Weer ''u'' gaan zeggen, de oplossing ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:05

randalinpony schreef:
JessAndHope schreef:

En dáár wil het kabinet dus iets aan doen ;) dat je simpelweg als leraar niet mag zeggen 'zeg maar jij/je'
En ik vind het een goede zet :j

Als je wilt dat leerkrachten weer meer de baas in hun klas worden, lijkt het me een merkwaardige zet om ze van bovenaf op te leggen hoe ze zich moeten laten aanspreken...

Dan zet je ze namelijk in als pion om een politiek statement te maken, hoezo respect? Zouden we leerkrachten niet meer moeten ondersteunen om weer beter het gezag in de klas te kunnen handhaven? En hen daarnaast vooral in hun waarde moeten laten om in ieder geval een klimaat in hun klas te scheppen waar ze zichzelf prettig bij voelen?

En hoezo afstand? Laat leerkrachten zelf bepalen hoeveel afstand ze willen creeeren, zeg. Ik heb hele warme, hartelijke docenten gehad die héél veel respect kregen van hun leerlingen. En docenten die heel formeel waren, die hetzelfde bereikten.

Dus daar zit het hem niet in.

Vroegâh (toen het normaal was om 'u' te zeggen) had je het gore lef niet om brutaal te zijn of een grote bek te geven..... Daarmee wil ik niet zeggen dat alles van vroeger goed is, maar ik zie toch duidelijk een verschil qua gedrag bij de ene generatie of de andere....

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:19

Ach, de oude grieken klaagden al over 'de jeugd van tegenwoordig'. In mijn tijd had je er ook rotte appels tussen zitten hoor, ik kan me een aantal incidenten herinneren...

Als ik soms naar 'de volwassenen' van tegenwoordig kijk, kan ik ook niet zeggen dat het in de generatie waar jij nu over praat JessandHope, allemaal zo geweldig goed is uitgepakt qua opvoeding. :+

Verder vraag ik me af of er wel een oorzakelijk verband is, aangezien alleen al uit deze draad blijkt dat ook vandaag de dag nog, het op vele middelbare scholen gebruikelijk is om te U-en meneren en mevrouwen.

Volgens mij heeft U of jij vooral betrekking op formele omgangsvormen, niet op gezag of respect.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:22

randalinpony schreef:
Ach, de oude grieken klaagden al over 'de jeugd van tegenwoordig'. In mijn tijd had je er ook rotte appels tussen zitten hoor, ik kan me een aantal incidenten herinneren...

Als ik soms naar 'de volwassenen' van tegenwoordig kijk, kan ik ook niet zeggen dat het in de generatie waar jij nu over praat JessandHope, allemaal zo geweldig goed is uitgepakt qua opvoeding. :+

Verder vraag ik me af of er wel een oorzakelijk verband is, aangezien alleen al uit deze draad blijkt dat ook vandaag de dag nog, het op vele middelbare scholen gebruikelijk is om te U-en meneren en mevrouwen.

Volgens mij heeft U of jij vooral betrekking op formele omgangsvormen, niet op gezag of respect.

Tuurlijk zitten er overal rotte appels tussen, maargoed.... als je even kijkt naar hoe het nu escaleerd t.o.v. vroeger vind ik het een groot verschil. Om maar even een voorbeeld te noemen; die gozer die op de gang is gezet en vervolgens de leraar opgepakt :?
Schiet mij maar in een kapotje, maar dat is toch de omgekeerde wereld?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:23

formele omgangsvormen zijn helemaal niet nodig om respect van je leerlingen te krijgen. ik ben een strenge leerkracht en krijg aan het begin van een nieuw jaar vaak te horen dat ik een bitch ben, streng en snel sancties stel. ik weet dat er achter mijn rug om over me gekletst word, maar ik weet ook dat dit maar duurt tot na de herfstvakantie ongeveer.
daarna heb ik nagenoeg met geen van mijn leerlingen een probleem. zij weten namelijk exact wat ze aan me hebben; ik bied hen basisveiligheid.

