Pestende klasgenoot duwt 13 jarig meisje voor vrachtwagen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 17:23

:n Wat moet je dan gestoord zijn zeg...

Weet je, ik kan het me nog een soort van voorstellen (niet dat ik het zelf zou doen) dat als je gepest wordt dat je dan in een woede aanval iemand voor een vrachtwagen duwt. Maar de pester duwt de gepeste onder een vrachtwagen? Nee, dat snap ik echt niet |o

Maken ze hiervoor geen uitzondering ofzo, dat hij wel gestraft wordt met minstens 5 jaar (veel te weinig voor een moord, maar in DU krijg je denk ik niet meer) zitten.

Dani

Re: Pestende klasgenoot duwt 13 jarig meisje voor vrachtwagen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 18:24

En dan? Kind gaat naar de gevangenis en spendeert daar de laatste jaren van z'n leven waarin-ie nog enigszins vormbaar is, waarin de hersenen nog sterk ontwikkelen. Mist contact met de normale wereld waarin hij ooit weer moet functioneren, en zit tussen allerlei criminelen die hem een behoorlijk verwrongen wereldbeeld meegeven; namelijk dat van drugs, criminaliteit, misdaad, en vechten.

Heeft dat kind niks aan, de maatschappij ook niet. Terwijl datzelfde kind in een behandeltraject enorm kan veranderen. En zo'n traject is ook heus geen pretje voor dat kind hoor..niet thuis wonen, geen vrienden bij je, allerlei strenge regels, vervelende gesprekken moeten voeren..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 18:27

DaniBanani schreef:
En dan? Kind gaat naar de gevangenis en spendeert daar de laatste jaren van z'n leven waarin-ie nog enigszins vormbaar is, waarin de hersenen nog sterk ontwikkelen. Mist contact met de normale wereld waarin hij ooit weer moet functioneren, en zit tussen allerlei criminelen die hem een behoorlijk verwrongen wereldbeeld meegeven; namelijk dat van drugs, criminaliteit, misdaad, en vechten.

Heeft dat kind niks aan, de maatschappij ook niet. Terwijl datzelfde kind in een behandeltraject enorm kan veranderen. En zo'n traject is ook heus geen pretje voor dat kind hoor..niet thuis wonen, geen vrienden bij je, allerlei strenge regels, vervelende gesprekken moeten voeren..

Wat geheel terecht is. Zo'n kind verdient ook de komende jaren geen fijn leven.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 18:30

Gadverdamme, zou er niet over willen nadenken om meegesleept te worden met een vrachtwagen!

Waar zit dat kind met haar verstand? 14 of niet, de bak in :n

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 18:34

Het zou je kind maar zijn! Als ouders zijnde wil je die jongen toch vermoorden?
Ik zou geen straf kunnen verzinnen die zwaar genoeg is, op je 14e weet je echt wel dat iemand het niet overleefd als je die voor een vrachtwagen duwt.
Verschrikkelijk voor de nabestaanden, heb je al een kind wat altijd gepest is, en dan komt ze zo aan haar einde...
Onbegrijpelijk, als dat mijn kind zou zijn zou ik hem echt zo zwaar straffen!! Al moet ie 40 jaar de bak in, want dat verdient hij!

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:35

DaniBanani schreef:
Voor degenen die vinden dat er van zo'n kind nooit meer iets terecht kan komen..

In Canada is een aantal jaar geleden een hele familie vermoord door een (ik meen) 12-jarige dochter die weg wilde lopen met haar (ergens in de 20-jarige) vriend. Ouders en broertje. Meisje is gepakt, in langdurig behandeltraject geplaatst, en is volgens alle berichten enorm veranderd. Voor zover ik weet is ze inmiddels weer vrij, en doordat ze de kans heeft gehad haar school af te maken en behandeling te krijgen, kan ze nu een redelijk normaal leven volgen en lijkt ze op geen enkele manier nog een gevaar voor de maatschappij.

En zo zijn er meer voorbeelden van jeugdige misdadigers waar na goede begeleiding nooit meer iets van wordt gehoord. Ook zaken die langer geleden speelden en waarbij de dader dus al veel langer weer vrij is.

Dank voor het voorbeeld, ik kende het niet. Ik reageer hier voornamelijk (nog) op om even te laten weten dat dit topic nog steeds gevolgd wordt door mensen die wél geïnteresseerd zijn in onbetekenende details zoals feiten en nuances, heb er verder niets meer aan toe te voegen. Behalve misschien nog dit: ik hoop verschrikkelijk hard dat ons rechtssysteem nooit overstapt op juryrechtspraak. Gezien het gemak waarmee mensen oordelen in plaats van vragen stellen, lijkt een overgang naar een jurysysteem me de kortste weg naar de top 10 van landen met grove mensenrechtenschendingen. 't Is werkelijk diep triest.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:25

maura schreef:
DaniBanani schreef:
Voor degenen die vinden dat er van zo'n kind nooit meer iets terecht kan komen..

