Amerikaanse soldaten slaan schaap dood in Afghanistan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:41

Maar opgroeien op straat maakt ook een deel van je karakter ;)

Anoniem

Re: Amerikaanse soldaten slaan schaap dood in Afghanistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:46

ja dat weet ik ook wel annelies.
(daar hoeft geen knipoog bij trouwens).

ik ben het voor een deel met je eens, maar ben zelf van mening dat dat niet altijd op gaat.
ik geloof in een oer-overlevingsinstinct wat in de ene persoon sterker aanwezig is dan in de ander.
waardoor die mensen tot meer bereid zijn om maar te kunnen overleven.

bijvoorbeeld zoals die jongen die zijn arm afsneed om te kunnen overleven.
hij kon dat, er zijn mensen, die kunnen dat niet. ik zou voor mezelf niet weten of ik dat zou kunnen.

TurtleLove4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:47

Wat het ook moge wezen, dit is inacceptabel. Ik begrijp best dat traumatische ervaringen en consoorten tot wangedrag kunnen leiden, maar een schaap doodknuppelen en er zoveel plezier uithalen... Nee, zelfs de grootste trauma's of gedrilde opleidingen zijn hier geen excuus voor!
Eer een mens tot zoiets in staat is moet er al meer aan de hand zijn als je het mij vraagt.
Ik ben er volledig mee akkoord dat deze mannen hulp nodig hebben om hun moeilijke tijden te verwerken, maar dit valt in geen enkel opzicht goed te praten. Het is en blijft pure dierenmishandeling, en dat moet bestraft worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:48

En je weet het pas als je erin zit. Je kan van te voren wel bepalen of iemand stabiel genoeg is, maar dan nog weet je niet wat er daar gebeurt met diegene.

TurtleLove4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:49

Neroo schreef:
Het spijt me hoor, dat met mijn zogenaamde simpele geest er een schaap doodknuppelen niet in komt.

Ongeacht wat voor reden. Die kerels lachen daar allemaal de ballen uit zijn broek. Dit is gewoon vermaak voor hun. En dan kunnen ze het daar nog zo moeilijk hebben, en dat begrijp ik ook allemaal best. Dat ze continue op hun hoede moeten zijn, angst etc. DAN NOG gaat er een schaap doodknuppelen bij mij niet in.

Er zitten tig militairen in oorlogsgebieden, en die knuppelen echt niet massaal met zijn allen schapen dood. Dit zijn enkele uitzonderingen, die dit soort acties doen, en die mogen het van mij weer keihard terug op hun brood krijgen

amen _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:52

Maar wat stelt het doodknuppelen van een schaap nou eigenlijk voor, als je vrienden ziet sterven, vrienden uit elkaar ziet exploderen, je iedere dag orders krijgt tot of keuzes moet maken m.b.t. leven en dood van mensen?

Voor ik iedereen over mij heen krijg hiermee.
Ik ben niet voor dierenmishandeling, ik zou dat zelf nooit doen (denk ik).
Maar ik kan mij voorstellen dat de waarde van een leven in een oorlogssituatie heel heel anders wordt.
En dat daardoor de waarde van een dierenleven, dus ook heel anders wordt.

Mandy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:52

Toch stukje gekeken van het filmpje! Vreselijk!

Volgens mij staat er ook nog een jochie op de achtergrond te juichen?

TurtleLove4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:57

suze_: Hier ben ik het mee eens, en ik kan me ook heel goed voorstellen dat niemand zich kan voorstellen wat zoiets met een mens doet tot hij het zelf heeft meegemaakt, maar ik denk niet dat dit een geldig(e) excuus of reden is. Dat je op den duur als een machine gewoon orders opvolgt en mensen afknalt heeft te maken met een oorlogssituatie, maar gewoon een schaap doodknuppelen als vorm van plezier heeft hier mijns inziens gewoon helemaal niks mee te maken. Hoe gebrainwashed je al mag zijn, geen enkele mens waarmee niets meer aan de hand is, gaat dit gewoon zien als een vorm van vermaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:00

Vroeger in de middeleeuwen, waren kat in de zak en ganzen knuppelen doodnormaal volksvermaak.
Waren veel hardere omstandigheden toen ook om in te leven dan nu.
Mensen gingen dood aan van alles, oorlogen, ziektes, hongersnood.
Blijkbaar als mensen in barre omstandigheden zijn, wordt de waarde van een dierenleven minder.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:02

Is ook zo, als je moet overleven dan is elke afwisseling welkom denk ik.... Bovendien hebben die kinderen al ergere dingen gezien, helaas. Dus dan valt het doodknuppelen van een schaap in hun ogen mee.