aan die basisveiligheid ontbreekt het, thuis, op straat en in de school. mensen zijn niet meer duidelijk in wat wel en niet kan, bewaken de eigen grenzen niet goed, komen de regels en afspraken vanuit de instelling niet na en dus gaan leerlingen op de loop met je.

nee, dit hele verhaal heeft niets met U zeggen te maken. mijn leerlingen mogen namelijk gewoon tutoyeren.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:25

Heel goed!
Dat is in ieder geval al een begin voor respect hebben voor onder andere de leraren....al zijn we er dan ook nog lang niet.
Ik ben niet anders gewent dan mijn leraren vroeger aan te spreken met u of meneer/mevrouw (achternaam)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:33

Helemaal eens met jouw verhaal Angelique!

Hoewel het helemaal goed doen gewoon lastig is, ik ken ook ouders die zulke rigide grenzen stellen en normen opleggen, dat hun kinderen onnodig stiekum worden en ook geen basisveiligheid ervaren.

@JenH: Dat incident met die leerkracht was inderdaad tenenkrommend.

Deze ouder! (want daar zat het probleem, meer dan in het kind zelf), én de volslagen idiote beslissing van de politie, hebben wel een hele school kinderen ontnomen wat Benangelique net beschrijft: hun basisveiligheid.
Als leerlingen vechten in de klas, wordt hun 'macht' om anderen te mishandelen niet ingeperkt... Want de conrector wordt opgepakt als hij hen tot de orde roept.

Alleen heeft dat helemaal niets te maken met wel of niet 'u' zeggen.

benangelique

Re: Weer ''u'' gaan zeggen, de oplossing ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:35

klopt, als de basisveiligheid wegvalt omdat de rollen worden omgedraaid, dan is het voor een school (of andere instelling) niet vol te houden respect af te dwingen en respect te krijgen.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:51

JessAndHope schreef:
En dáár wil het kabinet dus iets aan doen ;) dat je simpelweg als leraar niet mag zeggen 'zeg maar jij/je'
En ik vind het een goede zet :j
Laat het kabinet zich toch met andere dingen bezighouden. Wat een betutteling.

Ik ben niet tegen vousvoyeren en aanspreken met mevrouw/meneer, maar ik vind dit eerder symboolpolitiek dan wat anders. Het kabinet moet zich eens minder negatief uitspreken over docenten (over respectloos gesproken...) en het kabinet moet zich eens verdiepen in het onderwijs en geen keuzes in de schoenen van docenten schuiven. Je hebt al zoveel te slikken van wat de overheid van je verwacht als docent, zonder dat er ook maar ooit een deskundige (een docent, iemand van de werkvloer) naar heeft gekeken.

Dit is wéér zoiets. Welke docent zit hier nu op te wachten??

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:56

Ik laat me aanspreken met mevrouw + achternaam en ik ben ook u. Leerlingen die zich vergissen spreek ik daar ook op aan. Soms wordt er wel naar mijn voornaam gevraagd en dan zeg ik met een heeeele grote grijs 'voor jou is dat 'mevrouw' ' :')

Voor mij is het een normale omgangsvorm dus daarom hanteer ik dat ook strak, maar respect komt hier niet vandaan denk ik. Ik probeer wel om leerlingen bepaalde omgangsvormen mee te geven, ze mogen best weten dat niet iedereen het op prijs stelt om getutoyeerd te worden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:58

randalinpony schreef:

Eens.

Als het aan mij ligt is 'u' gewoon een woord wat nooit meer gebruikt wordt, wat een onzin zeg. Bij mij op school waren en leraren waartegen je 'u' zei, dat waren meestal de figuren waar iedereen een hekel aan had en waar ook niemand naar luisterde, de 'je' leraren waren vaak veel meer betrokken bij de leerlingen en (mede) daarom luisterde iedereen daar beter naar.

