.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:34

ja dat vindt ik ook redelijk onzinnig...maar ja wie ben ik :+

Bang voor vuurwerk ben ik niet gelukkig, m'n hond ook niet...Katten blijven binnen en mn paard overleefd het wel

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:35

Lusitano schreef:

Waar kan ik tekenen?

Het milieu deert de gemiddelde bokker volgens mij nul komma nul :)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:37

geerke schreef:
inderdaad 65 miljoen euro wordt de lucht ingeschoten....hoezo heeft iedereen te weinig geld om van rond te komen?
Een beter idee zou zijn een aantal centrale plekken waar iedereen heen kan,dan is het veel economischer.
En de herrie maar op een plek,dat maakt het mogelijk ook voor de vogels om ervan te vluchten,dat kan nu niet wat het is overal.

Het probleem is dan dat je weer rottigheid kijgt met mensen die teveel gezopen hebben en weer in de auto stappen.

Hier in frankrijk wordt alleen de 14 juli vuurwerk afgestoken en soms bij dorpsfeesten.
Maar dan regelt de gemeente het....er komen in Bergerac duizenden mensen kijken in de zomer.
Zonder problemen,politie en M.E. ;)

Dat is mooi geregeld.
Al denk ik niet dat het vuurwerk zorgt voor rottigheid. Wel alcohol.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:40

Boras schreef:
Lusitano schreef:

Waar kan ik tekenen?

Het milieu deert de gemiddelde bokker volgens mij nul komma nul :)

ach natuurlijk wel, maar misschien denken zij daar niet als eerste aan als ze aan vuurwerk denken. Ik eerlijk gezegd ook niet, maar het is ook niet mijn nr. 1 reden waarom het afgeschaft zou moeten worden. Alhoewel ik het wel een belangrijke reden vind waarom het afgeschaft zou moeten worden.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:42

Afschaffen vind ik onzin, dat werkt juist de illegale vuurwerkhandel in de hand. Het legale vuurwerk valt met knallen echt wel mee, het is juist dat illegale wat zo ongelooflijk knalt.

In een paar grote steden een vuurwerkfeest houden lijkt mij ook geen optie, wat doe je dan met al die dorpjes er omheen?? Die rijden er dus heen met hun zotte kop (kun je de klok op gelijk zetten) en rijden dan misschien wel mensen/dieren dood...

Ja dieren hebben er last van, maar als ik eerlijk moet wezen... het zijn in totaal zo'n 3 a 4 dagen dat er echt wat knalt (de andere dagen er omheen af en toe een knalletje) dat overleven ze echt wel hoor :j

En over geld geven aan goede doelen in plaats van vuurwerk?? Waar bemoei je je mee, laat iemand zelf weten waar hij/zij zn geld aan uit geeft...
De één spekt liever de bankrekening van een directeur die het geld achterover drukt, de ander gaat er liever 3x per jaar van op vakantie en de 3de geeft het liever uit aan iets wat hij/zij prachtig vindt (wat dus vuurwerk kan zijn) Dat is nou het fijne van een vrij land, dat je nog een eigen keuze hebt :j

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:49

Tsjah vuurwerk slecht voor het milieu...Vind het pas schijnheilig om wel dagelijks met de auto naar je werk te rijden, maar vervolgens anti vuurwerk te zijn vanwege de vervuiling :')

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:56

Wat is er niet slecht voor het milieu? Dan mogen we wel een heleboel dingen afschaffen.

Autorijden, op vakantie met het vliegtuig, vuurwerk, al ons afval wat we dagelijks weggooien, etc etc...

Als iedereen nou netjes 1 januari met alle buren de straat schoonveegt, helpt dat al een heleboel :j

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:06

Als we nou eens niet zoveel met de auto gaan de rest van het jaar heeft dat veel meer effect dan even een avondje geen vuurwerk..
Iedereen koopt maar 'schone' auto's, maar wat gebeurt er met die oude autos en wat gebeurt er bij de productie van die 'schone' auto's?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:08

Ik ga vanaf 1 januari 4 dagen p/w met de fiets, ben van locatie gewisseld dus laat nu de auto staan (i.p.v. dagelijks 80km te rijden) ik ga een extra dikke lawinepijl aanschaffen denk ik:+

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:10

Colway schreef:
Ik ga vanaf 1 januari 4 dagen p/w met de fiets, ben van locatie gewisseld dus laat nu de auto staan (i.p.v. dagelijks 80km te rijden) ik ga een extra dikke lawinepijl aanschaffen denk ik:+

Lijkt me een strak plan! :D
Dan mag ik heeel veel vuurwerk, want ik fiets altijd alles terwijl dat toch zo'n 15-20 km per dag is :P
(Alleen jammer dat ik het zelf niet af durf te steken :+ Maar het is wel heel mooi om naar te kijken, siervuurwerk dan :) )