In Canada is een aantal jaar geleden een hele familie vermoord door een (ik meen) 12-jarige dochter die weg wilde lopen met haar (ergens in de 20-jarige) vriend. Ouders en broertje. Meisje is gepakt, in langdurig behandeltraject geplaatst, en is volgens alle berichten enorm veranderd. Voor zover ik weet is ze inmiddels weer vrij, en doordat ze de kans heeft gehad haar school af te maken en behandeling te krijgen, kan ze nu een redelijk normaal leven volgen en lijkt ze op geen enkele manier nog een gevaar voor de maatschappij.

En zo zijn er meer voorbeelden van jeugdige misdadigers waar na goede begeleiding nooit meer iets van wordt gehoord. Ook zaken die langer geleden speelden en waarbij de dader dus al veel langer weer vrij is.

Dank voor het voorbeeld, ik kende het niet. Ik reageer hier voornamelijk (nog) op om even te laten weten dat dit topic nog steeds gevolgd wordt door mensen die wél geïnteresseerd zijn in onbetekenende details zoals feiten en nuances, heb er verder niets meer aan toe te voegen. Behalve misschien nog dit: ik hoop verschrikkelijk hard dat ons rechtssysteem nooit overstapt op juryrechtspraak. Gezien het gemak waarmee mensen oordelen in plaats van vragen stellen, lijkt een overgang naar een jurysysteem me de kortste weg naar de top 10 van landen met grove mensenrechtenschendingen. 't Is werkelijk diep triest.

Maar ze is dus wel behandeld en er is iets mee gedaan.. er is niet gezegd: ah, het is goed hoor, ga maar weer naar huis zoals bij de 14 jarige jongen.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:40

Oh my God, dit is echt niet normaal meer. Hebben die kinderen geen hersenen meer tegenwoordig ?! -:(- Echt afschuwelijk. Ik ben zelf ook heel veel en erg gepest vroeger, dus ik weet hoe het is. En dan nog daardoor op zo'n afgrijselijke manier aan je eind komen, en de chauffeur met een trauma opzadelen voor de rest van zijn leven.... Hoe durft ie ! En dan nog ontkennen ook.... Opsluiten die handel ! Laat 'm maar eens beseffen wat ie gedaan heeft. Mijn moeder is directrice van een basisschool en zij heeft nu kanjertraining op een klas gezet waarin gepest wordt, hierbij moeten alle ouders hun kind verplicht moeten tegenwoordigen en er zijn 2 psychologen ingezet op de klas die de kanjertraining begeleiden. Kost heel veel geld, maar dát vind ik wel écht super ! +:)+

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:45

@maura: ook ik hoop dat we hier nooit een juryrechtspraak krijgen. Dan kunnen ze net zo goed iemand meteen lynchen.

SimoneUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:48

Jeejtje wat erg zeg :o
Ik vind wel dat hij goed gestraft moet worden, wat kan zo'n jong nogmeer wel niet aanrichten!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 23:57

DaniBanani schreef:

ik denk dat het voor het meisje geen pretje was en voor haar nabestaanden nu ook geen pretje is, wat die knul gedaan heeft.

Laat 'm maar boeten. Misselijke streek vind ik dit :n

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 02:28

ziekelijk en gestoord niet normaal gewoon. Er gaat van alles door mijn hoofd hierover. Maar 1 ding is zeker straffen die hap. Ziekelijke mensen tegenwoordig. Arm kind zeg afschuwelijke dood. En de bestuurder arme man. Pfff er gaat zoveel door me heen. Word er gewoon misselijk van.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 03:15

Er word hier weer eens massaal voorbij gegaan aan het feit dat het brein van een 14-jarige compleet anders werkt dan dat van een volwassene.

Natuurlijk zit die jongen fout, je duwt een ander geen weg op, ook niet als er geen verkeer aan komt. Als je dat toch doet loop je altijd een risico dat er iets ernstigs gebeurt. Alleen kan je je afvragen of het brein van die jongen dat al volledig beseft. Toen ik 14 was was ik echt nog een kind, en dacht en beredeneerde vaak zoals een kind, en zag bepaalde gevaren/ risico's niet. Ik was laat volwassen, en ook laat met de puberteit. Ik begon pas te puberen toen ik een jaar of 17 was! (en dat is nu, bijna 20 jaar later nog steeds niet helemaal over).