Willen we weer terug naar de tijd waar je bijna op je knieen ging voor de dokter en de leraren? Ik toch zeker niet. Word zo langzamerhand ook wel een beetje moe over dat geneuzel over 'respect', het meerendeel van de mensen weet nieteens wat het betekend. Ook is het misschien verstandig om het 'probleem' (wat allemaal reuze meevalt) eens níet bij de jeugd te zoeken. Ik heb verschillende leraren gehad (en dan met name op de basisschool, maar ook daarna) die zelf niet begrepen waar ze het over hadden, als ik (of een andere leerling) dat dan wel had, had de leerling ongelijk en dat was vaak gewoon niet waar. Ik neem aan dat ik niet hoef uit te leggen dat ik zo iemand niet serieus nam en daar dan ook zeker geen 'respect' voor had/heb.

Dan de politie.. Die stralen in NL niks geen gezag uit, weet niet of jullie weleens naar wegmisbruikers, politiekorps weetikwaar en soortgelijke programma's kijken, maar dat is gewoon tenenkrommend (om over het engels van die lui nog niet te spreken, de meesten weten simpele dingen als 'boete' nog niet te vertalen). Je schaamt je er bijna voor dat zulke figuren het land veilig zouden moeten houden. In een land waar de politie al geen gezag uitstraalt, wat kun je dan van leraren verwachten?

Alsog leerlingen beter naar je gaan luisteren als ze 'u' moeten zeggen, hahaha. Mensen die dat denken kun je toch eigenlijk ook niet serieus nemen, hoe naief.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:05

er zit wel een verschil tussen bepaalde omgangsvormen en voor iemand op je knieen gaan lijkt me Nies_.
Als ik bij de bakker kom is zij gewoon u en toch is ze geen afgod ofzoiets ;)
Daarnaast zit je als leraar tegenover je leerlingen WEL in een machtspositie. Wil niet zeggen dat je op een voetstuk moet, maar je staat wel hoger op de ladder. (even plastisch verwoord)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:16

Daar zit inderdaad een heel verschil in :j De bakker is voor mij geen u, bijna niemand eigenlijk, werk zelf in een winkel en probeer dat altijd een beetje in te schatten, maar toch liever een keer te vaak u dan een keer te weinig, al blijf ik het onzin vinden.
Inderdaad zit een leraar in een machtspositie, maar dat leerlingen die macht niet altijd accepteren ligt echt niet alleen bij de leerlingen en verplichten om leraren met 'u' aan te spreken gaat daar echt niet bij helpen. Als er leraren waren die graag hadden dat ik 'u' zei, dan deed ik dat ook, maar dat wilde niet zeggen dat zo'n leraar gelijk meer gezag had. Ik vind het toch vaak te statisch en het schept een afstand, wat ik juist jammer vind.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:54

Daar heb je gelijk in, orde houden is (helaas) niet afhankelijk van u zeggen, was het maar zo gemakkelijk!
Maar u hoeft (imo) ook geen warmte uit te sluiten.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:56

Ik zei op de basisschoo altijd u of juffrouw/meester, en op de middebare u of meneer/mevrouw.. Had een keer een docent die maar 5 jaar scheelde, ik zeg dan toch echt u. Hij weet meer, hoger opgeleid, groter brein etc. :') Mijn ouders zijn gewoon 'je', oma ook al wilde mijn moeder dat ik 'u' zei. Oma had er geen probeem mee, en kom op, het is mijn oma... Tegen familie zeg ik ook 'je', tenzij ik ze niet goed ken, en ze een air hebben van 'spreek mij maar aan met u'.
Ik ben 20 en geef zwemles. Dan word ik ook we eens aangesproken (door ouders of kinderen) met u of mevrouw, nou dan moet ik echt even een paar seconden nadenken 'oja, dat ben ik' :')
Ik vind het gewoon netjes staan om u te zeggen as je iemand niet kent, of diegene ouder is. leeftijgenoten spreek ik aan met je.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:00

Ik zag altijd u tegen leraren, sinds ik een keer een uitbrander heb gekregen omdat ik steeds je/jij zei tegen mijn frans lerares, ik vergat het gewoon steeds.. en die was echt HEEL boos. ( terwijl ze best jong is )
Ik durf dus gewoon geen je/jij meer te zeggen. :=