TurtleLove4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:04

Ik ben allesbehalve een psycholoog of psychiater, dus ik ga hier ook geen dingen blijven verdedigen waar ik uiteindelijk niks van afweet, maar ik blijf het vreselijk vinden...
De middeleeuwen zijn ook niet voor niets een periode van 1500/500 jaar geleden. Toen is toen, nu is nu. Nu hebben we heel andere waarden en normen, dus dit vind ik maar een vreemde vergelijking.
De kinderen zijn zich inderdaad waarschijnlijk van geen kwaad bewust, maar gewoon het feit dat je het in je hoofd haalt...
Maar goed, mijn mening blijft dat dit onaanvaardbaar is

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:06

Dat is het ook, het is ook onaanvaadbaar. Maar ik verwacht dat deze heren nog wel op hun flikker krijgen hoor, hun baas zal zeker not amused zijn met deze negatieve berichtgeving.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:21

suze_ schreef:
Maar wat stelt het doodknuppelen van een schaap nou eigenlijk voor, als je vrienden ziet sterven, vrienden uit elkaar ziet exploderen, je iedere dag orders krijgt tot of keuzes moet maken m.b.t. leven en dood van mensen?

Voor ik iedereen over mij heen krijg hiermee.
Ik ben niet voor dierenmishandeling, ik zou dat zelf nooit doen (denk ik).
Maar ik kan mij voorstellen dat de waarde van een leven in een oorlogssituatie heel heel anders wordt.
En dat daardoor de waarde van een dierenleven, dus ook heel anders wordt.

Ik kan mij goed vinden in deze post, ook al walg ik van het fimpje. Maar wat ik wel een eng idee vind; waar ligt de grens? Nu is het een schaap, maar misschien straks een kind of een oudere?

TurtleLove4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:23

Denk ik ook, maar de zaak dreigt weer in de doofpot te vallen... Ik zag een paar dagen geleden een filmpje van mannen die ergens van het oostblok waren, die een levend hondje met white spirit begoten en 'm toen in brand staken en er ook rijkelijk om konden lachen. Is dit dan ook te verklaren vanuit hun origine? Want dit volk heeft ook steeds oorlog gekend en is zo ook 'hard' geworden en bijna immuun voor empathie met dieren of mensen... Waar ligt de grens dan? Lijkt me sterk, vind je niet ?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:27

Ja, je kan inderdaad immuun worden. Gehard worden door de realiteit waarin je elke dag moet overleven. Kan hele enge situaties opleveren, dat zeker... Want als je geen normen en waarden meer hebt en niemand corrigeert je op dat moment, dan kan het goed mis gaan.
Gelukkig is het meer uitzondering dan regel dat ze anderen, hetzij mens of dier, leed aandoen

En waar de grens ligt? Dat is per mens verschillend. Maar in het leger is die grens er wel, denk maar niet dat de commandant hierom mee lacht. Echt niet, zijn genoeg mensen in het kampement die ze alsnog op hun donder geven. De berichtgeving is al snel negatief als het om de amerikaanse soldaten gaat, dus ze zitten niet te wachten op dit soort incidenten.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-12-11 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:29

Neroo schreef:
Het spijt me hoor, dat met mijn zogenaamde simpele geest er een schaap doodknuppelen niet in komt.

Ongeacht wat voor reden. Die kerels lachen daar allemaal de ballen uit zijn broek. Dit is gewoon vermaak voor hun. En dan kunnen ze het daar nog zo moeilijk hebben, en dat begrijp ik ook allemaal best. Dat ze continue op hun hoede moeten zijn, angst etc. DAN NOG gaat er een schaap doodknuppelen bij mij niet in.

Er zitten tig militairen in oorlogsgebieden, en die knuppelen echt niet massaal met zijn allen schapen dood. Dit zijn enkele uitzonderingen, die dit soort acties doen, en die mogen het van mij weer keihard terug op hun brood krijgen

De jongens die dit doen zijn misschien wel degenen met een extreem laag iq, met een verstandelijke beperking, met een achtergrond waar jij en ik ons niets bij voor kunnen stellen.