Neemt natuurlijk niet weg dat deze jongen best ingepepert mag worden wat hij heeft gedaan en dat dat echt, echt niet kan. Maar om een kind voor de rest van z'n leven te straffen voor iets dat ie op een leeftijd waarin hij echt niet alle gevolgen kon overzien gaat mij te ver. Er is een reden dat volwassenheid pas vanaf 18 jaar is, en financiele volwassenheid zelfs pas bij 21 jaar!

Ik hoop dat zowel de nabestaanden van het meisje, de vrachtwagenchauffeur en de jongen de juiste hulp kunnen krijgen, zodat ze allemaal op de een of andere manier verder kunnen met hun leven.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:01

Tessa_1 schreef:
Maar ze is dus wel behandeld en er is iets mee gedaan.. er is niet gezegd: ah, het is goed hoor, ga maar weer naar huis zoals bij de 14 jarige jongen.

Waar haal je dat laatste nu toch vandaan? In de OP staat niets over naar huis sturen, in het bericht op nu.nl staat niets over naar huis sturen en in een bericht van een Duitse site dat ik een pagina terug met bronvermelding noem:

maura schreef:
uit de Augsburger Allgemeine (overigens geen idee wat de reputatie van deze krant is)

"Als Tatverdächtiger wurde ein noch strafunmündiger Schüler ermittelt. Er ist damit auf jeden Fall jünger als 14 Jahre."

"Nähere Angaben zu dem Buben könnten nicht gemacht werden, weil für ihn als strafunmündigen Minderjährigen in besonderem Maß das Persönlichkeitsrecht zu schützen sei, betonten die Ermittler. Der Bub werde nun von einem Schulpsychologen betreut."

staat dat de jongen in elk geval jónger is dan 14 én dat hij door een schoolpsycholoog wordt bijgestaan.

Bij berichtgeving als in de OP komen bij mij voornamelijk heel veel vragen op en één zekerheid: er wordt van alles geschreven maar het is volstrekt onduidelijk wat er werkelijk gebeurd is en feiten worden niet gecontroleerd. Diezelfde berichtgeving roept bij anderen blijkbaar helemaal geen vragen op, maar een roep om de meest verschrikkelijke straffen voor de 14-jarige jongen. Dat vind ik op z'n zacht gezegd zorgwekkend, maar voornamelijk heel erg eng. Ik wil er niet aan denken wat er zou gebeuren als dat soort reacties werkelijk invloed zouden krijgen op ons rechtssysteem. En kom dan alsjeblieft niet aan met dat mensen uit emotie reageren, als die emotie werkelijk zo hoog zat zouden mensen die zich daardoor laten leiden de godganse dag hysterisch huilend in bed moeten liggen omdat wereldwijd duizenden leeftijdsgenootjes van het overleden meisje als kindslaaf worden misbruikt, aan oude kerels worden uitgehuwelijkt, sterven in het kraambed, de zorg voor hun broertjes en zusjes moeten overnemen omdat hun ouders zijn gestorven of verdwenen of gewoon al jaren worden verkracht door de buurman. Dat is allemaal afschuwelijk en moet gestopt worden, maar gaan roepen dat een joch van 14 (dat welbeschouwd niet eens bestaat) minimaal levenslang moet worden opgesloten draagt echt helemaal niets nuttigs bij voor welk slachtoffer dan ook.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:07

het enige wat ik hoop is dat hij genoegf emotionele schade heeft. dan draagt hij het nog zijn hele leven mee.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:47

Misschien een interessant nieuwsbericht voor mensen die denken dat (extreem) gewelddadig gedrag niet bij kinderen hoort:
http://www.nu.nl/buitenland/2693544/zwe ... euter.html

Deze gevallen zijn extreem, maar het is onverantwoord om van kinderen altijd verantwoord gedrag te verwachten. Ik ken de achtergrond van het verhaal in Zweden niet, maar misschien zouden deze dingen minder vaak gebeuren als mensen zouden stoppen kinderen te overschatten ('mijn kind doet zoiets niet'). In het belang van zowel (potentiële) daders als (potentiële) slachtoffers.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:33

Ik denk dat gezien de berichtgeving het zeker de bedoeling niet geweest is van de jongen om dat meisje te vermoorden. Hij heeft haar geduwd ja.... zoals zoveel tieners elkaar lopen te duwen. Al dan niet uit pestgedrag. Dat het meisje tegen/onder een naderende vrachtwagen is gekomen is een ongeluk ten gevolge van.....

Gewoon een rotongeluk.....
En inderdaad ben ik ook blij dat de rechtspraak hier niet aan een jury wordt overgelaten maar aan deskundigen .