Equimotion schreef:JessAndHope schreef:@Equimotion
Ben ik met je eens. Je hoeft niet te sparen van belastinggeld. Maar voor diegene die noodgedwongen in de bijstand zitten én daar nooit meer uit zullen komen moeten wél de rest van hun leven beknibbelen op álles.
Ik heb daar nu enige tijd mee te maken en het is ontzettend uitputtend om ieder dubbeltje om te draaien.
Nee, sparen van belastinggeld hoeft niet. Maar je levenlang je zorgen maken om geld is ook niet iets wat je iemand toewenst.
Nee, maar wat moet je dan? Bijstand is een vangnet, het uiterste redmiddel. Dat we dat hebben, komt omdat we hier zo ontiegelijk rijk zijn met z'n allen dat je dat als samenleving kunt betalen. Moet je eens in het nog niet eens zo heel verre buitenland gaan kijken, dan sta je gewoon op straat en moet je maar zien hoe je het redt.
Ik vind het zo'n rare redenatie dat iedereen maar recht moet hebben op een zorgenvrij leven en dat de staat dat dan maar moet betalen als het je op eigen kracht niet lukt. Het leven is nou eenmaal heel oneerlijk en bijstand is inderdaad geen pretje, maar het is ook niet bedoéld als een pretje.
Ik zeg ook niet dat ik weet hoe het dan wél moet en ik ben van mening dat we erg blij mogen zijn met het vangnet. Maar dat vangneet heeft dus ook minder leuke kanten. Want zodra je iets extra's over probeerd te houden, word je op je vingers getikt. Logisch aan de ene kant, maar aan de andere kant

Het is erg lastig en een moeilijk onderwerp. Diegene die het 'goed' heeft wil niet voor een ander betalen, terwijl die 'ander' dolblij is dat het bestaat