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:57

Om te verwachten dat door het woordje u een mens meer gerespecteerd wordt, is te hoog gegrepen.
Wel zijn in de loop der tijd de omgangsvormen zo vervaagd, dat ze heel onaangenaam bij iemand over kunnen komen. En daar is een school toch voor? Om te leren? Een kind mag best geleerd worden, dat iemand die ze niet kennen en ouder is dan hun, U te noemen? Of te vragen of die persoon het erg vind dat je JIJ zegt?
Persoonlijk vind ik het onaangenaam als een nichtje van 10 tegen mij JIJ zegt. Ik heb niet met haar in de zandbak gespeeld! Het is beleefd als ze U zegt. Ik heb niet de illussie dat ze dan respect voor me heeft. Neem het haar ook niet kwalijk, dat ze het niet geleerd heeft om te vragen, of ze mag tutoyeren.

Dat de vraag van een partij komt die zelf helemaal geen manieren toont, vind ik wel frappant. Want het werkt in de pratijk wel vaak zo, dat als je gemanierd benadert wordt, wil je gemanierd terug doen. Je moet dan wel weten hoe!

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:12

Oh is dat dan niet de gewoont in NL?
Hier in België heb ik toch altijd netjes 'u' tegen mijn docenten moeten zeggen en aanspreken met mevrouw/meneer + voornaam (in andere scholen was zelfs de voornaam zeggen uit den boze, dan moest je de achternaam zeggen).
Buiten als we op vakantie gingen met school, dan durfde ik wel is te switchen naar gewoon de voornaam...

Ik vind het wel een teken van respect en aanvaarding dat de persoon waartegen je 'u' zegt 'boven' je staat zeg maar :) .

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:39

Zijn mensen die ouder zijn dan jij dan geen ''u'' meer?
En dan heb ik het niet over een paar jaar, maar meer het verschil in jaren tussen leraar en leerling.
Of iemand die een zeker oudere dame(65 +) aanspreekt...ook maar ''je'' zeggen?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:42

ik spreek docent (en mensen die ouder zijn dan mij) gewoon aan met u en als ik in mijn klas kijk, doet iedereen dat. Denk ook niet om dat verplicht te stellen dat je het probleem oplost, denk dat je het van twee kanten moet bekijken. Vind namelijk dat leraren ook hun respect moeten verdienen. Vandaag hoorde ik nog dat een docent een jongen (niet zo'n brutaal geval) nog heeft uitgemaakt voor associale hond. Daar verdien je mijn respect niet mee.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:46

Ik zeg op het HBO altijd u en mevrouw/meneer, net als op het VWO en HAVO trouwens :j

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:49

Mensen die geen vrienden of familie zijn zeg ik.altijd u tegen.tenzij ze zelf aangeven dat niet te willen.
echter heb ik dus ook docenten gehad waar ik jij tegen mocht zeggen.. echter ben ik nooit grof of onbeleefd tegen ze geweest.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:52

Ik zeg ook altijd U, dit vind ik gewoon netjes en respectvol.
Vind het alleen erg jammer dat mensen zich dan ergeren als je U zegt, dit is toch alleen maar beleefd?

Nee ik vind het geen slecht begin als wij jongeren gewoon weer netjes U zeggen tegen ouderen.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:54

Aieshja schreef:
Ik zeg ook altijd U, dit vind ik gewoon netjes en respectvol.
Vind het alleen erg jammer dat mensen zich dan ergeren als je U zegt, dit is toch alleen maar beleefd?

Nee ik vind het geen slecht begin als wij jongeren gewoon weer netjes U zeggen tegen ouderen.

Tja mijn ijsklontjes van 13 en 15 hoeven tegen mij geen u te zeggen... Ik ben ook pas 21!!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:59

Alsof het in een woordje zit. Je en Jij kun je met veel meer respect uitspreken dan U en/of meneer/mevrouw.
Zo typisch van overheidsfiguren om te denken dat een wet of regeltjes oplossingen biedt. My god, die lui komen van een andere wereld. Het is niet het taalgebruik waar het aan schort, het is de houding. Hiearchie scheppen maakt het niet beter. Zo ouderwets dit. :n

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:08

Tja, het is verschillend per persoon.
Ik denk ook niet dat het een oplossing is, maar ik vind het wel netjes. Zeker als je bijvoorbeeld iemands ouders ontmoet.