Natuurlijk gebeurd het niet massaal, er zijn er een aantal die gewoon doordraaien. Het zijn idd de uitzonderingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:31

waar ligt de grens is inderdaad een goede vraag..
maar wat vuurneon ook zegt, het zijn uitzonderingen.
er zijn ook genoeg mensen die niet doorslaan. gelukkig.
misschien zijn het de mensen met meer aanleg voor machtswellust, mensen met minder empathisch vermogen, mensen met een al reeds moeilijk verleden. de één slaat door, de ander niet..

TurtleLove4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:32

Maar wat mij opvalt bij dit filmpje is dat de persoon in kwestie helemaal niet doorslaat, waarover jullie steeds spreken. Moest de persoon nu opeens in woede uitbarsten om een of andere al dan niet relevante reden en het schaap doodslaan uit pure woede, kan ik erin komen. Maar hier is het gewoon puur vermaak, en dat gaat er bij mij niet in.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:33

Hmm, ik heb toch het filmpje bekeken en zoals eigenlijk altijd is het lang zo erg niet als het hele verhaal doet vermoeden.
Wat ik me wel afvraag is of het schaap niet ergens last van heeft gehad aangezien ik hem direct al vrij suf vind. Daarnaast is het de man die slaat duidelijk om de dood te doen, als dit een lolletje was kan zelfs ik een handvol manieren verzinnen die allicht veel 'leuker' waren geweest.
Dan vraag ik me ook af of de man die slaat wel een militair is, hij heeft geen uniform aan en is bovendien getint van huidskleur. De juichende kinderen en mannen die er omheen staan; 1 kind in beeld en te zien aan de voeten staat er verderop nog één, mannen (burgers) zijn verder niet te zien, alleen een handvol militairen. Wat het vermoeden dat de man die slaat geen militair is weer bevestigd, van wie zijn anders die kinderen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:34

Als je dat van te voren kon bepalen, zou dat geweldig zijn. Helaas kan dat niet, je kan wel risico's eruit filteren, maar dan kun je nog niet voorspellen wat er met de groep gaat gebeuren die wel door is.

Doorslaan kan ook betekenden dat je verstand verloren is gegaan. Niet zozeer extreme woede direct, maar ook emoties die verkeerd gaan. Dus lachen om iemand die je net hebt neergeschoten... Ja het gebeurd, de hersens kunnen dan rare verbindingen maken om diegene maar te beschermen,

TurtleLove4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:35

anneliesdj schreef:
Hmm, ik heb toch het filmpje bekeken en zoals eigenlijk altijd is het lang zo erg niet als het hele verhaal doet vermoeden.
Wat ik me wel afvraag is of het schaap niet ergens last van heeft gehad aangezien ik hem direct al vrij suf vind. Daarnaast is het de man die slaat duidelijk om de dood te doen, als dit een lolletje was kan zelfs ik een handvol manieren verzinnen die allicht veel 'leuker' waren geweest.
Dan vraag ik me ook af of de man die slaat wel een militair is, hij heeft geen uniform aan en is bovendien getint van huidskleur. De juichende kinderen en mannen die er omheen staan; 1 kind in beeld en te zien aan de voeten staat er verderop nog één, mannen (burgers) zijn verder niet te zien, alleen een handvol militairen. Wat het vermoeden dat de man die slaat geen militair is weer bevestigd, van wie zijn anders die kinderen?

Dit is belachelijk, 'niet zo erg'??? Die maand slaat het schaap gewoon helemaal verrot op z'n kop! Hoe erg moet het dan wel niet zijn voor jou? :?
En dat het schaap een suf voorkomen heeft, kan onder andere te wijten zijn aan dingen die voor de opnamen zijn gebeurd, hij is misschien al geschopt/geslaan of iets anders aangedaan, het beest is gewoon compleet in shock!

TurtleLove4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:36

vuurneon: Je hebt gelijk, ik denk dat we het ons nauwelijks kunnen voorstellen :n

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:38

En ik hoop ook van harte dat ik nooit in die situatie terecht kom... Ik wil niet kunnen zeggen; ik weet het, want ik heb het meegemaakt. Nee, ik blijf wel aan de zijlijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:39

ik heb al als er iets ergs gebeurd, dat ik zo'n zenuwgiegeltje krijg. wat al erg ongepast kan overkomen. bedoel ik helemaaal niet zo. en toch doe ik het.

TurtleLove4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:40

Gewoon heel jammer dat daarvoor een dier op zulke wijze moet sterven