randalinpony schreef:JessAndHope schreef:
En dáár wil het kabinet dus iets aan doendat je simpelweg als leraar niet mag zeggen 'zeg maar jij/je'
En ik vind het een goede zet
Als je wilt dat leerkrachten weer meer de baas in hun klas worden, lijkt het me een merkwaardige zet om ze van bovenaf op te leggen hoe ze zich moeten laten aanspreken...
Dan zet je ze namelijk in als pion om een politiek statement te maken, hoezo respect? Zouden we leerkrachten niet meer moeten ondersteunen om weer beter het gezag in de klas te kunnen handhaven? En hen daarnaast vooral in hun waarde moeten laten om in ieder geval een klimaat in hun klas te scheppen waar ze zichzelf prettig bij voelen?
En hoezo afstand? Laat leerkrachten zelf bepalen hoeveel afstand ze willen creeeren, zeg. Ik heb hele warme, hartelijke docenten gehad die héél veel respect kregen van hun leerlingen. En docenten die heel formeel waren, die hetzelfde bereikten.
Dus daar zit het hem niet in.
Vroegâh (toen het normaal was om 'u' te zeggen) had je het gore lef niet om brutaal te zijn of een grote bek te geven..... Daarmee wil ik niet zeggen dat alles van vroeger goed is, maar ik zie toch duidelijk een verschil qua gedrag bij de ene generatie of de andere....